Print Page | Close Window

di2 vs di5 vs skd224

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8135
Printed Date: 24 september 2024 at 20:58
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: di2 vs di5 vs skd224
Posted By: Fenriken
Subject: di2 vs di5 vs skd224
Date Posted: 10 november 2013 at 08:39
Har et kjappt spørsmål, hvilkene av disse er mest vanlig som skiftelok idag ?
Eventuelt er det styrt hvor i landet mann befinner seg ? Er interisert i nordlandsbane.

Mvh morten



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 10 november 2013 at 09:08
Di 2 og Di 5 er ikke i bruk lenger, mens 6 stykker av Skd 224 brukes av CargoNet per 1.1.2013. Skiftelok/traktorer brukes i utgangspunktet lokalt, og da i samband med de få godsteminalene som er igjen i Norge.


-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 10 november 2013 at 09:12
Da må vi nok skuffe deg en god del.
Skifting med skiftelok er jo til en stor grad nedlagt i dette landet. F.eks. her i Bodø er det toglokene selv som utfører den lille skifting som er igjen. Det er strengt tatt bare bilvogner som blir skiftet ut og plassert på eget spor. Ellers så går det jo kun containertog her oppe og de vognstammene gjøres det ikke noe med her. Lokene går bare rundt til andre enden.
Dette er grunnen til at vi i Salten Modelljernbaneklubb ikke kjører moderne tog. Vi holder oss til storhetstiden rundt slutten av 70-tallet til midten av 80-tallet.
Da ble det brukt Di2 her i Bodø og Skd 220c på Fauske/Rognan.
Di5 tok over for Di2 her på slutten av 80-tallet og var vel i drift til rundt 1995. 
Skd224 er den eneste som delvis er i drift idag, men til den lille skiftingen som er idag er det spesielt Skd226 som brukes, og dem er det CargoNet som har. Bl.a. brukes de i personvognsskiftningen i Trondheim. NSB kjøper de tjenestene av CargoNet. 
Hvordan skiftingen utføres i sørnorge får andre svare på.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 november 2013 at 11:52
Skd 224 har i alle år vært i bruk på Østlandet. Skd 226(finnes ikke i modell) brukes til skifting i Trondheim for NSB. På helligdager hvor det ikke går godstog(vet ikke om det fortsatt er slik) Så bruker man togloket til skifting.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Stian
Date Posted: 10 november 2013 at 16:45
Må nok arestere deg der Lars, For jeg har sett 226 modell. resin sett som ble laget av en svenske mener jeg.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: MY1201
Date Posted: 10 november 2013 at 17:41
Allerede i 2008 kunne man se Skd 226 i modell, bilde finnes her  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3810&PN=2&title=velkommen-til-kristiansand" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3810&PN=2&title=velkommen-til-kristiansand

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 10 november 2013 at 18:13
Det er riktig at det er en svenske som har lagd modellen i noen få eksemplarer. 
Han kaller seg for Affetuff på forumet http://motessparet.se" rel="nofollow - http://motessparet.se .


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Wickerman
Date Posted: 11 november 2013 at 21:10
Se der ja Smile

-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net