Signaler |
Post Reply |
Author | |
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 november 2011 at 13:48 |
Hvor og hvilken signaler kan jeg bruke? Jeg fant en gammel tråd som gav meg noen svar, men ikke alle. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3571&title=fremo-signaler Derfor denne tråden.
På Vestlandsbana vil jeg ha noen signaler, og på sporplan vises disse hvor de skal (kan?) stå. Kan det brukes signal med grønt/gult lys feks.? Dette blir jo bare for syns skyld, men greit å vite! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein! Informativ og bra innhold i link! Tenkte ikke på Skala jeg...
Det kommer vel nye signaler i salg snart? |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helgeb
Viderekommen Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trodde jeg hadde en link til gamle signalreglene for NSB, men kan ikke finne den igjen. Etter et raskt søk dukket dette opp. Sjekk disse linkene.
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan også studere denne: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20080229-0240-038.html
Dette er dagens forskrifter |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har også en enkel beskrivelse her: http://www.platelayer.com/mj/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når dere er inne på signaler og veksler etc, kan en av dere forklare klart hva som ligger i begrepet "kjøre i avvik" og lignende uttrykk med "avvik". Ordet avvik kan si noe om retning og det kan si noe om at det ikke er i henhold til en normal eller standard, men der stopper det for meg
|
|
Terje
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enkelt sagt; når en vanlig veksel ikke ligger rett frem, men inn til siden, ligger den i avvik. Det betyr som regel at toget må fremføres med begrenset hastighet.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
I hovedsak er det vel slik Tore sier. "Avvik" sier at det avviker fra noe, og det er normalt der sporet krummer minst i en veksel (tar dermed høyde for kurveveksler).
Men jeg mener å ha sett på stillverkstablåer at normalstillingen angis med en + for å fortelle nettopp hva som regnes som "rett" på vekselen, men at det i noen tilfeller altså er når det ligger til sporet som krummer mest ut. Det er i de tilfellene der det å kjøre rett fram gjør at man ender utenfor togsporene, slik det kan skje på noen stasjoner. Jeg mener at dette var tilfelle på Sira stasjon tidligere. |
|
Svein S
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
De gamle betegnelsene med "rett" og "avvik" er på vei ut. I jernbanen sier man nå at en veksel ligger for kjøring til høyre eller til venstre. Dermed trenger man ikke å vite noe om sporenes kurve for å angi hvilken stilling en veksel ligger i.
Åsmund (TXP Ski)
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svarene. Det er det fine med forumet; det er alltid noen som bidrar med kunnskap
|
|
Terje
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |