Print Page | Close Window

Fra H0 til N ??

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7982
Printed Date: 05 mai 2024 at 04:25
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Fra H0 til N ??
Posted By: stigne
Subject: Fra H0 til N ??
Date Posted: 20 september 2013 at 19:54
Hei 

Har et lite dilemma, har et H0 anlegg jeg driver med, men har litt lyst til å gå over til N skala..
Har en kar som har tilsvarende anlegg i N som vil over til H0. Bytte likt.

Noen som har noe for å imot H0 eller N?

Er litt i villrede hva jeg skal gjøre.



-------------
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm



Replies:
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 20 september 2013 at 20:51
En klar fordel er at du får mer Modelljernbane i plassen du har til rådighet. De to største ulempene er hvv mangel på norske modeller (om det er viktig) og at N krever noe mer fingerferdighet og godt syn. Begge deler gjorde at jeg gikk fra Amerikansk N til norsk H0 for noen år siden. Jeg må forsake det store anlegget med mange tog i drift, men det opplever jeg gjennom FREMO og anleggene hos NJK Bergen.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: stigne
Date Posted: 20 september 2013 at 23:27
Hei 

Er godt fornøyd med det anlegget jeg har nå, det er som du sier,  mere anlegg på samme plass..
Men da må jeg starte på null.

Norsk er ikke det viktigste for meg, men at det fungerer er viktig, styrer alt fra pc i dag å det har jeg lyst til å fortsette medTongue

Ha en fin kveld. 


-------------
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 21 september 2013 at 20:44
Originally posted by stigne stigne wrote:

..., det er som du sier,  mere anlegg på samme plass..
Men da må jeg starte på null.
Hmmm, overgang til 'null' er vel å gå i motsatt retning .. Wink

Men spøk til side, med dagens mikroskopiske (nesten i alle fall) dekodere, er det ikke vanskelig å få en digital togstamme i N skala.
Det er imidlertid ikke til å komme ifra et de minste, lette lok'ene med få aksler kan være en utfordring å få sikker gange på. Boggilok; for ikke å snakke om Katos store US lok m/splitframe; synes jeg går like pent som de fleste H0 lok.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: hsa77
Date Posted: 21 september 2013 at 22:16
Dette er vel et klassisk eksempel på at det som er den store fordelen også er den store ulempen! Smile 

Alt er mye mindre i N-skala - det gjør at du får plass til mye mer landskap, mer spor, flere bygninger, lengre tog, osv. Men dette har en stor pris, alt er mye mindre og det blir mye mer "pirkearbeid". Sporet må legges svært nøyaktig og må holdes gullende rent for å få stabil drift. Det er etter min mening nødvendig å koble strøm til krysset i sporvekslene ("electrofrog"), gjør du ikke det får du garantert trøbbel med korte lok. Lokene er mindre og har mindre plass innvendig til f.eks lyddekoder. Det er veldig få som driver med N-skala sammenlignet med HO, det fører til at utvalget av materiell, byggesett og tilbehør er en brøkdel av hva som finnes i HO - de få norske butikkene som selger N-skala har svært begrenset utvalg.

Så er det bare opp til deg å vurdere om alle disse ulempene er til å leve med for å få den ene store fordelen - nok plass til å bygge drømmeanlegget! Selv er jeg godt fornøyd med å ha valgt N-skala, når jeg vil leke med større tog er det jo bare å ta seg en tur ut i hagen!

Lykke til med valget!

mvh



-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: stigne
Date Posted: 21 september 2013 at 22:39
Hei

Det heter vel skomaker bli ved din lest, så jeg får vell bare bli ved min H0 bane:-)
Takker alle som har kommet med innspill om dette :)
Å nå ble også kjærringa glad;)

-------------
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm


Posted By: bkv1
Date Posted: 22 september 2013 at 21:02
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Dette er vel et klassisk eksempel på at det som er den store fordelen også er den store ulempen! Smile 
. Det er veldig få som driver med N-skala sammenlignet med HO, det fører til at utvalget av materiell, byggesett og tilbehør er en brøkdel av hva som finnes i HO - de få norske butikkene som selger N-skala har svært begrenset utvalg.



Klart at utvalget er større i H0, og norske modeller er det vel lite av i N, tror jeg. Men hvis man kan kjøre tysk, tror jeg man finner et utvalg av alt man trenger for å lage en fin modelljernbane i N, enten man velger moderne tid eller noe eldre.

I de to-tre norske butikkene jeg har vært i, er det lite utvalg i N, og når det gjelder tog-materiell sjelen noe som interesserer meg. Jeg har også undersøkt en og annen netbutikk som  har N i sortimentet, og ofte er ariklene listet som bestillingsvare. Bestille kan jeg gjøre selv.

Her er etpar tyske forhandlere som sender til Norge. De er greie  ha med å gjøre:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/" rel="nofollow - http://www.modellbahnshop-lippe.com/
http://www.en.dm-toys.de/" rel="nofollow - http://www.en.dm-toys.de/




-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net