MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lima EL14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lima EL14

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lima EL14
    Posted: 03 november 2014 at 22:57
Hei har en Lima EL14 gods versjon hvordan får jeg av kåpen på lokomotivet ? noen som kan vise med bilder ?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 07:29
Jeg har ingen bilder, men hvis det er små "hull" på siden av kåpen så er skal den bare vippes ut der. Hvis ikke så kan den være festet med bufferne, da kan disse fjernes ved å dra de ut. En tredje mulighet kan være om kåpen har et par haker på hver side på undersiden av loket som holder understellet og kåpen samlet, da kan kåpen bøyes forsiktig ut til siden, så kåpen løsner.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 19:51
Som kokken sier så er det på min versjon bare og ta ut bufferne. Er NSB Gods versjonen jeg har.
Proud to be a nerd.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 22:17
Takk for hjelpen klarte å få av kåpen på loket nå. Prøvde se hvor jeg kan olje men fant ingen steder noen som vet hvor det er ?

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 00:08
Generelt om smøring av MJ-lokomotiver:

1. De aller viktigste smørepunktene er motorlagrene. Dette er de to små lagrene på hver side av motoren som selve motorankeret roterer i. Hvis det kommer piping, skurring eller andre ulyder fra loket under fart er det i 99 prosent av tilfellene det ene eller begge disse lagrene som er tørre. Ulydene kommer av vibrasjoner i tørre lagre, og oppstår der aksler roterer med høye omdreiningstall - altså i selve motoren.

2. Smør så lite som overhode mulig. Ikke noe olje er det verste. For mye olje er det nest verste. Det skal bare en veldig liten oljedråpe på hvert smørested. Overskuddsolje bare spruter rundt og legger seg på steder det ikke skal, det samler støv og skitt og skaper problemer.

3. I tillegg til motorlagrene kan man også smøre tannhjulsakslene og hjulakslene svært forsiktig, og med så lite olje som mulig.

4. Det er vanligvis ikke nødvendig å smøre selve tennene på vanlige tannhjul. Hvis tannhjulene er i orden og uten skader vil ulyder i loket aldri komme fra tannkransene på tannhjulene. Eventuelle ulyder kommer nesten alltid fra motorakselen, og en sjelden gang fra tannhjulsakslene nærmest motoren. Noe olje fra tannhjulsakslene vil som oftest sige utover mot tannkransene på grunn av rotasjonen, og der er det bare mikroskopiske oljemengder som skal til. Hvis man absolutt vil smøre tennene kan man ta på en bitteliten mengde smørefett.
Unntaket er lok med snekkedrev. Der skal gjengene på snekkeskruen smøres med fett - men bare med litt fett.

5. Hvis man har en bruksanvisning - følg den.


Edited by H. Lindholm - 05 november 2014 at 00:10
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 19:22
Skal smøres hver gang når loket har gått ca 30t. Beveglige deler smøres med en dråpe olje.

Edited by Wickerman - 05 november 2014 at 19:23
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,142 seconds.