Print Page | Close Window

Lima EL14

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8838
Printed Date: 16 mai 2024 at 18:39
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lima EL14
Posted By: marklintog
Subject: Lima EL14
Date Posted: 03 november 2014 at 22:57
Hei har en Lima EL14 gods versjon hvordan får jeg av kåpen på lokomotivet ? noen som kan vise med bilder ?



Replies:
Posted By: kokken
Date Posted: 04 november 2014 at 07:29
Jeg har ingen bilder, men hvis det er små "hull" på siden av kåpen så er skal den bare vippes ut der. Hvis ikke så kan den være festet med bufferne, da kan disse fjernes ved å dra de ut. En tredje mulighet kan være om kåpen har et par haker på hver side på undersiden av loket som holder understellet og kåpen samlet, da kan kåpen bøyes forsiktig ut til siden, så kåpen løsner.

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 04 november 2014 at 19:51
Som kokken sier så er det på min versjon bare og ta ut bufferne. Er NSB Gods versjonen jeg har.

-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: marklintog
Date Posted: 04 november 2014 at 22:17
Takk for hjelpen klarte å få av kåpen på loket nå. Prøvde se hvor jeg kan olje men fant ingen steder noen som vet hvor det er ?



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 november 2014 at 00:08
Generelt om smøring av MJ-lokomotiver:

1. De aller viktigste smørepunktene er motorlagrene. Dette er de to små lagrene på hver side av motoren som selve motorankeret roterer i. Hvis det kommer piping, skurring eller andre ulyder fra loket under fart er det i 99 prosent av tilfellene det ene eller begge disse lagrene som er tørre. Ulydene kommer av vibrasjoner i tørre lagre, og oppstår der aksler roterer med høye omdreiningstall - altså i selve motoren.

2. Smør så lite som overhode mulig. Ikke noe olje er det verste. For mye olje er det nest verste. Det skal bare en veldig liten oljedråpe på hvert smørested. Overskuddsolje bare spruter rundt og legger seg på steder det ikke skal, det samler støv og skitt og skaper problemer.

3. I tillegg til motorlagrene kan man også smøre tannhjulsakslene og hjulakslene svært forsiktig, og med så lite olje som mulig.

4. Det er vanligvis ikke nødvendig å smøre selve tennene på vanlige tannhjul. Hvis tannhjulene er i orden og uten skader vil ulyder i loket aldri komme fra tannkransene på tannhjulene. Eventuelle ulyder kommer nesten alltid fra motorakselen, og en sjelden gang fra tannhjulsakslene nærmest motoren. Noe olje fra tannhjulsakslene vil som oftest sige utover mot tannkransene på grunn av rotasjonen, og der er det bare mikroskopiske oljemengder som skal til. Hvis man absolutt vil smøre tennene kan man ta på en bitteliten mengde smørefett.
Unntaket er lok med snekkedrev. Der skal gjengene på snekkeskruen smøres med fett - men bare med litt fett.

5. Hvis man har en bruksanvisning - følg den.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 november 2014 at 19:22
Skal smøres hver gang når loket har gått ca 30t. Beveglige deler smøres med en dråpe olje.

-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net