MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Realistisk blinking på signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Realistisk blinking på signaler

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Realistisk blinking på signaler
    Posted: 26 januar 2014 at 14:00
Et 5-lys norsk innkjørhovedsignal skal ha blink på forsignalet og på rød lampe, men ikke på grønne lamper i hovedsignalet. Realistisk blink skal ikke være skarp av og på, men gradvis av og på. Det er noe mange har observert når de særlig på nært hold har kunnet se på hvordan signalene blinker. Dette skyldes visstnok at det brukes 12 volts glødelamper som er mye tregere i få fullt lys, og i å miste det, enn f.eks. 220 voltslamper.

En måte å gjenskape dette i MJ er å lage en blinkende strømforskyning som glattes slik at man får denne myke effekten. Da foretar man denne oppmykningen ett sted, og slipper å gjøre det for hver ankelt lampe (= LED).

Skaladesign lager som kjent en serie med utmerkede norske signaler. Det er imidlertid ett problem med 5-lyssignalene derse som gjør at slik felles blinkende strømforskyning ikke uten videre lar seg anvende, men kanskje noen på forumet et løsningen på dette. Derfor sprø jeg om dette her.

Jeg har ikke tatt fra hverandre et slikt signal, men ut fra Skaladesign sin egen oppskrift for tilkobling, aner det meg at det finnes interne motstander i serie med lysdiodene, og at ordningen da er slik:



Poenget her er at det er felles strømforskyning til både forsignal og hovedsignal. JEg hadde ønsket at dette var splittet opp, men skjønner godt at det er vanskelig nok å få plass til 5 ledninger gjennom stolpen. Hvis den var splittet, ville jeg kunne bruke følgende oppsett for å få til blinkende forsignal, blinkende rød, og fast grønn. Problemet er at blinkende forsignal skal vises samtidig med fast grønt:



Har noen en løsning på dette problemet uten å måtte lage separate blinkere for hver LED?

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 15:09
Det er separat + leder til hver av signalhodene, men de er loddet sammen på det lille printet i foten. Du trenger bare å lodde av den ene lederen og lodde på en separat tilførselsledning på denne.

Edited by jevistad - 26 januar 2014 at 15:11
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 15:46
Det høres bra ut. Men hvordan kommer du til det lille printet i foten? Må man bryte i stykker den nederste sylinderformede delen av foten?
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 15:52
Artig nøtt... Du må jo i tilleg også ha noe som skrur av forsignalet når hovedsignalet viser stopp.

Jeg vet ihvertfall hvordan jeg hadde valgt å styre et slikt signal: Jeg hadde brukt en Digirails DR4018 dekoder. På denne boksen kan hver enkel utgang programmeres til om den skal blinke eller gi fast lys. Man kan "mappe" utganger slik at ved å sende en dcc-kommando kan man skru på og av flere utganger i en fei. Da skal det være mulig å programmere den for å styre et norsk fem-lys hovedsignal/forsignal. 

Jeg har kun brukt den med tyske signaler - disse signalene ligger forhåndsprogrammert i boksen, så jeg har ikke testet å programmere alt selv, men ifølge manualen skal det gå.

Jeg kjøpte min Digirails dekoder her: http://www.alvalia.no/products/skiftedekoder-16-kanals
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:08
Prøv Skala Designs spordeteksjon med signalstyring, så er i grunn de fleste problemene løst. Sjekk ut manualen på hjemmesiden deres, der står alle oppkoblingsmulighetene.Fjern en jumper og rødt blinker og rødt kan og være fast som ved utkjør. En fin liten sak som også har utganger for forsignal. Jeg har kobblet opp noen slike og jeg syns de funker fint.

J E Birkeflot

Edited by Disel - 26 januar 2014 at 23:04
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:10
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Artig nøtt... Du må jo i tilleg også ha noe som skrur av forsignalet når hovedsignalet viser stopp.

Det er enkelt. Flere måter å ordne det. F.eks. ved at ingen av portene/releene som jorder LED-ene i forsignalet jorder når hovedsignalet er stopp.

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Jeg vet ihvertfall hvordan jeg hadde valgt å styre et slikt signal: Jeg hadde brukt en Digirails DR4018 dekoder.


Men lager den myk blinking?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:28
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Artig nøtt... Du må jo i tilleg også ha noe som skrur av forsignalet når hovedsignalet viser stopp.

Det er enkelt. Flere måter å ordne det. F.eks. ved at ingen av portene/releene som jorder LED-ene i forsignalet jorder når hovedsignalet er stopp.

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Jeg vet ihvertfall hvordan jeg hadde valgt å styre et slikt signal: Jeg hadde brukt en Digirails DR4018 dekoder.


Men lager den myk blinking?


Skummet gjennom bruksanvisningen, og den har en "fade"-funksjon som kan justeres, i tillegg til blinkfrekvens, lysintensitet og en haug med andre funksjoner. Det meste gikk litt over hodet på meg, men om man holder tunga i rett munn under programmeringen virker det til å være en allsidig og fleksibel tilbehørsdekoder.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:29
Originally posted by ses ses wrote:

Det høres bra ut. Men hvordan kommer du til det lille printet i foten? Må man bryte i stykker den nederste sylinderformede delen av foten?

Nei, det er bare å trekke det ut. Sitter noe bedre fast på de første utgavene av signalene.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:40
Takk, Jon Einar. Det er testet og den lar seg trekke ut, ja. Det er problemet vårt løst.
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:57
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Artig nøtt... Du må jo i tilleg også ha noe som skrur av forsignalet når hovedsignalet viser stopp.

Det er enkelt. Flere måter å ordne det. F.eks. ved at ingen av portene/releene som jorder LED-ene i forsignalet jorder når hovedsignalet er stopp.

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Jeg vet ihvertfall hvordan jeg hadde valgt å styre et slikt signal: Jeg hadde brukt en Digirails DR4018 dekoder.


Men lager den myk blinking?


Skummet gjennom bruksanvisningen, og den har en "fade"-funksjon som kan justeres, i tillegg til blinkfrekvens, lysintensitet og en haug med andre funksjoner. Det meste gikk litt over hodet på meg, men om man holder tunga i rett munn under programmeringen virker det til å være en allsidig og fleksibel tilbehørsdekoder.
Jepp, og prisen er jo også gankse hyggelig. Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 22:16
Tanken med signalene er at de fleste elektronikk ting til modelljernbane har felles anode.  Så skal noe blinke, så gjøres dette på elektronikkutgangene til signalene og ikke på fellesledningen.
 
På I/O enheter som styres via digitalsystemet (dcc/Motorola), så velger man bare de utgangene som skal blinke, og de som skal være fast.
På mer avanserte enheter kan man sikkert få myk blinking.
 
På enheten jeg har laget til signalene, så bruker jeg dobbelt så lang tid på å slukke dioden som å tenne den. Dette gir en bra illudering av glødepære.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 23:29
Jeg skjønner at det er tanken, men det finnes som nevnt andre måter å gjøre dette på. Fordelen med å la strømtilførselen "på toppen" være oscilerende, er som nevnt at man kan ha ett sted man ordner med blinkingens "fasong", og denne kan dermed også være felles for en rekke signaler, slik at de blinker helt i takt, slik det gjøres i 1:1. På stasjoner før i tiden hadde man et pendelur på stasjonsmesterkontoret som sørget for blinkingen til alle stasjonens signaler, og til stillverkstransaparentens signallamper. På TMJK-anlegget planlegger vi å bruke et ekte NSB-blinkeaggerat til dette.

Men nå har Jon Einar vist hvordan dette også kan tilveiebringes med Skaladesign-signalene, så jeg er fornøyd og har fått den hjelp jeg trenger. Takk.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 03:15
Tester ut styring av dette signalet med arduino, men er usikker på hvor stor del av anlegget som bør blinke i takt.  En stasjon ? En view Block ? eller hele anlegget ?

Noen som har forslag ?


Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 10:12
Det er kun en stasjon som blinker i takt.
Har du dobbeltspor kan man også oppleve at signalene blinker i utakt på hvert sitt spor.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 01:55
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Har du dobbeltspor kan man også oppleve at signalene blinker i utakt på hvert sitt spor.

Da befinner du deg nok på en strekning med et moderne Siemens signalanlegg (Gardermobanen, Askerbanen), her er det neppe et gammeldags rele som styrer blinkingen snarere en rekke datamskiner. Det er nok meningen at signalene skal blinke i takt, men det virker som om de av og til kan komme i utakt.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 01:59
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg skjønner at det er tanken, men det finnes som nevnt andre måter å gjøre dette på. Fordelen med å la strømtilførselen "på toppen" være oscilerende, er som nevnt at man kan ha ett sted man ordner med blinkingens "fasong", og denne kan dermed også være felles for en rekke signaler, slik at de blinker helt i takt, slik det gjøres i 1:1. På stasjoner før i tiden hadde man et pendelur på stasjonsmesterkontoret som sørget for blinkingen til alle stasjonens signaler, og til stillverkstransaparentens signallamper. På TMJK-anlegget planlegger vi å bruke et ekte NSB-blinkeaggerat til dette.


Stilig!
Men vil dere ikke da få "hard" blinking? På de eldre anleggene hvor Jernbaneverket har erstattet glødelampene i signalene med diodematriser er ihvertfall blinkingen veldig "hard".
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 08:25
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Har du dobbeltspor kan man også oppleve at signalene blinker i utakt på hvert sitt spor.

Da befinner du deg nok på en strekning med et moderne Siemens signalanlegg (Gardermobanen, Askerbanen), her er det neppe et gammeldags rele som styrer blinkingen snarere en rekke datamskiner. Det er nok meningen at signalene skal blinke i takt, men det virker som om de av og til kan komme i utakt.


Er du sikker?
Det jeg ble fortalt for en mannsalder siden var at inne på en stasjon på en dobbeltsporet strekning kunne man regne høyre og venstre hovedspor som hver sin sikkerhetstekniske stasjon for å kunne kjøre i den ene eller andre retningen uavhengig av hverandre. Derfor mener jeg de de også var utstyrt med hvert sitt blinkrele. Dette siste tar jeg forbehold om at jeg husker feil da det er snakk om 15 år tilbake i tid noe som med min kortidshukommelse regnes som ro mannsaldre. . . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 12:37
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Jeg skjønner at det er tanken, men det finnes som nevnt andre måter å gjøre dette på. Fordelen med å la strømtilførselen "på toppen" være oscilerende, er som nevnt at man kan ha ett sted man ordner med blinkingens "fasong", og denne kan dermed også være felles for en rekke signaler, slik at de blinker helt i takt, slik det gjøres i 1:1. På stasjoner før i tiden hadde man et pendelur på stasjonsmesterkontoret som sørget for blinkingen til alle stasjonens signaler, og til stillverkstransaparentens signallamper. På TMJK-anlegget planlegger vi å bruke et ekte NSB-blinkeaggerat til dette.


Stilig!
Men vil dere ikke da få "hard" blinking? På de eldre anleggene hvor Jernbaneverket har erstattet glødelampene i signalene med diodematriser er ihvertfall blinkingen veldig "hard".


Jeg antar det. Nå er vel ikke myk bliking noe som var tilsiktet, men bare ble slik ut fra de lampene og spenningen som de eldste anleggene valgte. Hvis man bygger et MJ med forbilde i noe ledre tid, 20-30 år tilbake minst), så var det glødelamper over alt, og altså myk blinking. Det er dette jeg ønsker å gjenskape i H0.
Svein S
Back to Top
perhil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perhil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 19:26
Variabel lysstyrke i lysdioder realiseres vanligvis ved å styre dem med et pulsbreddemodulert digitalt signal.  Det betyr at de bare lyser en del av tiden, men de tenner og slukker så hyppig at øyet ikke registrerer det.  På den måten kan man få til akkurat den lyskurven for myk tenning og slukking som man ønsker.

I praksis ville jeg ha brukt en eller annen mikrokontrollermodul (Arduino f.eks.) og noen passende drivere.  Selv bruker jeg noen kort av den avbildede typen til å drive et gammelt 1:1 stillverkspanel, de kan drive 48 lysdioder (eller lyspærer) hver, og hver utgang tåler 33V/100mA.  Kortene kobles i kjede, og styres av én mikrokontrollermodul.







Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 12:24

Du trenger ikke gå så langt tilbake for at "myk" blinking og glødelamper var enerådende, det er først de siste (4-5?) årene Jernbaneverket har begynt å erstatte gamle glødelamper med diodematriser. Fortsatt er de aller fleste signaler utstyrt med glødelamper og dermed "myk" blinking. 


Edited by hsa77 - 30 januar 2014 at 12:24
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 12:30
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Har du dobbeltspor kan man også oppleve at signalene blinker i utakt på hvert sitt spor.

Da befinner du deg nok på en strekning med et moderne Siemens signalanlegg (Gardermobanen, Askerbanen), her er det neppe et gammeldags rele som styrer blinkingen snarere en rekke datamskiner. Det er nok meningen at signalene skal blinke i takt, men det virker som om de av og til kan komme i utakt.


Er du sikker?
Det jeg ble fortalt for en mannsalder siden var at inne på en stasjon på en dobbeltsporet strekning kunne man regne høyre og venstre hovedspor som hver sin sikkerhetstekniske stasjon for å kunne kjøre i den ene eller andre retningen uavhengig av hverandre. Derfor mener jeg de de også var utstyrt med hvert sitt blinkrele. Dette siste tar jeg forbehold om at jeg husker feil da det er snakk om 15 år tilbake i tid noe som med min kortidshukommelse regnes som ro mannsaldre. . . . . .
  
Sikker? - nei! Smile 
Dette baserer seg kun på det inntrykket jeg har fått av å kjøre tog på disse banene i noen år.

Argumentasjonen med at høyre og venstre hovedspor skal være hver sin "sikkerhetstekniske stasjon" kjøper jeg ikke - all den tid en stasjon har sporveksler som forbinder høyre og venstre hovedspor må jo stasjonen "henge sammen" sikkerhetsteknisk - ellers ville det jo vært litt skummelt å kjøre tog... Blokkposter på høyre og venstre hovedspor er sikkert uavhengig av hverandre, men et blokksignal er jo kun tent for gjeldende kjøreretning og det er derfor uvanlig å se blokkpostene for høyre og venstre hovedspor tent samtidig.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 14:35
Oslo V-Drammen blinket i hvertfall forsignalene i takt på 1970/80-tallet, for eksempel innkjør Stabekk og Høvik, noe som kunne betraktes fra overgangsbroen ved Strand.

Her var det "moderne" automatisk linjeblokk, der hvert spor mellom to betjente stasjoner fritt kunne stilles - for eksempel - Oslo V-Sandvika eller Sandvika-Oslo V. Når toget hadde kjørt gjennom hele strekningen gikk blokken i "nøytral" og signalene følgelig i stopp, vel og merke kun dersom man ikke allerede hadde sendt et nytt tog på blokka etter. Da lå linjeblokken i valgt retning til hele "konvoien" hadde passert.

Mvh P.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.