Selvlagde motstandsakslinger |
Post Reply |
Author | |
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 oktober 2011 at 12:22 |
Hei
Å kjøpe motstandsakslinger er ganske kostbart så i stedet lager jeg dem selv
Du trenger :
- Superlim av Gel-typen.
- SMD motstander typisk 10 kOhm
- Kniv
- Ohm-meter
- Såkalt flytende ledning eller ledende lakk. Kjøp hos bilrekvisita. Brukes til å fikse varmetråder..
Skråskjær først isalasjonen slik at du få motstanden mest mulig inntil akslingen/baksiden av hjulet
Pass på at du ikke limer endene av motstanden, det er der du skal ha den flytende ledningen, men baksiden av dem. La tørke.
Mål nå motstand over motstand for å kontrollere at det ikke er kommet lim i endene.
Lakker med flytende ledning mellom aksling og motstand og mellom motstand og baksiden av hjulet.
La tørke ! Flytende ledning leder først strøm når den er tør.
Kontroller nå at du har 10 kOhm mellom akslingene.
Med øvelse går dette faktisk ganske kjapt
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vil ikke dette gi kast på hjulet?
|
|
Svein S
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Teoretisk gjør det nok det, men vi snakker om lave vekter og lav rotasjonshastighet så har aldri opplevd dette som et praktisk problem.
Ganske utbredt metode DCC miljøer, alle fall i utlandet.
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det høres bra ut. Og hvis det er et problem med f.eks. avsporing av en slik vogn, kan man jo gjøre som på damplok, og legge inn en motvekt. Jeg har selv utstyrt hjul med motstand, men brukte vanlig motstander med ledningsender. De tvinnet jeg rundt hjulaskelen på langs for å bringe den så nær sentrum av mulig pga kastbekymringen. Ledningsendene måtte loddes på hver sin hjulskive, og det var ikke helt enkelt med fare for å hete opp hjulisolasjonen. Din metode virker derfor som en kraftig forbedring, særlig når kastproblematikken bare er teoretisk. |
|
Svein S
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein
Det dere snakker om her er vel ikke kast, hverken aksielt eller radielt, men ubalanse pga vekten av motstanden.(?) Og ubalansen vil uansett være reell, ikke teoretisk. Spørsmålet er jo om den ubalansen som oppstår er så stor at den har noen praktisk betydning.
mvh
Bjørn
(i teknologmodus) Edited by Bhal - 14 oktober 2011 at 20:51 |
|
mvh
Bjørn |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
For meg er kast og ubalanse synonymer, men det er mulig det er en uvanlig bruk av ordet. Jørgen skjønte nå hva jeg mente.
|
|
Svein S
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
God kveld gutter
Min oppfatning er at det ikke spiller noen rolle om det er litt ubalanse eller kast. Det er mange andre faktorer som sikkert spiller større rolle somf.eks hvor nøyaktig skinnene er lagt. Nok om det. Jeg har brukt dette i mange år. Hvorvidt andre vil prøve dette eller ei blir opp til den enkelte å vurdere Prøv det selv så kan vi diskutere om dette er brukbart eller ei .... Edited by jhh61no - 14 oktober 2011 at 23:01 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kast oppstår som resultat av avvik i mm/cm/m (velg måleenhet selv).
Ubalanse oppstår som resultat av avvik i masse.
At et kast også ofte resulterer i en ubalanse gjør ikke disse til synonymer, du ksn udmerket godt ha en ubalanse uten at det er noe kast tilstede.
Bor et hull i et platehjul og du har frembrakt en ubalanse, men hjulet løper like kastfritt som før du boret hullet.
Til Jarle for ordens skyld: Jeg tviler ikke på den beskrevne metoden! At den ledende lakken fungerer vet jeg av egen erfaring. Og den ubalansen som oppstår tror jeg, som du skriver, vil være uten praktisk betydning for vår bruk på en MJ-modell.
Den dagen jeg trenger en motstandsaksel kommer jeg til å prøve dette selv, foreløpig skal jeg heller se å få loddet noen byggesett.
mvh
Bjørn
(fremdeles i teknologmodus)
|
|
mvh
Bjørn |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |