BM 73 og El 13 som ikke fungerer. |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Topic: BM 73 og El 13 som ikke fungerer. Posted: 17 februar 2011 at 22:33 |
|
Alvalia skriver i en annen tråd:
NMJ Topline BM73 Signatur og EL13 VITKIG INFO:
Det viser seg at det har vært en misforståelse mellom NMJ og Kina. Alle AC utgaver av BM73 og EL13 er levert uten dekoder med visshet om at dette skulle virke på analog AC. Dette stemmer IKKE. Både BM73 og EL13 trenger dekoder i tillegg for å fungere på AC ANALOG OG DIGITAL. Kunder som kjøper/har bestillt AC utgaver kan få med ESU Lokpilot 4 dekoder for EL13 og BM73 til KUN kr 99,-(veil.330)!
Hva er dette for tull! Har man annonsert en vare (i dette tilfellet et togsett) til en viss pris må man kunne forvente at det fungerer. Her sier man altså: Sorry, men det toget vi har reklamert for og som du ønsker å kjøpe vil ikke fungere uten at du punger ut med en hundrelapp ekstra. Snakk om villedende reklame!
Så vidt jeg kan se er vel dette reklamasjonssak mellom NMJ og leverandøren i Kina og eventuelle ekstra omkostninger blir en sak mellom dem. Å skyve omkostningene over på kunden er i mine øyne direkte uforskammet. Petter
Edited by traiNman - 17 februar 2011 at 22:34 |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 18 februar 2011 at 01:31 | |
Ja, den der reagerte jeg også på.
Mildt sagt merkelig at en må kjøpe ekstrautstyr for å få utstyret en kjøper seg til å virke... Men enkelte aksepterer kanskje dette også i tillegg til andre svakheter som har vært med denne modellen. (Tp73 altså, El13 har jeg enda ikke sett men har mine tvil om det blir noe bedre..) Edited by EirikS - 18 februar 2011 at 01:32 |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Posted: 18 februar 2011 at 07:18 | |
Her prøver i alle fall Alvalia å bøte på problemet med en sterkt sponset dekoder. Jeg er ikke i stand til å finne noen info om problemstillingen vedr El13 på NMJ sine hjemmesider. Når det gjelder BM73 heter det som følger: "Modellen leveres UTEN dekoder for analog og digital drift og kommer i tillegg"
Jeg visste ikke at en dekoder skulle behøves for å kjøre analogt? Videre noterer jeg at andre svakheter ved BM73 som er beskrevet her på forumet ikke nevnes eller kommenteres fra NMJs side. For min del tronet BM73 høyt på listen over ting som skal anskaffes, og jeg hadde store forventninger til El13 som heller ikke ser ut til å være alt for bra. Nå figurerer ingen av disse lenger på listen. Hobbytrades El 13 er bestilt og jeg venter spent på El11 fra samme produsent. Jeg vurderer fortsatt å kjøpe NMJ Topline El17, men begynner å bli skeptisk. Vi får håpe at NMJ tar tak i disse problemene, slik at vi ikke grunnet for mange kvalitetsbrister mister NMJ som produsent av norsk materiell. Det ville være synd. |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Posted: 18 februar 2011 at 12:00 | |
Jeg ser for meg dette overført til andre bransjer:
En bilforhandler averterer en bilmodell som du lenge har hatt lyst på til kr 200.000,-. Når du ankommer butikken opplyser selgeren at bilen leveres uten girkasse og og at du må ha en slik til kr 30.000,- ekstra for å kunne bruke bilen. Men du skal få girkassen for kr 9.900,- hvis du allikevel vil kjøpe bilen.
Ville du da ha kjøpt bil hos denne forhandleren? (Kanskje hvis ingen andre kan skaffe denne spesielle modellen og du absolutt må ha den.)
Agående annonsen som det vises til ovenfor: Hvem har fått med seg at man nå må ha digitaldekoder for å kjøre a
analogt?
Alvalia skal ha honnør for at han gjør oppmerksom på dette.
Petter
Edited by traiNman - 18 februar 2011 at 12:00 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Posted: 18 februar 2011 at 12:06 | |
Ta kontakt med forhandleren du har handlet din modell fra, så tenker jeg det ordner seg meget greit
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Posted: 18 februar 2011 at 17:09 | |
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 19 februar 2011 at 23:23 | |
Jeg mener som sagt ovenfor at NMJ utrykkelig skrev at vekselstrømsutgaven av BM73 ble levert UTEN dekoder på sine sider?
- Kanskje lokale forhandlere ikke har brydd seg med å bringe dette videre? Da kan man først snakke om en mangel? Her gjelder det å lese alt - også det med liten skrift!
Nå har vel flere sine preferanser når det gjelder vekselstrømsdekodere? Skal man ha en dekoder som "kan" MFX, så er det vel kun ESU og Märklin å velge blant. "Klarer" man seg med Motorola, så er utvalget større. - Sist men ikke minst, så er det få dekodere som "overlever" omskiftepulsen fra de "gamle, blå" trafoene uten å ødelegges - og det er vel noen AC-kjørere som ikke har konvertert til digital men har lyst på dette settet. Derfor finner jeg ikke dette så merkelig at NMJ ikke har puttet inn dekoder og overlatt valget til kunden.
Er dette en mangel om det opplyses på forhånd? - Neppe etter min mening.
|
||
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Posted: 19 februar 2011 at 23:51 | |
Dette står det på sidene til NMJ datert 4. januar:
NB: Modell for Märklin/AC. Modellen leveres UTEN dekoder for analog og digital drift og kommer i tillegg. 21 pins plugg for dekoder. Vi anbefaler ESU52614 eller tilsvarende for drift på AC/Märklin. |
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Posted: 20 februar 2011 at 00:04 | |
Alle eldre Märklin-lok ble da også levert uten dekoder, men de gikk på AC likevel. Så om et lok (eller en motorvogn) selges som AC-utgave, og det ikke opplyses på forhånd om at man trenger en dekoder om man faktisk skal kjøre det på AC, så har det en mangel, som leverandøren om mulig må fikse uten ekstra kostnad for kunden. Det er selvsagt helt greit å selge et slikt sett uten dekoder, men da må det opplyses at dekoder er nødvendig også om man vil kjøre på gammeldags AC. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Posted: 20 februar 2011 at 00:18 | |
Det som spiller noen rolle for Alvalias kunder er hva det stod på Alvalia websider når de bestilte. Jeg lurer på om Alvalia har vært vel ivrige på å skjære ned på informasjon de tror er unødvendig. På http://www.alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=3226 står det bl.a. "Modellen kjører i alle radier fra R2." Hos NMJ står det "Modellen kjører i alle radier fra R2 (ca. 85 cm i diameter)." De som kjører på Roco-spor, hvor R2=358mm (dvs. ca. 72 cm i diameter), kan da få seg en ubehagelig overraskelse om de bestiller fra Alvalia. Når det er sagt, er det også uprofesjonelt av NMJ å referere til noe så upresist som "R2". PS! På Alvalias side står det nå "AC utgaven leveres med ESU Lokpilot 4". Edited by TorsteinS - 20 februar 2011 at 00:20 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 20 februar 2011 at 10:39 | |
Som jeg forsøkte å få frem i innlegget mitt over, så er "dekodervalg for AC" ( det er vel ikke noe som heter "AC" ved digitaldrift?) en sak som fremmer personlige preferanser? Da er det faktisk like bra å ikke betale for dekoderen/omskifterreléet og velge selv ved kjøp?
Så vidt jeg vet, støtter ikke en ESU LokPilot 4.0 drift hverken på Märklins nye digitalsystem (MFX -også av ESU kallt M4) eller analog AC-drift fra gamle trafoer? Her gjelder det som tidligere nevnt, å "lese det med liten skrift" i bruksanvisningen. Der sier ESU for LP 4.0 på side 22 at ekte, gammeldags AC-drift ikke bør benyttes.
Skal man ha dette må man velge - enten en ESU LP 3.0 M4 for "nye Märklin digital" (som heller ikke er egnet for AC-drift) eller et omskifterrelé for ekte AC-drift.
Derfor er det etter min mening, like greit å overlate valget til kunden i samarbeid med den lokale forhandler.
Märklin er nå ikke lenger hva det var mht. bakoverkompatibilitet. Edited by Kjell H. - 20 februar 2011 at 10:43 |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Posted: 20 februar 2011 at 11:25 | |
Eldre Märklin-lok var avhengige av en elektromekanisk omskifter for å fungere. Denne satt i loket og var aldri noe man måtte kjøpe ekstra.
I dag er det billigere å utstyre AC-lokene med digitale dekodere som også fungerer ved analog kjøring i stedet for denne omskifteren. Derfor burde denne selvsagt vært montert og inkludert i prisen selv om prisen da ble noe høyere.
En ser etter hvert at leverandører til det amerikanske (DC-) markedet også leverer lok kun med digital dekoder for både analog og digital drift. Antagelig er dekoderne nå så billige at det for produsenten blir mer fortjeneste å hente ved å ha en modell på markedet i stedet for to (en analog og en digital). Enklere logistikk fører også til billigere modeller noe som kanskje oppveier den ekstra prisen ved å putte dekodere i alle lokene.
Men jeg aldri sett at lokene tilbys uten dekoder med forutsetning om at kunden selv må kjøpe og innmontere dekoderen i tillegg for å få lokomivet til å kjøre.
Petter
(Som kjører sine 40 DC-lok fra 9 forskjellige produsenter uten å ha puttet hverke dekodere eller annet ekstrautstyr i noen av dem for å få dem til å gå.)
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 20 februar 2011 at 12:08 | |
Når det nå først har kommet aktuelle, norske modeller i handelen, så er det kanskje en del som henter fram sin gamle Märklin-bane som har stått i årevis på loftet for så å kjøpe en slik modell for kanskje å leke litt med barnebarnet?
Spesielt BM73 er jo en aktuell modell som barn i dag forbinder med tog.
Da er jeg redd for at gleden kan bli kortvarig om modellen er utstyrt med dekoder uten tanke på driftsform? Det er her forhandlerens fagkunnskap kommer inn!
Man må tenke på at "MJ-Norge" består av flere enn de som skriver på forum. - De er kanskje ikke den største målgruppen for denne modellen?
- Selvfølgelig var "alt enklere før" mht. Märklin, den tiden det kun var omskifterreléer og analog AC-drift. Nå er det etter hvert blitt så komplisert at dekoder/omskiftervalg er blitt en personlig preferanse. Da må det være tillatt å ikke montere en slik og overlate dette til forhandler/kunde i fellesskap - så lenge det utrykkelig blir gjort oppmerksom på dette.
Jeg er ikke overbevist om at alle kunder (som kjører digitalt) vil være fornøyd med en ESU LP4.0 i dette settet (som jeg har forstått enkelte forhandlere vil montere)? - Mange har konvertert til MFX og ville således ha bedre nytte av en LP3.0 M4, f.eks.
Det er faktisk litt enklere på "DC-siden". Der kan man ikke risikere å få odelagt dekoderen om den tilsluttes "gammeldags likestrøm".
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Posted: 20 februar 2011 at 13:48 | |
Det er vel det folket her reagerer på - at produsent og forhandlere annonserer et produkt og så krever ekstra betalt for tillegskomponenter for å få det annonserte hovedproduktet til å virke i det hele tatt. De annonserer da altså i utgangspunktet et totalt ubrukelig produkt. Når det annonserte tillegsproduktet i tillegg har en såpass lav pris burde produsenten inkludert dette produktet automatisk uten prisøkning når de ble klar over produksjonstabben sin. Det hadde gitt atskillig mer goodwill enn de får nå når alle som har gledet seg til å kjøpe en modell plutselig får presentert en ekstraregning rett før levering.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 20 februar 2011 at 14:54 | |
Poenget er vel heller at folk ikke kan lese?
Når NMJ skriver at BM73 ikke blir levert med dekoder/omskifterrelé og prisforskjell er kun NOK 200 mellom DC og AC-utgavene (en slepesko med montering er heller ikke gratis) så burde dette være innlysende? Jeg kan ikke med min beste vilje, se at NMJ har forespeilet annet enn de har levert?
Hva forhandlere med nettbutikk så skriver om denne utgaven, er deres sak. Prisverdig er det at mange "tar ansvar".
Denne modellen har heller ikke vært omsatt utenfor faghandelen.
Man må kunne forvente såpass fagkunnskap der at event. kunder som kommer innom for å kjøpe, får rettledning og hjelp til å velge passende tilleggsutstyr slik at det hele fungerer?
Dette minner litt om da jeg forleden skulle kjøpe et WC. I butikken var det WCer både med- og-uten sete (som man nødvendigvis må ha). Vanntilkoblingsrør/slange måtte man også kjøpe i tillegg, før det var brukbart. Edited by Kjell H. - 20 februar 2011 at 14:55 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Posted: 20 februar 2011 at 15:24 | |
Tja.. det står nå fortsatt på NMJs nettside "modell for märklin/AC" og for en mer uvitende kunde som bestiller via nett vil det derfor virke naturlig at han kan bestille denne modellen og sette rett på märklinsporet sitt...
At det står i avsnittet under at "modellen leveres uten dekoder for analog og digital drift" er egentlig bare egnet til å forvirre, for hvem har vel hørt om en "modell for märklin" som MÅ HA en dekoder for å kjøre analogt? Jeg vil tro mange kan la seg lure til å tro NMJ her har skrevet feil når de mente modellen skulle ha en dekoder for å kjøre analogt, for det er jo en helt idiotisk løsning som aldri har vært brukt før og som jeg vel tror Alvalia på når han vistnok sier skyldes en feil mellom NMj og Kina.
konklusjonen min er hvertfall at det er feil og villedende markedsføring når både NMJ og andre nettbutikker annonserer dette som en "modell for märklin" all den tid modellen ikke kan brukes på märklinsystemet uten kjøp av tilleggsutstyr. I beste fall kan det kalles meget klønete produktbeskrivelse.
Har du noensinne kjøpt en DC modell hvor motoren ikke har vært koblet til og du har måttet kjøpe tillegsutstyr for å kjøre den på ditt analoge testspor kjell? jeg tviler på det... Det er hvertfall ikke slikt oppegående produsenter vanligvis leverer ferdigmodellene sine.
Forøvrig så burde prisforskjellen på 200,- mellom likestrøm og vekselstrømsutgaven være mer enn nok til å dekke montering av slepesko og nødvendig tilleggsutstyr for at modellen skulle gått prikkfritt på normale analoge märklinanlegg. Montering i Kina er billig, og en slepesko koster heller ikke mange kronene. Det ville heller ikke den nødvendige elektronikken gjort om den ble fabrikkmontert i Kina. Så jeg er definitivt av den mening at 200,- skulle dekke "ekstrakostnaden" for en fungerende vekselstrømsmodell helt og holdent.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 20 februar 2011 at 16:28 | |
Jeg er enig i at NMJ kunne ha vært enda mer presise i sin formulering.
I stedet for AC kunne de skrevet "3-skinnedrift" som vel er en mer korrekt betegnelse for Märklins modeller og skinnesystem. Nå er det vel snart 10 år siden EUs leketøysdirektiv "tok livet av" ekte AC-drift hos Märklin?
AC- er vel derfor en gammel betegnelse som brukes for "System Märklin" og som er kjent for de fleste?
Når de sier at modellen har 21-pins MTC-grensesnitt, så vet jeg ikke om en eneste dekoder (eller omskifterrelé) som støtter "gammeldags AC-drift med blå trafoer" med dette grensesnitt - ikke engang fra Märklin.
- Om noen skulle kunne opplyse meg om det i så fall finnes slike komponenter, hadde det vært fint!
Derfor må man vel legge til grunn en vanlig fortolkning når det står at "modellen har 21-pin MTC-grensesnitt og IKKE leveres med dekoder". For meg var det temmelig klart at denne modellen ikke var komplett - ut fra annonsen fra NMJ.
Jeg er også klar over den pris man betaler for dekodere i dag er skyhøy over fremstillingskostnader. Det er imidlertid en annen diskusjon.
Om man tar ut et lite antall modeller fra en større serie og bygger disse om for 3-skinnedrift, vil det utvilsomt koste noe mer å gjøre det. NMJ har ikke akkurat favorisert AC opp gjennom årene,så dette kan jo også ha noe med prispolitikk å gjøre? (I motsetning til Märklin som tar samme pris for samme lok i digital Märkinutgave som for analog Trix-utgave.)
- Og ja eika!
Jeg har faktisk kjøpt noen DC-lok opp gjennom årene som ikke har kjørt uten påkostninger. En av fabrikkene ligger i vårt naboland.
(Rettet en trykkleif) Edited by Kjell H. - 20 februar 2011 at 18:17 |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Posted: 20 februar 2011 at 17:00 | |
Når en forbruker selv installerer en dekoder forsvinner oftest garantirettighetene på både dekoder og lokomotiv/ motorvogn. Skal forhandleren gjøre jobben tilkommer en del hundrelapper i monteringsarbeide.
Skal en ha en fungerende BM73 (med gyldig garanti) i vekselstrømsutgave, blir det betydelig større forskjell mellom likestrøms- og vekselstrømsutgave enn de annonserte kr. 200,- samt dekoder. Den dekoder NMJ anbefaler på produktsiden for BM73 koster kr. 330,- Med forhandlermontering for fortsatt å ha garanti blir prisen for et fungerende BM73 i vekselstrøm nærmere 4000 enn 3000 kroner. Jeg har aldri tidligere sett et AC- lok som har vært avhengig av dekoder for å kjøre analogt, og jeg er i min enfoldighet av den oppfatning at dette er såpass spesielt (eller nytt?) at det burde gjøres tydelig oppmerksom på det, nettopp slik Alvalia har gjort. Konklusjonen er at BM73 i vekselstrøm til kroner 3195,- ikke kan kjøres slik den leveres. Selv om hobbyen vår ofte er preget av idealisme og fleksibel innstilling, gjelder forbrukerrettslige prinsipper også for kjøp innen vår hobby. At varen har en mangel når den ikke kan brukes, er vel hevet over tvil. Vil en ha flotte modeller basert på en del egeninnsats finnes småskalaprodusenter med mer spennende modeller. NMJs Topline- serie har inntil nå vært ferdigstilte og fungerende modeller. Dette må en fortsatt kunne gå ut i fra når ikke annet opplyses spesielt. All honnør til Alvalia for at de har gjort oppmerksom på problemstillingen og prøver å bøte på den. Spørsmålet er om det ikke er NMJ som burde ta tak i problemstillingen, som ansvarlig for modellen. |
||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Posted: 20 februar 2011 at 17:46 | |
Uten å sitte på fasit om hvorfor NMJ har valgt å levere uten dekoder.
Det er nå så at en Märklinist har 4 dekoder typer å velge på. Vanlig dekoder uten lyd. MfX uten lyd. Lyd dekoder. Og til slutt MfX med lyd. Da er det egentlig ikke så dumt at kunden kan velge. + at butikkene ikke behøver å ha alle modellene i alle varianter. Nå er det alt kommet 2 utgaver av BM 73, det ville i såfall blitt 8 varianter å ha i butikken. Hilsen Nils |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 20 februar 2011 at 18:05 | |
Så vidt jeg kjenner til, så blir ikke garanti "voided" ved at man åpner loket og monterer en pluggbar dekoder? - I så fall skal dette stå i bruksanvisningen. Der står det hvordan man skal sette inn en dekoder, så dette er derfor å regne som "normal bruk". Om man bruker makt og ødelegger noe - eller klarer å gjøre dette feil (noe som faktisk er umulig med et 21-pins MTC-grensesnitt) er det noe annet.
Dessuten - når NMJ velger å levere uten dekoder, så må man påregne at dette blir utført innenfor garantibestemmelsene.
At NMJ har valgt 21-pins MTC-grensesnitt for disse modeller er meg mere uforståelig?! Dette er egentlig et proprietært Märklin-grensesnitt der mange av pinnene er tiltenkt bruk med SDS-motorer. Nå har vel heller ikke Märklin brukt dette som engang tiltenkt og NMJ er heller ikke kjent for det beste forhold til AC eller Märklin. Derfor forbauset dette meg mest ved de 2 siste Topline-modeller. - Jeg hadde forventet PLUX-grensesnitt for direkte pluggbare dekodere - men da hadde man vel måtte lage 2 utgaver av sentralelektronikk da det er få multiprotokolldekodere med PLUX?
Igjen - hvordan kunne NMJ gjøre dette tydeligere at loket trenger en tilleggskomponent for å være komplett og kjørbart?! At de normalt følger med dekoder til dagens AC-utgaver, er regelen. Her er unntaket - og det har leverandør utførlig beskrevet at dette ikke er inklusive.
Man kan spekulere i årsaken til dette. Det kan være tomme lager hos dekoderprodusent. Lang leveringtid. "Kronglete" logistikk med diverse tollklareringer fra produset og inn-og-ut av Kina. Usikkerhet på hvilke dekodertyper folk vil ha (driftsform) og sikkert også andre? Det kan også skyldes at NMJ er smertelig klar over de problemer som kan oppstå ved kombinasjon av moderne MTC-dekodere og "gammel" AC, slik at de ikke vil ta reklamasjonene på sin kappe. - Alt tyder jo på at folk ikke leser bruksanvisningen?
Det kan sikkert NMJ svare på selv om man spør?
|
||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Posted: 20 februar 2011 at 18:54 | |
Tro meg på dette: Det går helt fint å putte inn en 21 pin dekoder feil. Mange måter. Vi er en nå genrasjon som er avhengig av briller. Noen mer enn andre, noen staerer enn andre, noen som ennå ikke vet at de trenger briller. I alle fall, når en knapt ser dekoderen. Da er det ikke alltid den havner riktig. For sterke i klypa er vi Hilsen Nils |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Posted: 20 februar 2011 at 18:57 | |
Enkelte produsenter reserverer seg (naturlig nok) mot fortsatt garanti etter ukyndig fysisk inngrepen eller montering av tilleggsinstallasjoner i elektronikken. En leser ofte i produktpresentasjoner at arbeidet må gjøres av autorisert forhandler/ veksted for at garantien fortsatt skal være gyldig.
Alvalia har gjort det tydelig at BM73 og El13 heller ikke fungerer analogt uten installasjon av dekoder. Det burde ikke falle vanskeligere for NMJ å formulere tilsvarende. Selvsagt skjer det nye ting på elektronikk- og digitalfronten. Det er et poeng at mange har ulike preferanser og oppfatninger som ligger til grunn for valg av dekoder. Ifølge Alvalias informasjon, som jeg velger å stole på, skyldes det inntrufne en misforståelse mellom NMJ og den kinesiske produsenten, og IKKE nye retningslinjer eller rutiner for utrustning av lokomotiver og andre kjøretøyer. Selvsagt skal en kunne forvente at et lokomotiv eller motorvognsett spesifisert for vekselstrøm skal fungere på et oppegående vekselstrømsanlegg. Tidligere var en avhengig av en digitaldekoder for å kjøre digitalt, mens lokomotivet likevel kunne kjøres analogt UTEN dekoderen. Idag ser det ut til at vi er avhengig av samme digitaldekoder for å kjøre analogt, i alle fall om det dreier seg om El13 eller BM73 fra NMJ. Vi kan spekulere og synse uhemmet om temaet, og kanskje kommer det gode ting ut av dette. Bakgrunnen for Alvalias redegjørelse synes imidlertid klar, og den forbrukerrettslige siden av dette burde det ikke være vanskelig å ta inn over seg, uavhengig av begeistring for NMJ eller mangel på sådan. Selv er jeg glad over den rolle NMJ har spilt for norsk MJ, og forhåpentligvis kommer de til å fortsette med egenutvikling og initiativ til videre satsing på norsk materiell også i fremtiden. Høye kvalitetskrav kommer kundene tilgode, og vi husker hvordan det gikk med første leveranse av Rocos digitale startsett med Bergensekspressen og EL 16: NMJ ville ikke selge settet før lokomotivkåpen var forbedret. B7- vognene tok lang tid å få ferdige, men resultatet var bra og verdt å vente på! B3- vognene var ikke mindre imponerende. Godsvogner likeså. Ikke desto mindre har NMJ begått en og annen bommert underveis, BM69- debattene som i årevis har rast blant annet her på forumet er vel ikke det NMJ vil sette øverst på CV'en. Uavhengig av dette gir både BM73 og nå sist El13 på flere områder inntrykk av at det kan ha gått en smule for fort i svingene. Debatten viser at det er lov å være kritisk, selv i vår MJ- verden. Jeg håper at NMJ løser sine utfordringer på gode måter, og kommer seg tilbake på sporet hvor de hører hjemme. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Posted: 20 februar 2011 at 23:52 | |
En produsent har full rett til å gi garanti på et produkt under forutsetning av at det ikke endres, og altså trekke tilbake enhver garanti dersom det er gjort endringer på produktet etter at det ble solgt.
Produsenten vil likevel være bundet av norsk forbrukerlov når det gjelder reklamasjonsrett på det opprinnelige produktet. Det betyr i de fleste tilfellene at forbrukeren har 5 års reklamasjonsrett på materiellfeil i produktet (gjelder "gjenstander som er ment å vare lengre enn 2 år") Det er selvklart unntak for slitedeler som motorbørster etc. men en produsent kan ikke nekte en kunde å reklamere på f.eks. knekt motoraksel i et lokomotiv etter 3 år fordi kunden har montert dekoder i loket med mindre produsenten kan bevise at kunden har skadet motorakselen under dekodermonteringen.
Dette er ikke noe enestående for modelljernbanebransjen, men altså standard norske regler for alle varer som selges til private.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Posted: 21 februar 2011 at 08:49 | |
Fint at du presiserer dette, da jeg ser at min formulering kan oppfattes noe uklart.
Jeg har i andre sammenhenger støtt på disse problemstillingene, og det er dessverre ofte slik at det påhviler forbrukeren et tungt dokumentasjonsansvar overfor selger. Ikke nødvendigvis etter loven, men etter forhandlers rutiner for kundeservice. Noen ganger må Forbrukerrådet kobles inn for å sikre forbrukerens rettigheter og for å jekke ned ambisiøse forhandlere. Noen forhandlere varsler til og med i forkant av innsending av produktet det reklameres på om sanksjoner og kostnader for kunden dersom det viser seg at det i utgangspunktet ikke var noe galt med produktet, men monteringsfeil, programmeringsfeil eller liknende som kunden selv må ta ansvar for, eller dokumentere at han ikke har begått. I noen tilfeller blir kostnadene det "trues" med høyere enn prisen på en ny komponent, og en må vurdere om en vil ta sjansen dersom en ikke er 110% sikker på at at produktet var defekt ved levering. Nå må jeg ile til og understreke at jeg ALDRI har hatt en eneste reklamasjonssak på mine 35 lokomotiver, digitalstyringer eller annet. Jeg har handlet i de fleste norske nettbutikker for MJ, og har vel aldri støtt på annet enn velvilje og hyggelig handel. Grunnen til at jeg tok opp temaet var det faktum at dersom en er uheldig i forbindelse med egen installasjon av dekoder i de omtalte produkter kan dette føre til begrensninger eller opphør av garanti for den delen av produktet som eventuelt blir skadet. Dette burde være unødvendig å risikere for å få et flunkende nytt produkt med full garanti til å fungere som forventet. Skal en velge den sikre løsningen, overlater en installasjonen til autorisert forhandler. Da blir den totale kostnaden for lokomotiv eller motorvognsett en helt annen enn den pris forhandleren i utgangspunktet opererer med. Da blir eksempelvis NMJs El13 ikke et prisgunstig alternativ til Hobbytrades kommende modell. Om kort tid vil vi sannsynligvis få svaret på hvilken modell som er mest vellykket. På Hobbytrades utgave tilkommer i det minste ingen tilleggskostnader for å få AC- versjonen til å kjøre på en AC- bane, uavhengig av om denne er analog eller digital. |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 21 februar 2011 at 11:58 | |
Husk bare at _garanti_ som er noe som gies fra produsent, er noe annet enn den beskyttelsen en har som forbruker i forbrukerkjøpsloven.
Omtrent uten unntak er en _garanti_ dårligere enn hva loven gir deg av beskyttelse. Beviskravet er også omvendt når det gjelder _garanti_ vs lovbeskyttelsen. Loven gjelder uansett over garanti, selvom produsenter og butikk nesten alltid prøver seg ovenfor kunden. Ikke at dette er spesielt viktig å ta opp i MJ-sammenheng, jeg vet hvertfall ikke om mange som er misfornøyd med servicen de får av de store butikkene her til lands Men rent generelt er det alt for mange som lar seg styre av hva en garanti sier, og da har man plutselig svært få rettigheter igjen ;) |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Posted: 21 februar 2011 at 12:51 | |
Har hatt 1 garanti-sak med NMJ når det gjelder en Di.2 hvor gangbrettet var knekt på begge sider. Dette ble ikke oppdaget før dekoder skulle monteres. God stund etter den var kjøpt.
Tok kontakt med NMJ før jul om å få en ny del. Det hadde de ikke så de byttet heller hele loket! MEGET bra service. Jeg hadde en rødbrun, men den var de utsolgt for så jeg fikk en Nydesign. Klager ikke på det eg!!!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Posted: 21 februar 2011 at 22:56 | |
Så lenge et lok eller motorvognsett beregnet for 3-skinnedrift (AC) og utrustet med et grensesnitt for 21 MTC-stikker, MÅ den ha en form for dekoder, da den ellers ikke har den gamle omkobleren som gamle Märklinlok for å skifte kjøreretning og derfor bare virker i analog modus med en dekoder.
Det var enklere å sette inn en enkel ANDI-dekoder på de gamle stikkkerne, nå må du ha en riktig dekoder som viker i alle moduser enten det er analog eller digital på både MM(Märklin Motorola) eller DDC 2-skinnedrift.
Bare be om dekoderen, den må være der for å virke AC analog.
|
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 21 februar 2011 at 23:25 | |
Jeg synes at avklaringen rundt garanti ikke er tydelig og logisk. Når man kjøper en vare som er avhengig av et tillegsprodukt for å virke, så gjelder garantien sevfølgelig om man følger bruksanvisningen og monterer dette tilleggsutstyr som det skal? Mister du garantien på bilen din om du skifter dekk eller monterer tilleggsutstyr som anvist i instruksjonsboken - forutsatt at du gjør det rett?På disse produkter er det en bruksanvisning som sier hvordan dekoder skal monteres. - Likeså må det monteres en slik ekstrakomponent for at det skal kunne brukes - alstå er en slik operasjon det man må kunne kalle "normal bruk" av produktet.
Vi trenger derfor ikke spekulere i om garantien blir "voided" - heller finne ut en god løsning til de som har kjøpt dette settet og gjører "gammeldags analog AC"?
Her ser jeg ingen gode løsninger som er "plug & play". Edited by Kjell H. - 21 februar 2011 at 23:26 |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 22 februar 2011 at 07:34 | |
Kan det finnes noen andre enn elektronikk-nerder som kan tenke seg å begynne med de håpløst gammeldagse treskinne/vekselstrøm-produktene etter dette? Likestrøm = NULL problemer. Vekselstrøm = stadig flere problemer. Det ser vi jo her. (Dekodertrøbbel, konkursvarsler, lite norsk utbud av modeller, tre (3) skinner og slepesko - hvilke 1:1-tog har noe slikt?)
Nei,treskinnesystemet er virkelig "Jurrasic Park" og tenderer mot leketøy og slett ikke troverdige modeller. Det er synd på nye som lar seg lede inn i denne blindgaten. Om interessen for troverdige norske modelltog og fantastisk Fremo-kjøring siden tar seg opp må de starte helt fra grunnen av med likestrøm igjen. Vekselstrøm-modelljernbane er rett og slett et system som har fremtiden bak seg. Heldigvis! Håper Märklin snarest får den siste spikeren i kisten slik at nyinteresserte ikke lenger har mulighet til å gå i denne håpløse fellen.
Og så får heller de siste Märklinistene her oje seg videre i denne tråden. Slik er det alltid når noe dør ut og fremtiden banker på døren. Edited by Mikael Järn - 22 februar 2011 at 07:39 |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Posted: 22 februar 2011 at 08:19 | |
Jasså, savner du usaklige diskusjoner her på forumet?
|
||
Bjørn Egil
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |