Fotografering av modelltog i fart
Printed From: MJF Forum
Category: Litt på siden...
Forum Name: Fotografering og billedbehandling
Forum Description: Å ta bilder av modelljernbane er en egen disiplin - Her både vises og diskuteres bilder
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6759
Printed Date: 22 november 2024 at 14:11 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Fotografering av modelltog i fart
Posted By: Dag Cato
Subject: Fotografering av modelltog i fart
Date Posted: 06 januar 2012 at 09:54
På et FREMO-treff i Sandnes i 2006 tok jeg dette bildet.
Det er tatt med et Canon 350d, med 18-55mm objektivet som fulgte med. Bildet er forøvrig tatt med brennvidde 54 mm og motivet kom mot meg, om det skulle ha noen interesse Men som de aller fleste ser er dybdeskarpheten ikke helt som en skulle kunne ønske. . . .
Mitt spørsmål til de som kan dette mer enn meg er: Jeg har begynt å tenke tanken om å kjøpe et nytt objektiv til kameraet. nettopp med tanke på slike bilder som dette. Tog i bevegelse på mindre godt opplyste FREMO-treff.
Blits er i utgangspunktet uaktuelt å bruke da den ofte i mine øyne ødelegger mer enn den gavner. Av naturlige årsaker er det heller ikke aktuelt å stoppe toget for å få et godt bilde. Aktuell prisklasse? Tja, et objektiv til over 6000 kroner tør jeg ikke tenke på.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2012 at 10:27
Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele.
Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog.
------------- Svein S
|
Posted By: trulss
Date Posted: 06 januar 2012 at 10:48
Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.
Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2012 at 12:03
trulss wrote:
... Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet ... |
Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på med det jeg kalte "spesielle teknikker".
------------- Svein S
|
Posted By: AndreR
Date Posted: 06 januar 2012 at 12:55
Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.
Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.
Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.
For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2012 at 13:01
AndreR wrote:
sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.
|
Kan du forklare nærmere hva du mener med å sette kamera i TV? Snakker du om fjernsyn eller snakker du om innstillinger på kameraet?
------------- Svein S
|
Posted By: AndreR
Date Posted: 06 januar 2012 at 13:11
TV er en setting på Canon.
Det står vel for "Time Value" eller noe, og er en lukkerprioritert automatikk. dvs du setter ønsket lukkertid, og så justeres blenderåpningen automatisk til det kameraet tror er riktig eksponering.
Motsatsen er AV, Aperture value, hvor du setter ønsket blenderåpning, og så justeres lukkertiden.
Ønsker du å kontrolerer bevegelsesskarpheten (eller mangel på sådan) velger du TV, om du ønsker å kontrollere dybdeskarpheten velger du AV.
Vet Nikon systemkamera har andre benevnelser på disse modiene, men funksjonene er der også.
edit: skriveleif
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 januar 2012 at 13:26
En måte å "jukse" seg til litt bedre dybdeskarphet er å bevisst undereksponere litt når man tar bildet, da kan blenderåpningen kanskje minskes enda et par trinn. Deretter kan man lysne bildet igjen i Photoshop el.l. etterpå, men dette vil jo gå litt utover kvaliteten på bildet da.
Det er flere måter å oppnå dette på; enten ved å bruke eksponeringskompensasjonen på kameraet, eller sette det i manuelt modus og justere både blender og lukkertid separat (en fordel om man på forhånd har brukt TV-settingen, og merket seg blenderåpningen ved den lukkertiden man vil bruke).
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2012 at 14:31
Ved undereksponering jeg sørget for å lagre bildet i RAW-format hvis kameraet har den muligheten. Da har man normalt mer å gå på i å redde bildet etterpå. Selv lagrer jeg alle bilder i både raw og jpg (hvilket går utover kortkapasiteten selvsagt) som standard, for det er utrolig hva man kan redde av utbrent høylys og dunkle skygger i forhold til jpg-versjonen. For korrekt eksponerte bilder med normalt lysomfang på motivet er det imidlertid lite å hente med en raw-versjon, er min erfaring.
------------- Svein S
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2012 at 14:56
ses wrote:
Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele.
Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog. |
Hei Svein, det er et relativt gammelt kamera kan man kanskje si. Ble kjøpt i 2005. Selvsagt kunne jeg tenke meg noe nyere, men jeg er nødt til å prioritere. Nytt kamera eller bedre optikk. Alle ekspertene anbefaler da bedre optikk. Jeg ble sittende og studere bildet og kikke på exif-dataene og jeg begynner å tvile på at det toget kjørte da bildet ble tatt. ISO 400 eksempelvis.
Jeg takker for rosen, mener å huske at på den tiden tok jeg meg tid til å tenke gjennom hvordan bildene skulle taes. Senere er det dessverre blitt mer og mer av typen kjapt og gæli.
Jeg leste på en eller annen fotoside at med vidvinkel skulle jeg få større dybdeskarphet. Men gjelder da det også om jeg går tett innpå? Vidvinkel betyr jo at man får med seg mye mer av omgivelsene, og det er jo ikke akkurat hovedfokus her? Grunnen til akkurat det spørsmålet ligger i at jeg føler at jeg får større dybdeskarphet ikke bare ved å gjøre endel manuelle justeringer av lukkerhastighet og blender, men også om jeg tar bildet fra langt hold . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 januar 2012 at 14:58
RAW-formatet er absolutt å anbefale ja, har 400D selv og lagrer kun i det formatet. Anbefaler også Dag Cato å prøve ut programmet som fulgte med kameraet (Digital Photo Professional) om han ikke har gjort det, masse muligheter til å justere råfilene før de evt overføres til Photoshop eller lagres i JPG.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:00
trulss wrote:
Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.
Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.
|
Som jeg skrev like foran her. jeg tviler mer og mer på at toget beveget seg. Tror nok jeg fikk det til å stoppe. Tilbake i 2006 var det vel ikke så mye programvare som kunne sy sammen flere eksponeringer til et bilde tror jeg. kanskje man kunne gjenta det nå i februar mon tro . . . . . Men et nytt og mer lyssterkt objektiv tror jeg vil gjøre mye. Men om det bør være zoom eller fast, se det er et godt spørsmål.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:12
AndreR wrote:
Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.
Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.
Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.
For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.
|
jeg får masse lærerike svar her i dag Det setter jeg stor pris på (særlig når jeg faktisk skjønner mer enn littegrann av hva dere snakker om)
Om jeg har forstått det rett er F-tallet et slags mål på hvor lyssterkt objektivet er? Jo lavere tall jo mer lyssterkt. Du nevner et 50mm F1,8 som et godt fastobjektiv. Ser at Canon også har et 50mm F1,4. Er det da bedre? Jeg ser da helt bort fra 50mm F1,2 som koster vannvittig mye mer enn hva jeg kan tillate meg å bruke.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: øystein lb
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:12
Dag Cato wrote:
Men et nytt og mer lyssterkt objektiv tror jeg vil gjøre mye. Men om det bør være zoom eller fast, se det er et godt spørsmål. |
Er det nødvedig med Zoom? Selv kjøpt jeg meg et 35 F1.8 for en tidtilbake. Det står på nesten konstant.
Svak vidvinkel, lite og Lyssterkt.
Det har seg også sånn at bilder blir skarpere i hele blenderdistrikte med høyer F stopp.
F 8 er mye brukt så jeg. Bruker nesten aldri ISO over 800. Da blir det for kornete.
Objektivet:
http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-35mm-AFS-F18G-Husk-filter-52mm-filterfatning-118398-p0000104839.aspx - http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-35mm-AFS-F18G-Husk-filter-52mm-filterfatning-118398-p0000104839.aspx
------------- Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/
Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com
Tron
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:20
AndreR wrote:
TV er en setting på Canon.
Det står vel for "Time Value" eller noe, og er en lukkerprioritert automatikk. dvs du setter ønsket lukkertid, og så justeres blenderåpningen automatisk til det kameraet tror er riktig eksponering.
Motsatsen er AV, Aperture value, hvor du setter ønsket blenderåpning, og så justeres lukkertiden.
Ønsker du å kontrolerer bevegelsesskarpheten (eller mangel på sådan) velger du TV, om du ønsker å kontrollere dybdeskarpheten velger du AV.
Vet Nikon systemkamera har andre benevnelser på disse modiene, men funksjonene er der også.
edit: skriveleif
|
Jeg gjorde noen eksperimenter med TV-innstillingen like etter at jeg hadde kjøpt kameraet.
Vanlig automatikk:
TV-innstilling og ønsket lukkertid.
Sånn for illustrasjonens skyld. Men bildet viser jo klart hva det er mulig å få til.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:28
DC, ved å handle på bruktmarkedet til foto.no får du pent brukte objektiver til halv pris og vel så det, og kan koste på deg kvalitetsoptikk, ja kanskje to ulike fastobjektiver. Utvalget er veldig bra, og de mange fotografene som selger/kjøper er redelig folk så langt jeg har erfart. Prisene er dessuten "riktige", det omsettes såpass mye at både kjøpere og selgere ved hva objektiver går for.
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2012 at 15:31
Hei Terje, der har jeg snoket allerede men kun etter nytt kamerahus så langt. Canon 50d til 4000,- for eksempel. . . . . . . Kanskje jeg burde snoke litt mer aktivt etter objektiver også. . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 januar 2012 at 18:06
I tillegg til brennvidden på 54 mm, som svarer til 86 mm for "fullformat" (35 mm film), viser EXIF-info fra bildet bl.a. at blender er F/5.6 og lukkertid 1/30 s. Om bildet ble tatt håndholdt (uten stativ), er det sannsynlig at uskarpheten skyldes "camera shake", altså at kameraet beveger seg for mye i løpet av eksponeringen. En vanlig tommelfingerregel ved fullformat er at lukkertiden i sekunder ikke bør overstige 1 dividert med brennvidden i mm. (For andre formater brukes ekvivalent brennvidde, som for de fleste Canon-DSLR fås ved å multiplisere faktisk brennvidde med 1,6.) Her vil det si at lukkertiden ikke bør overstige 1/86 s, dvs. i praksis 1/90 s. Her er altså lukkertiden 3 ganger så lang som den maksimalt bør være, og da må man regne med at hele bildet blir uskarpt, også det som er i riktig avstand mhp. fokus og som står helt stille. Den klassiske løsningen på dette var å bruke stativ, evt. støtte kameraet mot et fast underlag. I våre dager kan du redusere problemet ved å bruke et objektiv med optisk billedstabilisator (forkortet "IS" hos Canon). Såvidt jeg husker hadde ikke standardobjektivet for EOS 350D dette. Tidligere generasjoner IS tillot deg å redusere lukkertiden tilsvarende ca. 3 eksponeringstrinn, dvs. til ca. en åttendedel. Nyere generasjoner er enda bedre. I tillegg har du brukt minste blender for den brennvidden, F/5.6. Ved såpass lang brennvidde får du da lite dybdeskarphet. Et objektiv med IS ville både latt deg fotografere med mindre blender, f.eks F/8 eller F/11, og likevel tolerert den resulterende enda lengre lukkertiden uten "camera shake". Men: Merk at "IS" (eller stativ) ikke hjelper mot motiv som er i bevegelse. Skal man ha noe særlig glede av et speilreflekskamera, spesielt med fancy optikk, må man sette seg litt inn i hva blender-, lukker- og ISO-verdi innebærer, og ikke ukritisk overlate alle valg til kameraet.
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2012 at 18:46
Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. Der gjelder at man bruker minst mulig blenderåpning. Og skal man det, så fordrer det lys nok og høy ISO og en brikke som lager liten elektronisk støy ved høy ISO. Der skjer det en gunstig utvikling. Så mens blenderåpning og dybdeskarphet er en slags uforanderlig konstant, så bedres billedbrikkene i gunstig retning, men da er man også nødt til å investere i det nyeste i kamera også hvis man vil henge med.
------------- Svein S
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 januar 2012 at 19:16
Dag Cato wrote:
AndreR wrote:
Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.
Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.
Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.
For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.
|
jeg får masse lærerike svar her i dag Det setter jeg stor pris på (særlig når jeg faktisk skjønner mer enn littegrann av hva dere snakker om)
Om jeg har forstått det rett er F-tallet et slags mål på hvor lyssterkt objektivet er? Jo lavere tall jo mer lyssterkt. Du nevner et 50mm F1,8 som et godt fastobjektiv. Ser at Canon også har et 50mm F1,4. Er det da bedre? Jeg ser da helt bort fra 50mm F1,2 som koster vannvittig mye mer enn hva jeg kan tillate meg å bruke.
|
F1.4 er mer lysterk, greit hvor man ikke vill eller kan bruke blizt eller hvor det begyner å bli mørk(ute) Det er kvaliteten på glaset i objektivet som avgjør kvaliteten, ikke om det er lyssterk.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 januar 2012 at 19:19
ses wrote:
Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. [...] |
Hvis man bruker for lang lukkertid i forhold til brennvidden når man "skyter" uten stativ, blir det uskarpt uansett, og det har det vært syndet mot her. Så dybdeskarpheten er bare ett av problemene. Om motivet er i ro, som trådstarter etterhvert antydet, vil stativ eller billedstabilisator muliggjøre bruk av mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet. Jeg vil advare mot å kaste bort tusenvis av kroner på fancy utstyr uten at man lærer seg hvordan det brukes. Og først bør man lære seg hvordan man får mest ut av det utstyret man allerede har. Om man alltid fotograferer med speilreflekskameraet på full auto og ikke er fornøyd med resultatene, er det ikke utstyret som trenger oppgradering.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 januar 2012 at 19:30
Wickerman wrote:
[...] Det er kvaliteten på glaset i objektivet som avgjør kvaliteten, ikke om det er lyssterk. |
Med unntak av feilvarer, har kvaliteten på glasset stort sett bare betydning ved store forstørrelser / kraftige utsnitt. Dybdeskarphet, kamerabevegelse og bevegelse i motivet har i praksis mer å si, med mindre man fotograferer testdiagram.
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 06 januar 2012 at 22:45
Dag Cato wrote:
.........................nytt kamerahus så langt. Canon 50d til 4000,- for eksempel. . . . . . . . . . . .
|
Neimen hold deg nå til NIKON da! Fra spøk til revolver: Lykke til!
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 07 januar 2012 at 00:20
Jeg har hatt 300d i mange år og var kjempfornøyd med det inntil jeg klarte å miste det fra taket på et uthus... siden det har også jeg hatt 350d som jeg er like fornøyd med. konklusjonen min er derfor at det ikke er kameraet det står på, men forståelsen av innstillingene på det. ved bilder av motiver i fart er det kun lukkerprioritering (tv) som gjelder. det behøver ikke være så mye lukketid som trengs. jo lavere lukketid, jo mer lys slippes gjennom linsen. prøv selv og se forskjellen mellom 1/160 og 1/500! kjøp en bok om fotografering og prøv deg frem. Et stativ vil også gjøre susen.
Iso over 800 er bannlyst da det blir for kornet ved forstørrelse av bildet. det er ergerlig å oppdage dette hvis man f.eks skal bruke bilder til trykk i mj -blad, kalendere etc.
Og jo det går utmerket å ta bilder med blitz - hvis man bruker en ekstern blitz og skyter lyset opp i taket og ikke rett mot objektet!
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 januar 2012 at 00:27
Pelle wrote:
Jeg har hatt 300d i mange år og var kjempfornøyd med det inntil jeg klarte å miste det fra taket på et uthus... |
Nikon-tilhengerne ville vel sagt at såpass burde det tåle...
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 07 januar 2012 at 01:07
TorsteinS wrote:
ses wrote:
Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. [...] |
Hvis man bruker for lang lukkertid i forhold til brennvidden når man "skyter" uten stativ, blir det uskarpt uansett, og det har det vært syndet mot her. Så dybdeskarpheten er bare ett av problemene. Om motivet er i ro, som trådstarter etterhvert antydet, vil stativ eller billedstabilisator muliggjøre bruk av mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet. Jeg vil advare mot å kaste bort tusenvis av kroner på fancy utstyr uten at man lærer seg hvordan det brukes. Og først bør man lære seg hvordan man får mest ut av det utstyret man allerede har. Om man alltid fotograferer med speilreflekskameraet på full auto og ikke er fornøyd med resultatene, er det ikke utstyret som trenger oppgradering.
|
Hei Torstein, om mine fotografiske ferdigheter kan det skrives bøker . Det ble faktisk benyttet stativ til dette bildet selv om det ikke virker slik. Om det hadde vært mulig å gjøre bildet mye bedre teknisk ved riktig utnyttelse av utstyret er jeg ikke i tvil om. Men det fordrer blant annet mye bedre tid enn man har på et FREMO-treff.
For å tydeliggjøre: Å ta bilder på et FREMO-treff er litt som å fotografere sportslige begivenheter. Man har bare en mulighet. Å stanse hele treffet for at man skal kunne stille inn og justere lukkertider og blendere er rett og slett ikke mulig, ei heller ønskelig. Konsekvensene for de andre deltagerene vil rett og slett bli for store. Jeg er ikke der at jeg kan vurdere lysforhold og bildevinkler i forkant, stille inn kameraet og ta et bilde og dett var dett. Jeg er nødt til å ta en rekke bilder med forskjellige innstillinger og så sammenligne. Men som nevnt er ikke dette mulig på et treff. Der er det øyeblikksbildet som gjelder.
Siden jeg åpent viser at jeg har en vei å gå når det gjelder håndtverket hadde jeg håpet på noe litt mer matnyttig enn "lær deg å bruke utstyret".
Vi har allerede slått fast at du tok feil angående stativ. Det ble benyttet stativ. Det ble forøvrig heller ikke benyttet blits. Det ble benyttet autofokus. Objektivet var det 18-55mm standard billigobjektivet som fulgte med og som de aller fleste rundt omkring på diverse fotositer anbefaler å bytte ut så fort som mulig.
Så langt er jeg kommet til følgende konklusjon: Dybdeskarpheten er det ikke noe å gjøre noe med. med unntak muligens ved bruk av vidvinkel. Dette siste støttes forøvrig av fototips.no. Det er mulig å få stor dybdeskarphet med "vanlige" objektiv. dette fordrer lengre lukkertid, noe man ikke har tid til på et FREMO-treff. Det synes som et mission impossible.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 januar 2012 at 04:35
Pelle wrote:
...
Iso over 800 er bannlyst da det blir for kornet ved forstørrelse av bildet. det er ergerlig å oppdage dette hvis man f.eks skal bruke bilder til trykk i mj -blad, kalendere etc.
|
Det tror jeg gjelder for noen år gamle kameraer, for grensen for når plagsom elektronisk støy overskrides pushes mot høyere og høyere ISO-verdier med de nyeste brikkene, så langt jeg har forstått det. Dessuten kan elektronisk støy dempes med filtre i etterbehandlingen. Store billedfiler hjelper også på dette.
------------- Svein S
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 07 januar 2012 at 10:50
Tror muligens Pelle mener at iso over 800 er bannlyst på mtt spesifikke kamera. Det er nå nærmere 8 år gammelt og det er en evighet i den moderne verden.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 januar 2012 at 11:56
Dag Cato wrote:
Tror muligens Pelle mener at iso over 800 er bannlyst på mtt spesifikke kamera. Det er nå nærmere 8 år gammelt og det er en evighet i den moderne verden.
|
I tilfelle er jeg helt enig. Jeg har en EOS 400D som snart er 5 år gammelt, og der går jeg bare unntaksvis over ISO 800, helst ISO 400.
------------- Svein S
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 januar 2012 at 16:24
Skal man ta bilder i dårlig belysning må man bruke liten lukker og sette opp iso. Idag får man kamera man kan skru iso høyt opp føre man merker noe til bildestøyen. Mens andre kamera så merker man det allerede ved iso 400. Enkelte steder som på konserter hvor man ikke kan bruke blizt så må iso opp uansett om man vill eller ikke.
Speilrekleks kamera er klart bedre når det kommer til dårlig fotofohold enn andre kamera(mobil, kompaktkamera osv)
For å redusere bildestøyen eller ikke øke antall mp på nye modeller har man valgt å beholde antall mp på noen modeller, eller redusere(selv om det har kommer en ny modell) Andre kamera så finnes man feks 2 bildebrikker. For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 januar 2012 at 16:56
Wickerman wrote:
For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke. |
ER du sikker på dette? Jeg trodde en piksel ikke har noe størrelse i og for seg, men er nettopp den minste enheten bildet kan bygges opp av? Eller snakker du om fargedybden i billedpunktet, bits per pixel?
------------- Svein S
|
Posted By: smholt
Date Posted: 07 januar 2012 at 19:31
ses wrote:
Wickerman wrote:
For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke. |
ER du sikker på dette? Jeg trodde en piksel ikke har noe størrelse i og for seg, men er nettopp den minste enheten bildet kan bygges opp av? Eller snakker du om fargedybden i billedpunktet, bits per pixel?
|
Hvor mye info en pixel inneholder har ikke noe med størrelsen på den å gjøre. Men, en pixel kan ha forskjellig fysisk størrelse i areal. På mange modeller kan selve selve brikken være lik i fysisk størrelse, men antall pixler varierer. Pixlene dekker tilsammen hele brikken og har man en brikke med 5Mb pixels og en med 12Mb pixels på samme areal, er pixlene på 12 Mb brikken mye mindre. Antall pixsler har heller ikke nødvendigvis noe å gjøre med kvaliteten på det ferdige bildet. Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på. Skal man forstørre til store format er det selvfølgelig best med maksimal oppløsning, men mye gjøres også i selve bildebehandlingen. Bildestøyen har heller ikke noe med størrelsen på pixslene å gjøre, men er avhengig av kvaliteten på elektronikken, optikk,etc.
------------- mvh, Svein-Martin Holt http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 07 januar 2012 at 20:17
Som noen har nevnt her, har nyere kameraer som Nikon D7000 og Pentax K-5 imponerende ISO egenskaper. Og ja, Pentax er fortsatt i live
I forbindelse med dette å få MJ-bilder med god dybdeskarphet, vil jeg henlede oppmerksomheten nok en gang til det utmerkede MRH-forum og en tråd med nettopp tittelen: http://model-railroad-hobbyist.com/node/5527 - Improving death of field in my modellig photgraphy .
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 07 januar 2012 at 21:17
Her var det mange rare kommentarer og mange av dem er mest egnet til å forvirre selv om meningen sikkert er god.
Det påstås at lavere lukkertid gir mer lys, en annen bruker uttrykket mindre lukker.
Lukkeren er som en dør som åpner og lukker for å slippe lys inn på brikken. Jo lengre døren står åpen jo mer lys kommer til brikken. 1/250 sekund varer dobbelt så lenge som 1/500 sekund, altså slipper dobbelt så mye lys inn til brikken. Dessverre er det slik at hvis motivet beveger seg i løpet den tiden lukkeren står åpen vil bildet bli uskarpt. Dette gjelder også hvis kameraet beveges i forhold til motivet. For å gjøre denne uskarpheten minst mulig bruker vi korte lukkertider. Kun hvis kamera og motiv står fast i forhold til hverandre vil denne bevegelsesuskarpheten være borte. Under dårlige lysforhold må vi ofte velge lange lukkertider og for å unngå bevegelsesuskarphet må da enten motivet stå stille og/eller kamera må stå stille ved å støtte det eller sette det på et stativ. Moderne kamera har også innebygget stabiliseringssystemer i kamerahus eller objektiv som skal hjelpe på dette.
Å øke brikkens lysfølsomhet gir også kortere lukkertider (ved samme blender). En fordobling av ISO-verdien vil gil halve lukkertiden. Ulempen er at dette forringer kvaliteten på bildet ved at det oppstår korn og støy, men som det er nevnt ovenfor blir brikkene og programvaren stadig bedre på dette området.
Blenderen er den åpningen som slipper lys gjennom objektivet og inn til brikken. Jo større åpning jo mer lys. Et trinn større åpning på blenderen gir dobbelt så mye lys, med andre ord et lysere bilde, eller om man halverer lukkertiden, samme bilde på kortere lukkertid. Men dessverre er det slik at dybdeskarpheten blir dårligere ved større blender, altså så liten blender som mulig hvis stor dybdeskarphet er ønskelig. Det som ofte forvirrer er at tallverdiene for blenderåpningen er omvendt av størrelesen, mao. lav tallverdi gir stor blender og høy tallverdi gir liten blender.
Et objektivs F-verdi er kun et tall som viser objektivets største blender (kalles lysstyrke). Et objektiv med oppgitt F=2,0 har altså største blender =2. Å lage objektiver med store blenderåpninger som samtidig gir skarpe bilder er vanskelig, derfor er objektiver med stor blender ofte dyre. Å kjøpe et slikt objektiv vil gi deg muligheten til å ta bilder i dårligere lys men dybdeskarpheten vil også bli dårligere når du bruker de største blenderåpningene.
Et objektiv med lengre brennvidde (tele-) vil forstørre motivet. Dermed forstørres også eventuell bevegelsesuskarphet og man må velge kortere lukkertider for å unngå dette. En tommerfingerregel i gamle dager, med 35 mm film og uten innebygd stabilisering, var å ikke bruke lengre lukkertid enn brennvidde på frihånd (1/250 sek ved 250 mm, 1/125 sek på 125 mm osv). Men dette var jo selvsagt også avhengig av om motivet beveget seg.
Liten dybdeskarphet kan være ønskelig i mange tilfeller f. eks for å dempe ned forstyrrende forgrunn eller bakgrunn. Ved portrettfotografering benyttes dette ofte. Når det gjelder bildet i første innlegg synes jeg dybdeskarpheten er passe slik den er. Hovedmotivet, slik jeg ser det, er toget og en del av landskapet og dette er i fokus og blikket trekkes mot dette. Samtidig aner vi folk og innventar i bakgrunnen som viser at dette er tatt på et treff. Men fordi disse er ute av fokus virker det ikke så forstyrrende som de ville ha gjort om bakgrunnen var sylskarp. Litt av forgrunnen er også ute av fokus men det er greit da denne ikke er spesielt interessant. Dette er faktisk et av de bedre bildene jeg har sett fra et Fremo-treff, spør du meg.
Det er flere måter å fotografere modelltog på. Noen vil lage et bilde som skal gi seg ut for å være virkeligheten. Da må en gjerne inn i landskapet og all forgrunn og bakgrunn som ikke har noe med landskapet å gjøre må enten dekkes til eller unngås på andre måter. Dybdeskarpheten må selvfølgelig være best mulig og lyset må se naturlig ut. Slike bilder tas best når en har god tid, kan sette opp kamera på stativ, stille inn lys og kamera osv.
Andre ganger vil man vise modelltoget som det er, f. eks. på en et treff eller en utstilling. Da kan det være på sin plass å få med så mye som mulig, gjerne også personene som deltar på treffet. Også her er ofte stor dybdeskarphet ønskelig for å få alt med, men dårlig lys og personer og tog som beveger seg vil ofte være et problem.
Dag Catos bilde i innledningen er et eksempel på ingen av delene. Det er et flott bilde med fokus på toget i et flott bygget landskap men gir seg ikke ut for å være et virkelig tog. Samtidig ser vi personene i bakgrunnen og kan til og med kjenne dem igjen uten at de trekker oppmerksomheten bort fra hovedmotivet. Jeg synes som sagt det er et godt bilde fra et treff.
Når noen foreslår at du må lære systemet bedre å kjenne så er det godt ment. For å kunne dette må du vite hva som skjer når innstillingene endres og det er vel akkurat slik informasjon du er ute etter. Når man har lært seg det grunnleggende og har prøvet og feilet mange ganger vil en etter hvert lære seg hva som skjer og innstillingen av utstyret faller naturlig. Det blir litt som å lære å kjøre bil, etter en tid trenger du ikke å tenke på at du skal trykke på kløtsjen og slakke av på gassen når du skal skifte gir. Når det skjer vil du se at du får mer tid til å planlegge hvordan bildene skal se ut og du får større muligheter til å få gode bilder under vanskelige forhold, som f. eks. et Fremo-treff med mange mennesker og kort tid til rådighet.
Og da vil du kanskje også oppdage at det utstyret du allerede har gir mange flere mulighter enn du tidligere var klar over og at behovet for å kjøpe nytt ikke er fullt så stor lenger.
Petter
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 07 januar 2012 at 21:37
Jeg sjekket ikke linken fra KnuT før jeg skrev innlegget ovenfor.
Det er klart at her er det store muligheter for dem som vil at bildene skal se som om de gjengir virkelige tog i et virkelig landsakp.
Allikevel hjelper vel dette lite under slike forhold som beskrives f. eks. under et Fremo-treff. Det skal jo tas en rekke eksponeringer med forskjellige innstillinger og motivet (toget) må ikke flytte på seg når dette skjer.
Men det skal bli artig å prøve det en gang.
Petter
|
Posted By: PaTrond
Date Posted: 07 januar 2012 at 23:41
Lenge siden jeg har vært her nå, så hei igjen og godt nytt år!
Når det gjelder fotografering av ting i bevegelse, får man tilsvarende budsjettet.
Skraphet: Lukkertiden må være lav, enkelt og greit. Noen ganger følger man motivet, men da skal det helst være enkeltobjekter man følger, for alt annet blir - på en måte - strukket og utydelig(blurrete, som det heter på "godt" norsk.)
Autofokus: Autofokus er også viktig for skarpe bilder, men det er et par problemer det er greit å være klar over, men som er fullt løsbare! Speilreflekskameraer har fokuspunkter på autofokusen. Leser man spesifikasjonene til speilreflekskameraer, er dette som oftest med. Fokuspunktene er fordelt utover i motivet - som man ser i søkeren som røde punkter - og disse justeres på ulike måter, avhengig av merke og modell på kameraet. Det kan være lurt å bruke færrest mulig, og justere de etter motivet og fokuset, man ønsker. Om alle punktene er aktive, kan det forstyrre, slik at noe annet plutselig tar over fokuset, som ble demonstrert på første side i denne tråden. Det er ikke nødvendigvis lurt å bruke midten som fokuspunkt, rett og slett fordi det gyldne snitt ligger i x0.61803399, eller /1.61803399 av bildets lengder. Det gir da mer appellerende bilder i komposisjon.
Problemene med lav lukkertid: Det gir mindre lys. Det er to måter å løse dette på. Det ene - og til en viss grad billigste, kommer tilbake til det - er å øke ISO-verdien, altså lysfølsomheten til sensoren i kameraet. Dette forårsaker desverre at bildene gjerne blir mer og mer kornete etter hvert som man øker ISO-en. Den andre måten er å ha størst mulig blenderåpning. Dette har en to fordeler og to ulemper. Fordelene er at det slipper inn mer lys, og det skaper mer utydelig bakgrunn når man ønsker det. De to ulempene er at størrelsen på blenderåpningen gjerne er det som trekker objektiver mest opp i pris, og de kan være vanskelige å kontrollere autofokus på disse, spesielt når det er noe som beveger seg. Da kan det virkelig være lurt å justere fokuspunktet!
Mer:
Lukker-/blenderåpningers størrelse kjennetegnes som Fx.x(f.eks. F1.2) i spesifikasjonene på objektiv og kamera. Objektiver støtter IKKE støtter ikke alle størrelser! Jo mindre F-verdien er, jo større er blenderåpningen, ironisk nok. De største blenderåpningene man får tak i i selv de mest spesifiserte kamerabutikkene er på F1.2, en sjelden, sjelden gang større åpning. Jo større åpningen er, jo mer utydelig blir bakgrunnen, men dette vil ikke merkes så mye i modelljernbane om det er ett objektiv man fokuserer på, fordi det er så smått. Jeg har hoppet over det som har med brennvidde(f.eks. 105mm på objektivet) og nærgrense, men kan ta mer om det, om ønskelig. Det er relevant, men tyngre stoff, og ikke like lett å forklare. Anbefaler http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-50mm-F18G-AF-S-Lyssterk-normal-124860-p0000137052.aspx - dette , http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Sigma-180mm-F35-APO-EX-DG-Macro-HSM-Nik-AF-Macro-til-Nikon-Digital-m--IF-106793-p0000014205.aspx - dette eller http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Sigma-50mm-F28-EX-DG-Macro-Nikon-AF-Macro-til-Nikon-Digital,-Norsk-Garant-103731-p0000010944.aspx - dette .
Det er lurt å ha noe som ender i linje EF, som ligger akkurat i det gyldne snitt.
-------------
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 08 januar 2012 at 02:13
Å bruke "Det gyldne snitt" når man komponerer et bilde er ikke dumt men har vel ingen ting med det opprinnelige spørsmålet å gjøre. Det dreide seg om dybdeskarphet og hvorvidt det ville hjelpe å bruke penger på et nytt objektiv for å øke denne.
Når en ser på bildet ser en at den grønne forsiden på modulet med fordel kan beskjæres bort. Kutt ved øverste kant hvis du vil ha med vannet hvis ikke kan du kutte ved nederste kant på gresset. Hvis en også beskjærer i høyre kant av bildet, omtrent ved høyre side på treet slik at fyren i den hvite t-skjorten forsinner, fjerner man et forstyrrende element. Samtidig havner hovedmotivet, toget, i nærheten av det punktet som ligger i det gyldne snitt.
Prøv og se om ikke bildet blir bedre da.
Men dybdeskarpheten blir den samme. Skal den bli bedre må du nok ha mere lys, eventuelt akseptere dårligere kvalitet ved å øke ISO-verdien. Kortere brennvidde (vidvinkel) vil ikke hjelpe så mye da du må gå nærmere for å få samme utsnitt samtidig som du får med mye mer med av de forstyrrende elementene rundt omkring og i bakgrunnen.
Jeg forutsetter nå at du ikke øker eksponeringstiden da det vil gi mer bevegelsesuskarphet.
Det er ikke enkelt å ta gode bilder, hadde det vært det hadde vi alle vært mesterfotografer. Spesielt når ting beveger seg og forholdene ellers er vanskelige gjelder det å forstå hva som skjer når en tar bildet og å kjenne utstyret. Da vil alt være klart akkurat i det motivet er der det skal være for å få blinkskuddet. Noen ganger hjelper det med litt flaks også.
Vi har så lett for å stole på teknikken i dag og å tro at det bare kjøpe nytt og bedre (les: dyrere) utstyr for å få bedre bilder. Husk at de gamle mestere skapte fantasiske bilder med langt enklere og mindre brukervennlig utstyr enn det vi har til rådighet i dag. Selv om kameraprodusentene prøver å hjelpe oss på alle mulige måter er det de samme lovene for lysbrytning som gjelder.
Jeg mener oppriktig at en vil oppnå mer ved å tilegne seg grunnleggende kunnskaper om det som skjer i et kamera og å lære seg kjenne utstyret i stedet for bare å løpe ut å kjøpe nye objektiver og dyrere kamera hver gang en støter på problemer.
Petter
|
Posted By: smholt
Date Posted: 08 januar 2012 at 20:11
KnuT wrote:
Som noen har nevnt her, har nyere kameraer som Nikon D7000 og Pentax K-5 imponerende ISO egenskaper. Og ja, Pentax er fortsatt i live
I forbindelse med dette å få MJ-bilder med god dybdeskarphet, vil jeg henlede oppmerksomheten nok en gang til det utmerkede MRH-forum og en tråd med nettopp tittelen: http://model-railroad-hobbyist.com/node/5527 - Improving death of field in my modellig photgraphy .
|
Programvaren fra Helicon som er nevnt i linken ovenfor er spennende. Her er et bilde hvor denne teknikken er brukt: Bildet er tatt av Jürg Rueedi http://www.platelayer.com/zmod-2010-show.aspx - på vårt ZMOD-treff i 2010. Men det er mulig å få bra dybdeskaphet ved manuelt å sette sammen flere bilder i Photoshop, her en ScZene fra mitt gamle Z-skala anlegg:
------------- mvh, Svein-Martin Holt http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 08 januar 2012 at 20:17
Ja, Svein-Martin, det ser spennende ut og jeg ser frem til å prøve dette en dag.
Men spørsmålet i første innlegg gjelder tog som er i bevegelse og da nytte vel ikke denne teknikken?
Petter
|
Posted By: smholt
Date Posted: 08 januar 2012 at 20:25
traiNman wrote:
Ja, Svein-Martin, det ser spennende ut og jeg ser frem til å prøve dette en dag.
Men spørsmålet i første innlegg gjelder tog som er i bevegelse og da nytte vel ikke denne teknikken?
Petter |
Det er riktig, det dreier seg mest om tog i bevegelse her. Uansett så er stativ er det beste for å få gode bilder og at toget ikke beveger seg.Men, det øverste bildet i mitt eksempel er tatt med frihåndskamerea og en 5-6 eksponeringer med forskjellig fokus i rask rekkefølge, slik at kamerabevegelsene ikke betyr så mye. Men, begge togene står stille. Det mener jeg er viktig for å få gode bilder, men er vel vanskelig å få til på et treff, om man ikke kan få lagt inn et lite stopp. Men kjører man etter forbildet, burde jo ikke det være noe problem. Det er vel innlagte forsinkelser og stopp for å simulere virkeligheten best mulig på treffene også? Og da må fotografen være klar.
------------- mvh, Svein-Martin Holt http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 januar 2012 at 10:25
smholt wrote:
Men kjører man etter forbildet, burde jo ikke det være noe problem. Det er vel innlagte forsinkelser og stopp for å simulere virkeligheten best mulig på treffene også? Og da må fotografen være klar. |
Helt riktig!På siste Gardermotreff hadde jeg stilt meg opp med stativ på et fint fotosted. Uoppfordret spurte lokføreren som kom med et tog om ha skulle foreta en kort fotostopp? Dessuten hender det selsvagt svært ofte at tog må stoppe opp foran stasjoner fordi man ikke har fått innkjørtillatelse. Så det er med Fremo-fotografering som med 1:1-fotografering, at det gjelder å finne ut når tog går, finne seg ut gunstige fotosteder (i dette tilfellet steder der stopp kan påregnes) og planlegge bildet.
------------- Svein S
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 januar 2012 at 00:33
Dag Cato wrote:
[...] Det ble faktisk benyttet stativ til dette bildet selv om det ikke virker slik. [...]
|
En ganske vesentlig opplysning i denne sammenheng, som ikke var nevnt tidligere. Om det i tillegg var slik at toget var stoppet, ville det da vært mulig å få bedre dybdeskarphet ved å redusere blenderen, uten at den økte lukkertiden trenger å bli et problem. I slike tilfeller er det altså ikke noe å hente på å handle nytt utstyr.
Ellers kan man få bevegelsesuskarphet også ved bruk av stativ, spesielt lette stativer. På speilreflekskameraer kan vibrasjoner fra speilet gi opphav til bevegelse under eksponeringen, noe som er grunnen til at enkelte sådanne er utstyrt med speillås. Om man bruker utløserknappen på kameraet (i stedet for trådutløser, fjernutløser eller selvutløser), vil det også gi bevegelse.
[...] Å stanse hele treffet for at man skal kunne stille inn og justere lukkertider og blendere er rett og slett ikke mulig, ei heller ønskelig. [...] |
Så omfattende justering trengs ikke. Man setter kameraet i blenderprioritert eksponering ("Av" hos Canon) og velger en passende blender med kommandohjulet, men holder øye med at den viste lukkertiden i søkeren ikke blir for lang. Med litt trening tar det kanskje et par sekunder ekstra.
Det ble benyttet autofokus. |
Hva var valgt som fokuspunkt? Eller var det overlatt til kameraet?
Det er litt vrient å vurdere ut fra et nedskalert bilde, men jeg har problemer med å se noen områder som er i fokus. På et slikt bilde ville jeg antagelig fokusert på fronten av loket.
Objektivet var det 18-55mm standard billigobjektivet som fulgte med og som de aller fleste rundt omkring på diverse fotositer anbefaler å bytte ut så fort som mulig.
|
En vesentlig årsak til det er dårlig skarphet ved større blendere, men det er lite relevant når man ønsker bedre dybdeskarphet. For all del, det er forskjeller også ved små blendere, men neppe så dramatiske.
Så langt er jeg kommet til følgende konklusjon: Dybdeskarpheten er det ikke noe å gjøre noe med. med unntak muligens ved bruk av vidvinkel. [...] |
Vidvinkel gir bedre dybdeskarphet ved samme avstand til motivet, men som traiNman påpeker, blir det neppe særlig bedre om du går nærmere for å få samme utsnitt.
Det er mulig å få stor dybdeskarphet med "vanlige" objektiv. dette fordrer lengre lukkertid, noe man ikke har tid til på et FREMO-treff. |
I dette tilfellet kunne du vunnet mye med et ekstra tiendedels sekund (fra 1/30 til 1/8 s lukkertid), og selv om jeg ennå ikke har vært på et FREMO-treff, kan det da ikke være så dårlig tid der?
|
|