Print Page | Close Window

Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8312
Printed Date: 22 september 2024 at 20:45
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??
Posted By: Tåge
Subject: Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??
Date Posted: 01 januar 2014 at 19:05
Skal vi prøve gjette og spekulere litt i hva NMJ kommer med av "nyheter" i 2014 ??
 
Lok, vogner og hus NMJ har anonsert før, og ikke har kommet, er ikke noen "nyhet" de er jo allerede anonsert.
Jeg tenker på lok, vogner og "ferdig" hus - siden jeg er veldig glad i ting som er "ferdig" laget Thumbs Up Embarrassed Big smile ..
 
Mine forslag og spekulasjoner er kun basert på NMJ sin Topline serie, og Skyline serie, de som er "ferdig" bygget Smile ..
 
NMJ sin Superline serie, er litt utenom min interese område, men det er jo lov og komme med forslag på den også Smile ..
 
---------- ----------
 
El 14 ?
Både El 11 og 13 har kommet, da er det nærmeste natulige valget El 14.
El 1 til El 9, tja, de kommer kanskje en gang, men jeg vil nok anta at et lok som går i dag (EL 14), selger bedre Question ..
 
Motorvogn.
BM 69, 71 og 73 har kommet.
Disse er El motorvogner - det vil si at her åpner det seg en mulighet for et "diesel motorvogn" sett.
BM 86 / 91 med tilhørende styrevogn og 92 kan være gode kandidater her.
BM 88, tja.
 
Diesel lok.
Her har jeg ikke noen direkte kandidat - kanskje en ny skifte traktor.
Di 3 - tja, Heljan har jo hatt de ute for en stund siden, men det måtte i så fall være de som var litt kortere - Di 3.603 til 621 og 624 til 633, det er jo disse som er den opprinelige "Norske" bestilingen.
 
Damp lok.
Her mangler man jo det meste - men jeg vil anta at det ikke kommer noe damp lok i år.
 
Vogner.
Personvogner.
Vi har jo alerede et godt utvalg.
Men de nye "vogn type 5" kanskje.
Men det er også et lite "manko" på spesielle "Teak" vogner.
CF, BF, DF, CB, AB, spisevogner, kafeteriavogner osv, kan vi kanskje se en NMJ Teak vogn i år Big smile ..
 
Godsvogner.
Det kommer sikert noe, men der vet jeg ikke hva jeg skal tippe Embarrassed ..
 
Hus.
Her er jeg ikke i tvil, gods huset på Hell st Big smile..
 
Så mine forslag blir vell - El 14 - (En diesel motorvogn) - Gods huset på Hell st Smile ..
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: Tjetland
Date Posted: 01 januar 2014 at 19:10
Jeg håper og håper på Bm68 jeg...

-------------
http://aalgaardbanens-venner.com/


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 01 januar 2014 at 19:29
Det er vanskelig å gjette. Men vi har alle våre ønsker.
Mine er EL 14, type 67 og eller/ 68, El 9, tank- og frysevogner og et eller flere godshus. Det siste mangler  i forhold til alle de stasjoner som har kommet, og som annonseres  på vei. Gjerne også en liten lokstall også. Og alt dette  Toppline/Skyline.


-------------
SOHo


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 januar 2014 at 20:12

Om de kommer med en ny Topline-model av et ellok, håper jeg heller det blir El 8. El 14 har tross alt vært produsert av Lima, og dukker relativt ofte opp på bruktmarkedet. Riktignok er ikke Limas El 14 av samme kvalitet som Topline-modellene, men den var i det minste noe bedre enn Limas El 13, bortsett fra treskeverket drivverket, da.

Di 2 til en "fornuftig" pris (sett fra kjøperens side...) er også et savn. Den tidligere Topline-utgaven var litt for nær Superline i prisnivå.

Av motorvognsett står også for meg BM68 eller BM91 høyest på ønskelisten, og deretter BM65C, BM67 eller BM68. Men jeg tipper de ønsker å få solgt en del BM69-sett før de kommer med en ny motorvogn-modell.

Av passasjervogner har BF14 og evt. BF13 lenge vært et stort savn i norsk MJ-miljø. Her burde vel markedet være såpass stort at det kan være reelt håp?

Ellers mangler det noen passende BF-vogner til Rocos-teakvogner, og det er vel lite sannsynlig at Roco selv skulle gi ut noe slikt. BF-vogner i teak passer for øvrig også sammen med stålvogner og i godstog.

De eldre og ombygde stålvognene mangler også. Det dreier seg om bl.a. B10, AB10, BF10, B2/B9, B4, B3 type 2/3, de første R1-vognene, diverse DF- og F-vogner, WLB, første serie WLAB og WLA type 1. Om NMJ kommer med noe her, blir det vel en hel serie med vogner, men de vil kanskje få solgt ut en del av B3-vognene først?

Jeg sikter hele tiden til ferdigmodeller i Topline-kvalitet.

G4-vognene til NMJ er såvidt jeg vet alle modeller av typen med 6 m akselavstand. Det hadde vært kjekt med noen av utgaven med 7,2 m akselavstand, også.

Og de burde få ut noen flere containervogner i NSB-utgave (ikke Cargonet), for oss som ikke har de aller siste årene som epoke.



Posted By: pkonc
Date Posted: 01 januar 2014 at 20:15
Jeg håper de først og fremst kommer med Df/Fo vognene de har avertert i åresvis......... skal man våge og tro at de lager de "nye" sovevognene etter hvert ?? Bf13 og Bf14 mangler også for at B5 serien skal være komplett. Er jo egentlig merkelig at disse ikke allerede forlengst er produsert da det er vogner "alle" må ha en eller flere av. Det og kjøre Bf11 og Bf12 i alle tog er jo bare feil. 
 
Et damplok i Topline er min heteste kandidat, deretter vil det jo rett og slett være merkelig om ikke EL14 kom og deretter BM74/75........ og hvorfor ikke 72 settene, mange som kjører moderne materiell. 
BM69c i 2 og 3 vogns sett er vel mest sansynlig rett rundt hjørne.
86/91 og 68 kan jo produseres i mange farger/varinater og burde i teorien være mulige aspiranter. 
 
 
 
........ i Superline tror jeg på EL-5 i driftsversjon og at type 29/39 blir produsert. EL13 i Superline mangler og kommer vel før eller siden. Husker jeg hørte snakk engang om produksjon av EL7........ dog innbiller jeg meg at det vil bli en hyllevarmer av dimensjoner....... er jo knappt noen som vet hvordan den så ut engang utenom den harde kjerne da Wink
 
 


Posted By: kokken
Date Posted: 01 januar 2014 at 21:11
EL14 tror jeg er en stor sansynlighet for at kommer i det nye året. Selv så står BM68, 86,91, damplok type. 20,21,24,25,30 på ønskelisten helst som ferdigmodell.

Damplok type 21 kan man lage flere utgaver av og det er en modell som definitivt ikke vil bli en såkalt hyllevarmer.
Det er ikke mange årene siden Di2 var til salgs fra NMJ, men det kunne også være interessant med flere skiftetraktorer som feks 211,214, 215


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 januar 2014 at 21:15
Jeg tror ikke NMJ vil komme med noen vesentlig norsk formnyhet i år.
- Dette grunnet fremstillingsproblemer som de fleste leverandører nå opplever i Østen. Nå ligger NMJ ett år etter mht. levering av Type 29/39 - og markedet for slike norske modeller er ikke uendelig. En ytterligere modell i 2014 vil nok ikke føre til dobbelt salg men heller at det blir flere "hyllevarmere"? - Tror derfor at det er mest fornuftig å levere det som er allerede annonsert - før man kommer med noe nytt?

Dersom det skulle komme noen nyhet i Topline, er SJ Y1 mitt tips. Den finnes i et utall versjoner - også i Norge.
Nå har NMJ innledet et samarbeid med Jeco - og dette kan være en fin nyhet i dette samarbeidet.

Skal vi se videre med tanke på hva som kan vekke interesse (og salg) i utlandet, er Malmbanan fortsatt interessant å spinne videre på. - Da ville jeg ha tippet vogner som passer sammen med Type 29/39 som er annonsert i Superline men mangler vognmateriell. Her ville en klinket Mas 1908 som kan varieres i utallige versjoner med karmer og last være interessant som supplement til Roco og Märklin sine utgaver. UGJ sin utgave lages vel ikke lenger - og er heller ikke tidsmessig mht. detaljering og grovhet?
- Tror ikke NMJ vil lage noen særnorske lok der forbildet ikke er i trafikk? Da er i så fall BM74 en mulig kandidat?


Posted By: Tåge
Date Posted: 01 januar 2014 at 22:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror ikke NMJ vil komme med noen vesentlig norsk formnyhet i år.

 
Jeg tenkte også på det, derfor prøvde jeg og begrense meg til 2 - 3 nyheter.
Der er vell også lommeboken glad for Embarrassed LOL..
 
BF 13 og 14 hadde jeg glemt i farten, og må vell innrømme at de er savnet.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: gnilrets
Date Posted: 01 januar 2014 at 22:33
Wlab-2 selv om det er byggesett på markedet.


Posted By: pkonc
Date Posted: 01 januar 2014 at 23:27
[QUOTE=Kjell H.]Jeg tror ikke NMJ vil komme med noen vesentlig norsk formnyhet i år.
- Dette grunnet fremstillingsproblemer som de fleste leverandører nå opplever i Østen. Nå ligger NMJ ett år etter mht. levering av Type 29/39 - og markedet for slike norske modeller er ikke uendelig. En ytterligere modell i 2014 vil nok ikke føre til dobbelt salg men heller at det blir flere "hyllevarmere"? - Tror derfor at det er mest fornuftig å levere det som er allerede annonsert - før man kommer med noe nytt?

Dersom det skulle komme noen nyhet i Topline, er SJ Y1 mitt tips. Den finnes i et utall versjoner - også i Norge.
Nå har NMJ innledet et samarbeid med Jeco - og dette kan være en fin nyhet i dette samarbeidet.

Skal vi se videre med tanke på hva som kan vekke interesse (og salg) i utlandet, er Malmbanan fortsatt interessant å spinne videre på. - Da ville jeg ha tippet vogner som passer sammen med Type 29/39 som er annonsert i Superline men mangler vognmateriell. Her ville en klinket Mas 1908 som kan varieres i utallige versjoner med karmer og last være interessant som supplement til Roco og Märklin sine utgaver. UGJ sin utgave lages vel ikke lenger - og er heller ikke tidsmessig mht. detaljering og grovhet?
- Tror ikke NMJ vil lage noen særnorske lok der forbildet ikke er i trafikk? Da er i så fall BM73 en mulig kandidat?[/QUOTE]
 
 
????? trodde NMJ allerede har laget "hauger" med 73 sett.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 januar 2014 at 23:34
Beklager tastebommen - det skulle være BM74 (- eller "Flirt")!


Posted By: icefighter35
Date Posted: 01 januar 2014 at 23:36
Syntes det er rart nmj  tør vente stort lengre med di2.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 02 januar 2014 at 02:09
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Syntes det er rart nmj  tør vente stort lengre med di2.


Ta det helt med ro, NMJ slipper en di2 i år!


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: icefighter35
Date Posted: 02 januar 2014 at 14:02
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Syntes det er rart nmj  tør vente stort lengre med di2.


Ta det helt med ro, NMJ slipper en di2 i år!


Hmm...Slipper som i "publiserer" eller slipper som i "lar være" å bruke energi på?


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 02 januar 2014 at 15:04
Det kan jo være en mulighet at NMJ kommer med en versjon av Jecos X2 nemlig Linx.

Enig med Håvard, nå har jeg bygget ferdig min, å da kommer den sikkert.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 januar 2014 at 16:14
EL14 kommer nok, det samme med B5, men om de kommer i år får tiden vise. De vill nok ha ut 11/13/17 først. Og vill tru de lager flere varianter av conteinervogner og andre godsvogner som selger godt.

Flere etterspør Di2, DI3 er en loktype som selger uansett virker det som. Og vet NMJ følger med hva folk ønsker seg.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 januar 2014 at 17:58
En El 14 tror jeg nok står på listen over aktuelle modeller for Norge.

- Ellers hadde jeg trodd at en El 15 med Hectorrail-utgaver er mer sannsynlig? Denne selger nok bedre i Sverige som er et større marked.
Dessuten er det et Malmbane-lok som sikkert vil selge bra i Europa som både Märklin og Roco sitt materiell fra denne banen gjør?
NMJ har jo tidligere lansert dette loket i samarbeid med en annen europeisk "produsent" (som produserer i Kina) på samme måte som CN312 fra Südexpress. - Det er jo levert en rumensk versjon.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 januar 2014 at 18:48
Det eneste man trenger som norsk MJ-er er Di3, Di2, Bm86 og dugelig med rødbrune kuvogner.

Siden Di3 og kuvogner er produsert i ganske store kvanta krysser jeg fingrene for Di2 og Bm86.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Tåge
Date Posted: 03 januar 2014 at 18:52
Et lite sidspor bare Embarrassed ..
 
Er det i slutten av januar - begynelsen av februar Nürnberg messen pleier å være Question ..
 
Jeg burde vell ha husket på det da, men, men Embarrassed Wink ..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Henning L
Date Posted: 03 januar 2014 at 19:00
http://www.toyfair.de/home/?L=1" rel="nofollow - 29. januar til 3. februar!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Tåge
Date Posted: 03 januar 2014 at 22:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

http://www.toyfair.de/home/?L=1" rel="nofollow - 29. januar til 3. februar!
 
1000 takk Smile ..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Tåge
Date Posted: 29 januar 2014 at 00:10
Ja, da er det 29 januar, og NMJ skal i tradisonel stil vise sine nyheter kl 10.00.
 
http://shop.nmj.no/" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/
 
Skal bli spenende og se om noen av oss traff blinken Smile


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Stian
Date Posted: 29 januar 2014 at 09:57
skuffende nyheter i år i mine øyne...

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 januar 2014 at 10:19
Di3a i norsk lengde er vel en nyhet som vil bli populær? Alle andre produsenter har jo laget di3b. Stakevogner i Superline vil jeg også tro er etterlengtet!

Er fornøyd med nyhetene, jeg!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 29 januar 2014 at 10:22
Undrer:
Skal man legge ut drivverk til El14 fra AHM for salg mon tro?


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 januar 2014 at 10:23
3-vognssett type 69c synes jeg også er en naturlig nyhet!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Tog
Date Posted: 29 januar 2014 at 10:55
Nmj satser svensk etter at de slo seg sammen med Jeco. Ingenting her for meg. Df 37 er borte også. Håper noen lanserer et byggesett av damper type 21 og H3 kjølevogn. Gleder meg også til byggesettet av BM 65 fra SM. Ny vår for selvbyggerne?

Fint om en eller annen småprodusent kan "true" med å komme med en El 14.
For da kommer den nok fra Strømmen også. Som med El 11, Type 31, Skd 224 og Di 8.

Når det er sagt er lokkåpen til Limas El 14 fra 1980 faktisk ikke så verst og det spørs om ikke markedet er modent for et nytt supplerende drivverk. Min Faulhaber går i alle fall som en drøm.


Posted By: Pluggen
Date Posted: 29 januar 2014 at 11:02
Originally posted by Stian Stian wrote:

skuffende nyheter i år i mine øyne...
 
Enig. Greit med Nohab, men resten er ganske uinteressant. Største skuffelse er (igjen) bortfallet av Df37 - godbiten som har vært synlig på NMJ nettsider i flere år... Ingen postkasse i B3 slerka!
 


Posted By: SveinR
Date Posted: 29 januar 2014 at 11:16
Spennende med Di3. Smile

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 januar 2014 at 11:32
Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Spennende med Di3. Smile


Noen som vet leveringstid?
Har bestilt 2 stk, men valgte postoppkrav...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Tog
Date Posted: 29 januar 2014 at 11:58
Norske Di3 2295,-. Utenlandske 1995,-. Norsk type 39 Superline damper 11995,-. Svensk Superline damper TGOJ ikke priset.


Posted By: midnight
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Spennende med Di3. Smile

Har bestilt 2 stk
Du verden!!! Nå skjer det en stille revolusjon på Nidarvoll... Wink


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Ørjan
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:23
Var litt skuffende ja. Eneste var 3 vogns BM69.


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Laurenz
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:31
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Undrer:
Skal man legge ut drivverk til El14 fra AHM for salg mon tro?

Vet om minst 1 som kan ha interesse av slikt. 


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:31
Di3 i korrekt utførelse må man selvsagt ha … men kan vi egentlig leve uten en Di2 særlig mye lenger? Hvorfor fins ikke dette loket å få, noen må ta ansvar!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:33
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Di3 i korrekt utførelse må man selvsagt ha … men kan vi egentlig leve uten en Di2 særlig mye lenger? Hvorfor fins ikke dette loket å få, noen må ta ansvar!


Out of my way! I´m going in!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:38
Å bygge en selv er selvsagt noe man kan gjøre, men det er jo enklere å få den ferdig laget … ikke minst er det raskere!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:41
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Å bygge en selv er selvsagt noe man kan gjøre, men det er jo enklere å få den ferdig laget … ikke minst er det raskere!



Tja, var det 10 år MJF brukte på et motorvognsett?
Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2014 at 12:59
Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Tja, var det 10 år MJF brukte på et motorvognsett?


NMJ kanskje? MJF stod vel for ett damplokomotiv i messing.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2014 at 13:07
Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.


Hva med å få tegnet en overdel som passer over ett V60-chassi som kunne 3D-printes hos Shapeways? Da kunne flere fått glede av den for en grei penge.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 januar 2014 at 14:06
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.


Hva med å få tegnet en overdel som passer over ett V60-chassi som kunne 3D-printes hos Shapeways? Da kunne flere fått glede av den for en grei penge.



Interessant tanke...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 januar 2014 at 14:08
Jeg har underdelen til Di2 og to ubygde overdeler; en i messing og en i hvitmetall. Skorter litt på tid til bygging av den og er utall av andre byggesett jeg har liggende (c:

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 14:11
Er Di2 lagd som messingbyggesett?

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Bhal
Date Posted: 29 januar 2014 at 14:38
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Er Di2 lagd som messingbyggesett?
 
Ja. En gang i eldre steinalder. Husker ikke når og av hvem, men det var tilpasset datidens Fleischman og Märklin(?) understell. Vil regne med at de ikke helt holder dagens krav til skalariktighet.
 
Om det er laget noen messingbyggesett i yngre steinalder eller senere vet jeg ikke.
 
mvh
Bjørn


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 15:07
Noen burde lage noe.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 januar 2014 at 15:07
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Er Di2 lagd som messingbyggesett?

 
Ja. En gang i eldre steinalder. Husker ikke når og av hvem, men det var tilpasset datidens Fleischman og Märklin(?) understell. Vil regne med at de ikke helt holder dagens krav til skalariktighet.
 
Om det er laget noen messingbyggesett i yngre steinalder eller senere vet jeg ikke.
 
mvh
Bjørn


Jeg mener bestemt at messingbyggesettene ikke dukket opp før bronsealderen. Og at det tok litt tid før tinnet ble erstattet med sink slik at man fikk "ekte" messing.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Bhal
Date Posted: 29 januar 2014 at 15:18
[/QUOTE]

Jeg mener bestemt at messingbyggesettene ikke dukket opp før bronsealderen. Og at det tok litt tid før tinnet ble erstattet med sink slik at man fikk "ekte" messing.[/QUOTE]
 
Er selv fra eldre steinalder, og mener å huske at messingbyggesett dengang var skikkelig hightech. Så feil kan man altså ta. 
 
mvh
Bjørn


Posted By: kokken
Date Posted: 29 januar 2014 at 15:41
Det var gamle hobbyteknikk som kom med byggesett/overdel i messing på 80-tallet, til de to lokene som ble bygget av MAK. Overdelen skulle passe fleichmann type V60, men kan tilpasses en Roco Di5. Jeg har selv dette settet liggende på byggebordet. Det kunne vært interessant å prøve på en støpe form når man kommer så langt med settet.

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Tog
Date Posted: 29 januar 2014 at 17:15
Hobby Teknikks Di 2 var litt høyere enn korrekt fordi Fleischmann-motoren skulle passe inn. Selv har jeg forsynt den med en Maxxon-motor, og ingen av mine lok klarer å gå saktere. Det er knapt så øyet ser loket bevege seg. Helt utrolig!


For å få inn Maxxon-motoren måtte jeg frese vekk en del av understellet, men med Dremel-verktøy gikk det greit. Understellet er ikke akkurat up-to-date, men greit nok når det er smusset ned en smule.


Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.


Rocos understell fra Di5 er vakrere å se til, og dersom noen tar på seg å etse en kåpe, så må det litt andre festemekanismer til mellom kåpe og lok enn Modell Teknikks versjon via bufferne.




Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 januar 2014 at 17:23
Kan jeg friste herrene med denne?

Min NMJ Topline modell med masse ekstra stæsj på. Nye vinduer, leidere +++
Mangler bare lys.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 januar 2014 at 17:38
Originally posted by Tog Tog wrote:

Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.

Attpåtil brukte den vel Rocos understell til V60/BR260, med feil innbyrdes akselavstand for Di.2. Til tross for disse manglene hadde den en svært stiv pris, i sjiktet mellom "normal" Topline og Superline.



Posted By: kokken
Date Posted: 29 januar 2014 at 18:16
Originally posted by Tog Tog wrote:

Hobby Teknikks Di 2 var litt høyere enn korrekt fordi Fleischmann-motoren skulle passe inn. Selv har jeg forsynt den med en Maxxon-motor, og ingen av mine lok klarer å gå saktere. Det er knapt så øyet ser loket bevege seg. Helt utrolig!


For å få inn Maxxon-motoren måtte jeg frese vekk en del av understellet, men med Dremel-verktøy gikk det greit. Understellet er ikke akkurat up-to-date, men greit nok når det er smusset ned en smule.


Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.


Rocos understell fra Di5 er vakrere å se til, og dersom noen tar på seg å etse en kåpe, så må det litt andre festemekanismer til mellom kåpe og lok enn Modell Teknikks versjon via bufferne.



Hva slags maxxon motor brukte du?


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 29 januar 2014 at 18:31
Originally posted by kokken kokken wrote:

 
Hva slags maxxon motor brukte du?

Der kan kanskje jeg svare, for jeg har et bilde av den. Det ser ut som et SB Modellbau-kit:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Tog
Date Posted: 29 januar 2014 at 18:35
Jeg bestilte den fra velkjente SB-Modellbau med bestillingsnummer:

14021 V261/60

Bjørn Runar monterte dekoder og lys for meg så spør han om du lurer på noe.

SB-modellbau finner du på: sb-modellbau.com og email er: info@sb-modellbau.com

De holder til i Ilzweg 4,82140 Olching og telefon er: landskode og så 08142-12776. Mulig du må sløyfe den første nullen.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 januar 2014 at 19:05
Husk på at ESU har/kommer med en V60. Den trur jeg er meget bra og har mange digitale funksjoner, bla digitale koblinger som er mye bedre enn Rocos.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 19:10
Interessant! Koster riktignok 390 Euro … 
http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/baureihe-v60-in-h0/" rel="nofollow - http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/baureihe-v60-in-h0/


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 januar 2014 at 19:49
men så er den fullspekket av utstyr! Røyk, Powerpack, Lyddekoder og masse lys! Nesten litt vanskelig å sette saga i denne for å bygge en Di2.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 januar 2014 at 20:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

men så er den fullspekket av utstyr! Røyk, Powerpack, Lyddekoder og masse lys! Nesten litt vanskelig å sette saga i denne for å bygge en Di2.


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAK'ene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Det gamle messingbyggesettet fra Hobbyteknikk av MAK'en er faktisk så overdimensjonert og grovt at et Roco understell ble for fint. Modellen fikk sitt Fleischmann understell fra 60-tallet tilbake, og det ser riktig ut!



Her er et messingbyggesett dere sannsynlig aldri har sett før, fra Thor Augbo's samling



-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 januar 2014 at 20:40
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAKene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Tåge
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:01
Jeg fikk ikke så mange riktige treff så jeg, nevnte vell så vitt Di 3 lokene da.
De var var jo en overaskelse da Smile ..
 
De går vell aldri av moten Smile.
 
Og siden NMJ lager både korte og lange "NoHAB'er så finnes det et utalig varianter og velge på.
 
Håper på noen lav nr også etter vært.
Di 3 i gammel design - med stort vingehjul og gitter Clap Big smile Thumbs Up
Var det 605 eller 607 som hadde et stort vingehjul og et lite et også en periode Question
Di 3.643 i ny design med fjernet neselykter osv Smile ..
Di 3.642 var også anderledes i nydesign, det var vell noe med giterene på siden som var kortet in.
Dette er noen gobiter som det er lov og håpe på og vente på Big smile...
 
Synd at ikke det kom noe gods hus til Hell st da, men Skyline serien er jo ikke gammel da, så det er håp ennå Smile ..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:05
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAKene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!


Tja, det spørs hva slags krav man har til finish på resultatet, samt hvor mye tid og penger man er villig til å legge inn.

Hytta til Roco maskinen er helt identisk, mens kåpa er nærmest strekt. Dvs. at det ikke nytter å kappe det nødvendige på et sted eller to, men mange! Det blir ihvetfall et skikkelig puslespill som skal limes, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses........for å ende opp med en modell som er litt feil, kanskje litt skakk, tåler nesten ikke å bli tatt i osv. I tillegg er understellene ubrukelige til en Di 2, så det må kjøpes nytt fra Roco eller ESU (dvs. at man slakter en V60). Men hytta blir fin

All respekt til de som gjennomfører slike ombygginger som blir bra!

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:37
NMJ-nyhetene var som forventet i år - bortsett fra NoHABene.
Jeg tror tidspunktet å lansere nye NoHABer på er ugunstig, sett i forhold til at Märklin/Trix leverer en ny utgave som sikkert er bedre i målestokk og detaljering enn den gamle? Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?
- Som forventet, falt valget på et lok som kan selges i utlandet - og som ikke bare er norsk. - Vet ikke om de kan bruke samme chassis på de kortere norske NoHABer og de utenlandske? Det blir interessant å se!
- En annen detalj er også om de velger trekk på alle akslinger - eller beholder den utenlandske A1A-boggien med løpehjul i midten?

- Ellers virker det fornuftig at de ikke kommer med et nytt norsk lok i Superline. Dette ville i så fall bli i direkte konkurranse til Type 29/39 som de ennå ikke har levert. - Så stort er ikke markedet for slike modeller! TGOJ-damperen er nok spesiell for Sverige - og har nok begrenset marked ettersom det ikke er noe SJ-lok.

-Sparsomme nyheter for Norge bekrefter kanskje at NMJ (som andre med produksjon i Østen)sliter med fremstilling og leveranser? - Ellers hadde det nok vært mye mer!?


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?


-------------
Svein S


Posted By: Traveller
Date Posted: 29 januar 2014 at 22:10
NMJ får nok solgt sine modeller til alle feinschmeckerne som vet forskjell på Di3a og Di3b og til alle som vil ha en todørs versjon (dvs fra etter ca 1970), men når det gjelder den lange varianten blir nok konkurransen større. Og om man når "gidder jeg kjøpe en til"-segmentet kommer vel helt an på kvaliteten i forhold til Heljan/Roco.

Originally posted by ses ses wrote:

Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?


De er herlige å ta på!

Mvh P.


-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 29 januar 2014 at 22:19
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Interessant! Koster riktignok 390 Euro … 
http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/baureihe-v60-in-h0/" rel="nofollow - http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/baureihe-v60-in-h0/
Husk det er 'veiledende' pris. Ser at flere tyske butikker ligger på ca € 350; om det skulle hjelpe noe ... Wink
Ser ikke helt bort i fra at jeg ender opp med en V60.
I tillegg til alle de artige, kjente funksjonene, skal det bli artig å sammenligne avkoblingsmekanismen med den nye 'telex'n' til Märklin Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 22:40
Joda, jeg så at flere av butikkene lå på 350 euro, men det er jo ikke store forskjellen …

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 januar 2014 at 23:36
Originally posted by ses ses wrote:


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?


Det som er "gjevt" med zinkstøp er at slike modeller får en ekstra vekt, stabilitet og robusthet som man ikke klarer med plaststøp.
- Spesielt Märklin "kan" dette og er regnet blant de beste i verden på området metallstøp! I det siste har også mulig detaljeringsgrad vært like bra som plaststøp. Jeg vil tro at NMJ med "sprø kinaplast" har en helt annen og kortere holdbarhet til samme pris - om ikke detaljene og systemkompromissene ikke ødelegger for Märklin?


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2014 at 23:48
Jeg skjønner at metallkåpe er robust. Det var derfor jeg skrev "modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene". Når det gjelder vekt, kan det da ikke være så vanskelig å vekte ned en modell som denne med plastkåpe så de blir like tunge? Vekten behøver jo ikke ligge "utvendig", men kan godt legges inni og gjerne med lavt tyngdepunkt. Det skulle gi god stabilitet. Nå aner jeg jo ikke om det faktisk er gjort (blir gjort) med denne modellen, men sånn konstruksjonsmessig bør det være mulig å lage en like tung modell av Di 3 med plastkåpe.


-------------
Svein S


Posted By: Kait
Date Posted: 29 januar 2014 at 23:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det som er "gjevt" med zinkstøp er at slike modeller får en ekstra vekt, stabilitet og robusthet som man ikke klarer med plaststøp.


Jeg har fortsatt til gode å se like bra detaljer på en metallmodell som på en plastmodell. Og jeg setter langt mere pris på en detaljert modell enn en som tåler å slenges rundt av barn....

Kai


Posted By: einjen
Date Posted: 30 januar 2014 at 00:21
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 30 januar 2014 at 00:32
For å bruke litt musikksjargong: Metal er rock - plast er pop! Jeg for min del liker både pop og rock, men skal vi snakke heavy metal må vi nok over på messing ;-)

-------------
Jarle


Posted By: icefighter35
Date Posted: 30 januar 2014 at 00:38
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)


Hadde roco orka å lage en di3 i nydesign hadde jeg hatt den allerede, men akk. Kommer marklin med sin i nydesign eller er det bare snakk om gammeldesign?

Tom


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 januar 2014 at 01:08

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!

I stedet for Heljan sikter du kanskje til Hobbytrains modell av V65/BR265?

Arnold hadde for øvrig en modell av samme lok i N-skala.

To av de største problemene med kåpa er at den mangler ventilasjonsgitre på sidene av motordekslet, og at fronten har horisontale i stedet for vertikale spalter/riller.

Skal man ha korrekte mål, blir også understellet til V60 feil. Samlet hjulstand stemmer, men ikke innbyrdes. For V65 stemmer avstanden mellom to drivaksler der det ikke er blindaksel imellom (1550 mm). Den avbildede modellen har direkte drift på blindakselen og drivakselen under hytte, de tre andre indirekte via kobbelstenger. En tidligere utgave hadde visstnok kun direkte drift på blindakselen, og ganske dårlige kjøreegenskaper.



Posted By: Stian
Date Posted: 30 januar 2014 at 07:17
Det er vel denne Svensken fra heljan? en flott modell jeg har veldig lysst på (med lyd)  http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG" rel="nofollow - http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2014 at 07:45
Originally posted by einjen einjen wrote:

 

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)

Omtrent det samme som Peder sier, altså. Jeg tror mye med MJ egentlig handler om følelser, kanskje styrt mye av opplevelser knyttet til tidlige opplevelser i livet med både MJ og 1:1. 



-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 januar 2014 at 11:06
Originally posted by Kait Kait wrote:

 
Jeg har fortsatt til gode å se like bra detaljer på en metallmodell som på en plastmodell. Og jeg setter langt mere pris på en detaljert modell enn en som tåler å slenges rundt av barn....

Kai

Generelt er jeg enig med deg i dette.
- Imidlertid er det nå snakk om formen til Di3 og Märklins muligheter til å kunne gjøre en ypperlig detaljering i zinkstøp. - Det vet jeg at de er kapabel til - om de vil!?
Jeg har faktisk sett zinkstøp av lok som holder like høy klasse som plaststøp mht. detaljering.
- Kan nevneD-loket til Brimalm  (som jeg har sett den ferdige støpen til) og et 20 år gammelt støp til Sj Litt Hg. - Ikke alle lokkonstruksjoner er like egnet for metallstøp - men den relativt enkle kåpa til en NoHAB mener jeg må kunne være en ypperlig kandidat - uten å måtte gå på kompromis med detaljer.

Ellers er det mulig å vekte lok innvendig - men det viser seg at de lokene som har mest vekt pr. cm. lengde, er metallstøpte tvers gjennom. Da behøver ikke vekt være et kompromis mellom plass til dekoder, høyttaler og annen elektronikk - og trekkraft.

- Selv om jeg er "godt voksen", så hender det at små støpte detaljer i "kinaplast" brekker av for meg - derfor foretrekker jeg metall (til samme pris)!


Posted By: elpro
Date Posted: 30 januar 2014 at 12:20
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?
Det er flere ting.
Først og fremst er det holdbarheten. Metallmodeller tåler å bli glemt i solen selv om du ikke har tatt de ut av esken. Har flere Roco og Lima vogner som desverre ikke har tålt varmen. Har ikke testet med NMJ men El 13 har jeg veldig lyst til å teste dette på, men venter til de blir enda rimeligere.
 
En annen erfaring er at plastmodeller oftere går i stykker ved lek/bruk og at plasten som benyttes ikke er like holdbar som metall over tid. Selv Märklin sine plastmodeller på 60-tallet bærer tydelige preg av dette. Lakk flasser lettere av og det er flere eksempler på lokkasser som blir lettere krummet.
Selvsagt finnes det gode plastløsninger også, men jeg har dårlige erfaringer med f.eks. NMJ og Lima når det gjelder valg av plastløsninger. Vogner som får en svak krumming når de blir lagret i originalemballasje. Og det blir derfor omtrent umulig å få de montert pent sammen igjen etter at de demonteres for f.eks. montering av belysning.
 
Følelsen av å holde et metallok er jo også viktig, kaldt og tungt. Sånn er det bare for noen av oss.
 
Jeg biller meg også inn at finnishen blir flottere på metall, men det kan jo bare være en illusjon. Men for de som er virkelig opptatt av detaljer, burde jo metall være et bra valg og ikke negativt. Originalen er jo i metall.
 
 
 
 


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2014 at 12:55
Originally posted by elpro elpro wrote:


Først og fremst er det holdbarheten. Metallmodeller tåler å bli glemt i solen selv om du ikke har tatt de ut av esken. Har flere Roco og Lima vogner som desverre ikke har tålt varmen. Har ikke testet med NMJ men El 13 har jeg veldig lyst til å teste dette på, men venter til de blir enda rimeligere.


Hvorfor i all verden har du lyst til å teste dette?
Bor du i et drivhus?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 30 januar 2014 at 14:29
Sikkert et utslag av mj-hobbyens mangsidighet, Håvard H .. Wink Big smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 januar 2014 at 15:18
- Før vi sporer helt av....
Jeg har faktisk kjøpt et Lima startsett som bare var satt i utstillingsvinduet på en butikk - i esken sin.
Dette fikk jeg kjøpe meget rimelig til reservedeler - da det ellers ikke var salgbart.
Både El 13 og vognene hadde en håpløs "bananform" på godt 10 mm.

- Vel - nå er det visstnok ikke bare plastmodeller som ikke "tåler dagens lys". NMJ Superline har også en seddel medlevert fra produsenten i Kina om at de bør lagres mørkt ....


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 januar 2014 at 17:27

Originally posted by Stian Stian wrote:

Det er vel denne Svensken fra heljan? en flott modell jeg har veldig lysst på (med lyd)  http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG" rel="nofollow - http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG

På den ligner motordekslet mer det på Di.2 - det har ventilasjonsgitter på siden, riktignok en "remse" for mye.

Men førerhuset passer ikke: Dørene er plassert speilvendt, og vinduene foran og bak er lavere.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 april 2014 at 22:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

NMJ-nyhetene var som forventet i år - bortsett fra NoHABene.
Jeg tror tidspunktet å lansere nye NoHABer på er ugunstig, sett i forhold til at Märklin/Trix leverer en ny utgave som sikkert er bedre i målestokk og detaljering enn den gamle? Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?
- Som forventet, falt valget på et lok som kan selges i utlandet - og som ikke bare er norsk. - Vet ikke om de kan bruke samme chassis på de kortere norske NoHABer og de utenlandske? Det blir interessant å se!
- En annen detalj er også om de velger trekk på alle akslinger - eller beholder den utenlandske A1A-boggien med løpehjul i midten?

hadde det nok vært mye mer!?


Ikke glem at Marklin kommer med 4 dørs utgave, mens NMJ kommer med 2 dørs utgave. 4 dørs DI3 er det nok av på markedet. Og flere har etterspurt Di3 med 2 dører. Og Di3/Nohab er en modell som selger bra i Europa.

B-modells i Belgia sier også at Nohab er en modell som selger godt, og er grunnen til også disse kommer i modell fra dere. Belgisk og Luxenburg Nohab i første runde. NMJ kommer med flere utgaver seinere. Det gjør også B-modells. De åpner også for å lage DI3, hvis de får med forhandlere som er med på å betale noe av kostnaden. Så hvis noen bestiller x-antall Di3 fra Belgia vill man få en konkurent til NMJs DI3.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 april 2014 at 18:26
Vil tro at Märklin nå har gjort formen sin så fleksibel at de kan gjøre flere versjoner?
Det er naturlig at de først gjør temmelig like utgaver til hvert land. Det gir nok mest rasjonell produksjon? Da dette er en formnyhet hos Märklin, bruker slike å selge bra - uansett.
- Tror i så måte at det bare er et spørsmål om tid, før de denne gangen lager korrekte norske versjoner med 2 dører - både i ny og gammeldesign.

Da den største mengden "nye Di3" nok blir solgt utenfor Norge, tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om det er 2 eller 4 dører så lenge det står Märklin på den - og den er av metall!
Husk at så lenge Heljan sin modell med 2 dører var tilgjengelig - også i utlandet, så solgte Märklin sin utdaterte modell godt i forskjellige lakkvarianter.

Litt leit for NMJ som jeg tror ikke vil få det salget som de hadde håpet på utenfor Norge dersom de hadde vært alene om denne modellen.


Posted By: MY1201
Date Posted: 27 april 2014 at 23:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Tror i så måte at det bare er et spørsmål om tid, før de denne gangen lager korrekte norske versjoner med 2 dører - både i ny og gammeldesign.


Men hvor lang tid vil det være? Tok det ikke ca 50 år før de lagde en ny form?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 april 2014 at 09:22
Den gamle formen hos Märklin fra 60-tallet var nok ikke beregnet for særlige endringer.
Moderne formbygging gjør at de kan enkelt skifte ut deler av formen slik at de med liten kostnad kan gjøre slike endringer - om markedet er interessant. Dette er annerledes enn en komplett ny form.

Jeg ville tro at de først lager så like versjoner som mulig for hvert land de leverer i for å dekke førstebehovet i respektive marked? - Seinere kan de gjøre andre versjoner. Det gir mest rasjonell produksjon og minst endringer (bortsett fra lakkering).
Når tid eventuelle endringer kommer, er avhengig av markedet. - Selger første versjon tomt på kort tid, er det sikkert ikke lang tid før en ny versjon kommer.
- Vil man ikke vente, så kjøper man NMJs utgave. I Kina er man mer avhengig av å produsere alle versjoner samtidig.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 april 2014 at 20:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Den gamle formen hos Märklin fra 60-tallet var nok ikke beregnet for særlige endringer.
Moderne formbygging gjør at de kan enkelt skifte ut deler av formen slik at de med liten kostnad kan gjøre slike endringer - om markedet er interessant. Dette er annerledes enn en komplett ny form.

Jeg ville tro at de først lager så like versjoner som mulig for hvert land de leverer i for å dekke førstebehovet i respektive marked? - Seinere kan de gjøre andre versjoner. Det gir mest rasjonell produksjon og minst endringer (bortsett fra lakkering).
Når tid eventuelle endringer kommer, er avhengig av markedet. - Selger første versjon tomt på kort tid, er det sikkert ikke lang tid før en ny versjon kommer.
- Vil man ikke vente, så kjøper man NMJs utgave. I Kina er man mer avhengig av å produsere alle versjoner samtidig.


Hvis formen også er laget for en 2 dørs Nohab. Er det rart de kommer med en 4 dørs Di3 som det er flest av, på markedet.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 april 2014 at 21:44
Jeg synes det er helt naturlig at Märklin først gjør 4-dørs-variantene.

Da kan de gjøre en serie med like støp til de forskjellige land - uten å endre selve støpeformen men legge til detaljer for de enkelte lands versjoner. Det er nok en mer rasjonell utnyttelse og støpeprosess for et helt nytt verktøy? - Nå er vel prioriteringen til Märklin å få laget flest mulig modeller i år og da tar de seg ikke tid til slike omstillinger av verktøy? - Slik hadde jeg tenkt om jeg hadde vært ansvarlig for produksjonsplanlegging.

4-dørsversjonen vil sikkert selge bra nok - og "menigheten" vil juble og kjøpe - uansett!?

- Så kan man i kommende år bytte ut deler av støpeformen for å lage mer spesielle varianter for de respektive land og utgaver.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net