Print Page | Close Window

Selvlagde motstandsakslinger

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6550
Printed Date: 18 mai 2025 at 21:56
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Selvlagde motstandsakslinger
Posted By: jhh61no
Subject: Selvlagde motstandsakslinger
Date Posted: 14 oktober 2011 at 12:22
Hei
 
Å kjøpe motstandsakslinger er ganske kostbart så i stedet lager jeg dem selv
 
Du trenger :
- Superlim av Gel-typen.
- SMD motstander typisk 10 kOhm
- Kniv
- Ohm-meter
- Såkalt flytende ledning eller ledende lakk. Kjøp hos bilrekvisita. Brukes til å fikse varmetråder..
 
 
Skråskjær først isalasjonen slik at du få motstanden mest mulig inntil akslingen/baksiden av hjulet
Pass på at du ikke limer endene av motstanden, det er der du skal ha den flytende ledningen, men baksiden av dem. La tørke.
 
Mål nå motstand over motstand for å kontrollere at det ikke er kommet lim i endene.
 
Lakker med flytende ledning mellom aksling og motstand og mellom motstand og baksiden av hjulet.
 
La tørke ! Flytende ledning leder først strøm når den er tør.
 
Kontroller nå at du har 10 kOhm mellom akslingene.
 
Med øvelse går dette faktisk ganske kjaptWink
 
 
 
 


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 14 oktober 2011 at 12:53
Vil ikke dette gi kast på hjulet?

-------------
Svein S


Posted By: jhh61no
Date Posted: 14 oktober 2011 at 13:38
Hei
 
Teoretisk gjør det nok det, men vi snakker om lave vekter og lav rotasjonshastighet så har aldri opplevd dette som et praktisk problem.
 
Ganske utbredt metode DCC miljøer, alle fall i utlandet.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 14 oktober 2011 at 14:25

Det høres bra ut. Og hvis det er et problem med f.eks. avsporing av en slik vogn, kan man jo gjøre som på damplok, og legge inn en motvekt.

Jeg har selv utstyrt hjul med motstand, men brukte vanlig motstander med ledningsender. De tvinnet jeg rundt hjulaskelen på langs for å bringe den så nær sentrum av mulig pga kastbekymringen. Ledningsendene måtte loddes på hver sin hjulskive, og det var ikke helt enkelt med fare for å hete opp hjulisolasjonen. Din metode virker derfor som en kraftig forbedring, særlig når kastproblematikken bare er teoretisk.



-------------
Svein S


Posted By: Bhal
Date Posted: 14 oktober 2011 at 20:47
Svein
 
Det dere snakker om her er vel ikke kast, hverken aksielt eller radielt, men ubalanse pga vekten av motstanden.(?)  Og ubalansen vil uansett være reell, ikke teoretisk. Spørsmålet er jo om den ubalansen som oppstår er så stor at den har noen praktisk betydning.
 
mvh
Bjørn
(i teknologmodus)


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: ses
Date Posted: 14 oktober 2011 at 20:58
For meg er kast og ubalanse synonymer, men det er mulig det er en uvanlig bruk av ordet. Jørgen skjønte nå hva jeg mente.

-------------
Svein S


Posted By: jhh61no
Date Posted: 14 oktober 2011 at 22:58
God kveld gutter

Min oppfatning er at det ikke spiller noen rolle om det er litt ubalanse eller kast. Det er mange andre faktorer som sikkert spiller større rolle somf.eks hvor nøyaktig skinnene er lagt.
Nok om det.
Jeg har brukt dette i mange år. Hvorvidt andre vil prøve dette eller ei blir opp til den enkelte å vurdere

Prøv det selv så kan vi diskutere om dette er brukbart eller ei ....


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Bhal
Date Posted: 15 oktober 2011 at 10:44
Originally posted by ses ses wrote:

For meg er kast og ubalanse synonymer, men det er mulig det er en uvanlig bruk av ordet. Jørgen skjønte nå hva jeg mente.
Svein
Kast oppstår som resultat av avvik i mm/cm/m (velg måleenhet selv).
Ubalanse oppstår som resultat av avvik i masse.
At et kast også ofte resulterer i en ubalanse gjør ikke disse til synonymer, du ksn udmerket godt ha en ubalanse uten at det er noe kast tilstede.
Bor et hull i et platehjul og du har frembrakt en ubalanse, men hjulet løper like kastfritt som før du boret hullet.
 
Til Jarle for ordens skyld: Jeg tviler ikke på den beskrevne metoden! At den ledende lakken fungerer vet jeg av egen erfaring. Og den ubalansen som oppstår tror jeg, som du skriver, vil være uten praktisk betydning for vår bruk på en MJ-modell.
 
Den dagen jeg trenger en motstandsaksel kommer jeg til å prøve dette selv, foreløpig skal jeg heller se å få loddet noen byggesett.
 
mvh
Bjørn
(fremdeles i teknologmodus)


-------------
mvh
Bjørn



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net