Print Page | Close Window

BM 73 og El 13 som ikke fungerer.

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6052
Printed Date: 28 juni 2024 at 02:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: BM 73 og El 13 som ikke fungerer.
Posted By: traiNman
Subject: BM 73 og El 13 som ikke fungerer.
Date Posted: 17 februar 2011 at 22:33
Alvalia skriver i en annen tråd:
 

NMJ Topline BM73 Signatur og EL13

VITKIG INFO:

 

Det viser seg at det har vært en misforståelse mellom NMJ og Kina. Alle AC utgaver av BM73 og EL13 er levert uten dekoder med visshet om at dette skulle virke på analog AC. Dette stemmer IKKE.

Både BM73 og EL13 trenger dekoder i tillegg for å fungere på AC ANALOG OG DIGITAL.

Kunder som kjøper/har bestillt AC utgaver kan få med ESU Lokpilot 4 dekoder for EL13 og BM73 til KUN kr 99,-(veil.330)!

 

Hva er dette for tull!

Har man annonsert en vare (i dette tilfellet et togsett) til en viss pris må man kunne forvente at det fungerer. Her sier man altså: Sorry, men det toget vi har reklamert for og som du ønsker å kjøpe vil ikke fungere uten at du punger ut med en hundrelapp ekstra. Snakk om villedende reklame!

Så vidt jeg kan se er vel dette reklamasjonssak mellom NMJ og leverandøren i Kina og eventuelle ekstra omkostninger blir en sak mellom dem. Å skyve omkostningene over på kunden er i mine øyne direkte uforskammet. Thumbs Down

Petter





Replies:
Posted By: EirikS
Date Posted: 18 februar 2011 at 01:31
Ja, den der reagerte jeg også på.
Mildt sagt merkelig at en må kjøpe ekstrautstyr for å få utstyret en kjøper seg til å virke...
Men enkelte aksepterer kanskje dette også i tillegg til andre svakheter som har vært med denne modellen. (Tp73 altså, El13 har jeg enda ikke sett men har mine tvil om det blir noe bedre..)


Posted By: El Loco
Date Posted: 18 februar 2011 at 07:18
Her prøver i alle fall Alvalia å bøte på problemet med en sterkt sponset dekoder. Jeg er ikke i stand til å finne noen info om problemstillingen vedr El13 på NMJ sine hjemmesider. Når det gjelder BM73 heter det som følger: "Modellen leveres UTEN dekoder for analog og digital drift og kommer i tillegg"
Jeg visste ikke at en dekoder skulle behøves for å kjøre analogt?
Videre noterer jeg at andre svakheter ved BM73 som er beskrevet her på forumet ikke nevnes eller kommenteres fra NMJs side. For min del tronet BM73 høyt på listen over ting som skal anskaffes, og jeg hadde store forventninger til El13 som heller ikke ser ut til å være alt for bra. Nå figurerer ingen av disse lenger på listen. Hobbytrades El 13 er bestilt og jeg venter spent på El11 fra samme produsent. Jeg vurderer fortsatt å kjøpe NMJ Topline El17, men begynner å bli skeptisk. Vi får håpe at NMJ tar tak i disse problemene, slik at vi ikke grunnet for mange kvalitetsbrister mister NMJ som produsent av norsk materiell. Det ville være synd.


Posted By: traiNman
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:00
Jeg ser for meg dette overført til andre bransjer:
 
En bilforhandler averterer en bilmodell som du lenge har hatt lyst på til kr 200.000,-. Når du ankommer butikken opplyser selgeren at bilen leveres uten girkasse og og at du må ha en slik til kr 30.000,- ekstra for å kunne bruke bilen. Men du skal få girkassen for kr 9.900,- hvis du allikevel vil kjøpe bilen.
Ville du da ha kjøpt bil hos denne forhandleren? (Kanskje hvis ingen andre kan skaffe denne spesielle modellen og du absolutt må ha den.) 
 
Agående annonsen som det vises til ovenfor: Hvem har fått med seg at man nå må ha digitaldekoder for å kjøre a
analogt?
 
Alvalia skal ha honnør for at han gjør oppmerksom på dette.
 
Petter
 
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:06
Ta kontakt med forhandleren du har handlet din modell fra, så tenker jeg det ordner seg meget greit Smile

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eika
Date Posted: 18 februar 2011 at 17:09
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Ta kontakt med forhandleren du har handlet din modell fra, så tenker jeg det ordner seg meget greit Smile
Enig. Dette er jo en klar mangel etter kjøpsloven så den er forhandleren pliktig til å utbedre uten kostnad for kunden

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 februar 2011 at 23:23
Jeg mener som sagt ovenfor at NMJ utrykkelig skrev at vekselstrømsutgaven av BM73 ble levert UTEN dekoder på sine sider?
- Kanskje lokale forhandlere ikke har brydd seg med å bringe dette videre? Da kan man først snakke om en mangel? Her gjelder det å lese alt - også det med liten skrift!
 
Nå har vel flere sine preferanser når det gjelder vekselstrømsdekodere? Skal man ha en dekoder som "kan" MFX, så er det vel kun ESU og Märklin å velge blant. "Klarer"  man seg med Motorola, så er utvalget større. - Sist men ikke minst, så er det få dekodere som "overlever" omskiftepulsen fra de "gamle, blå" trafoene uten å ødelegges - og det er vel noen AC-kjørere som ikke har konvertert til digital men har lyst på dette settet. Derfor finner jeg ikke dette så merkelig at NMJ ikke har puttet inn dekoder  og overlatt valget til kunden.
 
Er dette en mangel om det opplyses på forhånd? - Neppe etter min mening.


Posted By: ArneGH
Date Posted: 19 februar 2011 at 23:51
Dette står det på sidene til NMJ datert 4. januar:

NB: Modell for Märklin/AC.

Modellen leveres UTEN dekoder for analog og digital drift og kommer i tillegg.

21 pins plugg for dekoder. Vi anbefaler ESU52614 eller tilsvarende for drift på AC/Märklin.




-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 februar 2011 at 00:04

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg mener som sagt ovenfor at NMJ utrykkelig skrev at vekselstrømsutgaven av BM73 ble levert UTEN dekoder på sine sider?

Alle eldre Märklin-lok ble da også levert uten dekoder, men de gikk på AC likevel. Så om et lok (eller en motorvogn) selges som AC-utgave, og det ikke opplyses på forhånd om at man trenger en dekoder om man faktisk skal kjøre det på AC, så har det en mangel, som leverandøren om mulig må fikse uten ekstra kostnad for kunden.

Det er selvsagt helt greit å selge et slikt sett uten dekoder, men da må det opplyses at dekoder er nødvendig også om man vil kjøre på gammeldags AC.



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 februar 2011 at 00:18
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Dette står det på sidene til NMJ datert 4. januar:

[...]

Modellen leveres UTEN dekoder for analog og digital drift og kommer i tillegg.

Det som spiller noen rolle for Alvalias kunder er hva det stod på Alvalia websider når de bestilte.

Jeg lurer på om Alvalia har vært vel ivrige på å skjære ned på informasjon de tror er unødvendig. På http://www.alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=3226 - http://www.alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=3226 står det bl.a. "Modellen kjører i alle radier fra R2." Hos NMJ står det "Modellen kjører i alle radier fra R2 (ca. 85 cm i diameter)." De som kjører på Roco-spor, hvor R2=358mm (dvs. ca. 72 cm i diameter), kan da få seg en ubehagelig overraskelse om de bestiller fra Alvalia. Når det er sagt, er det også uprofesjonelt av NMJ å referere til noe så upresist som "R2".

PS! På Alvalias side står det nå "AC utgaven leveres med ESU Lokpilot 4".



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2011 at 10:39
Som jeg forsøkte å få frem i innlegget mitt over, så er "dekodervalg for AC" ( det er vel ikke noe som heter "AC" ved digitaldrift?) en sak som fremmer personlige preferanser? Da er det faktisk like bra å ikke betale for dekoderen/omskifterreléet og velge selv ved kjøp?
Så vidt jeg vet, støtter ikke en ESU LokPilot 4.0 drift hverken på Märklins nye digitalsystem (MFX -også av ESU kallt M4) eller analog AC-drift fra gamle trafoer? Her gjelder det som tidligere nevnt, å "lese det med liten skrift" i bruksanvisningen. Der sier ESU for LP 4.0 på side 22 at ekte, gammeldags AC-drift ikke bør benyttes.
Skal man ha dette må man velge - enten en ESU LP 3.0 M4 for "nye Märklin digital" (som heller ikke er egnet for AC-drift) eller et omskifterrelé for ekte AC-drift.
Derfor er det etter min mening, like greit å overlate valget til kunden i samarbeid med den lokale forhandler.
 
Märklin er nå ikke lenger hva det var mht. bakoverkompatibilitet.


Posted By: traiNman
Date Posted: 20 februar 2011 at 11:25
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg mener som sagt ovenfor at NMJ utrykkelig skrev at vekselstrømsutgaven av BM73 ble levert UTEN dekoder på sine sider?

Alle eldre Märklin-lok ble da også levert uten dekoder, men de gikk på AC likevel. Så om et lok (eller en motorvogn) selges som AC-utgave, og det ikke opplyses på forhånd om at man trenger en dekoder om man faktisk skal kjøre det på AC, så har det en mangel, som leverandøren om mulig må fikse uten ekstra kostnad for kunden.

Det er selvsagt helt greit å selge et slikt sett uten dekoder, men da må det opplyses at dekoder er nødvendig også om man vil kjøre på gammeldags AC.

 
Eldre Märklin-lok var avhengige av en elektromekanisk omskifter for å fungere. Denne satt i loket og var aldri noe man måtte kjøpe ekstra.
I dag er det billigere å utstyre AC-lokene med digitale dekodere som også fungerer ved analog kjøring i stedet for denne omskifteren. Derfor burde denne selvsagt vært montert og inkludert i prisen selv om prisen da ble noe høyere.
 
En ser etter hvert at leverandører til det amerikanske (DC-) markedet også leverer lok kun med digital dekoder for både analog og digital drift. Antagelig er dekoderne nå så billige at det for produsenten blir mer fortjeneste å hente ved å ha en modell på markedet i stedet for to (en analog og en digital). Enklere logistikk fører også til billigere modeller noe som kanskje oppveier den ekstra prisen ved å putte dekodere i alle lokene.
Men jeg aldri sett at lokene tilbys uten dekoder med forutsetning om at kunden selv må kjøpe og innmontere dekoderen i tillegg  for å få lokomivet til å kjøre.
 
Petter
 
(Som kjører sine 40 DC-lok fra 9 forskjellige produsenter uten å ha puttet hverke dekodere eller annet ekstrautstyr i noen av dem for å få dem til å gå.)
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2011 at 12:08
Når det nå først har kommet aktuelle, norske modeller i handelen, så er det kanskje en del som henter fram sin gamle Märklin-bane som har stått i årevis på loftet for så å kjøpe en slik modell for kanskje å leke litt med barnebarnet?
Spesielt BM73 er jo en aktuell modell som barn i dag forbinder med tog.
Da er jeg redd for at gleden kan bli kortvarig om modellen er utstyrt med dekoder uten tanke på driftsform? Det er her forhandlerens fagkunnskap kommer inn!
Man må tenke på at "MJ-Norge" består av flere enn de som skriver på forum. - De er kanskje ikke den største målgruppen for denne modellen?
 
- Selvfølgelig var "alt enklere før" mht. Märklin, den tiden det kun var omskifterreléer og analog AC-drift. Nå er det etter hvert blitt så komplisert at dekoder/omskiftervalg er blitt en personlig preferanse. Da må det være tillatt å ikke montere en slik og overlate dette til forhandler/kunde i fellesskap - så lenge det utrykkelig blir gjort oppmerksom på dette.
Jeg er ikke overbevist om at alle kunder (som kjører digitalt) vil være fornøyd med en ESU LP4.0 i dette settet (som jeg har forstått enkelte forhandlere vil montere)? - Mange har konvertert til MFX og ville således ha bedre nytte av en LP3.0 M4, f.eks.
 
Det er faktisk litt enklere på "DC-siden". Der kan man ikke risikere å få odelagt dekoderen om den tilsluttes "gammeldags likestrøm".


Posted By: eika
Date Posted: 20 februar 2011 at 13:48
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Selvfølgelig var "alt enklere før" mht. Märklin, den tiden det kun var omskifterreléer og analog AC-drift. Nå er det etter hvert blitt så komplisert at dekoder/omskiftervalg er blitt en personlig preferanse. Da må det være tillatt å ikke montere en slik og overlate dette til forhandler/kunde i fellesskap - så lenge det utrykkelig blir gjort oppmerksom på dette.
Poenget her er vel at modellen hele tiden har vært annonsert som en vekselstrømsmodell til en angitt pris. Da må de som har bestilt den forvente at modellen kan pakkes ut av esken og settes rett på en analog vekselstrømsbane når den kommer. Dette gjelder naturligvis spesiellt for de som er "amatører".
 
 
Det er vel det folket her reagerer på - at produsent og forhandlere annonserer et produkt og så krever ekstra betalt for tillegskomponenter for å få det annonserte hovedproduktet til å virke i det hele tatt. De annonserer da altså i utgangspunktet et totalt ubrukelig produkt. Når det annonserte tillegsproduktet i tillegg har en såpass lav pris burde produsenten inkludert dette produktet automatisk uten prisøkning når de ble klar over produksjonstabben sin. Det hadde gitt atskillig mer goodwill enn de får nå når alle som har gledet seg til å kjøpe en modell plutselig får presentert en ekstraregning rett før levering.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2011 at 14:54
Poenget er vel heller at folk ikke kan lese?
 
Når NMJ skriver at BM73 ikke blir levert med dekoder/omskifterrelé og prisforskjell er kun NOK 200 mellom DC og AC-utgavene (en slepesko med montering er heller ikke gratis) så burde dette være innlysende? Jeg kan ikke med min beste vilje, se at NMJ har forespeilet annet enn de har levert?
Hva forhandlere med nettbutikk så skriver om denne utgaven, er deres sak. Prisverdig er det at mange "tar ansvar".
 
Denne modellen har heller ikke vært omsatt utenfor faghandelen.
Man må kunne forvente såpass fagkunnskap der at event. kunder som kommer innom for å kjøpe, får rettledning og hjelp til å velge passende tilleggsutstyr slik at det hele fungerer?
 
Dette minner litt om da jeg forleden skulle kjøpe et WC. I butikken var det WCer både med- og-uten sete (som man nødvendigvis må ha). Vanntilkoblingsrør/slange måtte man også kjøpe i tillegg, før det var brukbart.


Posted By: eika
Date Posted: 20 februar 2011 at 15:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Poenget er vel heller at folk ikke kan lese?
 
Når NMJ skriver at BM73 ikke blir levert med dekoder/omskifterrelé og prisforskjell er kun NOK 200 mellom DC og AC-utgavene (en slepesko med montering er heller ikke gratis) så burde dette være innlysende? Jeg kan ikke med min beste vilje, se at NMJ har forespeilet annet enn de har levert?
Hva forhandlere med nettbutikk så skriver om denne utgaven, er deres sak. Prisverdig er det at mange "tar ansvar".
 
Tja.. det står nå fortsatt på NMJs nettside "modell for märklin/AC" og for en mer uvitende kunde som bestiller via nett vil det derfor virke naturlig at han kan bestille denne modellen og sette rett på märklinsporet sitt...
 
At det står i avsnittet under at "modellen leveres uten dekoder for analog og digital drift" er egentlig bare egnet til å forvirre, for hvem har vel hørt om en "modell for märklin" som MÅ HA en dekoder for å kjøre analogt? Jeg vil tro mange kan la seg lure til å tro NMJ her har skrevet feil når de mente modellen skulle ha en dekoder for å kjøre analogt, for det er jo en helt idiotisk løsning som aldri har vært brukt før og som jeg vel tror Alvalia på når han vistnok sier skyldes en feil mellom NMj og Kina.
 
 
konklusjonen min er hvertfall at det er feil og villedende markedsføring når både NMJ og andre nettbutikker annonserer dette som en "modell for märklin" all den tid modellen ikke kan brukes på märklinsystemet uten kjøp av tilleggsutstyr. I beste fall kan det kalles meget klønete produktbeskrivelse.
 
 
Har du noensinne kjøpt en DC modell hvor motoren ikke har vært koblet til og du har måttet kjøpe tillegsutstyr for å kjøre den på ditt analoge testspor kjell? jeg tviler på det... Det er hvertfall ikke slikt oppegående produsenter vanligvis leverer ferdigmodellene sine.
 
 
Forøvrig så burde prisforskjellen på 200,- mellom likestrøm og vekselstrømsutgaven være mer enn nok til å dekke montering av slepesko og nødvendig tilleggsutstyr for at modellen skulle gått prikkfritt på normale analoge märklinanlegg. Montering i Kina er billig, og en slepesko koster heller ikke mange kronene. Det ville heller ikke den nødvendige elektronikken gjort om den ble fabrikkmontert i Kina. Så jeg er definitivt av den mening at 200,- skulle dekke "ekstrakostnaden" for en fungerende vekselstrømsmodell helt og holdent.
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2011 at 16:28
Jeg er enig i at NMJ kunne ha vært enda mer presise i sin formulering.
 
I stedet for AC kunne de skrevet "3-skinnedrift" som vel er en mer korrekt betegnelse for Märklins modeller og skinnesystem. Nå er det vel snart 10 år siden EUs leketøysdirektiv "tok livet av" ekte AC-drift hos Märklin?
AC- er vel derfor en gammel betegnelse som brukes for "System Märklin" og som er kjent for de fleste?
 
Når de  sier at modellen har 21-pins MTC-grensesnitt, så vet jeg ikke om en eneste dekoder (eller omskifterrelé) som støtter "gammeldags AC-drift med blå trafoer" med dette grensesnitt - ikke engang fra Märklin.
- Om noen skulle kunne opplyse meg om det i så fall finnes slike komponenter, hadde det vært fint!
Derfor må man vel legge til grunn en vanlig fortolkning når det står at "modellen har 21-pin MTC-grensesnitt og IKKE leveres med dekoder".  For meg var det temmelig klart at denne modellen ikke var komplett - ut fra annonsen fra NMJ.
 
Jeg er også klar over den pris man betaler for dekodere i dag er skyhøy over fremstillingskostnader. Det er imidlertid en annen diskusjon.
Om man tar ut et lite antall modeller fra en større serie og bygger disse om for 3-skinnedrift, vil det utvilsomt koste noe mer å gjøre det. NMJ har ikke akkurat favorisert AC opp gjennom årene,så dette kan jo også ha noe med prispolitikk å gjøre? (I motsetning til Märklin som tar samme pris for samme lok i digital Märkinutgave som for analog Trix-utgave.)
 
- Og ja eika!
Jeg har faktisk kjøpt noen DC-lok opp gjennom årene som ikke har kjørt uten påkostninger. En av fabrikkene ligger i vårt naboland.
 
(Rettet en trykkleif)


Posted By: El Loco
Date Posted: 20 februar 2011 at 17:00
Når en forbruker selv installerer en dekoder forsvinner oftest garantirettighetene på både dekoder og lokomotiv/ motorvogn. Skal forhandleren gjøre jobben tilkommer en del hundrelapper i monteringsarbeide.

Skal en ha en fungerende BM73 (med gyldig garanti) i vekselstrømsutgave, blir det betydelig større forskjell mellom likestrøms- og vekselstrømsutgave enn de annonserte  kr. 200,- samt dekoder. Den dekoder NMJ anbefaler på produktsiden for BM73 koster kr. 330,- Med forhandlermontering for fortsatt å ha garanti blir prisen for et fungerende BM73 i vekselstrøm nærmere 4000 enn 3000 kroner.

Jeg har aldri tidligere sett et AC- lok som har vært avhengig av dekoder for å kjøre analogt, og jeg er i min enfoldighet av den oppfatning at dette er såpass spesielt (eller nytt?) at det burde gjøres tydelig oppmerksom på det, nettopp slik Alvalia har gjort. Konklusjonen er at BM73 i vekselstrøm til kroner 3195,- ikke kan kjøres slik den leveres.

Selv om hobbyen vår ofte er preget av idealisme og fleksibel innstilling, gjelder forbrukerrettslige prinsipper også for kjøp innen vår hobby. At varen har en mangel når den ikke kan brukes, er vel hevet over tvil. Vil en ha flotte modeller basert på en del egeninnsats finnes småskalaprodusenter med mer spennende modeller.

NMJs Topline- serie har inntil nå vært ferdigstilte og fungerende modeller. Dette må en fortsatt kunne gå ut i fra når ikke annet opplyses spesielt.

All honnør til Alvalia for at de har gjort oppmerksom på problemstillingen og prøver å bøte på den. Spørsmålet er om det ikke er NMJ som burde ta tak i problemstillingen, som ansvarlig for modellen.


Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 20 februar 2011 at 17:46
Uten å sitte på fasit om hvorfor NMJ har valgt å levere uten dekoder.

Det er nå så at en Märklinist har 4 dekoder typer å velge på.
Vanlig dekoder uten lyd.
MfX uten lyd.
Lyd dekoder.
Og til slutt MfX med lyd.
Da er det egentlig ikke så dumt at kunden kan velge.
+ at butikkene ikke behøver å ha alle modellene i alle varianter.

Nå er det alt kommet 2 utgaver av BM 73, det ville i såfall blitt 8 varianter å ha i butikken.

Hilsen Nils


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2011 at 18:05
Så vidt jeg kjenner til, så blir ikke garanti "voided" ved at man åpner loket og monterer en pluggbar dekoder? - I så fall skal dette stå i bruksanvisningen. Der står det hvordan man skal sette inn en dekoder, så dette er derfor å regne som "normal bruk". Om man bruker makt og ødelegger noe - eller klarer å gjøre dette feil (noe som faktisk er umulig med et 21-pins MTC-grensesnitt) er det noe annet.
Dessuten - når NMJ velger å levere uten dekoder, så må man påregne at dette blir utført innenfor garantibestemmelsene.
 
At NMJ har valgt 21-pins MTC-grensesnitt for disse modeller er meg mere uforståelig?! Dette er egentlig et proprietært Märklin-grensesnitt der mange av pinnene er tiltenkt bruk med SDS-motorer. Nå har vel heller ikke Märklin brukt dette som engang tiltenkt og NMJ er heller ikke kjent for det beste forhold til AC eller Märklin. Derfor forbauset dette meg mest ved de 2 siste Topline-modeller. - Jeg hadde forventet PLUX-grensesnitt for direkte pluggbare dekodere - men da hadde man vel måtte lage 2 utgaver av sentralelektronikk da det er få multiprotokolldekodere med PLUX?
 
Igjen - hvordan kunne NMJ gjøre dette tydeligere at loket trenger en tilleggskomponent for å være komplett og kjørbart?! At de normalt følger med dekoder til dagens AC-utgaver, er regelen. Her er unntaket - og det har leverandør utførlig beskrevet at dette ikke er inklusive.
 
Man kan spekulere i årsaken til dette. Det kan være tomme lager hos dekoderprodusent. Lang leveringtid. "Kronglete" logistikk med diverse tollklareringer fra produset og inn-og-ut av Kina. Usikkerhet på hvilke dekodertyper folk vil ha (driftsform) og sikkert også andre? Det kan også skyldes at NMJ er smertelig klar over de problemer som kan oppstå ved kombinasjon av moderne MTC-dekodere og "gammel" AC, slik at de ikke vil ta reklamasjonene på sin kappe. - Alt tyder jo på at folk ikke leser bruksanvisningen?
Det kan sikkert NMJ svare på selv om man spør?


Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 20 februar 2011 at 18:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

........ noe - eller klarer å gjøre dette feil (noe som faktisk er umulig med et 21-pins MTC-grensesnitt) er det noe annet.



Tro meg på dette:
Det går helt fint å putte inn en 21 pin dekoder feil. Mange måter.

Vi er en nå genrasjon som er avhengig av briller.
Noen mer enn andre, noen staerer enn andre, noen som ennå ikke vet at de trenger briller.

I alle fall, når en knapt ser dekoderen. Da er det ikke alltid den havner riktig.
For sterke i klypa er viSmile

Hilsen Nils


Posted By: El Loco
Date Posted: 20 februar 2011 at 18:57
Enkelte produsenter reserverer seg (naturlig nok) mot fortsatt garanti etter ukyndig fysisk inngrepen eller montering av tilleggsinstallasjoner i elektronikken. En leser ofte i produktpresentasjoner at arbeidet må gjøres av autorisert forhandler/ veksted for at garantien fortsatt skal være gyldig.

Alvalia har gjort det tydelig at BM73 og El13 heller ikke fungerer analogt uten installasjon av dekoder. Det burde ikke falle vanskeligere for NMJ å formulere tilsvarende.

Selvsagt skjer det nye ting på elektronikk- og digitalfronten. Det er et poeng at mange har ulike preferanser og oppfatninger som ligger til grunn for valg av dekoder. Ifølge Alvalias informasjon, som jeg velger å stole på, skyldes det inntrufne en misforståelse mellom NMJ og den kinesiske produsenten, og IKKE nye retningslinjer eller rutiner for utrustning av lokomotiver og andre kjøretøyer.

Selvsagt skal en kunne forvente at et lokomotiv eller motorvognsett spesifisert for vekselstrøm skal fungere på et oppegående vekselstrømsanlegg. Tidligere var en avhengig av en digitaldekoder for å kjøre digitalt, mens lokomotivet likevel kunne kjøres analogt UTEN dekoderen. Idag ser det ut til at vi er avhengig av samme digitaldekoder for å kjøre analogt, i alle fall om det dreier seg om El13 eller BM73 fra NMJ.

Vi kan spekulere og synse uhemmet om temaet, og kanskje kommer det gode ting ut av dette. Bakgrunnen for Alvalias redegjørelse synes imidlertid klar, og den forbrukerrettslige siden av dette burde det ikke være vanskelig å ta inn over seg, uavhengig av begeistring for NMJ eller mangel på sådan. Selv er jeg glad over den rolle NMJ har spilt for norsk MJ, og forhåpentligvis kommer de til å fortsette med egenutvikling og initiativ til videre satsing på norsk materiell også i fremtiden.

Høye kvalitetskrav kommer kundene tilgode, og vi husker hvordan det gikk med første leveranse av Rocos digitale startsett med Bergensekspressen og EL 16: NMJ ville ikke selge settet før lokomotivkåpen var forbedret.
B7- vognene tok lang tid å få ferdige, men resultatet var bra og verdt å vente på! B3- vognene var ikke mindre imponerende. Godsvogner likeså.
Ikke desto mindre har NMJ begått en og annen bommert underveis, BM69- debattene som i årevis har rast blant annet her på forumet er vel ikke det NMJ vil sette øverst på CV'en.
Uavhengig av dette gir både BM73 og nå sist El13 på flere områder inntrykk av at det kan ha gått en smule for fort i svingene. Debatten viser at det er lov å være kritisk, selv i vår MJ- verden. Jeg håper at NMJ løser sine utfordringer på gode måter, og kommer seg tilbake på sporet hvor de hører hjemme.
 


Posted By: eika
Date Posted: 20 februar 2011 at 23:52
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

Enkelte produsenter reserverer seg (naturlig nok) mot fortsatt garanti etter ukyndig fysisk inngrepen eller montering av tilleggsinstallasjoner i elektronikken. En leser ofte i produktpresentasjoner at arbeidet må gjøres av autorisert forhandler/ veksted for at garantien fortsatt skal være gyldig. 

 
 
Det som er viktig da er å skille mellom begrepet garanti som er et løfte en produsent gir, og begrepet reklamasjon som er en rettighet forbrukeren har etter loven, og som er en meget sterk rettighet her i landet til frustrasjon for enkelte produsenter og bransjer som helst vil selge skrot som går fort i stykker så de kan få solgt mer.
 
 
En produsent har full rett til å gi garanti på et produkt under forutsetning av at det ikke endres, og altså trekke tilbake enhver garanti dersom det er gjort endringer på produktet etter at det ble solgt.
 
 
Produsenten vil likevel være bundet av norsk forbrukerlov når det gjelder reklamasjonsrett på det opprinnelige produktet. Det betyr i de fleste tilfellene at forbrukeren har 5 års reklamasjonsrett på materiellfeil i produktet (gjelder "gjenstander som er ment å vare lengre enn 2 år") Det er selvklart unntak for slitedeler som motorbørster etc. men en produsent kan ikke nekte en kunde å reklamere på f.eks. knekt motoraksel i et lokomotiv etter 3 år fordi kunden har montert dekoder i loket med mindre produsenten kan bevise at kunden har skadet motorakselen under dekodermonteringen.
 
 
Dette er ikke noe enestående for modelljernbanebransjen, men altså standard norske regler for alle varer som selges til private.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: El Loco
Date Posted: 21 februar 2011 at 08:49
Fint at du presiserer dette, da jeg ser at min formulering kan oppfattes noe uklart.

Jeg har i andre sammenhenger støtt på disse problemstillingene, og det er dessverre ofte slik at det påhviler forbrukeren et tungt dokumentasjonsansvar overfor selger. Ikke nødvendigvis etter loven, men etter forhandlers rutiner for kundeservice. Noen ganger må Forbrukerrådet kobles inn for å sikre forbrukerens rettigheter og for å jekke ned ambisiøse forhandlere. Noen forhandlere varsler til og med i forkant av innsending av produktet det reklameres på om sanksjoner og kostnader for kunden dersom det viser seg at det i utgangspunktet ikke var noe galt med produktet, men monteringsfeil, programmeringsfeil eller liknende som kunden selv må ta ansvar for, eller dokumentere at han ikke har begått. I noen tilfeller blir kostnadene det "trues" med høyere enn prisen på en ny komponent, og en må vurdere om en vil ta sjansen dersom en ikke er 110% sikker på at at produktet var defekt ved levering.

Nå må jeg ile til og understreke at jeg ALDRI har hatt en eneste reklamasjonssak på mine 35 lokomotiver, digitalstyringer eller annet. Jeg har handlet i de fleste norske nettbutikker for MJ, og har vel aldri støtt på annet enn velvilje og hyggelig handel.

Grunnen til at jeg tok opp temaet var det faktum at dersom en er uheldig i forbindelse med egen installasjon av dekoder i de omtalte produkter kan dette føre til begrensninger eller opphør av garanti for den delen av produktet som eventuelt blir skadet. Dette burde være unødvendig å risikere for å få et flunkende nytt produkt med full garanti til å fungere som forventet.
Skal en velge den sikre løsningen, overlater en installasjonen til autorisert forhandler. Da blir den totale kostnaden for lokomotiv eller motorvognsett en helt annen enn den pris forhandleren i utgangspunktet opererer med. Da blir eksempelvis NMJs El13 ikke et prisgunstig alternativ til Hobbytrades kommende modell. Om kort tid vil vi sannsynligvis få svaret på hvilken modell som er mest vellykket. På Hobbytrades utgave tilkommer i det minste ingen tilleggskostnader for å få AC- versjonen til å kjøre på en AC- bane, uavhengig av om denne er analog eller digital.


Posted By: EirikS
Date Posted: 21 februar 2011 at 11:58
Husk bare at _garanti_ som er noe som gies fra produsent, er noe annet enn den beskyttelsen en har som forbruker i forbrukerkjøpsloven.
Omtrent uten unntak er en _garanti_ dårligere enn hva loven gir deg av beskyttelse.
Beviskravet er også omvendt når det gjelder _garanti_ vs lovbeskyttelsen.
Loven gjelder uansett over garanti, selvom produsenter og butikk nesten alltid prøver seg ovenfor kunden.
Ikke at dette er spesielt viktig å ta opp i MJ-sammenheng, jeg vet hvertfall ikke om mange som er misfornøyd med servicen de får av de store butikkene her til lands Clap
Men rent generelt er det alt for mange som lar seg styre av hva en garanti sier, og da har man plutselig svært få rettigheter igjen ;)


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 februar 2011 at 12:51
Har hatt 1 garanti-sak med NMJ når det gjelder en Di.2 hvor gangbrettet var knekt på begge sider. Dette ble ikke oppdaget før dekoder skulle monteres. God stund etter den var kjøpt.
Tok kontakt med NMJ før jul om å få en ny del. Det hadde de ikke så de byttet heller hele loket! MEGET bra service. Jeg hadde en rødbrun, men den var de utsolgt for så jeg fikk en Nydesign. Klager ikke på det eg!!!


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: steinbp
Date Posted: 21 februar 2011 at 22:56
Så lenge et lok eller motorvognsett beregnet for 3-skinnedrift (AC) og utrustet med et grensesnitt for 21 MTC-stikker, MÅ den ha en form for dekoder, da den ellers ikke har  den gamle omkobleren som gamle Märklinlok for å skifte kjøreretning og derfor bare virker i analog modus med en dekoder.
Det var enklere å sette inn en enkel ANDI-dekoder på de gamle stikkkerne, nå må du ha en riktig dekoder som viker i alle moduser enten det er analog eller digital på både MM(Märklin Motorola) eller DDC 2-skinnedrift.
 Bare be om dekoderen, den må være der for å virke AC analog.


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 februar 2011 at 23:25

Jeg synes at avklaringen rundt garanti ikke er tydelig og logisk.

Når man kjøper en vare som er avhengig av et tillegsprodukt for å virke, så gjelder garantien sevfølgelig om man følger bruksanvisningen og monterer dette tilleggsutstyr som det skal?
Mister du garantien på bilen din om du skifter dekk eller monterer tilleggsutstyr som anvist i instruksjonsboken - forutsatt at du gjør det rett?
 
På disse produkter er det en bruksanvisning som sier hvordan dekoder skal monteres. - Likeså må det monteres en slik ekstrakomponent for at det skal kunne brukes - alstå er en slik operasjon det man må kunne kalle "normal bruk" av produktet.
Vi trenger derfor ikke spekulere i om garantien blir "voided" - heller finne ut en god løsning til de som har kjøpt dette settet og gjører "gammeldags analog AC"?
Her ser jeg ingen gode løsninger som er "plug & play".


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 22 februar 2011 at 07:34
Kan det finnes noen andre enn elektronikk-nerder som kan tenke seg å begynne med de håpløst gammeldagse treskinne/vekselstrøm-produktene etter dette? Likestrøm = NULL problemer. Vekselstrøm = stadig flere problemer. Det ser vi jo her. (Dekodertrøbbel, konkursvarsler, lite norsk utbud av modeller, tre (3) skinner og slepesko - hvilke 1:1-tog har noe slikt?)
 
Nei,treskinnesystemet er virkelig "Jurrasic Park" og tenderer mot leketøy og slett ikke troverdige modeller. Det er synd på nye som lar seg lede inn i denne blindgaten. Om interessen for troverdige norske modelltog og fantastisk Fremo-kjøring siden tar seg opp må de starte helt fra grunnen av med likestrøm igjen. Vekselstrøm-modelljernbane er rett og slett et system som har fremtiden bak seg. Heldigvis! Håper Märklin snarest får den siste spikeren i kisten slik at nyinteresserte ikke lenger har mulighet til å gå i denne håpløse fellen.
 
Og så får heller de siste Märklinistene her oje seg videre i denne tråden. Slik er det alltid når noe dør ut og fremtiden banker på døren.


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 22 februar 2011 at 08:19
Jasså, savner du usaklige diskusjoner her på forumet? Disapprove

-------------
Bjørn Egil


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 22 februar 2011 at 09:40
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jasså, savner du usaklige diskusjoner her på forumet? Disapprove
 
Jeg holder meg til "saken" og er således ikke "usaklig". Det er fortsatt lov å fremføre sin mening i Norge,selv om mange mener det motsatte etter hvert. I ditt tilfelle derimot,er det IKKE fremført ETT "saklig" argument. Snarere ser det ut til at du praktiserer credoet om at "angrep er det beste forsvar.Dead
Konklusjon: Det er DU som er USAKLIG. Men for øvrig kan du jo godt være en hyggelig kar. Ha en fin dag.Tongue


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 22 februar 2011 at 09:50
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Kan det finnes noen andre enn elektronikk-nerder som kan tenke seg å begynne med de håpløst gammeldagse treskinne/vekselstrøm-produktene etter dette?

Ja. Og jeg har faktisk stor glede av det. Men den gleden er kanskje falsk moro?


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 22 februar 2011 at 10:12
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Kan det finnes noen andre enn elektronikk-nerder som kan tenke seg å begynne med de håpløst gammeldagse treskinne/vekselstrøm-produktene etter dette?

Ja. Og jeg har faktisk stor glede av det. Men den gleden er kanskje falsk moro?
Absolutt ikke! Barnebarna mine leker også. Ekte moro for dem gitt! Med Brio-tog og Lego-klosser. Og så har de fått et par gamle Märklin Di3'ere til å dytte på gulvene. Du vet slike Nohaber som har helt feil dimensjoner og som Märklin fortsetter å produsere den dag idag.(Likner på de gamle Long-modellene) Men som leketøy betraktet er disse svært dyre. Bryr man seg ikke om forbilledlighet og MODELL-jernbane så er Brio og Lego et bedre og MYE billigere valg. Dessuten kan barna lære at tog har kun TO skinner under seg. 
Med god fantasi og et kreativt barnesinn er imidlertid de fleste leker et godt grunnlag for ekte moro. MEN for voksne som har fått smaken på filigrane detaljer og godt utbud av modeller så vil gleden over forbildelikhet være det helt sentrale. For å si det slik: Vi snakker her om leketøy kontra modelljernbane.
Men du har helt rett i at GLEDEN er den samme for barnebarna mine og meg. MEN skal jeg anbefale noe for dem på et senere tidspunkt så er likestrøm det selvfølgelige valg. Da kan de BÅDE leke og stanse der,ELLER gå videre og bli MODELLTOG-entusiaster. Ha en fortreffelig dag du også!Big smile


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 februar 2011 at 10:32
Etter en natt søvn, tror jeg at jeg allikevel har en "plug & play-løsning" for "gammeldagse, ekte AC-folk"?
Som nevnt over, er Uhlenbrock AnDi 75320 både et omskifterrelé og en meget enkel dekoder for Motorola-format. Denne har også NEM652-plugg. Ved å benytte denne dekoder/omskifterrelé og en koblingsadapter for 21-pin MTC til NEM652, skulle det være bare å plugge alt sammen - for så å kjøre? - Selvfølgelig under full garanti - om man gjør det rett.
Jeg kan ikke se at det for denne gamle dekodertypen, står reservasjoner om at den ikke tåler omskifterpulser fra gamle Märklin-trafoer? Dette er den eneste komponent jeg vet er i handelen i dag som kan dette.
 
Dette bør vel forhandlere som selger denne modellen ha på lager - i hvert fall NMJ?
Det er vel ikke for ingenting at Nils sier som meg at dekodervalg godt kan overlates til butikk/kunde?
 
"AC-drift" er ikke lenger like enkelt som hva det en gang var! Det er mange personlige preferanser og hensyn å ta - flere blir det sikkert i årene som kommer med den mangel på standardisering over tid som er.
 
Som en kuriositet, la jeg merke til at Märklin lanserte i det stille, en nyhet i år - nemlig en vekselretter fra likestrøm til "gammeldags" vekselstrøm. Den var beregnet på en del eldre magnetartikler som ikke lenger virket med digitalstrøm og DC.
 


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 22 februar 2011 at 10:33
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

tre (3) skinner og slepesko - hvilke 1:1-tog har noe slikt?)
Ganske mange 1:1 tog har det, faktisk. Mange t-banesystemer, inkludert Oslos, og det britiske jernbanenettverket i deler av sørøst-England renner meg i hu. Berlins S-bane likeså
 
 


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 22 februar 2011 at 10:38
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Absolutt ikke! Barnebarna mine leker også. Ekte moro for dem gitt! Med Brio-tog og Lego-klosser. Og så har de fått et par gamle Märklin Di3'ere til å dytte på gulvene. Du vet slike Nohaber som har helt feil dimensjoner og som Märklin fortsetter å produsere den dag idag.(Likner på de gamle Long-modellene) Men som leketøy betraktet er disse svært dyre. Bryr man seg ikke om forbilledlighet og MODELL-jernbane så er Brio og Lego et bedre og MYE billigere valg. Dessuten kan barna lære at tog har kun TO skinner under seg. 
Med god fantasi og et kreativt barnesinn er imidlertid de fleste leker et godt grunnlag for ekte moro. MEN for voksne som har fått smaken på filigrane detaljer og godt utbud av modeller så vil gleden over forbildelikhet være det helt sentrale. For å si det slik: Vi snakker her om leketøy kontra modelljernbane.
Men du har helt rett i at GLEDEN er den samme for barnebarna mine og meg. MEN skal jeg anbefale noe for dem på et senere tidspunkt så er likestrøm det selvfølgelige valg. Da kan de BÅDE leke og stanse der,ELLER gå videre og bli MODELLTOG-entusiaster. Ha en fortreffelig dag du også!Big smile

Hva som måtte være objektivt eller argumentativt riktig i betraktningene om "Hva som er best" her og lenger oppe drukner i en nedlatenhet ovenfor annerledes tenkende/menende som er såpass usmakelig at videre dialog antakelig vil kuliminere i mer usmakelig fundamentalisme, noe jeg betakker meg for. Hvis det er ment som envervekampanje til to-skinnesystemet kunne den vært langt mer vellykket med en annen form. Men for all del, ha en fortreffelig dag.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 22 februar 2011 at 11:29
Det er en maskulin fremgangsmåte å fremføre ARGUMENTER i en debatt. I motsetning til den feminine ,argumentløse og følelsesmessige vinklingen som ikke fører noe sted hen annet enn som egenterapi mens man står innemalt i et hjørne.
 
Jeg konkluderer derfor med at det ikke har fremkommet noe argument fra vekselstrømfolkene mot mine innsigelser. Tre skinner,dekoderproblemer,dyrere materiell,lite norsk utbud, m.m.m.m. Vekselstrøm = LEKETØYSTOG. Likestrøm = MODELLJERNBANE. MEN gleden ved å leke er sikkert like stor som gleden ved en forbildehobby.
 
Problemet kan defineres slik. Starter du med vekselstrøm og vil MER enn å leke må du starte pånytt med likestrøm. Starter du med likestrøm kan du bygge videre om du vil mere enn bare å leke. Lykke til!Tongue


Posted By: asbjotve
Date Posted: 22 februar 2011 at 13:13
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

tre (3) skinner og slepesko - hvilke 1:1-tog har noe slikt?)
Ganske mange 1:1 tog har det, faktisk. Mange t-banesystemer, inkludert Oslos, og det britiske jernbanenettverket i deler av sørøst-England renner meg i hu. Berlins S-bane likeså
 
 


<kverulering>
Jasså? Nja, ikke heeeelt slik vi ser på modelljernbane. Er nå klar over at jeg kverulerer, men ser det som nødvendig å presisere. Det du henviser som "slepesko" på t-banesystemene, sitter litt på siden og ikke rett under. kontaktpunktene er heller ikke i midten av sporet slik som på 3r-systemet i modelljernbaneverdenen (i 1:1 ligger skinnen ved siden av skinnegangen).
</kverulering slutt>


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 22 februar 2011 at 13:20
Slik jeg i mitt enfoldige hode har summert de siste innlegg:
3R = lek
2R = alvorlig lek

Har jeg tatt alvorlig feil nå?


-------------
SOHo


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 22 februar 2011 at 14:08
Originally posted by asbjotve asbjotve wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

tre (3) skinner og slepesko - hvilke 1:1-tog har noe slikt?)
Ganske mange 1:1 tog har det, faktisk. Mange t-banesystemer, inkludert Oslos, og det britiske jernbanenettverket i deler av sørøst-England renner meg i hu. Berlins S-bane likeså
 
 


<kverulering>
Jasså? Nja, ikke heeeelt slik vi ser på modelljernbane. Er nå klar over at jeg kverulerer, men ser det som nødvendig å presisere. Det du henviser som "slepesko" på t-banesystemene, sitter litt på siden og ikke rett under. kontaktpunktene er heller ikke i midten av sporet slik som på 3r-systemet i modelljernbaneverdenen (i 1:1 ligger skinnen ved siden av skinnegangen).
</kverulering slutt>
Jeg er selvsagt klar over at systemet som brukes på 1:1 tog med treskinnedrift ikke er det som Märklin modellerer. Det var heller ikke mitt poeng. Jeg svarte på et spørsmål om det fantes 1:1-tog med tre skinner og "slepesko" (Mikael Järns uttrykk, ikke mitt; i følge Wikipedia kalles dette strømavtager på T-banen i Oslo, selv om betegnelsen "shoe" visstnok brukes på engelsk) og jeg kom med eksempler på det. Når det er sagt: historisk finnes det også eksempler på treskinnesystemer med den tredje skinnen i selve sporet.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 22 februar 2011 at 14:11
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Slik jeg i mitt enfoldige hode har summert de siste innlegg:
3R = lek
2R = alvorlig lek
Har jeg tatt alvorlig feil nå?
Morsom nok denLOL. Vil bare presisere at voksenlek kalles hobby...
 
To Save Time, Let's Just Assume I Know Everything.



Posted By: eika
Date Posted: 22 februar 2011 at 14:19
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

"Som en kuriositet, la jeg merke til at Märklin lanserte i det stille, en nyhet i år - nemlig en vekselretter fra likestrøm til "gammeldags" vekselstrøm. Den var beregnet på en del eldre magnetartikler som ikke lenger virket med digitalstrøm og DC.
 
Dette er da hverken noen kuriositet eller noe som er lansert i det stille... Tvert i mot er faktisk märklin foran sine konkurenter på dette området. Sjekk f.eks. claes ohlson, jeg tror ikke du får kjøpt en eneste batterieliminator der lengre som gir vekselstrøm ut. Alt som lages av spenningsforsyninger nå for tiden er switch-mode powersupply som gir likestrøm ut.
 
Og det er heller ikke noe enestående for märklin at signaler, huslyspærer og sporvekselmotorer går på vekselstrøm. Selv tortoisemotoren som går på likestrøm er vesentlig enklere å styre om trafoen gir vekselstrøm ut enn om den gir likestrøm ut.
 
Bare vent å se så er det nok ikke lenge før både Fleischmann og andre produsenter må bite i det sure eplet og levere tilsvarende kretser fordi de transformatorene de i dag leverer ikke er CE-godkjente til leketøysbransjen, eller fordi de blir for dyre i produksjon på grunn av foreldet teknikk.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 22 februar 2011 at 17:43

 

Originally posted by eika eika wrote:

[...] Sjekk f.eks. claes ohlson, jeg tror ikke du får kjøpt en eneste batterieliminator der lengre som gir vekselstrøm ut. Alt som lages av spenningsforsyninger nå for tiden er switch-mode powersupply som gir likestrøm ut.

Vel, en "batterieliminator som gir vekselstrøm ut" skulle eliminere behovet for et vekselstrømsbatteri, og siden jeg aldri har hørt om sistnevnte, regner jeg med at det aldri har vært solgt særlig mange slike eliminatorer. Transformatorer, derimot...

"Gubbdagis" har forresten noe de kaller "elektronisk transformator":

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156112697 - http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156112697

Ut fra bildet og beskrivelsen regner jeg med at det er et switch-mode-supply som tar 230 V AC inn og gir 12 V AC ut.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 februar 2011 at 18:37
Det jeg mener er en kuriositet, er det at Märklin som er synonymt med AC - eller vekselstrøm, har lansert en omformer som lager vekselstrøm av likestrøm! Dette skulle vel med all tydelighet fortelle at Märklin nå er et "likestrømsmerke" ? Dette har de ikke slått stort opp slik de normalt gjør for andre "nyheter"?
Impedans til magnetartikler ("vekselstrømsmotstand") er helt anderledes om man beregner for DC- eller AC-drift, uavhengig av merke. Derfor er nok mye gammelt Märklin-utstyr (som andre merker) uegnet for DC-drift.
 
Ellers er det også andre årsaker til at de fleste spenningsforsyninger i dag er "Switch-mode". Råvarepriser på verdensmarkedet for jern og kobber er steget kraftig, samtidig som elektronikk er stadig mer pålitelig og billig. En slik "Switch-mode" omformer blir da rimeligere enn konvensjonell trafo. Et switch-mode-PSU kan "utnytte" en liten jerntrafo med ditto kobbervikling  grunnet høy frekvens enn den trafostørrelse man trenger ved "vanlig" 50Hz.
 
presisering


Posted By: traiNman
Date Posted: 23 februar 2011 at 10:32
Bokmålsordboka sier:
 
Transformator = transforma'tor m1 (i fl også utt -to>r-) apparat som overfører elektrisk vekselstrøm fra én spenning til en annen .
 
Petter Wink


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 februar 2011 at 13:40
Egentlig ganske artig....
Eisenbahn Magazin 3/11 dukket opp i postkassen min i går. - Hva er tema for lederartikkel?
- Jo, nettopp standarder, eller rettere sagt "misbruk" av standarder til proprietære formål, feilaktig valg av standard og ikke overholdelse av standarden.
- Akkurat det jeg har prøvd å ta opp her.
Det er tydelig at dette er noe som plager bransjen?
 
Jeg har tidligere nevnt at et eksemplar av BM73 hadde dårlig kontakt i en pinne. - Slik jeg nå leser det, er det ikke unormalt hverken å ha feilaktig dimensjon på pinner, feil pinnelengde (slik at man ikke får kontakt eller som skaper kortslutning).
Som man kan lese i EM, er MTC-pluggen som sitter i både El13 og BM73 faktisk beregnet for Märklin-modeller med SDS-motor - og intet annet. Her er det ikke bare "plug & play", selv om det tilsynelatende passer sammen?
La oss håpe på at neste produksjonsserier får grensesnitt som både fyller normens krav - og ikke minst en type som er beregnet til formålet.


Posted By: traiNman
Date Posted: 23 februar 2011 at 15:04
Siste nummer av Alt om Hobby har en artikkel om VHDM, populært kalt Rail Community, som er et "pan-europeisk" samarbeid som er i gang med teknisk utvikling og normarbeid ifm neste generasjon av DCC.
Iht AoH har de fleste produsentene i EU blitt med i samarbeidet, i vår søkte Märklin og Trix om å bli med, Fleischmann og Roco er valgt inn. Nå ønsker også flere amerikanske produsenter å bli assosierte medlemmer men problemet er forløpig at tysk er arbeidsspråket. Man arbeider nå med nye dekoderplugger for N og TT samt utvikling av en databuss som løper autonomt gjennom hvert tod og der en ny vogn som kobles til, automatisk tilkobles det lille lokale nettverket (sitert etter AoH).
 
Det er kanskje lov å håpe på mer standardisering?
 
Jeg hadde for mange år siden sett for meg et standard H0-lokomotiv med slepesko som enkelt kan settes på ved hjelp av slags plugg og en dekoder som "lukter" på skinnene og finner ut hva slags strømssystem (AC/DC - analog/digital) som er i bruk og selv stiller seg inn deretter. Men det ser ikke ut til å komme med det første.
 
Petter
 
 


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 20:34
De som klager over at NMJ på Strømmen prøver å lure folk til å måtte kjøpe ekstra dekoder for å kunne kjøre AC analogt blir nå satt kraftig på plass av lederen for den nye klagenemda for MJ-saker, norskamerikaneren Larry Betale :
 
- Finn Moe kan ikke klandres for noe som helst i denne saken,sier den tidligere bruktbilselgeren til MJF. Han legger til at det er en skam hvordan MJ-bransjen hele tiden må tåle kritikk fra bortskjemte norske MJ-kjøpere som ikke forstår hvilke store utgifter det medfører å selge MJ til nordmenn:
-Dere burde heller takke NMJ for alle de fantastic models dere har fått og cut out all complainten,uttaler Betale.


Posted By: NiM
Date Posted: 23 februar 2011 at 21:52
Er den fiktive 'Larry Betale' representativ og ett utrykk for din maskuline side i denne debatt, Mikael Järn?
 
Vi vil i såfall tilføre debatten litt mer realisme og femininitet. Noen ganger er "truth stranger than fiction", og damen under er i motsettning til 'Larry Betale' virkelig. Hun er ikke leder i noen klagenemd, men nyhetsoppleser. Hvilken nyhet hun leser på bildet er ukjent, men det er kanskje gammelt nytt??
 


Posted By: 2mjo
Date Posted: 23 februar 2011 at 21:55
Hei, dersom det er store utgifter å selge MJ til norske entusiaster så tror jeg ingen i MJ bransjen hadde satt i gang et prosjekt ei eller solgt til oss. Å selge uten fortjeneste tror jeg ikke de gjør. MJ bransjen bør heller lytte litt til kjøperene av MJ, for å tilfredstille dem, det ser ut som de betaler dersom produktet er bra nok. Dersom MJ bransjen ikke får kritikk så gjør de som de vil, og vi må bare godta, sånn kan vi ikke ha det. Husk kunden har altid rett.(nesten). Ha en fortsatt god kveld.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 21:57
For meg virker det virkelig heelt uvirkelig at Larry ikke skulle være virkelig men totalt uvirkelig,slik Nim sier. Som Larry ville sagt det: "It goes not duck to say slikt!"


Posted By: KjellAn
Date Posted: 23 februar 2011 at 22:00

Det er godt man kan gjemme seg bak et pseudonym når man vil få fram sine tåpelige meninger.

Har lurt litt på hvem som skriver under med "Mikael Järn"? Søker man på ordet "MJ" på nettet, så får man like gjerne opp "Michael Jackson", og "Järn" er vel avledet av "jern" i ordet "jernbane".

Vi har altså noen som bare gjemmer seg bak et oppdiktet navn.

Skal vi tro på det du skriver, så hjelper det med å skrive under med ditt virkelig navn - i det minste på profilsiden på forumet.

Håper det kommer noe mer fornuftig fra hr. MJ i framtiden. Smile



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 22:07
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Det er godt man kan gjemme seg bak et pseudonym når man vil få fram sine tåpelige meninger.

Har lurt litt på hvem som skriver under med "Mikael Järn"? Søker man på ordet "MJ" på nettet, så får man like gjerne opp "Michael Jackson", og "Järn" er vel avledet av "jern" i ordet "jernbane".

Vi har altså noen som bare gjemmer seg bak et oppdiktet navn.

Skal vi tro på det du skriver, så hjelper det med å skrive under med ditt virkelig navn - i det minste på profilsiden på forumet.

Håper det kommer noe mer fornuftig fra hr. MJ i framtiden. Smile

 
Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.
 
Piet Hein,livsnyter



Posted By: TerjeB
Date Posted: 23 februar 2011 at 22:54
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Det er en maskulin fremgangsmåte å fremføre ARGUMENTER i en debatt. I motsetning til den feminine ,argumentløse og følelsesmessige vinklingen som ikke fører noe sted hen annet enn som egenterapi mens man står innemalt i et hjørne.
 
Heldigvis er det ikke ofte vi ser forsøk på like talentløse hersketeknikker hvor andre debattanter beskrives som feminine i motsetning til egen "maskuline" svada.
 
Mitt eh... maskuline bidrag i debatten er at kun med folk med dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner) kan ha så stort behov for å tråkke på andres måte og praktisere MJ-hobby


-------------
TerjeB


Posted By: Espen
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:17

Dette aktualiserer mitt spørsmål angående medlemmers navn i en annen tråd på nytt.
Selvfølgelig skal man kunne bruke et "nick" men i profilen burde det være en selvfølge at rett identitet oppgis.
Syns det er leit at MJF tillater dette.



-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Josorens
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:20
Tror vi uansett kan slå fast at det IKKE er "big business" å drive med salg og utvikling av produkter til Modelljernbane i Norge. Det er ingen av firmaene jeg har sett på som skor seg på oss forbrukere med fete lønninger eller utbytte. Tvert i mot. Tror heller vi skal være fornøyde med at noen gidder, og støtte dem, slik at vi kan få flere gode norske modeller og tilbehør.
Selvfølgelig må de kunne tåle saklig kritikk og kommentarer, det er tross alt vi som betaler for varene, men "sure oppstøt" og påstander om lureri og svindel hører ikke hjemme her.
Har produsentene/forhandlerne i tillegg evnen til å nyttiggjøre seg den saklige delen av kritikken, får vi forhåpentligvis enda bedre produkter ved neste korsvei.


-------------
JanO


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:37
Til alle de djupt såra og vonbrotne Märklinistene er det vel egentlig bare en ting å si:
MÄRKLIN AKHBAR!LOL


Posted By: Pluggen
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:45
Originally posted by TerjeB TerjeB wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Det er en maskulin fremgangsmåte å fremføre ARGUMENTER i en debatt. I motsetning til den feminine ,argumentløse og følelsesmessige vinklingen som ikke fører noe sted hen annet enn som egenterapi mens man står innemalt i et hjørne.
 
Heldigvis er det ikke ofte vi ser forsøk på like talentløse hersketeknikker hvor andre debattanter beskrives som feminine i motsetning til egen "maskuline" svada.
 
Mitt eh... maskuline bidrag i debatten er at kun med folk med dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner) kan ha så stort behov for å tråkke på andres måte og praktisere MJ-hobby
Spot on! Ganske så talentløst faktisk... 


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:52
"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...


Posted By: Pluggen
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:54
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:55
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile


Posted By: Pluggen
Date Posted: 23 februar 2011 at 23:59
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile
Bekreftet - pubertal


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 00:01
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile
Bekreftet - pubertal
 
Det siste argumentet ditt er et fantastisk godt AC-argument. Jeg gir meg over i beundring og bøyer meg i støvet. Fra nå av er det KUN AC for meg også.Confused


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 00:04
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile
Bekreftet - pubertal
 
Det siste argumentet ditt er et fantastisk godt AC-argument. Jeg gir meg over i beundring og bøyer meg i støvet. Fra nå av er det KUN AC for meg også.Confused
Så bra. Kom deg videre...


Posted By: Ørjan
Date Posted: 24 februar 2011 at 00:06
Nå er det vel på tide at moderator eller Admin tar tak og stopper denne tråden før mer folkeskikk går rett ut vinduet!!!!
Censored


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 00:09
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile
Bekreftet - pubertal
 
Det siste argumentet ditt er et fantastisk godt AC-argument. Jeg gir meg over i beundring og bøyer meg i støvet. Fra nå av er det KUN AC for meg også.Confused
Så bra. Kom deg videre...
Må bare takke deg Pluggen for å ha vist meg vei på en slik vidunderlig måte. Når jeg NÅ ser på Superline-Nohaben min og sammenligner med Märklins modell så ser jeg plutselig at det jo er Märklins modell som er filigran og som fortjener plassen i vitrineskapet. Takk skal du ha. Så nå får jeg ta resten av pillene mine. Ha en god og fortreffelig natt du også.


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 00:10
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
Pubertal... 
Heller pubertal enn infantil og leke med Märklin-leketøy...Big smile
Bekreftet - pubertal
 
Det siste argumentet ditt er et fantastisk godt AC-argument. Jeg gir meg over i beundring og bøyer meg i støvet. Fra nå av er det KUN AC for meg også.Confused
Så bra. Kom deg videre...
Må bare takke deg Pluggen for å ha vist meg vei på en slik vidunderlig måte. Når jeg NÅ ser på Superline-Nohaben min og sammenligner med Märklins modell så ser jeg plutselig at det jo er Märklins modell som er filigran og som fortjener plassen i vitrineskapet. Takk skal du ha. Så nå får jeg ta resten av pillene mine. Ha en god og fortreffelig natt du også.
Det var vel det du hadde behov for - litt hjelp. God natt


Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 februar 2011 at 09:09
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

Det er ikke lett å se forskjellen på hva du oppfatter som spøk eller alvor.

Du begynner fint og riktig argumenterende, men så snart noen har en annen oppfatning av MJ-hobbyen enn den du forfekter, så begynner usaklighetene ... Confused

Jeg synes derfor at du bør slutte å skrive her på forumet inntil du tør å stå fram med fullt navn. Dead

Kanskje det er på tide at forum-admin tar tak i muligheten til å skrive under pseudonym her inne.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 09:58
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

Det er ikke lett å se forskjellen på hva du oppfatter som spøk eller alvor.

Du begynner fint og riktig argumenterende, men så snart noen har en annen oppfatning av MJ-hobbyen enn den du forfekter, så begynner usaklighetene ... Confused

Jeg synes derfor at du bør slutte å skrive her på forumet inntil du tør å stå fram med fullt navn. Dead

Kanskje det er på tide at forum-admin tar tak i muligheten til å skrive under pseudonym her inne.

 
Da er det godt å kunne registrere den gode,argumenterende formen som mine ærede identifiserbare opponenter besitter. Et lite utdrag av beskrivelser av meg i denne tråden:
 
"Talentløse hersketeknikker". "Svada". "Dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner)".
"Sure oppstøt". "Lureri og svindel". "Spot on! Ganske så talentløst faktisk... ". "Pubertal..."." Bekreftet - pubertal". "Kom deg videre...". "
 
KjellAn vil altså fortelle oss at om man bare er identifiserbar så konverterer debattspråket til velmenende, høflig og resonabelt. Det rinner meg i hu at at "når utgangspunktet er som galest,så blir resultatet som originalest."Wink
 
 


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 10:17
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

Det er ikke lett å se forskjellen på hva du oppfatter som spøk eller alvor.

Du begynner fint og riktig argumenterende, men så snart noen har en annen oppfatning av MJ-hobbyen enn den du forfekter, så begynner usaklighetene ... Confused

Jeg synes derfor at du bør slutte å skrive her på forumet inntil du tør å stå fram med fullt navn. Dead

Kanskje det er på tide at forum-admin tar tak i muligheten til å skrive under pseudonym her inne.

 
Da er det godt å kunne registrere den gode,argumenterende formen som mine ærede identifiserbare opponenter besitter. Et lite utdrag av beskrivelser av meg i denne tråden:
 
"Talentløse hersketeknikker". "Svada". "Dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner)".
"Sure oppstøt". "Lureri og svindel". "Spot on! Ganske så talentløst faktisk... ". "Pubertal..."." Bekreftet - pubertal". "Kom deg videre...". "
 
KjellAn vil altså fortelle oss at om man bare er identifiserbar så konverterer debattspråket til velmenende, høflig og resonabelt. Det rinner meg i hu at at "når utgangspunktet er som galest,så blir resultatet som originalest."Wink
 
 
"Talentløse hersketeknikker". "Svada". "Dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner)". "Sure oppstøt". "Lureri og svindel". "Spot on! Ganske så talentløst faktisk... ". "Pubertal..."." Bekreftet - pubertal". "Kom deg videre...". "
- alt passer som hånd i hanske  for et pubertalt forumtroll.


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 24 februar 2011 at 10:22
Handlet ikke denne tråden om et lokomotiv og en motorvogn en gang i tiden..?

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 24 februar 2011 at 10:23
Jeg foreslår at tråden låses for videre skriving. Diskusjonen har ingen hensikt eller nytteverdi lenger...

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 10:44
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Handlet ikke denne tråden om et lokomotiv og en motorvogn en gang i tiden..?
Jovisst! Problemet er at endel av Märklinistene rett og slett ikke tåler kritikk av Märklin eller treskinnesystemet. Legg merke til at INGEN av DC-folket har det slik. Vi er glade for ALT søkelys på "våre" problemer slik at vi kan utvikle oss videre.
 
Så ser vi altså at det dukker opp stadig ny AC-problematikk. Nå på dekoder-fronten. Problemer DC-folk er forskånet for. Treskinne-produsenten Märklin taper også terreng og står med minst ett ben i konkursens sorte hull.
 
KONKLUSJON:
 
Derfor er det viktig å opplyse unge nybegynnere om at det kanskje ikke er så fornuftig å begynne med dette systemet. Märklin har urealistisk treskinnedrift. Det blir dyrere og dyrere å kjøpe inn materiell,som nå vist ved NMJ's to nye modeller. Konkurs truer den største produsenten. Det er tyngre å finne treskinnedrift på kjøreplanen om man siden vil utvikle seg videre og bli Fremoist. Det er lite utvalg av norske modeller.
 
Summa summarum: Begynn med likestrømsmodeller. Treskinnedrift har fremtiden bak seg. Jeg lekte også med Märklin da jeg var liten. Idag roper jeg hverken etter mamma eller moderator lenger. Ha en fin dag alle sammen!Tongue


Posted By: TerjeB
Date Posted: 24 februar 2011 at 10:47
[/QUOTE]
 
KjellAn vil altså fortelle oss at om man bare er identifiserbar så konverterer debattspråket til velmenende, høflig og resonabelt. Det rinner meg i hu at at "når utgangspunktet er som galest,så blir resultatet som originalest."Wink[/QUOTE]
 
Nå har du jo selv lagt lista for nivået med en rekke selvforherliggende sure oppstøt.
Poenget her er at man høster hva man sår, og at du mest sannsynlig aldri ville ha liret av deg så mye lavpannet ræl under fullt navn. (Piet Heine sitater kompenserer dessverre ikke for dette faktum).
 
For resten av befolkningen som ikke har tog som hobby fremstår vi uansett som guttunger som aldri har blitt helt voksne (og takk for det). Å forsøke og bortforklare denne oppfatningen med at man ikke har midtleder på skinnene, ville mest sannsynlig bekrefte samtlige fordommer om oss. 
 
Min påstand er at hvis Mikael hadde kost seg like mye med toghobby som marklinnistene gjør, ville tråden aldri ha utviklet seg på denne måten.
 
 


-------------
TerjeB


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:10
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Handlet ikke denne tråden om et lokomotiv og en motorvogn en gang i tiden..?
Jovisst! Problemet er at endel av Märklinistene rett og slett ikke tåler kritikk av Märklin eller treskinnesystemet.
 
Summa summarum: Begynn med likestrømsmodeller. Treskinnedrift har fremtiden bak seg.
Og visse troll har store vansker med å svelge at Märklinistene har det aldeles utmerket med treskinnedrift / hobbyen sin og ikke kunne tenke seg noe annet system.  


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:11
Sitat TerjeB: "Lavpannet ræl"."Selvforherliggende sure oppstøt."
 
Jeg har alltid forstått det slik at det er den som er iferd med å tape som roper om hjelp. Hunder som bjeffer roper egentlig bare på hjelp fra flokken sin. Har aldri sett noen av mine Alfa-hanner hverken bjeffe mot noen eller vente seg hjelp fra de øvrige. De står som påler og lar seg uanfektet snuse på uten å fortrekke en mine. Jeg tror det skyldes en totalt overlegen selvsikkerhet som de andre mangler.De har vel kort og godt en bedre sak...LOL
 
At forhandlere her inne er redd debatten er kanskje ikke så rart. Money talks...


Posted By: Roger
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:13
Hei!
 
"Personen" Mikael Järn er jo like uvirkelig som den fiktive "Larry Betale", ironisk nok introdusert av ham selv. Men personen bak den fiktive Mikael Järn eksisterer jo, og det er jo synd han ikke våger å stå frem med eget navn.
 
Nå er det riktignok ikke noe krav til at man skal oppgi komplett og riktig navn, fremfor ett mer anonymt 'nick' når man registrerer seg her på forumet. Jeg vil nok samtidig våge å påstå at at dersom man skal fremsette en masse bombastiske påstander og fasitter innen en hobby, så totalt blottet for respekt for andres  måter å utøve den på, burde man nok signere med eget navn for å ikke utvilsomt fremstå som ett forumtroll.
 
Hadde personen bak Mikael Järn vært halvparten så maskulin som han åpenbart ønsker å fremstå, hadde han hatt "baller nok" til å signere innleggene med eget navn. Det er han tydligvis alt for feig til, og jeg velger derfor bare å anse ham som ett forumtroll.
 
Den eneste som hjelper mot forumtroll er å overse dem, hvilket jeg har tenkt å gjøre med profilen Mikael Järn. Jeg deltar ikke lenger i hans polemikk, og anbefaler dere andre til å gjøre det samme.
 
Roger Halvorsen (!)


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:13
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Sitat TerjeB: "Lavpannet ræl"."Selvforherliggende sure oppstøt."
 
Jeg har alltid forstått det slik at det er den som er iferd med å tape som roper om hjelp. Hunder som bjeffer roper egentlig bare på hjelp fra flokken sin. Har aldri sett noen av mine Alfa-hanner hverken bjeffe mot noen eller vente seg hjelp fra de øvrige. De står som påler og lar seg uanfektet snuse på uten å fortrekke en mine. Jeg tror det skyldes en totalt overlegen selvsikkerhet som de andre mangler.De har vel kort og godt en bedre sak...LOL
 
At forhandlere her inne er redd debatten er kanskje ikke så rart. Money talks...
 
Igjen - veikt og pubertalt. 


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:25

Pluggen-sitater:

Igår kl. 23:54 "Pubertal".
Igår kl. 23:59 "Bekreftet - pubertal".
Idag kl. 10:17: "Pubertalt forumtroll".
Idag kl. 11:13: "Igjen - veikt og pubertalt".
 
Hvordan øke ditt ordforråd på BARE 17 dager? Les her:
http://www.gotocld.com/no/endelig-er-eksperter-oppdage-hvordan-du-kan-oke-ordforrad-pa-bare-17-dager-MjU3NTg.html - http://www.gotocld.com/no/endelig-er-eksperter-oppdage-hvordan-du-kan-oke-ordforrad-pa-bare-17-dager-MjU3NTg.html
 
Lykke til!


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:35
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Pluggen-sitater:

Igår kl. 23:54 "Pubertal".
Igår kl. 23:59 "Bekreftet - pubertal".
Idag kl. 10:17: "Pubertalt forumtroll".
Idag kl. 11:13: "Igjen - veikt og pubertalt".
 
Hvordan øke ditt ordforråd på BARE 17 dager? Les her:
http://www.gotocld.com/no/endelig-er-eksperter-oppdage-hvordan-du-kan-oke-ordforrad-pa-bare-17-dager-MjU3NTg.html - http://www.gotocld.com/no/endelig-er-eksperter-oppdage-hvordan-du-kan-oke-ordforrad-pa-bare-17-dager-MjU3NTg.html
 
Lykke til!
Hvorfor det? Alt stemmer jo....


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:44
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Hvorfor det? Alt stemmer jo....
 
Det tror jeg sikkert du synes. Eller som far sa: "Er'e slutt på femtilappen så er'e slutt på femtilappen.." Hvor han pekte mens han sa det skal ikke her nevnes.
 
Konklusjonen består fjellstøtt:
 
Märklin har et lite troverdig og forbildetro treskinnesystem sammen med en diger slepesko. Märklin er alt for dyrt slik de fleste AC-modeller er. Nå kan man ikke engang kjøpe AC-modeller fra NMJ som går analogt uten dekoder før man i tillegg til den dyre prisen må ut med ytterligere penger for ekstra dekoder. Märklin står på konkursens rand. Avansert Fremo-deltagelse forutsetter i all hovedsak likestrømsmateriell. Du får et svært begrenset tilbud på norske modeller ved å gå for Märklin-systemet. Märklins tidligere Delta-dekodere passer ikke inn i dag.
 
Dersom du synes dette er negative sider ved din hobby så styr unna treskinne-systemet. Om du derimot vil ha lite norske muligheter. Urealistiske skinner. Dyrt materiell. Og du samtidig liker å leve spennende med tanke på at produsenten din forsvinner fra markedet. Ja da skal du velge Märklins treskinnesystem.
 
Det er viktig at nye unge MJ-entusiaster forstår rekkevidden av dette FØR de kaster seg ut i en hobby som vil kreve mye tid og penger av dem. Da er det trist at alt de gjør nå, plutselig får en brå ende om de vil gå videre med to-skinne-systemets enorme muligheter for avansement.
 
Men bevares - all slags leketøy kan gi glede. Det hele beror bare på hvilket stadium du er kommet til. Og noen vil altså ikke videre. Det er helt greit.Smile
 
 
 
 


Posted By: Pluggen
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:55
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Hvorfor det? Alt stemmer jo....
 
Det tror jeg sikkert du synes. Eller som far sa: "Er'e slutt på femtilappen så er'e slutt på femtilappen.." Hvor han pekte mens han sa det skal ikke her nevnes.
 
Konklusjonen består fjellstøtt:
 
Märklin har et lite troverdig og forbildetro treskinnesystem sammen med en diger slepesko. Märklin er alt for dyrt slik de fleste AC-modeller er. Nå kan man ikke engang kjøpe AC-modeller fra NMJ som går analogt uten dekoder før man i tillegg til den dyre prisen må ut med ytterligere penger for ekstra dekoder. Märklin står på konkursens rand. Avansert Fremo-deltagelse forutsetter likestrømsmateriell. Du får et svært begrenset tilbud på norske modeller ved å gå for Märklin-systemet. Märklins tidligere Delta-dekodere passer ikke inn i dag.
 
Dersom du synes dette er negative sider ved din hobby så styr unna treskinne-systemet. Om du derimot vil ha lite norske muligheter. Urealistiske skinner. Dyrt materiell. Og du samtidig liker å leve spennende med tanke på at produsenten din forsvinner fra markedet. Ja da skal du velge Märklins treskinnesystem.
  
Konklusjon - de som gleder seg over Märklinsystemet skal fortsette med det. Uansett hva pubertale forumtroll mener.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 februar 2011 at 12:04
Dett var dett.
Her burde man vært inne og sjekket tidligere. Det kan jeg bare beklage. Jobb og familie krever sitt.
Tråden låses nå. Videre diskusjon er nytteløst.
Jeg har også lyst til, men lar være å dele ut et knippe gule kort.
Her har vi nemlig et typisk eksempel på følelser som kommer ut av kontroll. Slike utbrudd som vi har hatt her ville høyst sannsynlig aldri kommet under en diskusjon over et kafebord. Selv om han over bordet er aldri så ukjent. Ansikt til ansikt har man visse sperrer som man ikke har når man skriver på et forum.
Hvem har så skyld for at situasjonen kom ut av kontroll?
Min mening er at dere må alle dele skylden. Dels har vår anonyme venn gjort seg skyldig i unødvendig provokasjon og trolleri. Dels burde dere andre vært voksne nok til å ikke la dere provosere.

Sånn er det. Skylddeling.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net