MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Signal lys H0

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Gamlestølen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 29 april 2018
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Gamlestølen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Signal lys H0
    Sendt: 16 august 2019 kl. 17:54
Noen som vet hvor jeg får tak i for-signal og andre lyssignaler til H0?
Har fått tak i hovedsignal (7 stk, tror de var de siste)
Til toppen
Gamlestølen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Gamlestølen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 august 2019 kl. 18:07
Burde presisere at jeg etterspør Norske signaler.......
Til toppen
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 13 mai 2015
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 august 2019 kl. 20:09
Skaladesign har laget en serie bra signaler, samt diverse elektronikk: http://skaladesign.no/butikk/index.php?route=product/category&path=8_9

De er utsolgt for de fleste typene, men noe er igjen, også hender det at de dukker opp på bruktsalg.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
Thomas F Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 desember 2007
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thomas F Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 august 2019 kl. 20:34
Det ligger 1x høyt skiftesignal og 2x dvergsignal på facebook gruppen «Modeljernbane kjøp, salg og bytte!»
Jeg har og noen 3-lys og 2-lys som jeg kommer til å legge ut etterhvert da jeg kjøpte for mange.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Til toppen
Gamlestølen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Gamlestølen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 august 2019 kl. 17:53
Jeg kjøper alt du har av signaler!!!!
Jeg er ikke på face book, har mer enn nok med alle andre forum i jobb og privat.
Til toppen
Gamlestølen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Gamlestølen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 august 2019 kl. 17:54
Og så et hjertesukk til: Blink-releer til signal lys. Noen som har det?
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 august 2019 kl. 22:39
Med moderne elektronikk, er det vel enklere å få kjøpt et lite kretskort som får et signal til å blinke enn å lete etter blink releer som har gått ut av produksjon for modelljernbanen (men som Biltema selger til bilelektro - f eks https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/blinkrele-12-v-2000017800A).

Ellers er jo signaler og signalstyring diskutert på forumet tidligere.

http://forum.mjf.no/realistisk-blinking-p-signaler_topic8368.html

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 august 2019 kl. 18:44
Det er mer komplisert med LEDs enn glødelamper å finne egnet elektronikk for blinking. Dette kommer av at NSB/JBV/BaneNord opererer med glødelamper (med unntak av de aller nyeste signalene). Derfor får man en tenning og slukking som er mer langsom enn ved LEDs.

Jeg tror for øvrig at dette blinkreleet fra Biltema ikke virker? Dette fordi det er påskrevet 100W og sikkert beregnet for omtrent 50W? Dette er en for stor effekt.  Hvis det blinker, så er det med hurtigblink (som når en blinklyspære brenner av). Det er det temmelig "høylytt" for å gi signal om at blinklys står på.

Man kan enkelt bruke en IC NE555 til å få blinkfunksjon. Da kan man avpasse et RC-nettverk (og ha en drivertransistor) på utgangen, slik at det tenner LEDs mest mulig likt glødelamper.
Søk på nettet, så finner du sikkert noe brukbart.
Til toppen
Milan Marfi Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 26 desember 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Milan Marfi Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 august 2019 kl. 19:40
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 august 2019 kl. 21:26
Enig med Kjell om at blinkreleet fra Biltema ikke vil virke.  Bare et eksempel på at releer ikke lenger lett kan anskaffes til modelljernbanen.  Jeg vet for øvrig at en av av medlemmene i Skaarerbanens venner har laget et kretskort for styring av et enkelt innkjøringssignal (rød og grønn LED) med forbildetro blinking.

Endret av Morten Jacobsen - 29 august 2019 kl. 21:27
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,066 sekunder.