MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Søkes: Forbilde veibro

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Søkes: Forbilde veibro
    Sendt: 11 oktober 2013 kl. 08:55
Jeg er på jakt etter et forbilde for en veibro på ca 9-10 meter.
Ønsker en litt mer interessant konstruksjon enn en ren plate/bjelkebro.

Noen som har bilder av mulige forbilder?
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 oktober 2013 kl. 15:46
Det finnes en gammel steinbro på Kalbakken i Oslo. Det finnes sikkert bilder av den på nett.


Her var et bilde.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kalbakken

Jeg kan ta noen bilder jeg også. Bor i nærheten.

Endret av Thobbe - 11 oktober 2013 kl. 15:51
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 oktober 2013 kl. 17:14
Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

Det finnes en gammel steinbro på Kalbakken i Oslo. Det finnes sikkert bilder av den på nett.
Her var et bilde.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kalbakken


Ja, det kunne fungert med en steinbru. Flere bilder er det nok flere som er interessert i!

Men vi trenger mange små veibruer til TMJK sitt anlegg, så om noen har andre forslag er vi klart interessert!
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 oktober 2013 kl. 01:27
Drev litt research selv i kveld, og kom over en side med fantastiske mengder bruer, både veibroer og jernbanebroer: historicbridges.org

Gjorde et søk på veibroer i fagverkskonstruksjon og fikk over 1500 treff. Mange korte og spinkle broer, og skulle gjerne visst om det finnes en norsk bro som ligner på denne:


Foto: historicbridges.org

Endret av Håvard H - 12 oktober 2013 kl. 01:28
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 265
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 oktober 2013 kl. 10:24
Etter litt googling har jeg kommet over noen her:
Grettefoss
 
 
Lågendalen
 
Lunde
 
Løkke bru Sandvika
 
Nesøya bru
 
Rødberg bru
 
 
Sjøforsen
 
Skodjebruene
 
Torp bru Hallingdal
 
 
Veggli bru
 
 
Åmfoss bru
 
 
 
 
 
 
 
 
Marius
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 oktober 2013 kl. 17:57
Interessant tema, men det kan vel bli vanskelig å finne noe interessant i den spennvidden du etterspør.
Likevel har jeg noen bilder som kanskje kan inspirere:

I Fyresdal i Telemark ligger det som skal være Norges første betongbru:





Juvbru, Hegglandsgrend i Fyresdal

Denne fant jeg i boka "Bruer, en kulturskatt" av Svein Magne Olsen, Rogaland Forlag 2004, denne ble bygget i 1894 og dessverre revet i 1968.

Juvastøl bru, Sauda, foto Statens Vegvesen (J.L.A. Bassøe 1900)

I Rogaland er det mange steinhvelvbruer for korte spenn, Haarr bru på Jæren er litt spesiell:




Endret av jevistad - 13 oktober 2013 kl. 21:31
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 oktober 2013 kl. 23:44
Mange fine og inspirerende bilder!

Men er sannelig ikke helt sikker på hva slags brotype jeg kommer til å velge.

Endret av Håvard H - 13 oktober 2013 kl. 23:45
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 oktober 2013 kl. 18:02






Denne ligger i Giljajuvet, og brolengden er 22,5m
Denne ble nok ikke brukt av kjøretøy, kun hest og kjerre.......

http://www.rogafjell.net/Pictures/Kammen/kammenfrabruavedragsvatnet.jpg

Denne ligger i enden av Ragsvatnet, usikker på lengden...

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 oktober 2013 kl. 22:38
Sitat: Snikkaren Snikkaren skrev:







Vi har en vinner!
Ser gjerne flere bilder av denne.
Og tegninger hadde vært fantastisk....
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 oktober 2013 kl. 22:46
Sitat: Snikkaren Snikkaren skrev:







Vi har en vinner!
Brokarene er også midt i blinken, dette var bare perfekt. Må nok korte den ned et par fag, men det skal gå greit. Fin liten etsejobb dette.

Ser gjerne flere bilder av denne. Og tegninger hadde vært fantastisk....
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 oktober 2013 kl. 23:37
Du finner maken type på Dovrebanen flere steder, men da litt mer forsterket, men i prinsippet lik. Bro over Leirelva ved Prøven/Forsøket f.eks.
Svein S
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 06:57
Lengst sør på tertittlinja, rett nord for Skulerud, er det også en slik bru. Etter at skinnene ble fjernet er traseen der gjort om til grusvei.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 08:40
Ja, jeg vet at det finnes en rekke jernbanebruer i fagverkskonstruksjon. Men jeg var på jakt etter bilder av en kort fagverksveibru for å sannsynliggjøre å en lignende i modell.
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 10:34
Poenget mitt var at denne veibroa og bro over Leirelva er så like i konstruksjonsmåte og detaljer, at dette tydeligvis var en slags standardkonstruksjon som kunne brukes både for vei og bane. Altså går det an å se til jernbanebroene, som det finnes tilgjengelige tegninger av, og bruke litt spinklere profildimensjoner, dersom man ikke får tak i tegninger av veibroa.
Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 10:35
Vi vet dessuten at en rekke jernbanebroer som ble skiftet ut med en kraftigere, fikk forlenget liv som veibro andre steder. 
Svein S
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 10:46
Selv om dette ikke er en tidligere jernbanebro (den virker for spinkel til det) så undrer jeg på om den kan ha blitt flyttet fra et annet sted.

Stikker den ikke unødig langt inn på landkaret til venstre? Har den vært brukt til et litt lengre spenn et annet sted tidligere?

Noen som vet?
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 17:24
Håvard, jeg bor 3 km fra brua så jeg har forutsetninger for noen bilder vil jeg tro....
Sender over noen i en PM.

Den orginale brua ble fjernet rundt ca '93, litt usikker om hvorfor. Men lokale ildsjeler klarte å spore opp ei nokså lik bru som den orginale. Den kom på plass ca '96.
Det stemmer nok at den orginale brua var noe kortere enn dagens bru.


Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
Jolsen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 januar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 103
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jolsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 18:08
Snakket med nevnte Svein Magne Olsen. Han bekreftet Snikkaren sin historie. Dagens bru er den opprinnelige Holla bru? fra Telemark. Den skal være identisk m den som var der før, bortsett fra som Håvard har observert, ca 50 cm kortere.

John
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 oktober 2013 kl. 23:42
Tusen takk for alle bidrag til det som ble en mye mer spennende tråd enn jeg hadde våget å håpe på!

Spesielt takk til Snikkaren for veldig fine bilder og tegning!

Et spørsmål til: Hva slags vei var det som gikk over brua? Den gamle stamveien eller en sidevei?
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 oktober 2013 kl. 00:27
Her er forøvrig lokasjonen som trenger en snasen bro:



Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 oktober 2013 kl. 20:28
Jeg vet ikke når kjerreveien var i bruk, men vil tro det kun var hest og kjerre som trafikkerte denne brua. Men kjerreveien var nok byttet ut med en ny vei, som stod ferdig før Maudal Kraftstasjon ble tatt i bruk. Den startet produksjonen i 1930. I indre Gjesdal var det nok ikke mange biler på den tida.... Kjerreveien var en del av veien mellom Gilja og Byrkjedal. I Byrkjedal lå det ett ysteri som var i drift fram til begynnelsen av '70 tallet.

Brua og kjerreveien:




Kjerreveien:

Dette bilde er tatt fra gamleveien.



Her er restene av brua som i sin tid stod på østsida av Giljajuvtunnelen, (den Kvida bruå står på vestsiden). Den forsvant i en flom.



Til venstre er østre tunnelportal på RV45

Gamleveien er ikke stort bedre farbar...




Kjerreveien, med den Kvida Bruå langt der framme, og gamleveien på vemstre side.


Kart over Giljajuvet, gamleveien (Dirdalsveien) er ikke stiplet inn, men den går mellom RV45 og elva. Her får en litt mer oversikt om hvor kjerreveien har gått.

Håper det ikke blei for kjedelig.... Ermm
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 november 2015 kl. 10:27
Hvordan går det med denne brua, Håvard?

Sitat: Håvard H Håvard H skrev:


Et spørsmål til: Hva slags vei var det som gikk over brua? Den gamle stamveien eller en sidevei?

Tyskerne har trolig kjørt over den originale brua under krigen, ifølge ett bilde:

Ett bilde til fra krigens dager, dette er tatt ned mot Giljajuvet. I bakgrunnen ser man Kvitlandsfjellet:


Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.