MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Re-motorisering av NSB El 14

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 04 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 285
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Re-motorisering av NSB El 14
    Sendt: 25 april 2014 kl. 11:11
Etter en del frem-og-tilbake har jeg endelig kommet i gang med re-motoriseringsprosjektet av Limas NSB El 14.

Det første bildet viser Lima-kåpen satt løst på det "nye" understellet:



Bilde nr. 2 viser det modifiserte understellet -Roco DR BR 142 ("Ludmilla"):



Det gjenstår fremdeles noe tilpasning av kåpen slik at den smetter perfekt ned på understellet. Deretter må Limas boggisider tilpasses Roco-boggiene.

En ting er sikkert: Kjøreegenskapene er KONGE.
Mvh

Rune H
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1068
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 april 2014 kl. 15:43
Hvordan stemmer akselavtanden i Ludmilla-boggiene med El.14?
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 580
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 april 2014 kl. 16:58
Akselavstanden i boggiene er identisk men tyskeren har litt mindre hjul. Drivhjuldiameter på El. 14 er 1270 mm mens BR232 har 1050 mm hjul. (14,6 mot 12,1 mm i H0) Det er snakk om 2,5 mm forskjell i H0. Men med boggisidene på plass så er det sikkert ikke synlig.
Til toppen
Steinar Norrøne Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 01 november 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 60
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Norrøne Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 april 2014 kl. 21:54
Har du måttet kappe chassiet ? Eller passer lengden uten noe modifisering ?

mvh

Steinar
Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 04 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 285
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 april 2014 kl. 23:39
Chassiset er kappet ca 4,5 cm og deretter limt sammen. Akslingene er kappet tilsvarende.
Mvh

Rune H
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1068
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 november 2014 kl. 19:36
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Akselavstanden i boggiene er identisk men tyskeren har litt mindre hjul. [...] Men med boggisidene på plass så er det sikkert ikke synlig.
Akselavstanden i boggiene for "Ludmilla" stemmer overens med korrekt akselavstand for El.14, men på Limas modell er den en del kortere. Hvordan ble boggisidene tilpasset?


Endret av TorsteinS - 11 november 2014 kl. 19:37
Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 04 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 285
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2014 kl. 12:19
Jeg fant ut at jeg hadde for mange baller i luften og solgte prosjektet før boggiene ble tilpasset. Planen var imidlertid å dele boggisidene akselvis og deretter øke avstanden med en tilpasset plastbit. Til slutt skulle hele boggien støpes i ett stykke.

Endret av RuneH - 14 november 2014 kl. 12:22
Mvh

Rune H
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2365
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2020 kl. 13:51
Fant dette gamle innlegget og det har som tema "re-motorisering av gamle Lima-lok".
I disse Corona-tider må man ha noe annet å tenke på.
 
Jeg har nylig byttet motor på Lima DSB MR /MRD og satt inn lys (med hele 8 utganger). Jeg har også modifisert SJ T43 også med lys (6 utganger). http://laagstad-hoogdorp.nl/Projekt-10.html
 
Dette er samme motor som Model Torque sin - og skaffet tilveie av en kasserte CD-skriver til PC.
Der er motoren som driver skuffen lik.
Det er forskjellige motorer for Lima i Model Torque´s sortiment, så jeg har ikke brukt "mellomhjulet" som hører til motorombyggesettet fra Model Torque. Model Torque´s motor er kanskje 5- eller 7-polet (har ikke "ofret" en motor for å sjekke) og har gode kjøreegenskaper.
Motoren har for smal aksel på 1,5 mm. mot originalakselens 2 mm. Jeg hadde ikke et tilsvarende tannhjul for 1,5mm.Dette er lett å fikse med en passende "samle-nite" for flertrådig ledning. Da må man lett utvide den, slik det passer på en 1,5 mm. aksel. Jeg brukte en aksling fra et vognhjul med Ø lik 1,5 mm. og utvidet det lett. Niter er i kobber og svært tynne (0,25mm.) da de klemmes normalt på ledningen. http://www.rotaie.it/New%20Pages/MasterTrasmissione/Trasmissione-G-Lima.jpg
Plasttannhjulet på den originale LIMA-motoren skjæres av og passer rett inn på motorakselen.
 
Det er 6 skruehull i motoren. Det holder med 2 skruer. Man skal være nøye med monteringen slik at motoren løper lett i den originale Lima-akselskålen. Det er vesentlig!
 
Motoren er mellom 5V og 12V? Derfor hører det med noen diodebroer der 4 dioder er koblet i serie hver vei (det tilsvarer 2,8V). Derfor passer det godt for digitalisering der dekoderen kan begrenses.
Unnlat å koble inn diodebroene - ellers får du problemer for EMFen.
 
Jeg har brukt Zimo-dekodere (som ellers har kun 4 utganger og 4 logikkutganger) så jeg har brukt transitordrivere på logikkutgangene.
 
Hvis du har noen Lima-lok og er misfornøyd med kjøreegenskapene, så kan dette være et tips? På mine lok har jeg oppnådd samme saktekjøringsegenskaper som de betraktelig dyrere Faulhabermotorer.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1068
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2020 kl. 14:21
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

[...] Dette er lett å fikse med en passende "samle-nite" for flertrådig ledning.  [...]
"Endehylse" er det korrekte ordet, om jeg ikke har misforstått hva du har brukt. Det kan være greit å vite når man prøver å skaffe det.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2365
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2020 kl. 15:49
Jeg har skrevet endehylse i stedet for "samle-nite" i anførselstegn fordi det er ikke alle som forstår den korrekte betegnelsen nite, da ikke alle er fortrolig med det elektrikerne ha som betegnelse. - Derfor har jeg tilføyd bruksområde.
Jeg har alltid brukt nite i stedet for endehylse. - Det er smak og behag!
 
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.