Print Page | Close Window

Roco 2013 SJ Dm

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7453
Printed Date: 28 mars 2024 at 09:51
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Roco 2013 SJ Dm
Posted By: jonas_sth
Subject: Roco 2013 SJ Dm
Date Posted: 10 januar 2013 at 17:39
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=060&pid=72526" rel="nofollow - SJ Dm 72525 Analog 72526 DC 78526 AC

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook



Replies:
Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 10 januar 2013 at 22:28
Så nå kommer vel snart El 12 fra Roco?


Posted By: Stian
Date Posted: 10 januar 2013 at 23:21
nyopplag av teakvogner og el12 blir det tror jeg!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 januar 2013 at 00:04
Kommer det El. 12 MÅ jeg bare ha den.


Posted By: Pelle
Date Posted: 11 januar 2013 at 00:59
Samme her! El 12 har vært savnet selv om den aldri ar gått på østlandet..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 januar 2013 at 01:11
Ja, det er et ikon, nesten på linja med Di. 3. Dm og El. 12 var vel så å si identiske ved levering?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 januar 2013 at 10:54
Så vidt jeg kunne se av bildene fra Roco, er denne utgaven av Dm et lok i 1200-serien og derved modernisert med nye lykter, SAB-hjul og andre detaljer? - Således er dette nok helt likt "Malte-utgaven" som kom for noen år siden.
Norske El 12 var vel mer likt lok fra 900-serien?
Det spørs derfor om tiden for en norsk variant er kommet - ennå?
Først skal vel denne serien selges - deretter kan vi håpe på et Dm3 og Dm i 900-serie med eikehjul og gamle lyskastere - så vil kanskje Roco vurdere å lage en El 12? - Det kan være at de først vil gjøre alle utgaver av 1200-serien, før de endrer formene til 900-serie - om disse ikke er mulig å enkelt konvertere tilbake?
Har lest et sted at Dm-loket og IORE er "sponset" i utvikling fra LKAB. Så lenge LKAB er interessert i loket, er det vel 1200-serien som gjelder? De vil vel ikke tillate at Roco gjør noe som kan ramme de utgaver de er interessert i?
Roco har jo allerede frontene til Da og hjul de kan bruke, så underlaget er "på plass".
 


Posted By: einars
Date Posted: 11 januar 2013 at 11:14
Roco hadde for en del år siden EL 12 i todelt grønn utgave i sitt
sortiment. Går du inn på NMJs sider, og går inn på museum, så
er det bilde av EL 12.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 11 januar 2013 at 11:55
Originally posted by einars einars wrote:

Roco hadde for en del år siden EL 12 i todelt grønn utgave i sitt
sortiment. Går du inn på NMJs sider, og går inn på museum, så
er det bilde av EL 12.
 
Roco har aldri lagd El 12, men derimot har NMJ i sin Superline serie!
Ut på bruktmarkedet å kjøp (hvis du er heldig).
 
El 12 var ved leveransen så å si helt identisk med Dm 900 serien, så det er nok som Kjell sier noen år frem i tid. At den kommer fra Roco en gang er jeg helt sikker på.
 
Alternativ 3 er å kjøpe den kommende Dm fra Roco og nye lokkåper fra Lokstallen / UGJ i Sverige. De skal visstnok passe rett på, men krever detaljering og selvfølgelig lakkering.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 11 januar 2013 at 12:15
Bilden tillhör inte Roco och det blir också http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=774" rel="nofollow - Rc5 1377

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: pkonc
Date Posted: 11 januar 2013 at 12:58
Største forskjellen på en Dm og en El12 er vel at EL12 ikke er kortkobblet og har buffere i begge ender, om de var slik den gangen de var nye vet jeg dog ikke da jeg aldri har sett et leveranse foto av EL12.
Orginaltegningene viser EL12 som et kortkblet Dm lok, men alle bilder jeg har sett så har de hatt buffere og altså ikke vært kortkoblet, men det er kanskje noe som ble forandret på 50-60 tallet ?
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=344" rel="nofollow - http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=344  


Posted By: ses
Date Posted: 11 januar 2013 at 13:03

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Største forskjellen på en Dm og en El12 er vel at EL12 ikke er kortkobblet og har buffere i begge ender, om de var slik den gangen de var nye vet jeg dog ikke da jeg aldri har sett et leveranse foto av EL12.

Det var når det var behov for å øke trekkraften i malmtogene at det ble en forskjell. SJ valgte å bygge en føreromsløs midtseksjon, mens NSB valgte å anordne de eksisterende El 12-seksjonene slik at de kunne settes sammen som 3-seksjonslok. Jeg tror dette falt tidsmessig sammen med at El 15 ble anskaffet, slik at NSB i stedet for å fortsette med stanglokkonseptet slik SJ fortsatte med, valgte man å bygge framtidens lokpark på Ofotbanen på nyere teknologi. El 15 var i tillegg til å være boggilok med enkeltakseldrift også de første trekkraftenhetene til NSB som tok i bruk kraftelektronikk.



-------------
Svein S


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 11 januar 2013 at 13:07


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 januar 2013 at 13:49

Alle NSB-lok hadde bufferter i den ende der loket skulle kobles mot andre lok/vogner - også El 15. Dm3 har på samme måte bufferter. Det er mulig å bruke disse lokene sammen med "vanlig" koblede vogner med en adapter som settes i SA3-koblingen. Da er buffertene aktive - ellers ikke. Se  boken "Svenska Ellok" side 147 der nettopp dette er beskrevet.

Om Dm3 eller El 12 noen gang har hatt bufferter mellom lokhalvdelene, er tvilsomt?
Kombinasjonen bufferter og normal koblingskrok går ikke på Malmbanan - til det er slike koblinger alt for svake til å tåle de krefter de blir utsatt for. - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger!
 
Ellers er det en mulighet å sette en ny UGJ-kåpe på et Roco understell for å lage en El 12. "Problemet" er at eikehjul fra Roco til Da, finnes ikke som reservedel. - Jeg har forsøkt siden "gammel" utgave av Da kom på markedet å kjøpe slike hjul.
En annen "utfordring" er at en slik El 12 må ha helt ny elektronikk. Mye sitter samlet i midtseksjonen på Dm slik loket er i dag.
 
Om man lager en El 12 av en nåværende Dm3 - så kan faktisk mellomseksjonen som blir til overs "gjenbrukes" til å lage en Dm4! Dette loket ble aldri bygget - men prosjektert. Dette ble vurdert på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet! Det hadde blitt et lok på45,7 m. og ville klare å trekke 70 Uad-vogner!


Posted By: Asgeir
Date Posted: 11 januar 2013 at 15:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Alle NSB-lok hadde bufferter i den ende der loket skulle kobles mot andre lok/vogner - også El 15. Dm3 har på samme måte bufferter. Det er mulig å bruke disse lokene sammen med "vanlig" koblede vogner med en adapter som settes i SA3-koblingen. Da er buffertene aktive - ellers ikke. Se  boken "Svenska Ellok" side 147 der nettopp dette er beskrevet.

Om Dm3 eller El 12 noen gang har hatt bufferter mellom lokhalvdelene, er tvilsomt?
Kombinasjonen bufferter og normal koblingskrok går ikke på Malmbanan - til det er slike koblinger alt for svake til å tåle de krefter de blir utsatt for. - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger!
 
Ellers er det en mulighet å sette en ny UGJ-kåpe på et Roco understell for å lage en El 12. "Problemet" er at eikehjul fra Roco til Da, finnes ikke som reservedel. - Jeg har forsøkt siden "gammel" utgave av Da kom på markedet å kjøpe slike hjul.
En annen "utfordring" er at en slik El 12 må ha helt ny elektronikk. Mye sitter samlet i midtseksjonen på Dm slik loket er i dag.
 
Om man lager en El 12 av en nåværende Dm3 - så kan faktisk mellomseksjonen som blir til overs "gjenbrukes" til å lage en Dm4! Dette loket ble aldri bygget - men prosjektert. Dette ble vurdert på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet! Det hadde blitt et lok på45,7 m. og ville klare å trekke 70 Uad-vogner!
 
En opprydding:
Dm består av to lokomotiver - to halvdeler med hvert sitt nummer
Dm3 er egentlig bare en mellomdel for bruk i en Dm - som er et lokomotiv med eget nummer, men uten førerhytte(r).
Imidlertid blir gjerne de 3 lokomotivdelene kalt Dm3 når de går sammenkoblet (Dm-Dm3-Dm).
Dm4 kombinasjonen ville dermed vært en Dm med 2 stk. Dm3 mellomdeler (Dm-Dm3-Dm3-Dm).
 
Dm3 og Dm har aldri hatt buffere mellom lokhalvdelene, men El 12 halvdelene hadde buffere i begge ender - derfor økte avstanden mellom halvdelene betraktelig ved ombyggingen på 60-tallet. Nøyaktig hva slags kobbling det er mellom lokhalvdelene etter ombyggingen er jeg ikke sikker på, men den måtte være sterkere enn vanlig skrukobling!
 
Mitt alternativ 3 refererte til den kommende Dm modellen, og ikke den tidligere Dm3, nettopp pga problemene med elektronikken og at hele mellomdelen må tas vekk. Det jeg også glemte å skrive er at man bør vente på en variant med eikehjul (= Da modellen fra Roco).
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 januar 2013 at 17:23

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger! [...]

At de de amerikanske klokoblingene (Janney/AAR) er for svake, har jeg vondt for å tro. LKAB/MTAB fikk levert en serie med 70 malmvogner fra Sør-Afrika, pluss de første IORE-lokene, med Janney-koblinger, og hadde visstnok planer om å gå over til Janney-koblinger også på resten av IORE-lokene etterhvert som vognene ble byttet ut. Nå var det en del barnesykdommer på disse vognene, og det ble ikke levert flere av den typen.

I denne rapporten om automatkoppel fra KTH står det en del interessant i den forbindelse, inkl. et eget kapittel om Malmbanan (8.2):

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.87128!/Menu/general/column-content/attachment/0507_inlaga.pdf" rel="nofollow - http://www.kth.se/polopoly_fs/1.87128!/Menu/general/column-content/attachment/0507_inlaga.pdf

I følge denne Wikipedia-artikkelen skal SA-3 tåle 2,9 MN:

http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_coupling" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_coupling

Det er like mye som AAR-koblinger av "grade E", i følge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Janney_coupler" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/Janney_coupler

Koblingene på de sørafrikanske malmvognene var av type F, som skal tåle 4,0 MN.

Info fra Wikipedia og internettdiskusjoner må man riktignok ta med en klype salt, inklusive påstanden om at LKAB mente at SA-3-koblingen ikke var sterk nok for de nye (tyngre) togene, og derfor bestemte seg for Janney-koblingen, jfr. disse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Malmtrafik" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/Malmtrafik

http://en.wikipedia.org/wiki/Iore" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/Iore

Jeg har også sett en påstand om at Janney/AAR-koblingene ikke tålte kulde like bra som SA-3:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=41044" rel="nofollow - http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=41044

Jeg kan ikke se at det er nevnt noe om noen av delene i rapporten fra KTH.

Se også slutten av denne diskusjonen:

http://www.trainorders.com/discussion/read.php?17,2481133" rel="nofollow - http://www.trainorders.com/discussion/read.php?17,2481133

Mer om hvorfor det ikke ble flere sørafrikanske malmvogner:

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article916162.ece" rel="nofollow - http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article916162.ece

Jeg tipper at en viktig grunn til at SJ og NSB i sin tid gikk for SA-3 på Ofotbanen/Malmbanan, og ikke Janney-koblingen, var at på den tiden planla man overgang til automatkobling over hele Europa. Denne skulle være kompatibel med SA-3, men koblet i tillegg trykkluft og elektriske kabler. Dessverre, spesielt for oss MJ-folk, strandet dette av økonomiske årsaker.  Cry



Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 11 januar 2013 at 17:34
Kan bekrefte at Roco El 12 kommer, bildet ovenfor ble levert av Fotosamlinga i Narvik til Rocos markedsavdeling i høst til bruk i 2013 katalogen. Fotograf er Trygve Romsloe sen.

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 januar 2013 at 17:38

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Årsaken er at ombygging av El 12 fra 2 til 3 seksjoner skjedde samtidig med at SL anskaffet mellomdel (Dm3) til sine Dm-lok i 1967. For å kunne ha samme trekkraft enten toget var forspent med Dm eller El 12, valgte nordmennene å redusere antall sammenkoblede lokenheter i drift ved å splitte opp de 2 seksjonene på en El 12 og fordele disse på 2 andre lok, slik at det ble 3-seksjonslok tilsvarende Dm+Dm3+Dm. Dette skjedde samtidig med innføringen av Uad-vogner - som igjen ga så høy belastning på koblingene at SA3 ble innført samtidig. Det er således mulig at de lok som var beregnet på å kunne kobles sammen til 3-seksjonslok også fikk SA3-koblinger - men ikke bufferter i den enden? - I så fall kunne man montere SA3 på alle lok for lettere å kunne skifte ut en seksjon ved behov?
Som et aprops, har lok basert på Da (som Dm) en forsterket ramme som er beregnet på sentralkobling. Det er derfor unødvendig og kompliserende med en forsterkning som en buffertbjelke medfører, mellom lokhalvdelene - og den vil uansett være for svak til de krefter et konvensjonelt koblingssystem blir utsatt for i denne sammenheng?
 
I stedet for å bygge tilsvarende enheter som Dm3 som svenskene da gjorde, kjøpte NSB El 15 med relativt ny likeretterteknologi. - Den tiden, et "dristig valg" som viste seg å være meget bra!
Svenskene moderniserte 900-serien av Dm og nybestillte 1200-lok som hadde større trafo (og motorer), rullelager og SAB-hjul. De ble også vektet ned for å ha større adhesjonskraft. 900-serien ble også oppgradert men trafoen ble beholdt. De hadde derved ca. 1000kw. lavere effekt.
SJ fikk alt levert 3 stk. Dm3-seksjoner til lok i 900-serien i 1960 (16 seksjoner) - og i 1967, 4 år etter lokene i 1200-serien var levert, fikk disse også en Dm3-seksjon.
 
(For de som lurer på dette med 900- og 1200-serien, så er dette loknummer)


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 januar 2013 at 18:39

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Ta en titt på bildene i NJKs materielldatabase:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=12" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=12

Bufferne på "baksiden" vises på flere av bildene, inkl. et av 2116, som oppgis til å være midtseksjon pga. overgangslemmen.

Man ser også at avstanden mellom seksjonene er mye større på nye bilder enn på leveransefotoene fra 1954. (En får flere bilder som innlogget (medlem?), bl.a. et leveransefoto av 2113-2114 sett rett fra siden.)

Men med buffere mellom seksjonene ser det litt snodig ut. Den estetiske ulempe med dette blir imidlertid mer enn oppveid av at NSB-fargene tar seg mye bedre ut enn den fæle rustbrune fargen på de svenske stanglokene. Jeg mistenker SJ for å ha valgt den fargen for at rustflekker ikke skulle synes.




Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 januar 2013 at 18:43
Interessant diskusjon og informasjon, Torstein!
 
Jeg har alltid hørt at Janney-koblinger var for svake - og det var årsaken til valget mellom Lanney og SA3?
 
Nå må man imidlertid tilbake til 60-tallet da valget av SA3 ble gjort? - Etter denne linken var det som du sa, SA3 og ikke Janney som var det man landet på i UIC på den tiden:
http://wirtschaftssenioren.ba-bautzen.de/amk/amkenglish/geschichteamk_e.htm" rel="nofollow - http://wirtschaftssenioren.ba-bautzen.de/amk/amkenglish/geschichteamk_e.htm
SA3 var trolig det system som ville ha blitt inført - om det bare hadde vært tysk/fransk og ikke russisk?
 
Det er heller ikke å se bort fra at vinteregenskaper var avgjørende for valget?
Her skulle vel SA3 ha gode referanser?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 januar 2013 at 18:56

Får ikke lenger tilgang til å åpne denne linken (selv om jeg er NJK-medlem). - Viser bildene hvilken kobling de har? - Det er mer interessant.

- Har nok ikke fått registrert meg i NJK-systemet for å få tilgang. - Trodde det var åpent for alle?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 januar 2013 at 19:20

Linken som jeg oppga til bildene i MDB, skal virke uten innlogging, men maks. 3 bilder pr. loknummer. Jeg har prøvd den etter at jeg logget ut. Om den ikke virker, prøv å gå til

http://forsk.njk.no/mdb/" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/

Klikk så i tur og orden Elektriske lok, El 12 og "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for El 12".

Ingen av bildene viser koblingen på baksiden av lokene, heller ikke som innlogget.

På noen bilder er det koblingskrok i fører-enden, f.eks. her:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=24324" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=24324




Posted By: pkonc
Date Posted: 11 januar 2013 at 20:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er du sikker på, Asgeir,  at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg.

Uansett hvor unaturlig det måtte være for deg......... hvis du hadde trykket på inken jeg la ved mitt første innlegg så hadde du jo sett det tydlig selv at EL12 HAR buffere i begge ender og ikke minst er det nærbilder av både koblinger og slanger/el utrustning der.
 
Hvordan ser du for deg at man skulle kunne koble sammen EL12 til 3 seksjonslok med en kortkobblet bakdel uten buffere koblet til fronten på en med buffere ?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 januar 2013 at 20:23

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Uansett hvor unaturlig det måtte være for deg......... hvis du hadde trykket på inken jeg la ved mitt første innlegg så hadde du jo sett det tydlig selv at EL12 HAR buffere i begge ender og ikke minst er det nærbilder av både koblinger og slanger/el utrustning der.[...]

Javisst, og da ser også man at koblingene er erstattet av en tykk stang:

http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854" rel="nofollow - http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854




Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 januar 2013 at 00:13
"Er du sikker på, Asgeir, at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender?"
 
Ja dette er jeg sikker på Smile
Linker til diverse bilder som har kommet i mellomtiden viser dette klart.
 
El 12 lokene ble mer ulike sine svenske søstre ved ombyggingen på 60-tallet, men det er sikkert noen som tar utfordringen å lage en modell av nettopp en slik variant. Det er så vidt jeg vet ikke lagd tidligere i HO, og jeg tror ikke Roco vil produsere den (i hvertfall ikke med alle detaljer korrekt).


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: pkonc
Date Posted: 12 januar 2013 at 00:44
Den som leter skal info finne Tongue
I 1980 hadde lokene 2114 og 2118 Sa3 kobbel i begge ender for bruk i 3 seksjonslok, så dermed fikk jeg svar på hvordan det hele ble gjort det året i allfall. 2117 og 2119 gikk som fast 2 seksjons lok samme år. I 1983 var det 2113 og 2114 som gikk som 2 seksjons lok.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 januar 2013 at 11:02

Har fortsatt problemer med å komme inn på NJK-bildearkivet. - Slik var det ikke før!

Mener å huske bilder ett eller annet sted av 3-seksjons El 12 der 2 lokhalvdeler var kortkoblet slik de var ved levering og en halvdel koblet til. Husker ikke når tid dette bildet var tatt.
Det som er skrevet ovenfor, bekrefter kanskje dette at det ikke var alle El 12 som hadde bufferter i begge ender, slik jeg først oppfattet det?
Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor det skulle være behov for buffert mellom lokhalvdelene - om de var koblet sammen med SA3-koblinger. - Var dette kun for "parkeringsbeskyttelse" av en seksjon - eller ble en enkelt lokhalvdel av El 12 brukt i arbeidstog?


Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 januar 2013 at 11:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Mener å huske bilder ett eller annet sted av 3-seksjons El 12 der 2 lokhalvdeler var kortkoblet slik de var ved levering og en halvdel koblet til. Husker ikke når tid dette bildet var tatt.
Det som er skrevet ovenfor, bekrefter kanskje dette at det ikke var alle El 12 som hadde bufferter i begge ender, slik jeg først oppfattet det?
Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor det skulle være behov for buffert mellom lokhalvdelene - om de var koblet sammen med SA3-koblinger. - Var dette kun for "parkeringsbeskyttelse" av en seksjon - eller ble en enkelt lokhalvdel av El 12 brukt i arbeidstog?
 
Jeg har sjekket alle bilder jeg har i samlingen, men kan ikke finne en kombinasjon med lokhalvdeler med og uten buffere. Bildet må i tilfelle ha blitt tatt ved ombyggingsarbidet på 60-tallet, og hvert en prøveoppstilling.
 
El 12 ble bygget om tidlig på 60-tallet og gamle 3 akslede Mas vognene var på det tidspunktet enerådende, og de hadde vel så vidt jeg vet ikke sentralkobbel (med muligens untak av noen overgangs- og prøvevogner). Jeg vil tro at bufferne hadde sin funksjon når disse vognene var i bruk i flere år fremover. Alle typetegninger har også målmessig og inntegnet buffere i begge ender på alle enheter.
 
Sitat fra ombyggingen:
"Ved ombygging til 3-seksjonslok ble det montert bufferterpå hver seksjon også i enden uten førerhus slik at det var lettere å bytte enhet i tilfelle skade eller revisjon. I fronten fikk seksjonene montert dør og overgangslemmer for å muliggjøre overgang".
Av andre synlige endringer ble: "Omlegging av slangeforbindelser i front og bakvegg" og "lokene fikk senere SAB-hjul".
 
Alle lokdelene har alle nødvendige komponenter til å fungere som et enkeltlok, men det har jeg aldri sett bilde av. Har sikkert skjedd.......
 
Ombyggingen var imidlertid estetisk en katastrofe, etter min mening.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Basic71
Date Posted: 12 januar 2013 at 11:36
Er det noen av http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=229" rel="nofollow - bildene her du tenker på?

Rune


Posted By: pkonc
Date Posted: 12 januar 2013 at 14:41
Jeg forstår ikke at dette er noe og protestere på, det er jo bare og se på bildene, alle EL12 ble tydlighvis bygd om ca 1967-68 slik at alle lokene hadde buffere i begge ender. Frem til da gikk de som kortkobblede 2 seksjonslok og etter dette som 2 stk 3 seksjonslok og 2 seksjoner i reserve ved utfall eller bruk i arbeidstog. Men hvilke som gikk i hvilken konfiguration forandret seg sikkert hele tiden ved utfall eller service/revisjoner el lign. EL12 2 seksjonene gikk mange ganger om vinteren ved dårlig vær i forspann på passasjertogene og i skitogene....... også dette er veldokumentert med bilder.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 12 januar 2013 at 15:18
...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ses
Date Posted: 12 januar 2013 at 15:53

Enig med Kjell A og Asgeir om det estetiske tapet som skjedde ved ombygging til 3-seksjonslok av El 12. Det er dessverre mange eksempler på hvordan man i driften har gjort tekniske endringer som har ødelagt mye av det opprinnelige designet. Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette.

Opprinnelig utseende på 26c-typen:

Med Sundlandkjel:




-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 januar 2013 at 17:05
Originally posted by ses ses wrote:

Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette.

Med Sundlandkjel:


 
Flere Type 26 lok fikk i tillegg kappet litt av den elegante vindklyverfronten på førerhytta, som heller ikke hjalp estetisk, men kullkassa på tenderen var til det bedre (etter min mening da).
 
Uff dette ble et sidespor, sorry


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: MJ
Date Posted: 12 januar 2013 at 17:30
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Uff dette ble et sidespor, sorry
 
Hørt på tull! Hvorfor alltid denne frykten for digresjoner. Ingenting er som en skikkelig avsporing. Leser selv til øyet er stort og vått. Både Asgeir og Sando kan for min del la tankene fly både hit og dit bare de lar oss andre ta del i dem. Hug
 
PS!
Aspenberg er etter det jeg forstår i arbeid med en hel bok om både avsporinger og togulykker og oppgradering av eldre bok om gamle sidespor. Det er snart harde pakker hele året. Hvor skal dette ende..?LOL
 
PPS!
Har forresten sendt Roco mails med sterke ønsker om El 12 og fått hyggelige svar tilbake hver gang. Tenke seg til et startsett med El 12 og ti malmvogner ala MAS 1950 e.l. Og send mail dere andre også. Money talks! Dream on... 


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 12 januar 2013 at 18:27
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1331" rel="nofollow - Dm CAD bild

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 januar 2013 at 18:43

Husker ikke i farten hvor jeg fant bildet jeg mener å ha sett med et kortkoblede El12 og en seksjon i tillegg.  Mener også at lokene da hadde eikehjul? - Muligens det var i en Årbok fra Ofoten Museum eller et hefte som jeg tror var utarbeidet av noen ingeniørstudenter i Narvik? - Skal prøve å finne det ved leilighet!

Det er kanskje tatt i tiden under ombygging, uten at jeg har reagert på det? - De prøvde sikkert et slikt "delt" lok før de gikk videre med å ta alle? Det er ikke for å protestere - kun interessant å vite - og spesielt hensikten til bufferter om de var koblet sammen med SA3-koblinger?
 


Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 12 januar 2013 at 23:24
På det svenska forumet Mötespåret avslöjas nu ikväll och bekräftas mycket av hemlighetsmakeriet bakom den kommande Dm och El12:an från Roco
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1331&p=23730#p23730" rel="nofollow - http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1331&p=23730#p23730
 
Vi, svenskar och norrmän, har uppenbarligen mycket spännade modeller att se fram emot.
 
/Ola


Posted By: GETEL57
Date Posted: 13 januar 2013 at 00:59
El12 bilder på tysk forum. Nederst på innlegget ligger det noen fine bilder som viser buffer etc. Bildene er ikke datert
 
 
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5231461,5231797#msg-5231797" rel="nofollow - http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5231461,5231797#msg-5231797


-------------
Terje


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 11:17
Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
 
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752" rel="nofollow - http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
 


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 14 januar 2013 at 11:38
http://static2.swp.de/storage/scl/import/swp-beta-import/goeppingen/lokales/goeppingen/print/1020177_m0mst1w600h392q90v5639_swp-6676928_20130114_4C_01KROKO_X619066740X.jpg?version=1358141417" rel="nofollow - El12 från Märklin

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: ses
Date Posted: 14 januar 2013 at 11:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
 
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752" rel="nofollow -

Men 3-seksjonsloket bak er en El. 3, ikke El 12. 

Fotograf er forøvrig Trygve Ramsloe senior / Ofoten Museum-



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 14 januar 2013 at 12:00

Samme lok ca 10 år senere:




-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 12:15
Da har jeg i farten blandet El 3 og El 12. - Beklager!


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 14 januar 2013 at 12:40
Roligt om nu två tillverkare kommer med samma modell

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: richardvoorhaven
Date Posted: 14 januar 2013 at 13:29
may be I missed something here.
Roco plans an El.12. 
Is there another manufacturer planning an El.12 as well? 

mvh Richard 


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 14 januar 2013 at 13:45
Här är http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=780" rel="nofollow - Märklin

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: richardvoorhaven
Date Posted: 14 januar 2013 at 14:03
okay, thanks :-)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 14:46
Begge er 1970-utgaver og skal vel da ha stor topplykt? - Og så var det buffertene da - på El12! :-)
Det kommer sikkert en Trix-utgave også!
Da spørs det bare om det er marked for en fra Roco i tillegg?
 
Det jeg glemte å si var at Märklin kommer med nytt opplag av klassikeren SJ Litt. Da og 2 versjoner av El10, både i grønt og brunt. Den grønne mener jeg var annonsert i 2012 og er noe forsinket?


Posted By: Laurenz
Date Posted: 14 januar 2013 at 14:58
Du mener vel er det marked til en fra Märklin også? Wink

Nå vil ikke jeg starte en ny Märklin vs Resten diskusjon men her i Norden vil jeg anta at Roco har en større kundegruppe en Märklin?



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 15:06
Vel, Märklin var først ute med nyheten, rent offisielt på deres hjemmeside. Roco følger trolig opp i løpet av dagen?
Dette ligger an til et kappløp om markedet i Norden. - Tror det vil inspirere begge produsenter til forsert leveranse?
Man kan håpe på 2 modeller som er forskjellige? Det er nok mer mulig for Dm3 enn for El 12?
 
- Om Märklin er større i Norden enn Roco, vet jeg ikke. Når de sikkert inkluderer en Trix-utgave, dekker de begge markeder.


Posted By: Stian
Date Posted: 14 januar 2013 at 15:17
Nå virker jeg sikkert litt ani marklin, men jeg tror roco sin blir bedre mtp det marklin har laget før, det er bare noe jeg har fått for meg, men jeg gleder meg til å se roco og marklin sine modeller! skikkelig tøft lok det der!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Asgeir
Date Posted: 14 januar 2013 at 15:19
Jeg synes det er mer spennende at Märklin/Trix også kommer med Mas vognene, i filigrann utførelse.
Hvis Roco har tenkt på det samme (som er sannsynlig), er rotteracet virkelig i gang.
 
Jeg lener meg imidlertid rolig tilbake å plukker ut den kombinasjonen som passer meg best.
Akkurat nå satser jeg på: Roco El 12 i 50-talls utføresle med eikehjul og en Mas vogner fra Trix, noen få fra Perl og noen flere fra UGJ (alle med litt forskjellig utførelse). 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 15:55
Etter det jeg kan se, så er Trix-utgaven (se side 104 på denne linken http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf" rel="nofollow - http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf ) utstyrt med eikehjul mens Dm3 har SAB-hjul. Det står at El 12 har "gammel anordning av dører til førerstanden" men etter det jeg kan se, ikke frontdør? Der står en 3. bremseslange på prototypen midt der frontdøren skal være.
Derved er kanskje prototypen nærmere en 60-tallsutførelse enn en 70-tallsutførelse som Märklin oppgir den skal være?
 
Ellers er Dm3 av 1200-serien mens El12 produksjonsmessig ble produsert like i etterkant av 800-serien og før 900-serien av Dm. - Tror derfor også at ventilasjonsåpninger langs taket er forskjellig fra 1200-serien?
- Om Roco retter disse detaljer, så blir vel det er bedre modell av El12 enn utgangspunket fra Märklin i et Dm 1200-lok?
 
(Presisering)


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 januar 2013 at 16:09
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752" rel="nofollow -


Posted By: eika
Date Posted: 14 januar 2013 at 16:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 2 versjoner av El10, både i grønt og brunt. Den grønne mener jeg var annonsert i 2012 og er noe forsinket?
I følge produsenten ble modellen som var annonsert i 2012 droppet pga for liten etterspørsel/for få forhåndsbestillinger  fra forhandlerene.

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: pkonc
Date Posted: 14 januar 2013 at 19:12
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Roligt om nu två tillverkare kommer med samma modell
 
 
 
Der traff du antagligvis spikern på hodet meget godt. Clap


Posted By: pkonc
Date Posted: 15 januar 2013 at 18:08
Markliroco eller Rocarklin........ ingen som tror på et sammarbeide mellom Roco og Marklin ?........ det er 2013 vet dere og nye tider.


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 21 mars 2013 at 21:22


http://issuu.com/fleischmann_roco/docs/roco-sonderblatt-skandinavien-2013-03?mode=window&backgroundColor=%23222222" rel="nofollow - Skandinavien

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: pkonc
Date Posted: 21 mars 2013 at 23:21
Den så da unektelig dondrandes flott ut, er det noen som vet om den vil bli levert med Norrlandsplog også ? ....... og SAB hjul også ?........ altså en litt mer moderne utgave enn den på bilde som vel er en tidlig utgave ?


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 08 april 2013 at 17:54
http://www.roco.cc/doc/images/zoom/72528.jpg" rel="nofollow">
 

Kan inte vara det slutliga resultatet för det saknas steg och färgen känns retuscherad i efterhand.



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: pkonc
Date Posted: 09 april 2013 at 13:09
Stige opp til taket, håndtak til dette og nederst på siden av døren. Håndtakene til dørene skal være sølvfarget, vinduene skal ikke ha sølvfarge/Alu look, men derimot være sort gummi...... innenfor skal det være brunt tre-værk i rammene...... det er hva jeg så med engang, er sikkert en god del mer hvis man setter seg ned og studerer modell/forbilde.


Posted By: Traveller
Date Posted: 09 april 2013 at 13:32
Sammenligner man Rocos grunnmodell med forbildet, er det noe alvorlig galt med førerrommets sidevinduer (det skal nesten gå ned til håndtaket):

Mvh P.






-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: Tog
Date Posted: 09 april 2013 at 13:56
Forferdelig trist dersom dette blir sluttresultatet. Det er ingen lett jobb å lakke vindusrammene sorte. Å skjære ut til større sidevindu er heller ingen jobb for noviser. Takstigen er grei å ettermontere, men det er verre å matche grønnfarven på stigens sikkerhetsdeksel.

Her blir det å vente på Trix-versjonen og se om denne blir av bedre kaliber. Ser ut til at det går kjappere i svingene for hvert år som går.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 april 2013 at 16:25
Originally posted by Tog Tog wrote:

Forferdelig trist dersom dette blir sluttresultatet. Det er ingen lett jobb å lakke vindusrammene sorte. Å skjære ut til større sidevindu er heller ingen jobb for noviser. Takstigen er grei å ettermontere, men det er verre å matche grønnfarven på stigens sikkerhetsdeksel.

Her blir det å vente på Trix-versjonen og se om denne blir av bedre kaliber. Ser ut til at det går kjappere i svingene for hvert år som går.
 
Jeg synes det ser ut som et meget godt utgangspunkt kontra de bildene jeg har sett av Märklin / Trix (slapp av; dette er ikke ment som noen hets etc.), og den manglende takstigen kommer sikkert på plass.
 
Sidevinduet til førerhytten tror jeg kommer til å bli for små / lave i forhold til det norske forbildet, siden SJ Dm varianter har enten store eller små vinduer (hvis jeg ikke tar helt feil hadde de første Dm'ene store vinduer, senere leveranser hadde små. Etterhvert ble flere modernisert, alle med små i alu.-rammer). Sidevinduene i førerhytten til Roco Di 3 er også feil, men jeg klarer utmerket å leve med det siden modellen og lakkeringen ellers er meget bra.
 
Det er bare å innse at El 12 kommer stort sett til å bli en omlakkering av SJ Dm. Vi får glede oss over de ekstra norske detaljene som blir satt på modellen, men en formendring (jfr. sidevinduene til førerhytten) er jeg overbevist om ikke kommer til å skje.
 
Med hensyn til fargevalg av både hovedfarge og detaljer, er det alltid spennende å se hva de forskjellige produsentene finner på. En for meg godkjent grønnfarge har de fra Di3 modellene, og farger på detaljer bunner som regel ut i hva slags informasjon de har fått tak på / tilsendt. Det er umulig å skjelne alle farger og detaljer fra bilder, så de er avhengig av skriftelig informasjon. Det er heller ingen forhindring at de som sitter på korrekt informasjon sender den til produsentene Wink
 
Vissuelt synes jeg også den karakteristiske plogen har blitt litt pinglete, også blir alle ploger bedre om de males sorte på baksiden og fester (som lett kan ordnes selv).


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 09 april 2013 at 17:35

På bildene fra Trix' nyhetskatalog ( http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf" rel="nofollow - http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf ) ser det ut til at deres El 12 får noenlunde korrekt høyde på førerrommets sidevinduer, sorte vindusrammer, takstige og sølvfargede håndtak ved dørene.

På leveransebilder fra 1954 ser det for øvrig ut til at El 12 ikke hadde takstige og sølvfargede rekkverk til å begynne med:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=15747&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=15747&org=1

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19533&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19533&org=1

De må imidlertid ha fått dette mens de fortsatt gikk som 2-seksjonslok:

http://www.arctictrains.com/Main/Old-Times/2866209_Tk24FC/1330804145_7LjqfsD#!i=1330804145&k=7LjqfsD&lb=1&s=O" rel="nofollow - http://www.arctictrains.com/Main/Old-Times/2866209_Tk24FC/1330804145_7LjqfsD#!i=1330804145&k=7LjqfsD&lb=1&s=O

Bildene fra 1970 og senere, etter ombyggingen til 3-seksjonslok, der lokene også har fått frontdør (med lavere plassert vindu), er neppe de en bør sammenligne modellene med.




Posted By: Traveller
Date Posted: 09 april 2013 at 23:07
Mer om Dm/El.12 finner man her:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1530" rel="nofollow - http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=1530

Svenskene er heller ikke smørblide... Roco har jo uansett endret støpeformen i forhold til Dm3 (andre takventilatorer, runde lykter), så vinduene er en real miss, ser det ut til.

Mvh P.





-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: Tog
Date Posted: 09 april 2013 at 23:46
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Sidevinduene i førerhytten til Roco Di 3 er også feil, men jeg klarer utmerket å leve med det siden modellen og lakkeringen ellers er meget bra.


Det er jeg helt uenig i. Jeg synes ikke Rocos Di3 var noen "höjdare". Lakken på den jeg hadde var altfor rød, blank og uekte. Snarere synes jeg Heljans versjon gjennom NMJ og Bergen Modelljernbane var best blant de under Superline. Men det er jo lov å være uenig. Når man først endrer hele fronten på grunn av bl.a. lyktene, så burde man absolutt ha latt vinduene foran også bli korrekte og gå nesten helt ned til gelenderet.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 april 2013 at 14:15
Det er rart at Roco har endret disse sidevinduer fra Da og Dm?
Det hadde jo vært enklest å la det være slik det var tidligere? En slik "miss" tror jeg ikke de gjør - uten videre?
 
Jeg har sett på noen bilder i boken "Svenska Ellok". For meg ser det ut som om Dm har 2 typer sidevinduer - både store og små? Lok 984 (side 152 og byggeserie 2) og 1229 (side 153 og byggeserie 3) ser for meg ut til å ha samme sidevinduer som Roco-modellen? De ser ut til å flukte i nederkant med maskinromsvinduene. Hva 836 hadde, vet jeg ikke.
Lok 976 (byggeserie 2) ser også ut til å ha små sidevinduer http://www.nbjvm.se/museum/sho.php?id=0064" rel="nofollow - http://www.nbjvm.se/museum/sho.php?id=0064 ? Det er vel dette loket som Roco har målt opp? Det skal ikke være ombygget og er det første loket som er levert i 3-seksjonsutførelse.
 
Forøvrig står det i denne boken om El12:
" Åren 1954 och 1957 leverade ASEA och Motala Verkstad tre, respektive ett, malmtogslok av Dm-typ till Norges Statsbaner. De norska malmtogsloken, som var betecknade El 12, försågsefter några år liksom de svenska med kraftigare motorer. När SJ anskaffade ett större antal Dm3-lok kompletterade NSB två av sina El12-lok med separata lokseksjoner till treseksjonslok på samma sätt som SJ tidligare skapade Of3-loken. De norska treseksjonsloken betecknades El12-3."


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 november 2013 at 12:53
Etter som ingen har kommentert Märklins konkurrent til Dm-segmentet, nemlig det nyleverte 3-seksjonsloket, er det kanskje naturlig å stille spørsmålet: "Er dette loket like mye "feil" som Roco sin utgave av El12/Dm?"
Da sikter jeg til sidevinduene som er for små hos Roco - og for store hos Märklin?
Det kan være at loket er riktig for den korte epoken fra 1963 - 1967 da det ble bygget om - men forbildet har på nyere bilder små sidevinduer som de andre lokene i 1200-serien.
- Noen som vet om dette er korrekt for en tidlig periode?


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 22 november 2013 at 16:11
En lite fråga som jag har är vilken tidpunkt NSB logon kom i fören och om loken fick den vita linjen efter ombyggnad till tre delar början av 60-tal.

Tittar man på bild av 2117-2118 från 1957 så saknas logon så den måste ha kommit efter.

Så vilka skillnad kan man gör av modellen förutom med eller utan NSB logo och röda hjul?




http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=28&t=1290" rel="nofollow - NSB El12 2113-2114 Märklin 37754

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 22 november 2013 at 16:51
En sak jag notera också är det inte så att Roco har vänt tankarna fäste ben på taket medans Märklin har gjort rätt?

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net