di2 vs di5 vs skd224 |
Post Reply |
Author | |
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 november 2013 at 08:39 |
Har et kjappt spørsmål, hvilkene av disse er mest vanlig som skiftelok idag ?
Eventuelt er det styrt hvor i landet mann befinner seg ? Er interisert i nordlandsbane. Mvh morten |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Di 2 og Di 5 er ikke i bruk lenger, mens 6 stykker av Skd 224 brukes av CargoNet per 1.1.2013. Skiftelok/traktorer brukes i utgangspunktet lokalt, og da i samband med de få godsteminalene som er igjen i Norge.
|
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da må vi nok skuffe deg en god del.
Skifting med skiftelok er jo til en stor grad nedlagt i dette landet. F.eks. her i Bodø er det toglokene selv som utfører den lille skifting som er igjen. Det er strengt tatt bare bilvogner som blir skiftet ut og plassert på eget spor. Ellers så går det jo kun containertog her oppe og de vognstammene gjøres det ikke noe med her. Lokene går bare rundt til andre enden. Dette er grunnen til at vi i Salten Modelljernbaneklubb ikke kjører moderne tog. Vi holder oss til storhetstiden rundt slutten av 70-tallet til midten av 80-tallet. Da ble det brukt Di2 her i Bodø og Skd 220c på Fauske/Rognan. Di5 tok over for Di2 her på slutten av 80-tallet og var vel i drift til rundt 1995. Skd224 er den eneste som delvis er i drift idag, men til den lille skiftingen som er idag er det spesielt Skd226 som brukes, og dem er det CargoNet som har. Bl.a. brukes de i personvognsskiftningen i Trondheim. NSB kjøper de tjenestene av CargoNet. Hvordan skiftingen utføres i sørnorge får andre svare på.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skd 224 har i alle år vært i bruk på Østlandet. Skd 226(finnes ikke i modell) brukes til skifting i Trondheim for NSB. På helligdager hvor det ikke går godstog(vet ikke om det fortsatt er slik) Så bruker man togloket til skifting.
|
|
A matter of life and death
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må nok arestere deg der Lars, For jeg har sett 226 modell. resin sett som ble laget av en svenske mener jeg.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Allerede i 2008 kunne man se Skd 226 i modell, bilde finnes her http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3810&PN=2&title=velkommen-til-kristiansand
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er riktig at det er en svenske som har lagd modellen i noen få eksemplarer.
Han kaller seg for Affetuff på forumet http://motessparet.se.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se der ja
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |