Søkes: Forbilde veibro
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8040
Printed Date: 22 november 2024 at 14:42 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Søkes: Forbilde veibro
Posted By: Håvard H
Subject: Søkes: Forbilde veibro
Date Posted: 11 oktober 2013 at 08:55
Jeg er på jakt etter et forbilde for en veibro på ca 9-10 meter. Ønsker en litt mer interessant konstruksjon enn en ren plate/bjelkebro.
Noen som har bilder av mulige forbilder?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Replies:
Posted By: Thobbe
Date Posted: 11 oktober 2013 at 15:46
Det finnes en gammel steinbro på Kalbakken i Oslo. Det finnes sikkert bilder av den på nett.
Her var et bilde. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kalbakken
Jeg kan ta noen bilder jeg også. Bor i nærheten.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 11 oktober 2013 at 17:14
Thobbe wrote:
Det finnes en gammel steinbro på Kalbakken i Oslo. Det finnes sikkert bilder av den på nett. Her var et bilde. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kalbakken
|
Ja, det kunne fungert med en steinbru. Flere bilder er det nok flere som er interessert i!
Men vi trenger mange små veibruer til TMJK sitt anlegg, så om noen har andre forslag er vi klart interessert!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 oktober 2013 at 01:27
Drev litt research selv i kveld, og kom over en side med fantastiske mengder bruer, både veibroer og jernbanebroer: http://www.historicbridges.org" rel="nofollow - historicbridges.org
Gjorde et søk på veibroer i fagverkskonstruksjon og fikk over 1500 treff. Mange korte og spinkle broer, og skulle gjerne visst om det finnes en norsk bro som ligner på denne:
Foto: historicbridges.org
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: _marius
Date Posted: 12 oktober 2013 at 10:24
Etter litt googling har jeg kommet over noen her: Grettefoss Lågendalen Lunde Løkke bru Sandvika Nesøya bru Rødberg bru Sjøforsen Skodjebruene Torp bru Hallingdal Veggli bru Åmfoss bru
------------- Marius
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 12 oktober 2013 at 17:57
Interessant tema, men det kan vel bli vanskelig å finne noe interessant i den spennvidden du etterspør. Likevel har jeg noen bilder som kanskje kan inspirere:
I Fyresdal i Telemark ligger det som skal være Norges første betongbru:
Juvbru, Hegglandsgrend i Fyresdal
Denne fant jeg i boka "Bruer, en kulturskatt" av Svein Magne Olsen, Rogaland Forlag 2004, denne ble bygget i 1894 og dessverre revet i 1968. Juvastøl bru, Sauda, foto Statens Vegvesen (J.L.A. Bassøe 1900)
I Rogaland er det mange steinhvelvbruer for korte spenn, Haarr bru på Jæren er litt spesiell:
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 13 oktober 2013 at 23:44
Mange fine og inspirerende bilder!
Men er sannelig ikke helt sikker på hva slags brotype jeg kommer til å velge.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 oktober 2013 at 18:02
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9098_zpse114f491.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9144_zps32b49884.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9100_zps85e1ee02.jpg.html" rel="nofollow">
Denne ligger i Giljajuvet, og brolengden er 22,5m Denne ble nok ikke brukt av kjøretøy, kun hest og kjerre.......
http://www.rogafjell.net/Pictures/Kammen/kammenfrabruavedragsvatnet.jpg" rel="nofollow - http://www.rogafjell.net/Pictures/Kammen/kammenfrabruavedragsvatnet.jpg
Denne ligger i enden av Ragsvatnet, usikker på lengden...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 oktober 2013 at 22:38
Snikkaren wrote:
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9144_zps32b49884.jpg.html" rel="nofollow">
|
Vi har en vinner! Ser gjerne flere bilder av denne. Og tegninger hadde vært fantastisk....
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 oktober 2013 at 22:46
Snikkaren wrote:
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9144_zps32b49884.jpg.html" rel="nofollow">
|
Vi har en vinner! Brokarene er også midt i blinken, dette var bare perfekt. Må nok korte den ned et par fag, men det skal gå greit. Fin liten etsejobb dette.
Ser gjerne flere bilder av denne. Og tegninger hadde vært fantastisk....
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: ses
Date Posted: 14 oktober 2013 at 23:37
Du finner maken type på Dovrebanen flere steder, men da litt mer forsterket, men i prinsippet lik. Bro over Leirelva ved Prøven/Forsøket f.eks.
------------- Svein S
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 06:57
Lengst sør på tertittlinja, rett nord for Skulerud, er det også en slik bru. Etter at skinnene ble fjernet er traseen der gjort om til grusvei.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 08:40
Ja, jeg vet at det finnes en rekke jernbanebruer i fagverkskonstruksjon. Men jeg var på jakt etter bilder av en kort fagverksveibru for å sannsynliggjøre å en lignende i modell.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2013 at 10:34
Poenget mitt var at denne veibroa og bro over Leirelva er så like i konstruksjonsmåte og detaljer, at dette tydeligvis var en slags standardkonstruksjon som kunne brukes både for vei og bane. Altså går det an å se til jernbanebroene, som det finnes tilgjengelige tegninger av, og bruke litt spinklere profildimensjoner, dersom man ikke får tak i tegninger av veibroa.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2013 at 10:35
Vi vet dessuten at en rekke jernbanebroer som ble skiftet ut med en kraftigere, fikk forlenget liv som veibro andre steder.
------------- Svein S
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 10:46
Selv om dette ikke er en tidligere jernbanebro (den virker for spinkel til det) så undrer jeg på om den kan ha blitt flyttet fra et annet sted.
Stikker den ikke unødig langt inn på landkaret til venstre? Har den vært brukt til et litt lengre spenn et annet sted tidligere?
Noen som vet?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 oktober 2013 at 17:24
Håvard, jeg bor 3 km fra brua så jeg har forutsetninger for noen bilder vil jeg tro.... Sender over noen i en PM.
http://farm5.static.flickr.com/4030/4287984658_ee287f331f.jpg" rel="nofollow - Den orginale brua ble fjernet rundt ca '93, litt usikker om hvorfor. Men lokale ildsjeler klarte å spore opp ei nokså lik bru som den orginale. Den kom på plass ca '96. Det stemmer nok at den orginale brua var noe kortere enn dagens bru.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 15 oktober 2013 at 18:08
Snakket med nevnte Svein Magne Olsen. Han bekreftet Snikkaren sin historie. Dagens bru er den opprinnelige Holla bru? fra Telemark. Den skal være identisk m den som var der før, bortsett fra som Håvard har observert, ca 50 cm kortere.
John
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 oktober 2013 at 23:42
Tusen takk for alle bidrag til det som ble en mye mer spennende tråd enn jeg hadde våget å håpe på!
Spesielt takk til Snikkaren for veldig fine bilder og tegning!
Et spørsmål til: Hva slags vei var det som gikk over brua? Den gamle stamveien eller en sidevei?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 16 oktober 2013 at 00:27
Her er forøvrig lokasjonen som trenger en snasen bro:
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 oktober 2013 at 20:28
Jeg vet ikke når kjerreveien var i bruk, men vil tro det kun var hest og kjerre som trafikkerte denne brua. Men kjerreveien var nok byttet ut med en ny vei, som stod ferdig før Maudal Kraftstasjon ble tatt i bruk. Den startet produksjonen i 1930. I indre Gjesdal var det nok ikke mange biler på den tida.... Kjerreveien var en del av veien mellom Gilja og Byrkjedal. I Byrkjedal lå det ett ysteri som var i drift fram til begynnelsen av '70 tallet.
Brua og kjerreveien: http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9106.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9117.jpg.html" rel="nofollow">
Kjerreveien: http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9131.jpg.html" rel="nofollow"> Dette bilde er tatt fra gamleveien.
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9168.jpg.html" rel="nofollow">
Her er restene av brua som i sin tid stod på østsida av Giljajuvtunnelen, (den Kvida bruå står på vestsiden). Den forsvant i en flom. http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9186.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9202.jpg.html" rel="nofollow"> Til venstre er østre tunnelportal på RV45
Gamleveien er ikke stort bedre farbar... http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9136.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9135.jpg.html" rel="nofollow">
Kjerreveien, med den Kvida Bruå langt der framme, og gamleveien på vemstre side. http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet/IMG_9210.jpg.html" rel="nofollow">
http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3294.5180664063&minY=6549080.8447266&maxX=-2456.2016601563&maxY=6549456.3681641&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2" rel="nofollow - Kart over Giljajuvet , gamleveien (Dirdalsveien) er ikke stiplet inn, men den går mellom RV45 og elva. Her får en litt mer oversikt om hvor kjerreveien har gått.
Håper det ikke blei for kjedelig....
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 november 2015 at 10:27
Hvordan går det med denne brua, Håvard?
Håvard H wrote:
Et spørsmål til: Hva slags vei var det som gikk over brua? Den gamle stamveien eller en sidevei?
|
Tyskerne har trolig kjørt over den originale brua under krigen, ifølge ett bilde: http://krigsbilder.net/coppermine/displayimage.php?album=114&pid=21528#top_display_media" rel="nofollow - http://krigsbilder.net/coppermine/displayimage.php?album=114&pid=21528#top_display_media
Ett bilde til fra krigens dager, dette er tatt ned mot Giljajuvet. I bakgrunnen ser man Kvitlandsfjellet: http://krigsbilder.net/coppermine/displayimage.php?album=114&pid=21539#top_display_media" rel="nofollow - http://krigsbilder.net/coppermine/displayimage.php?album=114&pid=21539#top_display_media
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
|