MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJs Skd 224 uten markeringslys?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJs Skd 224 uten markeringslys?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJs Skd 224 uten markeringslys?
    Posted: 09 september 2012 at 16:52

I beskrivelsen av denne modellen står det: "Lys i toplampene [sic] og i førerhytta som kan styres digitalt." Betyr det at den ikke har lys i markeringslyktene? Eller har de latt være å nevne det fordi de regner det for en selvfølge på en norsk modell?

For norske lok har det i lang tid vært slik at markeringslysene alltid brukes, mens topplyskasteren ofte har vært slukket. Jfr. bildene av Skd 224 i NJKs materielldatabase:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=193

Så lys i topplamper og førerhus, og for den saks skyld i de røde baklysene, kan man i praksis klare seg uten, men de hvite markeringslysene er et "must".


Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 22:20
I følge dette bildet på Facebook som NMJ har lakt ut så ser man at det kun er lys i topplyskasteren, menst markeringslysene er malt på.... http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151120098088864&set=a.395074993863.172098.330506583863&type=3&theater
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 23:56
Æsj.... det er litt nedtur. Men det må vel gå an å fikse selv.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 22:05
Når produsentene er opptatt av at matriellet skal være korekt å se på. Synes jeg også lysene på loket også bør være det i forhold til forbilde. NMJ Går i rett veg på Di8, men et steg tilbake på Skd 224
A matter of life and death
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 12:08
Modellen hadde nok blitt mye dyrere om det hadde vært lagt lys i markeringslysene.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 12:22
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Når produsentene er opptatt av at matriellet skal være korekt å se på. Synes jeg også lysene på loket også bør være det i forhold til forbilde. NMJ Går i rett veg på Di8, men et steg tilbake på Skd 224
 
Det finnes da ikke frittstående lamper på Di 8.
 
Lys i markeringslys som står utpå en plattform har alltid vært vanskelig å få til å fungere, eller lampene blir store og klumpete (overdimensjonert). Alt er som regel mulig, men til hvilken kostnad.
 
Jeg gleder meg til første mann som leger ut sin løsning.
 
Imidlertid synes jeg detaljeringen og utførelsen på Di 8 og Skd 224 er på samme nivå, og skarpere enn på endel andre Topline modeller. Synd jeg ikke kjører moderne materiell!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 12:32
Kanskje man kan bruke samme løsning som endel har brukt på byggesettet av Skd 221. Legge inn noen lysledere. Jeg har ikke fått kjøpt enda så jeg vet ikke hva det er plass til, men det er det første som slår meg kan være en løsning.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 14:10
Di5 fra roco hadde jo dette! det kan vel ikke være så vanskelig da? Men jeg kunne godt tenke meg å prøve å lage til lykter med lys om nmj vil selge dem som løse reservedeler.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Norge View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 november 2011
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Norge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 14:11
Det er jo en veldig rimelig modell dette her, med bra detaljnivå, se bare utførelsen med vinduer, og ellers. Markeringslysene ser ut til å utebli hos flere toplinere. Sånn er det, litt skuffende at ikke lysene virker, for det gjør mye for totalen til modellen. Det er å få egne lamper i forskjellige dimensjoner, med en ledning. Får man sentrert ett borehull med rette diameteren, for så å bore ett mindre hull videre, evt. legge den tynne ledningn opp så den ikke synes? Så er det jo muligheter. Vet ikke hva denne ekstra kostnaden utgjør på en ferdigmodell.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 14:34
Jeg synes denne modellen ikke er spesielt rimelig, ut fra det du får for pengene!
Skal vi sammenlikne med Di8 som består av betraktelig flere komponenter, så er denne temmelig kostbar.
Hadde i det minste på en slik modell med kun 2 aksler, forventet at NMJ hadde fjærende oppheng på den ene akslingen for å sikre optimalt strømopptak. Dette mangler!
Dessuten går NMJ i rettning av å lage stadig mer "byggesett". De første modellene var komplett montert med alle smådetaljer. - Nå får du gjøre dette selv - og til en relativt høyere pris!
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 15:31
Jeg er ikke helt enig i at man kan sammenligne priser på to modeller fra NMJ, bare etter kompleksitet og ytelse. Produsent og leverandør skal ha dekket faste kostnader uansett og jeg regner med at dekningsbidraget for hver enhet er ganske høyt for en relativt liten serie. Sammenlign heller med de store produsentene med langt større serier for et større marked og mange modeller som dekker faste kostnader i parallell.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 16:15
Jeg mener det ikke er rettferdig å sammenlikne små serier fra NMJ med de store produsentene. Derfor synes jeg det er mest rettferdig å sammenlikne internt. Overheadkostnader skal da være like. Mht. messingmodeller, er fremstillingspris og arbeid omtrent likt, enten loket er lite eller stort, men for slike plastmodeller så må det være antall komponenter og kompleksitet som avgjør prisen?
Di8 og Skd224 er også laget i like store serier/utgaver og tidsforskjell er også minimal. (Liten forskjell på fremstillingskostnader mht. prisstigning.)
Ser man på Di8 som er et boggilok er merarbeidet på dette loket:
  • "Dobbelt drivverk" (i hver boggi) i stedet for enkelt drivverk.
  • Ledningsførsel og strømopptak dobbelt.
  • Lysledere og lykteglass.
  • Mer elektronikk.
  • Kulissemekanikk.

Ut fra dette, etter min mening - ekstra merarbeid, er forskjellen for stor til å rettferdiggjøre prisen på Skd224 om ikke overheadkostnader er en stor del av samlet pris.

(Presisering)

Edited by Kjell H. - 13 september 2012 at 12:40
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 20:40
Noe på sidelinjen i forhold lys/ikke lys, men når vi først diskuterer markeringslyktene, er det noen som vet om modellen av Skd 224 220 (JBV-utgaven) har fått flyttet opp lyktene slik forbildet har? Bildet på facebook og hos Togbutikken taler for at lyktene ikke er flyttet.
 
En slik flytting koster kanskje mer enn den smaker...
Mvh

Rune H
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 22:35
224'en i gammelrød design har på min modell fått nærmest hvite (gråhvite?) rekkverk rund baut. Men på bildet på NMJ's førsteside ser rekkverkene nærmest ut til å være sortlakkerte. Hva er riktig farve her? Metallfarve?
 
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 11:28
Originally posted by MJ MJ wrote:

224'en i gammelrød design har på min modell fått nærmest hvite (gråhvite?) rekkverk rund baut. Men på bildet på NMJ's førsteside ser rekkverkene nærmest ut til å være sortlakkerte. Hva er riktig farve her? Metallfarve?
 
 
Gode kilder opplyser at Skd 224 har gummiert rekkverk rund baut. Gummien er trukket over metallrammen og fargen skal etter sigende være gråhvit. Da er kanskje NMJ's modell noe lys i rekkverk-farven, men heller ikke helt feil. Og isåfall er NMJ's foto på førstesiden med svart rekkverk ikke helt korrekt, dersom det ikke bare er lyssettingen som spiller en et puss.


Edited by MJ - 13 september 2012 at 11:29
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 13:21
Bildet du sikter til er vel bilde av prototypen, gutta der nede har ikke lagt ut noen nye bilder av ferdig modellene, desverre.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 16:28
Har noen  peiling på hva som er den beste dekoder til denne modellen??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 22:05
Noen som vet om det er plass til en dekoder med strømlagring ?
Steinar
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 22:45
Så litt på den rødbrune modellen. må nok kjøpe den! Den var skikkelig lekker!

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 22:54
Jeg har kjøpt en Lenz Silver dekoder til min, det er ikke så mye plass når kåpa fjernes. Samtidig syntes jeg den var veldig lett, men jeg har ikke satt den på vekta enda. Det kan legges litt ekstra vekt inni. Forøvrig så går modellen bra, selvsagt litt skuffende at det ikke er noe lys i markeringslysene. Men slik er nå det, man jo prøve å gjøre det selv med lysleder osv. Men min modell forblir nok slik som den er uten markeringslys
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 01:04
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Når produsentene er opptatt av at matriellet skal være korekt å se på. Synes jeg også lysene på loket også bør være det i forhold til forbilde. NMJ Går i rett veg på Di8, men et steg tilbake på Skd 224
 
Det finnes da ikke frittstående lamper på Di 8.
 
Lys i markeringslys som står utpå en plattform har alltid vært vanskelig å få til å fungere, eller lampene blir store og klumpete (overdimensjonert). Alt er som regel mulig, men til hvilken kostnad.
 
Jeg gleder meg til første mann som leger ut sin løsning.
 
Imidlertid synes jeg detaljeringen og utførelsen på Di 8 og Skd 224 er på samme nivå, og skarpere enn på endel andre Topline modeller. Synd jeg ikke kjører moderne materiell!
 
Det jeg mente med DI8 var at man skulle slå av topplysene og feks ha bare lys nede.
Roco har jo lys på Di5, men den mangler oppe. Her lyser det bare nede. Så alt er mulig. Og i Kina jobber de for 5 kr timen? Så da bør det ikke blir så mye dyrere å sette inn lys. Tru de fleste hadde betalt noen kr til, for å få lys nede og oppe. Men borsett fra det med lysene er SKd 224 en fin modell.
 
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2012 at 17:56
- Sett litt nærmere på Skd 224.
Det er et krevende lok å finne en god dekoder til. - Ikke er det allverdens plass heller til en slik. Havnet på at en Kühn ga best resultat. En Digitrax var også brukbar. - Problematisk med Zimo og ESU.
Kp-innstillingen (forsterkning) på EMFen måtte settes høyt for best mulig å kompensere for dette.
Årsaken er liten svingmasse, et litt dårlig tilpasset drivverk (går ujamnt i hvert fall før innkjøring) og høy utveksling.
Denne Skdén er "rene raketten" på full fart og det går ut over saktekjøringsegenskapene!
 
Ellers fant jeg ut at NEM-lommene ikke holder standard mål ved bytte av koblinger. De er for trange (som noen Roco-lommer).
 
Ikke alle lok er korrekt montert. Jeg måtte tilpasse og sette på plass et vindu i førerhytten på ett av lokene. (Kvalitetskontroll?)
 
Kanskje mye "pepper" - men kanskje andre har erfart det samme?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 09:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Sett litt nærmere på Skd 224.
Det er et krevende lok å finne en god dekoder til. - Ikke er det allverdens plass heller til en slik. Havnet på at en Kühn ga best resultat. En Digitrax var også brukbar. - Problematisk med Zimo og ESU.
Kp-innstillingen (forsterkning) på EMFen måtte settes høyt for best mulig å kompensere for dette.
Årsaken er liten svingmasse, et litt dårlig tilpasset drivverk (går ujamnt i hvert fall før innkjøring) og høy utveksling.
 
Hva mener du med "Problematisk med Zimo og ESU"?
Er det størrelsen på dekoderne eller er det egenskapene som er problematisk
Bjørn
 


Edited by Bhal - 19 september 2012 at 09:27
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 16:54
Med "problematisk" mener jeg driftsegenskapene til dekoderen og ikke størrelsen.
 
Noen store H0-dekodere er det ikke plass til. Det som kan være ett problem på noen dekodere, er tykke NEM-652-kontakter. Da kommer ikke lokkåpen helt ned til gangbordet.
 
Ellers er både ESU og Zimo gode dekodere, så det er uforklarlig for meg hvorfor disse gir dårligere ytelse enn Kühn T145  og Digitrax DN? - Kühn ga det aller beste resultatet på mine lok!
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 21:16
takk
mvh
Bjørn
Back to Top
jhela View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 20:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Med "problematisk" mener jeg driftsegenskapene til dekoderen og ikke størrelsen.
 
Noen store H0-dekodere er det ikke plass til. Det som kan være ett problem på noen dekodere, er tykke NEM-652-kontakter. Da kommer ikke lokkåpen helt ned til gangbordet.
 
Ellers er både ESU og Zimo gode dekodere, så det er uforklarlig for meg hvorfor disse gir dårligere ytelse enn Kühn T145  og Digitrax DN? - Kühn ga det aller beste resultatet på mine lok!
Jan Henry
Back to Top
jhela View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 20:41
Hei,
Hvem er forhandler i Norge av Kuhn T145 ?
 
Jan Henry
 
 
Jan Henry
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2012 at 14:24
Dekodere fra Kühn har jeg ikke sett forhandlere til i Norge.
Mine, tror jeg, stammer fra et innkjøp jeg gjorde på Intermodellbau i Dortmund for noen år siden.
 
Disse dekodere har vist seg å være "problemløsere" for nesten alle lok som har gått dårlig - og som jeg ikke har fått til å fungere med andre dekodere.
På Skd224 endret jeg ingen motorstyringsparametere fra defaultverdier, kun Vstart, Vmid og Vmax.
- Man kunne sikkert optimert  noe - men jeg var såpass fornøyd at jeg ikke gadd.
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2012 at 22:49
Sjekk lokshop.de

Tom
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 18:02
Jeg har en liten digitrax dekoder som jeg tenkte å prøve og montere i nmj sin skd224. Noen som har erfaring med denne type dekoder?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.