MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Skd 224 - modifisering.

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Skd 224 - modifisering.
    Sendt: 25 juli 2021 kl. 11:21
Jeg fikk endelig tid å modifisere Skd 224 med nye printplater og all slags "stash".

Det er 2 utgaver av de nye printplatene, en med original dekoder fra Train-o-Matic (ToM) og en med NEXT18. De er vidt forskjellige! Jeg tror at NMJ ikke har vært klar over den forskjellen?
Hvis du følger Lokcommander II på ToMs side så går det greit.

De "gamle" printplatene følger det med en detaljert beskrivelse, men de nye har den gamle beskrivelsen og ikke den nye.
Dette skaper problemer hvis det er mulighet å fullt ut å montere markeringslys på buffertplaten - ellers er det ikke problemer. Jeg tok 4 subminiatur LEDs med ledninger på. De er i størrelse 0201 (altså 2 x 1 mm.).
Det er formotstander på printene. Disse er 4,7kohm på alle formotstander - selv ikke de med øvre lyskaster har gått fri fra disse motstandene. Alle har lik lys, etter som det er motstanden som bestemmer lyset. På hovedlyskasterene som har lysledere, er det dårlig lys.
På de 2 "ekstra" markeringslysene , er det en seriemotstand som fordeler lysene. Det samme for de røde lysene. Jeg synes det ser pussig ut med hovedlyskastere som lyser svakere enn markeringslysene?
Derfor har jeg valgt å bytte ut motstandene til  det doble på 10 kohm på markeringslyset og halvering på hovedlyskasteren. DETTE MÅ MAN IKKE GJØRE OM DU IKKE HAR SPESIALUTSTYR OG KUNNSKAPER TIL SMD-LODDING! - La det være originalt.
Jeg har ikke montert de røde lysene da som oftest var det ikke røde lys på buffertbjelken. Det forenkler operasjonen!

På NEXT18-dekoderen, er det kun 4 utganger og 2 av de er retningsbestemt. Det er 2 power-utganger som er for automatisk kobling og lys i førerhytte. Alle er besatt med funksjoner. Derfor er det de 2 utgangene som styrer lyset forover og bak. De røde lysene tennes samtidig.
Det samme er for de "første" generasjonen. Alle formotstander er identiske.

Jeg har boret opp 2/3 av dybden på lyskasterene på buffertbjelken, slik at den passer inn i på de 0201-lysdiodene og  slik jeg får limt det flush.
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 juli 2021 kl. 11:41
Forstår jeg deg rett at om "alt" er integrert i printkortet i loket så er det en tOm-dekoder, mens om printkortet har et next-18 grensesnitt med dekoder plugget inn er det en annen modell?

Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 juli 2021 kl. 19:56
Det er rett.
På begge 2 utgaver, er det ToM -dekodere . Den eldste er det en " vanlig" dekoder men i nyutgaven, sitter det en NEXT18 - dekoder. De stemmer ikke overens. På begge dekodere, stemmer kun 4 fullforsterkede utganger.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 august 2021 kl. 11:46
Dårlig forklart!
Det at hovedlyktene skinner dårlig, tror jeg at skyldes lyslederene?
De er oppdelt i flere segmenter og hver demper lyset. Da er det anderledes med markeringslysene. De skinner rett fra LEDen - og uten demping.
De motstandene som er 4,7kohm (standard) halverer strømgjennomgangen, da det er 2 LEDer for markeringslysene på hver side. Jeg synes at det er for krafitig lys - og har øket den til det doble.
4 eller 8 LEDer med "rett farge" hadde ikke økt prisen noe vesenlig, så slipper man å lete etter 0201-LED-dioder.
Jeg har boret 2,4 hull 2/3 gjennom markeringslyktene. Etter dette, har jeg boret 0,5 mm. så de 2 ledningene passer i 1 hull (tynne greier) og farget hullene til 2,4 mm. sølvfarget. Til lim har jeg brukt steinlim som dekker hullene etter som det er montert en LED (fyller bra og lar det bli en bue på lykteglasset).

Endret av Kjell H. - 04 august 2021 kl. 11:52
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.