Print Page | Close Window

Norske korte personvogne?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7886
Printed Date: 23 november 2024 at 08:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Norske korte personvogne?
Posted By: Dan Rasmussen
Subject: Norske korte personvogne?
Date Posted: 27 juli 2013 at 16:11
HeiSmile

Er af en god kammerat blevet spurgt om der i Norge har kørt korte 2 akslede personvogne med
teak beklædning. ?

Kan nogen hjælpe med et godt svar på dette? 

De eneste jeg selv har kunnet finde er konduktørvogne, men de var vel ikke teakbeklædte, eller har nogle af dem tidligere været?

Grunden til spørgsmålet er, at der er opstået en mulighed for fremstilling af vogne af denne type.

Håber I vil være behjælpelige:

Hilsen
Dan 







-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk




Replies:
Posted By: SveinR
Date Posted: 27 juli 2013 at 17:08
Rjukanbanen hadde noen 2 akslet teakvogner.
 
Se her
http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/4465-c-4-rjb" rel="nofollow - http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/4465-c-4-rjb
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 27 juli 2013 at 18:20
Hei Svein

Tusind tak Tongue 

Kunne der være flere slike evt. også konduktørvogne ?

Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: ses
Date Posted: 27 juli 2013 at 18:46
Det har faktisk vært en del 2-akslede CF-vogner, de fleste antagelig med teakkledning, noen muligens med malt furukledning. Fra 1936-fortegnelsene er følgende av denne kategorien:

CF type 3 (2003-2004). 1891
CF type 4 (13014-15). Ofotbanen. 1902
CF type 5 (3552). 1898. Ombygget fra finkevogn Fd type 1
CF type 6 (9001). 1904. Ombygget fra Fd type 2
CF2a type 1 (145, 151). 1898.
CF2a type 2 (685-689). Ofotbanen. 1905 og 1908.
CF2b type 1 (691-697, 678-680). Ofotbanen. 1911-1925.
CF3a type 1 (1001-1003). Hovedbanen. 1915 og 1921.
CF3b type 1 (2005). 1891. Antagelig ikke teak.
CF3b type 2 (546-549). Drammen. 1912
CF3b type 3 (235-237, 240). Valdresbanen nr. 101-104. 101, 103 og 104 var opprinnelig litra C. 240 er restaurert tilbake til VB C 102 av NJK.

Mange av disse vognene gikk lenge, og flere finnes fortsatt ved museumsbaner. 1001 mener jeg gikk til England.


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net