MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra H0 til N ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra H0 til N ??

 Post Reply Post Reply
Author
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fra H0 til N ??
    Posted: 20 september 2013 at 19:54
Hei 

Har et lite dilemma, har et H0 anlegg jeg driver med, men har litt lyst til å gå over til N skala..
Har en kar som har tilsvarende anlegg i N som vil over til H0. Bytte likt.

Noen som har noe for å imot H0 eller N?

Er litt i villrede hva jeg skal gjøre.

Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 20:51
En klar fordel er at du får mer Modelljernbane i plassen du har til rådighet. De to største ulempene er hvv mangel på norske modeller (om det er viktig) og at N krever noe mer fingerferdighet og godt syn. Begge deler gjorde at jeg gikk fra Amerikansk N til norsk H0 for noen år siden. Jeg må forsake det store anlegget med mange tog i drift, men det opplever jeg gjennom FREMO og anleggene hos NJK Bergen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 23:27
Hei 

Er godt fornøyd med det anlegget jeg har nå, det er som du sier,  mere anlegg på samme plass..
Men da må jeg starte på null.

Norsk er ikke det viktigste for meg, men at det fungerer er viktig, styrer alt fra pc i dag å det har jeg lyst til å fortsette medTongue

Ha en fin kveld. 


Edited by stigne - 20 september 2013 at 23:28
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 20:44
Originally posted by stigne stigne wrote:

..., det er som du sier,  mere anlegg på samme plass..
Men da må jeg starte på null.
Hmmm, overgang til 'null' er vel å gå i motsatt retning .. Wink

Men spøk til side, med dagens mikroskopiske (nesten i alle fall) dekodere, er det ikke vanskelig å få en digital togstamme i N skala.
Det er imidlertid ikke til å komme ifra et de minste, lette lok'ene med få aksler kan være en utfordring å få sikker gange på. Boggilok; for ikke å snakke om Katos store US lok m/splitframe; synes jeg går like pent som de fleste H0 lok.
Bjørn Egil
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 22:16
Dette er vel et klassisk eksempel på at det som er den store fordelen også er den store ulempen! Smile 

Alt er mye mindre i N-skala - det gjør at du får plass til mye mer landskap, mer spor, flere bygninger, lengre tog, osv. Men dette har en stor pris, alt er mye mindre og det blir mye mer "pirkearbeid". Sporet må legges svært nøyaktig og må holdes gullende rent for å få stabil drift. Det er etter min mening nødvendig å koble strøm til krysset i sporvekslene ("electrofrog"), gjør du ikke det får du garantert trøbbel med korte lok. Lokene er mindre og har mindre plass innvendig til f.eks lyddekoder. Det er veldig få som driver med N-skala sammenlignet med HO, det fører til at utvalget av materiell, byggesett og tilbehør er en brøkdel av hva som finnes i HO - de få norske butikkene som selger N-skala har svært begrenset utvalg.

Så er det bare opp til deg å vurdere om alle disse ulempene er til å leve med for å få den ene store fordelen - nok plass til å bygge drømmeanlegget! Selv er jeg godt fornøyd med å ha valgt N-skala, når jeg vil leke med større tog er det jo bare å ta seg en tur ut i hagen!

Lykke til med valget!

mvh

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 22:39
Hei

Det heter vel skomaker bli ved din lest, så jeg får vell bare bli ved min H0 bane:-)
Takker alle som har kommet med innspill om dette :)
Å nå ble også kjærringa glad;)
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 21:02
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Dette er vel et klassisk eksempel på at det som er den store fordelen også er den store ulempen! Smile 
. Det er veldig få som driver med N-skala sammenlignet med HO, det fører til at utvalget av materiell, byggesett og tilbehør er en brøkdel av hva som finnes i HO - de få norske butikkene som selger N-skala har svært begrenset utvalg.



Klart at utvalget er større i H0, og norske modeller er det vel lite av i N, tror jeg. Men hvis man kan kjøre tysk, tror jeg man finner et utvalg av alt man trenger for å lage en fin modelljernbane i N, enten man velger moderne tid eller noe eldre.

I de to-tre norske butikkene jeg har vært i, er det lite utvalg i N, og når det gjelder tog-materiell sjelen noe som interesserer meg. Jeg har også undersøkt en og annen netbutikk som  har N i sortimentet, og ofte er ariklene listet som bestillingsvare. Bestille kan jeg gjøre selv.

Her er etpar tyske forhandlere som sender til Norge. De er greie  ha med å gjøre:




Edited by bkv1 - 22 september 2013 at 21:24
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.