Print Page | Close Window

NMJ type 69

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5958
Printed Date: 08 mai 2024 at 22:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NMJ type 69
Posted By: ØysteinF
Subject: NMJ type 69
Date Posted: 19 januar 2011 at 20:11
Noen som vet/har hørt noe om NMJ type 69??
Siste som står er at det kommer i løpet av 2009/2010?
 
 



Replies:
Posted By: totenmann
Date Posted: 19 januar 2011 at 21:36

Må nok vente en stund til,,,,men venter gjerne til modellen klar jeg.Smile



Posted By: asbjotve
Date Posted: 19 januar 2011 at 23:59
Tålmodighet er en dyd. Har blitt utsatt og utsatt og utsatt. Ifjor sa de at: "Vi går inn i nytt år stadig med forsinkelse for BM69.  I løpet av 2010 vil denne modellen endelig bli leveringsklar.  Vi hadde tenkt at vi kunne bruke tegningene og omarbeide disse men erfarer nå at vi må starte på nytt både med tegningene og formene.  Ventet ankomst blir derfor først i 2010. "

Vi får bare vente og se..


Posted By: Pelle
Date Posted: 20 januar 2011 at 08:06
Nmj har vel ikke laget Motorvogner i topline tidligere, så jeg tenker de ville prøve ut en leverandør på type 71/73 først. Vil nesten vedde på at type 69 er neste ut...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Thofin
Date Posted: 20 januar 2011 at 10:05
Rykte går at NMJ vil servere oss type 69 til Jul i 2011, fabrikken i Kina skal bare gjøre seg ferdig med alle 73/71 modellene som ser ut til å bli en stor suksess, så starter prøveproduksjon av 69…imens får vi bare håpe de ikke finner på å lage disse i tomatjuice fargen…


Posted By: eika
Date Posted: 20 januar 2011 at 11:02
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nmj har vel ikke laget Motorvogner i topline tidligere, så jeg tenker de ville prøve ut en leverandør på type 71/73 først. Vil nesten vedde på at type 69 er neste ut...
Det hadde vel ikke vært noe forskjell på å "prøve ut" produsenten på type 69 kontra 73. Tvert i mot ville type-69 vært en enklere modell da det er færre vogner som skulle produseres, og i tillegg så har man jo jobbet atskillige år på forhånd med tegninger av type-69 slik at produksjonsgrunnlaget burde være både grundigere og raskere klart enn til et helt nytt motorvognsett.
 
Jeg har mer tro på at man merker konkuransen fra andre produsenter som nå begynner finne det norske markedet for interessant, og dermed må sette opp tempoet på modellproduksjonen for å komme andre i forkjøpet. Type-69 er jo allerede annonsert og den vet andre produsenter at NMJ kan lage på kort varsel, så dermed kan man legge det prosjektet på vent og konsentrere seg om flest mulig andre prosjekter før andre produsenter tar dem. Dette er jo ikke noe enestående for NMJ/Norge, men en taktikk mange andre produsenter og bruker; ved å annonsere at de skal komme med en modell så gjør de det mindre attraktivt for andre produsenter å satse på samme modellen.
 
Før kunne man annonsere en ny modell eller to i året og markedet ville juble. Nå er situasjonen slik at man må pøse på med modeller for å komme andre produsenter i forkjøpet


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 20 januar 2011 at 11:24
Ja, jeg reagerte nok også på dette at type 69 har vært lovet i årevis, og vips så er plutselig type 73 klar for salg. Så jeg mistenker at eika er nær kjernen her.
Det er nok en god forretnings taktikk, men kundevennlig?
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 januar 2011 at 12:27
Jeg tror faktisk at NMJ her er offer for flere omstendigheter utenfor deres kontroll, selv om jeg vet de er flinke foretningsfolk.
Årsaken til dette, er at jeg har ved selvsyn sett flere prototyper av BM69 og ut fra det jeg har selv sett, godt kan forstå at de har måttet starte opp på nytt. Den aller første produsenten som skulle "gjøre" BM69 var Lima - som gikk konkurs. Den andre produsenten ble "tatt av flommen" i Tyskland (ca. 2003?). De skulle også produsere B7-serien. Det gikk vel en tid for å få avklart om de kunne fortsette, før NMJ innledet et samarbeid med Heljan. De var faktisk klar med en rekke prototyper som alle ble forkastet av årsaker jeg godt kan forstå etter å ha sett noen av disse. Jeg tror det hele kom så langt at Heljan ville starte produksjon men NMJ ikke synes dette var godt nok? Heljan er jo kjent for å ha sluppet igjennom mange uferdige modeller til produksjon.
Etter disse 2-3 forsøk var nok NMJ på søk etter en ny produsent som kunne starte fra begynnelsen av igjen. Jeg forsto det som at de gjerne ville se om denne produsent hadde tilstrekkelig kompetanse til en såpass avansert modell etter deres kvalitetskrav, så derfor kom B3/B7-seriene tidligere. Da de så skulle starte på BM69, jobbet de en stund i Kina med tilsende tegninger, før de måtte gi opp og gå tilbake til NMJ for å få tak i nye tegninger og mål. Jeg har forstått det slik at produsenten i Kina startet likt på BM69 og BM71/73, men tegningsunderlaget for den siste var bedre, derfor denne rekkefølge på levering.
 
Nå kan man sikkert ut fra andre hendelser mistenke NMJ for å ha andre hensikter, slik jeg ser her i tråden? Imidlertid tror jeg ingen andre større fabrikker er interesseret å lage en så særnorsk modell som BM69? Da satser man på modeller som kan dekke et større marked (med unntak av kanskje Lima som gikk konkurs).
Agder Modellteknikk sin utgave var for det første en annen grunnvariant av BM69 og for det andre en messingmodell med prissetting som ved lansering overhodet ikke hadde samme marked. Derfor kan jeg ikke med min beste vilje forstå at dette hadde noen som helst betydning hverken for NMJ eller Agder Modellteknikk.
 
Jeg tror derfor at tålmodige kunder som har forhåndsbetalt og ventet lenge, har en "hyggelig overraskelse" i vente?!


Posted By: GeirG
Date Posted: 20 januar 2011 at 15:33
Originally posted by Thofin Thofin wrote:

imens får vi bare håpe de ikke finner på å lage disse i tomatjuice fargen…
 
Selvfølgelig håper vi den kommer i nyeste fargesetting! Smile


Posted By: eika
Date Posted: 20 januar 2011 at 15:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

JNå kan man sikkert ut fra andre hendelser mistenke NMJ for å ha andre hensikter, slik jeg ser her i tråden? Imidlertid tror jeg ingen andre større fabrikker er interesseret å lage en så særnorsk modell som BM69? Da satser man på modeller som kan dekke et større marked (med unntak av kanskje Lima som gikk konkurs).
Mnja.. poenget er vel at nå er det så billig og produsere modeller i Kina, og det er såpass mange som besitter den nødvendige kompetansen at man ikke trenger være en større produsent for å finne det norske markedet for interessant. Det er nok av småprodusenter med kompetansen som kreves og som ikke trenger ll verdens store opplag for å skaffe seg hva de anser for å være en fornuftig avkastning.

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: traiNman
Date Posted: 20 januar 2011 at 23:24
Tomatjuice? Hvordan ser den ut?
 
Petter


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 21 januar 2011 at 09:01
Tomatjuice høres ut som den gamle svenske El-lok farven; den oransje som RC-lokene ble levert i.
 
NSBs aller nyeste passasjertogdesign som BM69erne nå har, og som i modell finnes som Rivarossis B5 og NMJs nyeste B3 kalles vel vanligvis for tomatsuppe! Big smile
 
Det er sølv, skrikende rødt med oransje dører. Ikke så veldig vakkert etter mitt syn. Men håper at NMJ kommerogså med denne varianten når de først får skikk på støpeformene 


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: traiNman
Date Posted: 21 januar 2011 at 09:27
Takk! Da er det avklart, jeg så for meg en Bloody Mary på skinner.
 
Petter Wink


Posted By: einars
Date Posted: 21 januar 2011 at 10:31
Agder Modell Teknikk i Kristiansand har for flere år tilbake gitt ut 69D Ii messing.Modellen ble
laget i DCC og AC, og i 2 og 3 vognsutgave.
Samme firma har nå lagt ut annonse for 69D i skal 0.
se flg. nettadresse: http://www.dhp.no - www.dhp.no


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 21 januar 2011 at 12:41
De må gjerne annonsere 69A  (H0) i original utførelse og Tongue


Posted By: Thofin
Date Posted: 21 januar 2011 at 14:25
det var tomatsuppe fargen jeg mente....den er helt forferdelig. Har også hørt at NSB har fått masse peeeeez for dette sprelske fargevalget og er på vei til å forkaste det ved neste pens for å bruke mj term..........Smile


Posted By: traiNman
Date Posted: 21 januar 2011 at 18:40
Skal bli artig å se hvor mange fargeskjema NSB kommer til å benytte før NMJ får modellen ut på markedet Wink.
 
Petter


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 januar 2011 at 11:17
Jeg tror, Eika, at da BM69 ble lanser av NMJ, var det ikke så mange mindre produsenter som fikk produsert sine modeller i Kina? - Ei heller NMJ, HobbyTrade, Jeco og andre skandinaviske som kunne tenkes å besitte den nødvendige kompetanse til å frembringe en modell med kompleksitet som BM69.
Derfor må man gå tilbake til den tiden da BM69 ble først lansert av NMJ og se på de muligheter som eksistere da. Det er ikke så mange år siden "kinaproduksjon" ble et reelt alternativ for små produsenter til å konkurere med "de store europeiske" MJ-produsenter. Dette er årsaken til at jeg mener at en "europeisk storprodusent" måtte stå for produksjonen - dengang.
 
 
I utgangspunktet skulle etter det jeg vet, BM69 fremstilles av Lima i samarbeid med NMJ (slik som B5-vognen). Lima fikk først nye eiere der samarbeidet ikke gikk like bra - og gikk siden konkurs.
Dersom man ser på modellen av ICE-T fra Lima, kan man danne seg et visst inntrykk av hva man kunne ha forventet om modellen hadde blitt realisert. Dette er en modell som er fullt på høyde med det som andre europeiske storfabrikker produserte på denne tiden.
Siden det, har NMJ vært "på leting" etter en ny produsent som kunne gjøre jobben.
 
Jeg har stor forståelse for at NMJ er noe oppgitt (og kanskje demotivert) etter såpass mye motgang i dette prosjekt - og at BM69 ikke lenger har topp prioritet hos dem? - Det tror jeg de fleste av oss også hadde blitt?
 


Posted By: eika
Date Posted: 23 januar 2011 at 13:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har stor forståelse for at NMJ er noe oppgitt (og kanskje demotivert) etter såpass mye motgang i dette prosjekt - og at BM69 ikke lenger har topp prioritet hos dem? - Det tror jeg de fleste av oss også hadde blitt?
 
All den tid man tross alt har lånt inn store mengder kapital fra de fremtidige kundene til dette prosjektet i form av forskuddsbetaling burde det definitivt vært ett topp prioritert prosjekt, ellers burde man erkjent at prosjektet har mistet aktualitet og sendt alle innbetalte forskudd i retur for lenge siden i stedet for å forskyve leveringsfristen med noen måneder om gangen på sin nettside...

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 januar 2011 at 13:26
Det er vel akkurat den stadige forsyvningen av leveranse dato som har irritert en smule....  så ja,...  jeg tror kanskje NMJ hadde tjent anseelse på en liten erkjennelse der.
Hvor mange ganger har det kommet ny dato mon tro? Vi er mange som ønsker oss disse settene, ikke hold oss for narr. Si det som det er.
Jeg har tro på et godt produkt når/hvis det kommer, men kan de ikke være litt ærlige med oss da?
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 januar 2011 at 14:30
Det med forskuddsbetaling er intet problem, slik jeg ser det.
Jeg er selv en av dem som (fortsatt) har forskuddsbetalt - og jeg har flere ganger fått tilbud om å få pengene mine tilbake. Jeg vet at flere har ønsket dette og fått forskudd returnert - uten problem.
Når jeg allikevel opprettholder forskuddet, er det i forvissning om at det er en bedre anbringelse av pengene enn å sette dem i banken. Der får jeg 3% rente (på høyrentekonto) og må betale 50% av dette i skatt. Da må jeg eventuelt vente på modellen i noen 10-år før det hadde vært lønnsomt å kansellere forskuddet!
Det skulle heller ikke forbause meg om NMJ kommer med et ekstra gunstig tilbud til de (relativt få?) tålmodige kunder som fortsatt har forskuddsbetalt? Det hadde i så fall vært "typisk NMJ".
 
Når det gjelder stadige utsettelser, har i hvert fall jeg fått beklagelse og informasjon fra NMJ. Jeg ville tro de som ikke har forskuddsbetalt ikke kan forvente seg slikt? De har jo i så måte ikke tilkjennegitt sin interesse - og hva skulle NMJ i så fall beklage over for dem?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 januar 2011 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når jeg allikevel opprettholder forskuddet, er det i forvissning om at det er en bedre anbringelse av pengene enn å sette dem i banken. Der får jeg 3% rente (på høyrentekonto) og må betale 50% av dette i skatt.
 
 
Er det ikke 28% på renteinntekter?


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: Mini
Date Posted: 23 januar 2011 at 15:37
SITAT KJELL H.:"Når det gjelder stadige utsettelser, har i hvert fall jeg fått beklagelse og informasjon fra NMJ. Jeg ville tro de som ikke har forskuddsbetalt ikke kan forvente seg slikt? De har jo i så måte ikke tilkjennegitt sin interesse - og hva skulle NMJ i så fall beklage over for dem?"
 
Selvsagt trenger ikke NMJ beklage at de har forespeilet MJ-Norge en modell de annonserte for åtte år siden. Grunnen til det? Vi er avhengige og kjøper det jo uansett når det kommer. Det er pusherens privilegium det vet du...Wink


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 januar 2011 at 16:14
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Er det ikke 28% på renteinntekter?
 
Det er vel halve sannheten. - Man må også ta med formueskatt - og ved lav rente (som nå) blir denne omtrent like høy som inntektskatt på renter. Det er totalen som teller!
Kanskje et luksusproblem men det er lite motiverende for oss "samfunnets støttespillere".
 
Ellers kan jeg ikke se at om du ikke bestiller en vare i en butikk, så trenger vel ikke butikken beklage over for deg at denne ikke kommer eller er forsinket?!  Hvordan kunne de vite at du kanskje kunne være interessert? Har du bestillt og/eller betalt, er det noe annet!
Det er etter min mening irrelevant for andre å "sutre om dette".


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 januar 2011 at 17:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Kanskje et luksusproblem men det er lite motiverende for oss "samfunnets støttespillere".
 
Hvem snakker du om her?
 
 
Quote
Ellers kan jeg ikke se at om du ikke bestiller en vare i en butikk, så trenger vel ikke butikken beklage over for deg at denne ikke kommer eller er forsinket?!  Hvordan kunne de vite at du kanskje kunne være interessert? Har du bestillt og/eller betalt, er det noe annet!
Det er etter min mening irrelevant for andre å "sutre om dette".
 
 
Jeg er forsåvidt enig. Jeg forventer overhodet ingen beklagelse, siden jeg ikke engang har bestilt noe.
 
Men som en annen sa, så har NMJ nærmest reservert BM 69-prosjektet for seg selv i snart 7 år. Og det er fullt mulig at noen andre kunne gitt oss denne modellen for lengst. NMJ er jo ikke alene om å satse på det norske markedet. 
 
Jeg synes det blir litt vel spekulativt med slike månedlige utsettelser på leveringsdatoen gjennom så mange år. Det kunne nemlig vært artig om 69A-settene kom, mens forbildet fortsatt var i drift. Og akkurat det begynner å haste, A-settene lever neppe i 7 år til.
 


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 januar 2011 at 18:12

Originally posted by <SPAN id=userPro17037619 =msgSidePro title=Se rullemeny =showDropDown'userPro17037619', 'proMenu17037619', 160, 0;>J-I Hansen</SPAN> J-I Hansen wrote:

Hvem snakker du om her?
 
Jeg kan gjerne utdype dette - men det er tema for et annet forum.
Det er faktisk noen av oss selv med normale inntekter som betaler mye skatt. Dette må til dersom man skal ha tog i Norge (og andre samfunnsgoder) - selv om det ikke alltid er like motiverende.
 
For meg er forskuddsbetaling og bestilling av BM69 til en fast forhåndsavtalt pris forhåpentligvis en bedre anbringelse av dette relativt lille beløp man her har forhåndsbetalt enn å kjøpe modellen til den pris som forlanges når den en gang er ferdig? Jeg regner med dette på sikt gir best avkastning for meg?
Et annet aspekt som "støttespiller" er at de fleste produsenter er avhengig av forhåndsbestillinger for at en modell overhode skal bli realisert. Dette gjelder ikke bare NMJ, men også større produsenter. Man ser derfor ofte at det annonseres med nye modeller som ikke blir realisert, grunnet sviktende forhåndsbestillinger. Jeg håper jeg har vært en slik "støttespiller" for norsk MJ de siste 25 år?
I saken BM69 skal man ikke heller glemme at dette var NMJ´s første større egensatsing på en masseprodusert modell. Man var her kanskje avhengig av både kapital og garantert omsetning for at modellen overhodet skulle realiseres? Hadde man ikke hatt "støttespillere" i starten av prosjektet, hadde det kanskje blitt kansellert ?
 
Når det er snakk om "å reservere" seg modeller, så var nok Agder først ute med sin BM69D/E?
Som sagt, var dette er småseriemodell av et sett som egentlig er så forskjellig fra NMJ´s annonserte plastutgave av BM69A/B/C at det har forundret meg at man ikke brukte et nytt typenummer hos NSB mht. forbilde? Her har 2 produsenter henvendt seg til 2 kjøpergrupper med 2 ganske ulike modeller.
Det er prisverdig at produsenter sier hva de jobber med over for andre konkurrenter. Da slipper man "dobbeltbookinger" som man f.eks. fikk i Tyskland mellom Märklin og Piko når det gjaldt ICE3.(som forøvrig var så like at det endte med søksmål)
 
Jeg skjønner ikke hva som er spekulativt mht. utsettelser av BM69 når de virker velbegrunnet og etter det jeg kan vurdere, ligger utenfor NMJ´s kontroll?
Dette er ikke snakk om "reservering" men unødige kollisjoner i et ellers begrenset marked.|


Posted By: traiNman
Date Posted: 23 januar 2011 at 18:14
Kanskje  det var en ide om noen andre annonserte at de ville sette type 69 i produksjon, da ville kanskje NMJ få fingeren ut.
 
Petter Wink
 


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 23 januar 2011 at 18:25

Mhp "forskjellige kjøpergrupper" så har jeg både kjøpt en Agder BM 69 (av restlageret som produsenten tilbød her på Forum før jul) og tenkt å kjøpe en NMJ når de dukker opp. Jeg tror nok at de fleste som kjøper messingmodeller også kjøper plastmodeller hvis kvaliteten er bra nok!

Teorien om at en produsent "blokkerer" for en annen synes ikke å stemme hva angår El11: der er det da vitterlig to produsenter som begge kommer med modellen. Første i to forskjellige design, kun i DC og den andre i fire design og både DC og AC


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 januar 2011 at 19:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
I saken BM69 skal man ikke heller glemme at dette var NMJ´s første større egensatsing på en masseprodusert modell.  
Når det er snakk om "å reservere" seg modeller, så var nok Agder først ute med sin BM69D/E?
Som sagt, var dette er småseriemodell av et sett som egentlig er så forskjellig fra NMJ´s annonserte plastutgave av BM69A/B/C at det har forundret meg at man ikke brukte et nytt typenummer hos NSB mht. forbilde? Her har 2 produsenter henvendt seg til 2 kjøpergrupper med 2 ganske ulike modeller.
Det er prisverdig at produsenter sier hva de jobber med over for andre konkurrenter. Da slipper man "dobbeltbookinger" som man f.eks. fikk i Tyskland mellom Märklin og Piko når det gjaldt ICE3.(som forøvrig var så like at det endte med søksmål)
 
Jeg skjønner ikke hva som er spekulativt mht. utsettelser av BM69 når de virker velbegrunnet og etter det jeg kan vurdere, ligger utenfor NMJ´s kontroll?
Dette er ikke snakk om "reservering" men unødige kollisjoner i et ellers begrenset marked.|
 
 
Jeg klandrer ikke NMJ for forsinkelsen overhodet. Men de burde spare seg for stadig nye leveransedatoer gjennom så mange år.
 
Hvorfor drar du inn Agder i dette? De annonserte sin modell ca tre dager før NMJ, og har levert sin modell for mange år siden. 
 
 


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 januar 2011 at 19:13
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Teorien om at en produsent "blokkerer" for en annen synes ikke å stemme hva angår El11: der er det da vitterlig to produsenter som begge kommer med modellen.
 
 
 
Det er da ikke til å unngå at noen produsenter vil komme med samme modell samtidig. Men det er ikke sikkert at den ene (eller andre) ville fortsatt med prosjektet, hvis de visste om dette på et tidlig tidspunkt.
 
 
 


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 januar 2011 at 19:21
Jeg tror vel heller ikke at så mange klandrer NMJ for oppståtte problemer underveis, ting som ligger utenfor deres kontroll..  men hvorfor disse lovnadene om levering si og så? Og hva er egentlig status pr i dag? Er det en produsent i bildet nå som er i gang med produsksjon? Er det back to the drawingboard? Er hele greia skrinlagt? Kan vi vente oss disse modellene i nær fremtid?
Det kan man undres... Question


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 januar 2011 at 19:34
Som norsk-kjørende 1960-1980 kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et stort vakuum der ute i forhold til motorvogner til en grei (topline) pris? tenker på type 65/67, 68 og 69...  ??


Posted By: eika
Date Posted: 23 januar 2011 at 19:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

I saken BM69 skal man ikke heller glemme at dette var NMJ´s første større egensatsing på en masseprodusert modell.
B7-vognene var vel annonsert lenge før 69, så type69 kan vel ikke kalles NMJs første større satsing...
 
Quote Når det er snakk om "å reservere" seg modeller, så var nok Agder først ute med sin BM69D/E?
Ehh... nei... Agder annonserte type 69D/E og leverte såvidt jeg husker modellen akkurat som annonsert og lovet.. Det har ikke noe med å "Reservere" en modell å gjøre.
Å "reservere" seg modellen er når man som i NMJs sak med de andre 69-settene lover en modell og så bare utsetter og utsetter leveringstiden som det passer dem selv.
 
Quote Jeg skjønner ikke hva som er spekulativt mht. utsettelser av BM69 når de virker velbegrunnet og etter det jeg kan vurdere, ligger utenfor NMJ´s kontroll?
Din mening er at utsettelsen er velbegrunnet. Min mening er at utsettelsene er gjort bevisst fordi man ikke har andre konkurenter og sloss mot på denne modellen pr. i dag.  Hvis utsettelsen hadde vært velbegrunnet hadde man heller ikke trengt å forskyve leveringsfrister noen måneder om gangen. Da kunne man vært ærlige nok til å fjerne forventet leveringstid helt fra nettsiden, og bare skrive at type69 er et planlagt prosjekt for fremtiden en gang... Og tatt i betraktning alt arbeidet NMJ hadde gjort med type69 og dokumentasjonsunderlag til den modellen på den tiden Heljan skulle produsere den så skal det svært mye til å overbevise meg om at 73 kom først fordi det var så mye feil i dokumentasjonen til 69.
 
Men jeg tror nok NMJ bør komme med en 69-modell snart nå... Jeg har jo tilbragt over 3 år i hovedverkstedet for type69 i Drammen nå, og der tusler det jo mange folk rundt omkring der ser jeg... Både med og uten kameraer... Så jeg blir ikke overrasket om en annen produsent plutselig skulle sjokk-annonsere et 69-sett om ikke NMJ kommer med en endelig dato for sin modell snart... Men jeg tror ikke en eventuell konkurrent vil annonsere noe som helst innen modellen på det nærmeste er ferdig produsert i kinaWink.
Med en messingmodell på samvittigheten vil jeg vel og tro Agder har detaljerte tegnigner nok til at en plastmodell av et D-sett heller ikke er noen umulighetWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 23 januar 2011 at 20:27
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Teorien om at en produsent "blokkerer" for en annen synes ikke å stemme hva angår El11: der er det da vitterlig to produsenter som begge kommer med modellen.
 
 
 
Det er da ikke til å unngå at noen produsenter vil komme med samme modell samtidig. Men det er ikke sikkert at den ene (eller andre) ville fortsatt med prosjektet, hvis de visste om dette på et tidlig tidspunkt.
 
 
 
Nja, Skala Design kunngjorde sin El 11 i april 2010 og kunngjøringen om HobbyTrades kom i november, altså over et halvt år senere for en modell som først skal komme i salg ultimo 2011.
 
Det er nok sikkert forhåndsbestillingene av El 13 som gjør HobbyTrade optimistisk mhp også på El 11


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: webmaster
Date Posted: 23 januar 2011 at 21:42
For nesten å spore helt av her, så satser vel Hobbytrade på gjenbruk av deler fra El 13. Lurer egentlig fælt på hvilke deler som kan gjenbrukes... Det er vel ikke så mye annet enn lykter og buffere som er identiske.. På type 69d er det riktignok mellomvogna som er lik, men ikke så mye annet der heller. Deler av vognsidene har visse likheter som blir et godt utgangspunkt til å jobbe videre med en vognkasse, men boggiene, taket og fronten må nok tegnes fra scratch.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 januar 2011 at 00:44
Kan det være slik at de tilpasser innmaten for bruk både på El11 og EL13 slik som det var meningen med ME og DI4 i tilegg til øverige detaljer.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2011 at 08:09
Hei!
 
Denne tråden her, minner meg om denne http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4017 - tråden her , og alle de andre som er linket til i denne.
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når jeg allikevel opprettholder forskuddet, er det i forvissning om at det er en bedre anbringelse av pengene enn å sette dem i banken. Der får jeg 3% rente (på høyrentekonto) og må betale 50% av dette i skatt. Da må jeg eventuelt vente på modellen i noen 10-år før det hadde vært lønnsomt å kansellere forskuddet!
Det skulle heller ikke forbause meg om NMJ kommer med et ekstra gunstig tilbud til de (relativt få?) tålmodige kunder som fortsatt har forskuddsbetalt? Det hadde i så fall vært "typisk NMJ".
 
Ved å ikke forhåndsbetale i 2004 (når modellen ble prospektert) har jeg hatt bedre avkastning på modellens totalbeløp på kr. 2495,- ved å spare disse i banken, enn om jeg hadde forhåndsbetalt for å få ett prisavslag på kr. 500,-.
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

For meg er forskuddsbetaling og bestilling av BM69 til en fast forhåndsavtalt pris forhåpentligvis en bedre anbringelse av dette relativt lille beløp man her har forhåndsbetalt enn å kjøpe modellen til den pris som forlanges når den en gang er ferdig?
 
Nå vet jo ikke jeg når denne modellen kan forventes og hva den eventuellt vil koste da, men i skrivende stund forlanges ingen høyere pris for modellen enn da den ble prospektert den 3. mars 2004; kr. 2495,-.
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har stor forståelse for at NMJ er noe oppgitt (og kanskje demotivert) etter såpass mye motgang i dette prosjekt - og at BM69 ikke lenger har topp prioritet hos dem? - Det tror jeg de fleste av oss også hadde blitt?
 
Dette er jo ett tveegget sverd. Hadde modellen kommet som prospektert i 2004 hadde jeg utvilsomt kommet til å kjøpt den. Nå har det gått så lang tid at mine (modell-) preferanser har rukket å forandre seg undervegs, og det er ikke lenger gitt at en eventuell BM69 fra NMJ har "topp prioritet" for meg som kunde lenger.....


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 januar 2011 at 09:50

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Jeg synes det blir litt vel spekulativt med slike månedlige utsettelser på leveringsdatoen gjennom så mange år. Det kunne nemlig vært artig om 69A-settene kom, mens forbildet fortsatt var i drift. Og akkurat det begynner å haste, A-settene lever neppe i 7 år til.
Jeg tror uansett at det er et marked for modeller som ikke er i daglig drift lenger. Bare se på alle damplok-modellene som blir levert. Og når man ser på Fremo-miljøet er jo interessen stor for tidligere tidsepoker.

Kanskje kan man si at det finnes 2 hovedgruppper av MJ-ere:

  1. MJ-ere som alltid kjøper og kjører det nyeste moderne materiellet. Her er nok den yngre generasjonen godt representert.
  2. MJ-ere som holder seg til historiske epoker. Her finnes de gamle gutta som husker hvordan jernbanen var i gamle dager.

De som kjører historiske epoker slipper jo å alltid måtte kjøpe det siste nye designet etterhvert som tiden går.

Ut fra dette håper jeg at NMJ greier å levere den annonserte BM 69 en gang - om ikke alt for lenge. Disse motorvognsettene passer godt inn i min valgte epoke som er fra 1965-1985, og da vil jeg også ha den i det opprinnelige leveransedesignet.

Så kan andre holde seg til "tomatsuppa" ... Wink



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: MY1201
Date Posted: 24 januar 2011 at 22:19
Hvorfor ikke gjøre som belgierne og la skjegget gro til modellen kommer Approve istedet for å prate om noe som dere allerede har pratet om WinkLOL
 
Magne
har sett denne debatten før


Posted By: helleland
Date Posted: 07 februar 2011 at 19:04
Noen som vet eller hørt rykter om noe når evt. BM69 dukker opp hos NMJ på Strømmen? Passer meg ganske så fint i Juni forresten! Se eg feriepenger? LOL

Stein


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Ørjan
Date Posted: 07 februar 2011 at 19:51
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Så kan andre holde seg til "tomatsuppa" ... Wink

Den kunne eg tenke meg.... Være litt utenom normalen.....Shocked

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: traiNman
Date Posted: 07 februar 2011 at 20:01
Originally posted by helleland helleland wrote:

Noen som vet eller hørt rykter om noe når evt. BM69 dukker opp hos NMJ på Strømmen? Passer meg ganske så fint i Juni forresten! Se eg feriepenger? LOL

Stein
 
Vel, 3 mars er det 7 år siden NMJ med brask om bram annonserte at BM 69 skulle introduseres (og allerede da påsto NMJ at prosjektet hadde vært hemmeligholdt i en lang periode!).
 
Rykter har det vært mange av i årene som har gått, så kan du jo selv vurdere hvor mye du vil høre på dem.
 
Petter Wink


Posted By: helleland
Date Posted: 08 februar 2011 at 15:31
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by helleland helleland wrote:

Noen som vet eller hørt rykter om noe når evt. BM69 dukker opp hos NMJ på Strømmen? Passer meg ganske så fint i Juni forresten! Se eg feriepenger? LOL

Stein
 
Vel, 3 mars er det 7 år siden NMJ med brask om bram annonserte at BM 69 skulle introduseres (og allerede da påsto NMJ at prosjektet hadde vært hemmeligholdt i en lang periode!).
 
Rykter har det vært mange av i årene som har gått, så kan du jo selv vurdere hvor mye du vil høre på dem.
 
Petter Wink

Skjønner! LOL
Men da bestiller jeg en BM69 jeg da, for nå er jo det en mulighet! Thumbs Up

Stein Wink




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: helleland
Date Posted: 10 februar 2011 at 16:40
Originally posted by helleland helleland wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by helleland helleland wrote:

Noen som vet eller hørt rykter om noe når evt. BM69 dukker opp hos NMJ på Strømmen? Passer meg ganske så fint i Juni forresten! Se eg feriepenger? LOL

Stein
 
Vel, 3 mars er det 7 år siden NMJ med brask om bram annonserte at BM 69 skulle introduseres (og allerede da påsto NMJ at prosjektet hadde vært hemmeligholdt i en lang periode!).
 
Rykter har det vært mange av i årene som har gått, så kan du jo selv vurdere hvor mye du vil høre på dem.
 
Petter Wink

Skjønner! LOL
Men da bestiller jeg en BM69 jeg da, for nå er jo det en mulighet! Thumbs Up

Stein Wink



Siste nye jeg har fått vite: I slutten av dette året Wink


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 februar 2011 at 08:18
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Hvorfor ikke gjøre som belgierne og la skjegget gro til modellen kommer Approve istedet for å prate om noe som dere allerede har pratet om WinkLOL
 
Magne
har sett denne debatten før
 
Thumbs Up
 
På baggrund af at flere kinesiske producenter af MJ materiel til Europa, afbrød alt samarbejde og aftaler sidste år, må der forventes et et stort pres på de europæiske dito. De store firmaer i Europa har stadig travlt med bare at få deres annoncerede (2010) nyheder på gaden. Det vil give yderligere forsinkelser og højere priser, specielt på nyproduktioner
 
Derfor tror jeg, ligesom du Magne, at man gør klogt i at lade skægget gro. Ha - tålmodighed og brug kræfterne på andre opgaverWink
 
Dan
 
 
 


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Mini
Date Posted: 11 februar 2011 at 09:45
SITAT DAN: "Derfor tror jeg, ligesom du Magne, at man gør klogt i at lade skægget gro."
 
Gjør som muslimene. For de venter vel også på BM 69? Eller var det en annen..?


Posted By: erakt
Date Posted: 08 juli 2011 at 10:06
Nå har NMJ bildet av en 69 på forsiden, riktignok bare en ulakkert plastkåpe. Kan virke som mer innformasjon kommer, for øyeblikket ikke mulig å klikke på det.

-------------
http://home.online.no/~taerak/index.cfm%20 - T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"


Posted By: Pelle
Date Posted: 10 juli 2011 at 10:03
Alt ligger vel til rette nå for at type 69 nå kommer. Nmj har funnet en produsent som kan levere, fargekodene er på plass, de har erfaring med motorvogner med drivverk og koblinger og krav til kvalitet og korrekthet er senket uten at kjøperne uteblir. Type 73 har blitt et flott sett, og el 13 er godt mottatt selv om den har mange svakheter sammenlignet med topline el 17 og superlinemodeller.

Selv tror jeg vi alle er så modne for dette motorvognsettet at ikke alt behøver å være 100%. Det skal bli spennende å se alle varianter på anlegg og modultreff fremover!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 10 juli 2011 at 11:09
Vi gleder oss Smile


Posted By: Stian
Date Posted: 10 juli 2011 at 11:43
Blir nok ett gammeldesign sett her ettervert. flott at de endelig kan bli produsert. er vel snart 7år siden de ble lansert?Tongue


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 10 juli 2011 at 15:03
Selv skulle jeg gjerne hatt 2-3 sett i gammel/original design..  men ettersom jeg forstår er det kun ett sett som kommer i denne `versjonen.. kanskje kjøpe 3 av de og om-litrere?


Posted By: pkonc
Date Posted: 14 juli 2011 at 23:56
Mener og huske og ha hørt at i fra man sitter med den første prøvestøpen i hånda til man har en ferdig modell så går det ca et halvt år hvis allt går planmessig, så kanskje det nærmer seg ved juletider for BM69 ????, man kan jo håpe Big smile.............. og vedr flere nummer varianter i gammeldesign så bare man maser nok på Mr Moe så kjem det nok.
Men nå først kan vi jo glede oss over BM73 tomatsuppe og EL13 i ny design som vel begge er rett rundt hjørnet også kommer det vel flere superline dampere snart, er nok og bruke penga på LOL
 


Posted By: Basic71
Date Posted: 11 august 2011 at 17:52
Nå er det bilder av 2 prøvestøp på NMJ sine sider.

Rune


Posted By: Pelle
Date Posted: 13 august 2011 at 09:16
Det er tydeligvis progresjon i dette. Nå ligger det allerede bilder av ny prøvestøp! Denne gang med både ploger, buffere, belger, speil, vindusviskere, håndtak, boggier og komplett understell!

Slepestykket på pantografen er imidlertid fortsatt like feil som på el 13...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 14 august 2011 at 11:36
Litt maling nå... og vips Clap


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 14 august 2011 at 12:12
Ja, nå begynner det nok å nærme seg noe! :-) Gleder meg litt, jeg :-)

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 august 2011 at 12:26
Jeg tror ikke NMJ har noen hast lenger med å få ut denne modellen - såpass forsinket som den er blitt?
Kanskje den dukker opp før nyttår for å få med "julesalget"?
Det har nok høyere prioritet hos NMJ å få ferdigstillt El13-serien før HobbyTrade kommer med sine lok? Dessuten er heller ikke BM73 ferdig levert.
 
Det er naturlig å gjøre ferdig disse serier før man begynner på noe nytt. Nå står formverktøy for disse modeller fremme hos produsenten i Kina og operatørene bør være kjent med montering av disse? Derfor er det nok mer rasjonelt (og lønnsomt?) å ferdigstille en serie før man starter på noe nytt?
 
Kjøpergruppen til norske modeller er begrenset. De har hatt mange modeller å velge blant det siste året. De fleste øker ikke budsjettet fordi det kommer nye modeller men prioriterer blandt det som er kommet. Derfor er risikoen med en ny formnyhet at salget blir dårligere for tidligere modeller. - Økt lagerhold = dårligere lønnsomhet (Bare spør "de store" i Tyskland.)
 
- Såpass markedsorienterte tror jeg nok også NMJ er - og tenker?
 
Mest spennende blir å se hvilken "belønning" NMJ kommer med til oss som har forhåndsbetalt denne modellen - for lenge siden?!
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 september 2011 at 12:03
Så at NMJ hadde lagt ut bilder av 2. prøvestøp av BM69.
 
For meg, ser det ut som om modellen har en topplykt som stikker for langt ut i forhold til forbildet - eller ser jeg feil?
Blir dette rettet på  - mon tro?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 04 september 2011 at 12:30
Sammenlign med dette bildet fra NMJ så ser det ikke ut til at det bare er lampa som stikker for øangt ut, men også den lille runde dåsa under lampa

http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=5780&invis=0&osCsid=5ea5fe762863d3af3b390a55d578bfa3 - http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=5780&invis=0&osCsid=5ea5fe762863d3af3b390a55d578bfa3

Edit: rettet link


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: helleland
Date Posted: 29 oktober 2011 at 17:09
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Litt maling nå... og vips Clap


Sitter de i Kina nå og ser på den tørke tro? Kan håpe... Sugen på denne nå! Sleepy
Men, kommer disse i 2 eller 3 vogns sett?

God helg!




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 oktober 2011 at 18:41
Virker som at lyktene og festet til hornet blir trukket litt innover+ og at det blir et 2-vogners sett. uansett er det type 69 a de skal lage, og de har aldri vært som 3-vogners! det blir nok et 69c etter hvert, og man kan jo håpe på at det kommer en mellomvogn da.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: helleland
Date Posted: 29 oktober 2011 at 18:49
Okey, men da virker faktisk den prisen på disse i stiveste laget! BM73 har 4 vogner i settet og bare 500,- mer i pris (DC) AC like dyr... Jaja, det kommer vel snart da! LOL  

-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: helleland
Date Posted: 02 desember 2011 at 17:11
... og da er 2011 strax historie! Nå blir det ingen BM69, nå som BM73b Agenda kom...  Cry
Skal vi si til sånt da??? God førhjulstid!!! Wink


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 desember 2011 at 20:38
Originally posted by helleland helleland wrote:

... og da er 2011 strax historie! Nå blir det ingen BM69, nå som BM73b Agenda kom...  Cry
Skal vi si til sånt da??? God førhjulstid!!! Wink
 
De sa 2012 sist jeg var innom( De som lever får se ). Tru om de har noen overaskelser under åpningen av Nurenberg messa i feb? Sist hadde man leverings klare El13.


-------------
A matter of life and death


Posted By: Granholt
Date Posted: 02 desember 2011 at 21:05
Den som venter på noe godt........... Venter aldri forgjeves Wink
Jeg kan godt vente til sommeren!


-------------
Mvh

Hans Erik Granholt


Posted By: Stian
Date Posted: 03 desember 2011 at 00:54
gleder meg litt til bm69, må nesten ha ett sett selv om det er elektrisk matriell!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2012 at 20:15
Det står en ferdig malt og kjøreklar modell på Strømmen. Tør vi håpe at det er denne som kommer som salgsklar toplinemodell på onsdag?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 27 desember 2012 at 22:33
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Det står en ferdig malt og kjøreklar modell på Strømmen. Tør vi håpe at det er denne som kommer som salgsklar toplinemodell på onsdag?
I følge facebook siden til NMJ er type 69 under produsjon(ligger et bilde fra fabrikken)

-------------
A matter of life and death


Posted By: Pelle
Date Posted: 27 desember 2012 at 23:01
Modellen som står i skapet på Strømmen ser temmelig ferdig ut, så jeg har undret hvor lenge dette skulle drøye..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 desember 2012 at 11:08
Tror at NMJ vil gjøre ferdig serien med BM91/93 før de går i gang med leveranse av BM69?
 
Det å ha 2 parallelle serier med motorvogner som har samme kjøpergruppe, er dårlig butikk da det blir mer lagerhold fordi omsetningsvolumet ikke er proposjonalt med antall varianter på markedet.
Det eneste som kan forsere leveransen av BM69, synes å være at forbildet forventes å bli utfaset hos NSB de dermeste årene. Modeller der forbildet er i drift selger bedre enn historiske modeller.
 
Således kan vel et par versjoner av "Flytoget" forventes før BM69 - men den er vel såpass klar at den kommer på messa i Nürnberg om en måned?


Posted By: Svein
Date Posted: 28 desember 2012 at 13:33
NMJ har vel levert BM 91 tidligere i messing, tror ikke den kommer med det første, men hadde vært gøy og fått den i plast.
 
Mvh
Svein


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 28 desember 2012 at 14:04
Istedet for at gætte omkring nyheder og udsendelser, er der så nogen som har spurgt NMJ. ? Ermm 

Gætterier fører ofte til misforståelser og i min terminologi Smile til bristede forventninger hos de som opfatter gætteriet, som den skinbarlige sandhed. 

Om få måneder kan ingen huske, at der kun blev gættet, men teksten huskes som sandhed og så er det NMJ som er skurken. Det kan hverken NMJ eller os kunder være tjent med. Smile

Godt nytår. 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 desember 2012 at 16:42
Jeg spurte Finn hos NMJ om levering av BM69 seinest i høst da jeg betraktet prøven han hadde med på Hortensmessen.
Da ville han ikke si noe om presis leveringsdato for denne "nyheten". - Vi snakket videre generelt om MJ-markedet i Norge - og det jeg har prøvd å referere, er noe av dette som kom ut av samtalen. Dette for å antyde hvordan de oppfatter markedet.
BM69-prosjektet var opprinnelig tenkt realisert før BM71/73 i tid. Da det imidlertid manglet noen tegninger/data som måtte være på plass for å realisere modellen av BM69, ble denne modellen passert i utvikling av BM71/73-prosjektet.
NMJ har ikke etter det jeg vet, startet en ny TopLine-serie av lok/motorvogner, før det forrige prosjekt var nærmest sluttsolgt/levert. Når NMJ først produserer en serie i Kina, er det ekstra kostnader (også kvalitetsmessig) å ikke produsere alle varianter i sammenheng. Det er likt for alle produsenter som produserer der!
 
Nå er "volum-modellene" av BM71/73 levert og "Flytoget" står tilbake. Kjøpergruppen for disse utgaver må naturlig være mindre enn de første da "Flytoget" kun trafikker en meget begrenset geogafisk strekning. - I så måte kan godt BM69 leveres parallellt - men det går trolig på bekostning av omsetningen til BM71/73?
Dette er en kvalifisert gjettning, basert på omsetning av en del SuperLine-modeller som var temmelig tungsolgte (som BM64, BM88 og Type 32). Disse forbilder hadde også relativt begrenset geografisk utbredelse.
 
NMJ trenger av den grunn ikke føle seg som " skurk"! - De lever av å selge MJ og har i alle år vist at de har foretningssans!


Posted By: eika
Date Posted: 29 desember 2012 at 21:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

BM69-prosjektet var opprinnelig tenkt realisert før BM71/73 i tid. Da det imidlertid manglet noen tegninger/data som måtte være på plass for å realisere modellen av BM69, ble denne modellen passert i utvikling av BM71/73-prosjektet.
Som du selv jo påpeker er NMJ landets mest profesjonelle på dette her. Nettopp derfor kan jeg ikke få meg til å tro at de så bastant gikk ut og lovet en modell "ferdig om 6 måneder" slik de den gang gjorde uten å ha full kontroll på alle tegninger og nødvendige data.
 
 
At de har lansert flere andre lokomotiver og motorvogner før 69-settet så dukker opp vil jeg nok heller tro skyldes deres gode foretningssans hvor de gjør som store produsenter og annonserer en nyhet for å "skremme" konkurenter fra å sette i gang planleggingen av den modellen.
 
 
I tillegg er det jo slik at 73-settene kjøres til sverige og. Dermed ville det vært en mer attraktiv modell å produsere også for en utenlandsk produsent. Dermed er det viktig å få lukket den muligheten der, mens 69-settene som er en ren innenlandsk norsk modell nok er mindre attraktiv å produsere for et utenlandsk firma.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 desember 2012 at 23:26
..Mens vi venter kan vi jo sikle på dette bildet.. Blå månedskortmerker hadde jeg nesten glemt, men husker jeg brukte mye tid på gamle Lillestrøm stasjon hvor disse stod i de 3 sporene mot bussterminalen. Hadde ikke disse sporene nr.14-16 mon tro? Har selvfølgelig ikke mange bildene fra den tiden. Mye har forandret seg siden den gang. Skulle gjerne bygget den versjonen av Lillestrøm stasjon i modell!




-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Roger
Date Posted: 30 desember 2012 at 09:57
Hei!
 
Originally posted by eika eika wrote:

lovet en modell "ferdig om 6 måneder" slik de den gang gjorde uten å ha full kontroll på alle tegninger og nødvendige data.
 
Slik de den gang gjorde, ja.....
- den 3. mars "fyller" dette prosjektet 9 år (!), og den gang hevdet NMJ selv at  "Prosjektet har vært hemmeligholdt i en lang periode", noe som altså burde indikere at "prosjektet" er langt eldre enn det. Vil den lovede overleveringsturen med BM69 fra 2006, som i følge NMJ for første gang frakter passasjerer over Alnalinjen, finne sted med den forestående leveransen?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Wickerman
Date Posted: 31 desember 2012 at 10:55
Multe motorvogner? http://www.hornbyinternational.com/en/couplers/2512-model-railway-coupler-system-scharfenberg.html" rel="nofollow - http://www.hornbyinternational.com/en/couplers/2512-model-railway-coupler-system-scharfenberg.html

-------------
A matter of life and death


Posted By: E L K
Date Posted: 01 februar 2013 at 21:22
tenk omsider er den her gratis til alle som har ventet Smile


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2013 at 23:18

Originally posted by E L K E L K wrote:

tenk omsider er den her gratis til alle som har ventet

Gratis? De som har ventet slipper vel ikke å betale?  Ermm



Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 01 februar 2013 at 23:38
Originally posted by Roger Roger wrote:

- den 3. mars "fyller" dette prosjektet 9 år (!), og den gang hevdet NMJ selv at  "Prosjektet har vært hemmeligholdt i en lang periode", noe som altså burde indikere at "prosjektet" er langt eldre enn det.  
 
Jag tror det var 2004 jag besökte Heljanfabriken i samband med Heljans framtagande av de svenska 30-talsvagnarna och som jag såg en Type 69 köra runt och runt på ett testspår. Heljan var dock inte så intresserad av mitt intresse utan vill skynda vidare, uppenbarligen hade jag fått sett något som inte var avsett för mina ögon. Dock gav modellen ett gott synintryck, målad och märkt, och hade uppenbarligen goda köregenskaper, men så gick det tydligen som det gick när det gäller det skandinaviska sammarbetet...
 
Jag tror ni var väldigt nära att få en type 69 redan 2005.
 
/Ola


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 februar 2013 at 00:09
Som tidligere sagt, vet jeg at NMJ var i forhandlinger med Lima om å lage BM69 lenge før noen andre snakket om en slik modell. - Slik jeg oppfattet situasjonen da, var det forhandlinger med tidligere (opprinnelig) ledelse i Lima og ikke den direktøren som like etter overtok - og klarte å kjøre bedriften konkurs?
Heljan kom først inn i bildet lenge etter dette.
Det var vel etter en produsent i Dresden-området som  "overtok" etter Lima ble bokstavelig "tatt av flommen" i 2002/2003 at Hejlan startet med "sin utgave" for NMJ?
 
Nåværende modell mener jeg er 5. forsøk fra scratch!


Posted By: Pelle
Date Posted: 02 februar 2013 at 13:50
Nå er den jo endelig i salg, men min pusher i Drammen har ennå ikke fått den. Jeg venter derfor fortsatt på mitt eksemplar.

Noen som har kjøpt NMJ sin modell og kan tenke seg å legge ut noen bilder og en liten rapport?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: hpaamodt
Date Posted: 02 februar 2013 at 14:59
Jeg hentet mitt eksemplar i stad. Med unntak av et deksel på taket av motorvogna som ser ut til å komme fra en plastleke kjøpt i en rea-bod på den andre siden av svenskegrensa på slutten av 70-tallet, og litt uskarpe påskrifter på motorvogna er dette alle motorvognmodellers mor. Jeg ser også at taket er lakkert etter at stigbrettene på hver side av strømavtakeren er montert, men heller ikke det trekker ned særlig.

For meg er dette en meget kjærkommen gjenskaping av motorvogna i spor 15 og 16 på Lillestrøm fra min spede jernbanebarndom.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 februar 2013 at 00:51

Her kommer noen nærbilder og noen kommentarer.

Modellen er sammenlignet med bilder av 69A i NJKs MDB. Innloggede brukere (medlemmer?) får se flere bilder enn de tre første pr. vogn:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=189" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=189

69-settene ble omnummerert i 1974. Opprinnelig hadde motorvognene nr. 69.01 - 69.15 og styrevognene 69.61 - 69.71. Etter 1974 fikk de henholdsvis nr. 69.001 - 69.015 og 69.601 - 69.615. NMJs modell har nr. 69.01 og 69.61, altså merking fra 1970-1974.

Imidlertid er det flere detaljer som ikke stemmer med dette. Den lille lyskasteren opprinnelige tyfonen under hovedlyskasteren ble blendet av en gang mellom 1976 og 1982 1980, men er blendet av også på modellen. Rekkverket like under frontvinduene ble også montert i denne perioden, og det ble også det øverste, smaleste takoppbygget bakerst på motorvogna. Jeg mener derfor at NMJ har laget en modell av 69A den siste tiden den gikk i "gammeldesign", og at de derfor har bommet på merkingen. 

Her ser vi bl.a. rekkverket og den avblendede lykta tyfonen:

NMJ 69.01 front


Her ser vi det ekstra takoppbygget aller øverst. Vi ser også motoren gjennom vinduene:

NMJ 69.01 side


Vinduene er pent utført, i flukt med vognkassen. Jeg lurte først på om vognkassene var støpt i gjennomsiktig plast, som Limas/Rivarossis B5-vogner, men det var egne innsatser for vinduene. Det gjør det enklere om noen skulle ønske å lakkere om modellen.

BS 69.61 side


Det er kortkoblingskulisser med ledende spesialkoblinger mellom vognene. Likevel er det en relativt stor glipe. Det burde da gå an å få til dette bedre når det ikke skal kunne kobles til andre typer vogner?

NMJ BM69 overgang


Pantografen har det skjemmnde "røret" for monteringsskruen som andre har klaget på for El 13. Fra andre vinkler er den imidlertid ikke så synlig:

NMJ BM69.01 pantograf


På mitt eksemplar ser det ut til at pantografen har skåret seg ned i dekslet når den har vært i transportstilling. Kinesisk kvalitetskontroll?

NMJ BM69.01 skadet deksel?


Spaken på dummy-koblingen (Scharfenberg-imitasjon) ser ut til å være støpt i plast sammen med resten av koblingen. Denne står svært utsatt til, og det er vel bare et tidsspørsmål før den kommer til å knekke. Den burde absolutt vært i metall. Dummy-koblingen står for øvrig i NEM-lomme, så den kan byttes ut til en fungerende kobling om man ønsker å multippelkjøre flere sett:

NMJ BS 69.61 front/kobling

For øvrig er dekslet på koblingen sort på bilder av BM69 fra 1970-71, men rødbrunt på bilder fra 1976 og senere, inntil vognene fikk nydesign og dekslene ble sorte igjen.

Her er vognkassene skilt fra understellet. Printkortene gjør at det er ganske lavt under taket, og følgelig kan det bli vrient om man vil montere innvendig belysning. På den annen side er motoren såpass synlig at innvendig belysning neppe er noen god ide.

NMJ BM 69.01 demontert


NMJ BS 69.61 demontert


NMJ BS 69.61 innredning


Blindpluggen til dekoderen har et lite printkort som er nesten omtrent like stort som en ekte dekoder:

NMJ BM69 blindplugg


Speilene ligger løse og er i sort plast. Disse må man altså lakkere selv. Siden de er i plast, vil de lett knekke når de er montert. Det kan da ikke være så fordyrende å lage løse speil i f.eks. etset nysølv i stedet? Heldigvis har emballasjen utsparinger for speilene, så den bør fortsatt kunne benyttes etter at de er montert.

Jeg har kun prøvekjørt den uten dekoder på et par meter fleksiskinne, så jeg kan ikke si så mye om kjøreegenskapene, annet enn at jeg ikke merket noe unormalt.

Uten dekoder er det lys i både hvite markeringslys og hovedlyskaster foran, og røde markeringslys bak.

Jeg prøvekjørte også uten vognkasser, og la da merke til at én av de tre store, hvite lysdiodene ikke ble tent i noen kjøreretning. Denne antar jeg er til lys i førerrommet. Men jeg ser ikke helt vitsen med det, når det ikke er lys i kupeene.

Det følger med et par ark som viser/beskriver hvordan man kobler sammen motor- og styrevogn, og hvordan man åpner vognkassen og installerer dekoder. Det står imidlertid ikke noe om hvilke funksjonsutganger på dekoderen som styrer hva, eller om AUX3 (og evt. høyere) skal styres med logikknivå (NEM 660D) eller "open collector" (tidl. NMRA-standard).

2013-02-04 18:27: Rettelser etter kommentarer fra Bhal og Kjell H.



Posted By: Bhal
Date Posted: 04 februar 2013 at 10:45
Hei Torstein
 
Den "tuten" under frontlampa som du kaller "den lille lyskasteren" har aldri vært lyskaster.
 
Det var den opprinnelige tyfonplasseringen. Her stakk den vide enden av tyfonen ut. Veldig praktisk på vinteren da de var ekstremt lette å fylle med snø, og så inntrådte den store, hvite stillheten.
Når disse ble blendet og tyfonen flyttet husker jeg ikke, men jeg tror at også B typen ble levert slik.
Ser for meg ut til at den er blitt noe overdimensjonert, mener den stikker (alt?) for langt ut.
 
Skal du ha en modell i leveringsutførelse må du også fjerne lokførerkjøleren, (les airconditionboksen), på førerhustaket. Ser på bildet ut til å være en påsatt del, så det skulle vel ikke være store jobben.
Og før noen spør, nei jeg husker ikke når lokførerkjøleren kom, bare at den gjorde det.
 
 


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 februar 2013 at 11:54
Takker for fin beskrivelse med bilder, Torstein!
 
Var ikke klar over at NJK hadde overtatt et slikt sett?
 
Quote NJKs modell har nr. 69.01 og 69.61, altså merking fra 1970-1974.
Du mener vel NMJ?
 
Ellers mener jeg at NMJ er "så glad i Märklin at de har trykket deres bruk av MTC21-grensesnittet til sitt bryst"! - Derfor er det nok logikkutganger på Aux. 3 og 4 som gjelder der i huset?
Det har vært slik på tidligere modeller.


Posted By: Magne
Date Posted: 04 februar 2013 at 13:29
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nå er den jo endelig i salg (...)

...og nå er den utsolgt...


-------------
Magne


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 februar 2013 at 19:23

Originally posted by Bhal Bhal wrote:

[...] Når disse ble blendet og tyfonen flyttet husker jeg ikke, men jeg tror at også B typen ble levert slik.

Ikke bare B-typen, også C-typen har denne "tuten".

På dette bildet fra 1976 kan jeg ikke se andre endringer fra leveranseutførelsen enn at vognnummeret har blitt utvidet, dekslet på koblingen lakkert rødbrun og at taket har blitt så møkkete at man skulle tro det var malt sort:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=123414" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=123414

På dette bildet fra 1980 ser det ut til at alle endringene som du og jeg har påpekt er med:

http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=110003" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=110003

Dvs. tyfon flyttet, rekkverk under frontvinduer, nytt takoppbygg og "lokførerkjøler". Rekkverket er litt vanskelig å se, men man ser at det skygger for toppen av NSB-emblemet.

En annen endring er at det er kommet til noen "tapper" (vindusspylere?) rett under midten av hvert frontvindu. Disse er også med på modellen, men så langt jeg kan se ikke helt korrekt utført. Fra bilder av originalen ser det for meg ut som de skal være skrå på undersiden.

Quote Ser for meg ut til at den er blitt noe overdimensjonert, mener den stikker (alt?) for langt ut.

Enig.

Quote Skal du ha en modell i leveringsutførelse må du også fjerne lokførerkjøleren, (les airconditionboksen), på førerhustaket. Ser på bildet ut til å være en påsatt del, så det skulle vel ikke være store jobben.
Ikke er den satt spesielt pent på heller. På modellen er det en tydelig glipe mellom kjøleren og taket, mens på bilder av originalen ser det ut som foten av kjøleren er sveiset til taket. Øvre del av kjøleren skal dessuten ha en glipe til nedre del det meste av veien rundt.

For de av oss som ønsker at modellen skal representere BM69A i gammeldesign slik den var fra nevnte modifikasjoner var utført til den fikk sorte dører (i 1982?), har jeg da denne listen over modifikasjoner som bør gjøres på modellen:
  • Endring fra 2-sifret til 3-sifret nummer. Det letteste er å legge til et ekstra siffer mellom 0 og 5, slik at vi får et av settene 69.010 - 69.015 (motorvogn) / 69.610 - 69.615 (styrevogn). Enda bra at NMJ har valgt det ene vognnummeret som gjør det mulig.
  • Lakkere deksel på kobling rødbrunt.
  • Smusse tak.
De som vil ha modellen i leveranseutførelse kan:
  • Bore opp traktformet hull til tyfon i "tuten" mellom vinduene.
  • Fjerne tyfonen på siden, øvre takoppbygg på motorvogn, "lokførerkjølere", rekkverk under frontvinduer og tapper under frontvinduer.
  • Sparkle igjen og lakkere over hull etter deler som fjernes, og lakkere tyfon.




Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 februar 2013 at 19:54
 
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


På mitt eksemplar ser det ut til at pantografen har skåret seg ned i dekslet når den har vært i transportstilling. Kinesisk kvalitetskontroll?

NMJ BM69.01 skadet deksel?

Hei Torstein,

takk for gjennomgangen med gode bilder! Tror nok jeg står over denne modellen, til tross for at jeg -da den ble annonsert for en del år siden- var helt i "skal-ha"-modus.

Sporene i dekslet er laget slik for å få plass til pantografen i nedsenket stilling. De samme sporene finner du på pantografdekslet til El13-modellen fra NMJ, men der var dekslet (feilaktig) utført i sort slik at det ikke var så synlig. Jeg har lakkert dekslene på min El13-modell og da synes disse sporene godt også der:  Ouch 




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 februar 2013 at 20:37
Men disse sporene i pantograf dekslet kan bare sparkles. Samme med festet på midten. Jeg oppdaget at pantografen ikke trenger disse sporene i nedslått stand.
 
Jeg fjernet også "låsene" for å holde pantografen nede på -benene, og erstattet disse med en liten tapp på pantografdekslet. Dette er faktisk toppen av en Peco skinnespiker LOL
 
Jeg pyntet også opp på ramma som holder hele pantografen sammen og erstattet de etsede delene med 0,6 mm tråd. Etter lakkering, å ha boret opp de tilhørende isolatorene, og fjernet den store "bøtta" under, er hele pantografen limt til disse.
 
Hvor langt man ønsker å detaljere pantografene er opp til enhver, men mulighten til ombyggingen burde være lik på BM 69.
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Pelle
Date Posted: 04 februar 2013 at 22:19
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:



Men disse sporene i pantograf dekslet kan bare sparkles. Samme med festet på midten. Jeg oppdaget at pantografen ikke trenger disse sporene i nedslått stand.
 
Jeg fjernet også "låsene" for å holde pantografen nede på -benene, og erstattet disse med en liten tapp på pantografdekslet. Dette er faktisk toppen av en Peco skinnespiker LOL
 
Jeg pyntet også opp på ramma som holder hele pantografen sammen og erstattet de etsede delene med 0,6 mm tråd. Etter lakkering, å ha boret opp de tilhørende isolatorene, og fjernet den store "bøtta" under, er hele pantografen limt til disse.
 
Hvor langt man ønsker å detaljere pantografene er opp til enhver, men mulighten til ombyggingen burde være lik på BM 69.
 


Jeg er helt sikker på at du kan nye pantografer av NMJ siden de også selger disse løst.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 februar 2013 at 02:36

Da har jeg prøvekjørt modellen litt med noen dekodere, og funnet ut hvilke funksjonsutganger som styrer hva, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. Den bruker faktisk alle 6 funksjonsutgangene som er tilgjengelig på en ESU Lokpilot V4.0:

F0f: Hvitt markeringslys motorvogn + rødt baklys styrevogn.

F0r: Hvitt markeringslys styrevogn + rødt baklys motorvogn. 

AUX1: Øvre lyskaster motorvogn.

AUX2: Øvre lyskaster styrevogn.

AUX3: Lys førerhus styrevogn.

AUX4: Lys førerhus motorvogn. 

AUX3 og AUX4 bruker logikknivåer etter NEM 660D, som seg hør og bør på en europeisk modell med 21MTC-grensesnitt. Navnene jeg har brukt på funksjonsutgangene, er også fra NEM 660D.

For å få retningsavhengig styring av øvre lyskaster, trenger man en dekoder som støtter "function mapping".

Om NMJ hadde spandert en transistor og et par motstander til på kretskortet, kunne AUX1 styrt øvre lyskaster av/på, og F0f/F0r kunne styrt retningen. Man har jo uansett markeringslysene på når den øvre lyskasteren brukes. Da kunne man klart seg uten "function mapping", og om man ikke bryr seg om lys i førerhusene, hadde det vært nok med 3 funksjonsutganger.

I tillegg til LokPilot V4.0, prøvde jeg også med Lenz Silver21+ og ESU Lokpilot Basic V1.0. På sistnevnte var kjøringen ganske hakkete med fabrikksinnstillingene, med de andre kjørte modellen ganske pent, selv om egenskapene antagelig kan optimaliseres. Noen slik tuning har jeg ikke prøvd ennå, og Basic-dekoderen har jeg uansett ikke tenkt å bruke til BM69.

Lenz-dekoderen har bare 5 funksjonsutganger, og kan derfor ikke styre lys i motorvognas førerhus. Det kan pussig nok Basic-en, som har udokumentert styring av AUX4, men ikke av AUX2 og AUX3.



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 februar 2013 at 12:13
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


......, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. ...


Av ren nygjerrighet; siden jeg ikke har tidligere erfaring med NMJ-modeller Embarrassed , dog en rekke andre produsenter ...
Dokumentasjonen som følger med min AC-utgave, er beskrivelse av sammenføyningen av enhetene, skifte av kopling og skisse med anvisning for montering av dekoder.
Det burde vel vært noe mer?

Med fx ESU BR 151 følger det med en liten bok ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Stein
Date Posted: 08 februar 2013 at 14:39
Nmj har aldri klart å levere noe særlig med dokumentasjon eller "bruksanvisning" til sine modeller. Selv på Superlinemodellene begrenser det seg til et lite ark.

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2013 at 17:24
Unntaket må være første utgave av El 17.
Der fulgte det med et lite hefte med data på forbilde og komplett "exploded view" av loket.
Det var også en beskrivelse av vedlikehold.
 
- Trodde at dette var den "nye" standarden som NMJ skulle legge seg på? - Men dessverre ble det et engangstilfelle.
 
Mht. Superline, så fulgte før ofte et koblingsskjema med. Dette hadde så mange feil, at det er likegodt de utelater dette!


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 februar 2013 at 23:09

Jeg ser at NMJ nå selger en dekoder (ESU LokPilot V4.0) som er "satt opp ferdig for lysfunksjonene for NMJ Topline Bm69":

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7324" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7324

Det er ikke nevnt noe om motorinnstillinger. Betyr det at det ikke er noen grunn til å justere motorparametrene om man allerede har en "standard" LokPilot V.4.0?

En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt?

Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.:

F0: Topplampe + markeringslys (retningsstyrt)

F1: Markeringslys (retningsstyrt)

Kjøring fremover/bakover: Markeringslys (retningsstyrt). Programmeres på LokPilot V4.0 ved først å sette CV31=16 og CV32=2, og deretter CV298=1 og CV314=2.

For å få mest mulig lik betjening av forskjellige dekodere, synes jeg det er best å la F3 og F4 beholde standardfunksjonene, dvs. styring av hhv. skiftemodus og bremse-/akselerasjonsforsinkelse. I stedet la jeg førerhusbelysningen til F5, og gjorde den retningsstyrt.



Posted By: Kait
Date Posted: 14 februar 2013 at 00:53
Jeg tok med en av dekoderne, men den krever definitivt justering av motorparametrene.
 
Jeg holder fortsatt på, så hvis noen har funnet verdier som går bra, så kom gjerne med dem.
 
Kai


Posted By: hsa77
Date Posted: 18 februar 2013 at 13:03
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt?

Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.:


Lyset på 69-sett i 1:1 styres slik:
  • De to nedre lampene skifter automatisk mellom hvitt foran og rødt bak, men de kan også styres manuelt (det er mulig å skru dem helt av, rødt foran, hvitt bak etc - dette er imidlertid ikke vanlig å gjøre da reglementet tilsier hvitt foran og rødt bak...)
  • Topplanternen styres manuelt mellom av, nærlys og fjærnlys. Frem til 2009 var det tillatt å skru lanternen helt av ved dimming av lyset under kjøring - i dag skal topplanternen alltid være tent under kjøring. Ved hensetting skrus topplanternen av. Det er også mulig å skru på (les: glemme å skru av ved endebytte) topplanternen i bakre førerrom slik at den lyser bakover med full styrke.
Dette gjelder alle 69-sett, lysstyringen er den samme selv om alle settene nå har fått byttet ut den gamle topplanternen med nye xenon-lys.


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 februar 2013 at 17:09

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

[...] Frem til 2009 var det tillatt å skru lanternen helt av ved dimming av lyset under kjøring - i dag skal topplanternen alltid være tent under kjøring. Ved hensetting skrus topplanternen av. Det er også mulig å skru på (les: glemme å skru av ved endebytte) topplanternen i bakre førerrom slik at den lyser bakover med full styrke.

Takk for svaret!

Noe slikt som som det siste (men muligens dimmet?) ser vi et eksempel på her:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16736" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16736

Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen  til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme?

Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på.


Posted By: hsa77
Date Posted: 18 februar 2013 at 17:47
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen  til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme?

Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på.

90-tallet var nok før min tid! Men det var (og er) vanlig å dimme lyset når man kjører inn mot plattform, møter andre tog, kjører i nærheten av vei med biltrafikk (av hensyn til bilister) etc. Som sagt var det frem til 2009 tillatt å skru topplanternen helt av ved dimming av frontlys - i og med at de fleste bildene er tatt i nærheten av stasjoner sier det nok derfor lite om hvordan lyset ble brukt mellom stasjonene. Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett - så derfor tror jeg det nok alltid har vært vanlig å kjøre med fullt lys på mellom stasjonene. Lyset fra topplanternen på 69-settene var dessuten heller begredelig svakt, så det var knapt mulig å se om det var påskrudd på en solskinnsdag!

Lys i førerrom brukes først og fremst når toget står stille (når toget står hensatt skal lyset stå på i det ene førrerommet) - men dersom man har behov for å ta en kikk i ruteboka under kjøring er det vanlig å skru på lyset også i fart.




-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net