Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6860 Printed Date: 28 november 2024 at 06:25 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: 16mm -banen minPosted By: Overkonduktøren
Subject: 16mm -banen min
Date Posted: 22 april 2012 at 23:03
Siden alt forsvant med serverkrasjen legger jeg ut bildene av materiellet mitt igjen:
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 10 juni 2012 at 18:25
Har tatt motet til meg, og satte i gang bygging av en enkel bane. 1. byggetrinn er snart ferdig; mangler å få lagt inn vekselen før vendesløyfa, samt sporet på venstre side av bildet her mot vekselen. Forventer ikke at dette skal vare mange år, men fungere som test og læring. Og så må jeg ha noe å kjøre på, og da fungerer dette i hvert fall i sommer.
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 10 juni 2012 at 18:52
Takk! Joda, -en start er det i hvert fall. Mest for å visualisere og få ideer tror jeg. Kan alltids støpe fundament siden om nødvendig. Men det blir helst på trinn 2 tror jeg. Lurer på en kurve i andre enden, og lage en rundbane som tar turen ut i ytterkant av området til venstre.
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 27 juni 2012 at 15:22
Har hatt problemer med å kjøre opp den vesle hellingen som er i kurven nærmest på bildet over. Trykket i kjelen har vært 15psi etter manometeret. Ved heftig mer fyring har det gått, men ikke greit. Så i dag fant jeg ut at jeg skulle prøve å justere sikkerhetsventilen. Stramma til, fikk 20psi, og så røyk verktøyet. Samma det. Loket funker, og klarer motbakken uten trøbbel. Bare mer låt og tydelig mer krefter!
Posted By: krsven
Date Posted: 27 juni 2012 at 17:34
Hei Rune. Usikker på hva som er problemet, som regel er det en urenhet i gassen som har tettet brennerdysen som gjør at brenneren ikke har full effekt og som videre gjør at loket går dårligere.Sikkerhetsventilen skal blåse på 40psi. Det er en rimelig enkel sak å bytte brennerdysen.Hvis det er noe annet som er problemet anbefaler jeg en konsultering pr. telefon, evt. innlevering for rask reparasjon. Har du kjørt loket etter at du byttet manometer og sett at det blåser på40?
------------- krsven
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 27 juni 2012 at 18:17
Har ikke fått mer enn 15 psi tidligere. Da blåste ventilen. Den blåser på 20 nå, og gjorde veldig forskjell. Brenneren må jeg gjerne tenne et par ganger før den brenner rent, men kan skru den ned så den blir helt stille når den er varm. Tar en tlf. jeg, -må ha noe mer skinner også. Byggetrinn 2 er planlagt.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 juni 2012 at 23:12
Første symptom på små fremmedpartikler i brennerdysen, er at loket er vanskelig å tenne.
Butan, gjerne fra Sør-Europa og da gjerne på større gassflasker, kan ofte være noe urein. Dersom man kjøper små flasker med gass som er beregnet for lightere, er denne oftest renset. Derfor er faren for forurensing minimal - så lenge man ikke demonterer noe på gasstilførselen.
Sikkerhetsventilene på LS-lok er ganske enkle og består av en ventilkjegle som holdes på plass av en forspennt fjær. Denne står i konstant spenn - og kan derfor slakkes noe over tid, slik at sikkerhetsventilen blåser ved lavere trykk. Normalt sjekkes slike ventiler relativt hyppig og justeres. Intervaller mellom slike kontroller kan være 12 mnd. eller hyppigere. Derfor kan det være at settpunktet for denne ventilen kan ha endret seg?
Justering av sikkerhetsventil er en kritisk innstilling som bør utføres av kyndig personell! Man bør heller ikke stole så alt for mye på de små manometerene for å gjøre slikt.
Posted By: krsven
Date Posted: 28 juni 2012 at 09:04
Hei igjen. Det er riktig som Kjell skriver. Vi har en del sikkerhetsventiler på lager - ta med loket en dag så finner vi ut av dette. Du kommer ikke særlig langt med 20PSI, og et Roundhouselok skal ikke ha noe problemer med å komme opp stigninger eller dra et tyngre lass. 20 PSI på nåla er nok til enkel skifting og flytting av loket, men tyngre togkjøring krever mer. Men alt dette vet du, Rune, så det er mer skrevet for de som følger med på temaet.
------------- krsven
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 28 juni 2012 at 11:15
Med 5 psi økning på trykket er det i alle fall lettere å kjøre sakte. Jeg trenger heller ikke gi full damp i motbakkene. Spesielt den bakken med kurve var kilen før, men nå er det en sann fryd å få loket til å gå passe sakte der, så det høres at det jobbes. Med chufferen gir det helt riktig lyd!
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 07 februar 2013 at 17:51
Har vært ute og kjørt i dag: http://runekleven.blogspot.no/2013/02/snowy-conditions-at-gravel-road-light.html" rel="nofollow - Bloggen
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 15 februar 2013 at 14:52
Har prøvd meg litt på smussing.
Posted By: Thobbe
Date Posted: 17 februar 2013 at 01:56
Det der var lekkert! Kanskje på tidene å få ut fingern og lime ferdig de vognene som står halvferdige her.
Posted By: krsven
Date Posted: 19 februar 2013 at 08:47
Dette var lekkert! Skikkelig flott smusset - jeg regner med at det er tre vogner til som får samme behandling ganske snart. Og så venter vi bare på grønn plen.......
------------- krsven
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 19 februar 2013 at 17:01
Lagde en svart "wash" og strøk over, lot tørke og gjentok til jeg var fornøyd. Så litt hvit og sort tørrbørsting med litt sandpapirpussing innimellom. I den nærmeste vogna la jeg på ny maling på et par bord for å lage "nye" bord som er lagt inn.
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 19 februar 2013 at 17:25
Var hos generaldirektøren forrige dagen, og fikk ansvaret for ny maskin til Gravel Road Light Railway, -en sort Taliesin. Går suverent mykt, og har flott fløyte montert. Skal bare få noe radiokontroll på den også. Film: http://youtu.be/CTTLuYo7qBU
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 21 februar 2013 at 12:59
Argyll får gjennomgå en liten oppussing før sesongen. http://runekleven.blogspot.no/2013/02/lett-restaurering-av-argyll-livesteam.html?spref=fb" rel="nofollow - Mer på bloggen min.
PS: Nå har jeg et lite problem. Det er for kaldt å lakke ute, og skikkelig lakk dunster for mye inne. Må jeg vente til mai før jeg får lakkert, eller skal jeg finne en proff som kan gjøre det tro?
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 22 februar 2013 at 15:43
Booka time hos http://www.rhoshelyg.me.uk/" rel="nofollow - Rhos Helyg Locomotive Works for omlakkering og lining på Argyll. Like greit å la en proff ta seg av jobben.