NMJ type 69 |
Post Reply ![]() |
Page 123 4> |
Author | ||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 januar 2011 at 20:11 |
|
Noen som vet/har hørt noe om NMJ type 69??
Siste som står er at det kommer i løpet av 2009/2010?
|
||
![]() |
||
totenmann ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 13 mars 2007 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Må nok vente en stund til,,,,men venter gjerne til modellen klar jeg. |
||
![]() |
||
asbjotve ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tålmodighet er en dyd. Har blitt utsatt og utsatt og utsatt. Ifjor sa de at: "Vi går inn i nytt år stadig med forsinkelse for BM69. I løpet av 2010 vil denne modellen endelig bli leveringsklar.
Vi hadde tenkt at vi kunne bruke tegningene og omarbeide disse men
erfarer nå at vi må starte på nytt både med tegningene og formene. Ventet ankomst blir derfor først i 2010. "
Vi får bare vente og se.. |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nmj har vel ikke laget Motorvogner i topline tidligere, så jeg tenker de ville prøve ut en leverandør på type 71/73 først. Vil nesten vedde på at type 69 er neste ut...
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Thofin ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Rykte går at NMJ vil servere oss type 69 til Jul i 2011, fabrikken i Kina skal bare gjøre seg ferdig med alle 73/71 modellene som ser ut til å bli en stor suksess, så starter prøveproduksjon av 69…imens får vi bare håpe de ikke finner på å lage disse i tomatjuice fargen…
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har mer tro på at man merker konkuransen fra andre produsenter som nå begynner finne det norske markedet for interessant, og dermed må sette opp tempoet på modellproduksjonen for å komme andre i forkjøpet. Type-69 er jo allerede annonsert og den vet andre produsenter at NMJ kan lage på kort varsel, så dermed kan man legge det prosjektet på vent og konsentrere seg om flest mulig andre prosjekter før andre produsenter tar dem. Dette er jo ikke noe enestående for NMJ/Norge, men en taktikk mange andre produsenter og bruker; ved å annonsere at de skal komme med en modell så gjør de det mindre attraktivt for andre produsenter å satse på samme modellen.
Før kunne man annonsere en ny modell eller to i året og markedet ville juble. Nå er situasjonen slik at man må pøse på med modeller for å komme andre produsenter i forkjøpet
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, jeg reagerte nok også på dette at type 69 har vært lovet i årevis, og vips så er plutselig type 73 klar for salg. Så jeg mistenker at eika er nær kjernen her.
Det er nok en god forretnings taktikk, men kundevennlig?
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror faktisk at NMJ her er offer for flere omstendigheter utenfor deres kontroll, selv om jeg vet de er flinke foretningsfolk.
Årsaken til dette, er at jeg har ved selvsyn sett flere prototyper av BM69 og ut fra det jeg har selv sett, godt kan forstå at de har måttet starte opp på nytt. Den aller første produsenten som skulle "gjøre" BM69 var Lima - som gikk konkurs. Den andre produsenten ble "tatt av flommen" i Tyskland (ca. 2003?). De skulle også produsere B7-serien. Det gikk vel en tid for å få avklart om de kunne fortsette, før NMJ innledet et samarbeid med Heljan. De var faktisk klar med en rekke prototyper som alle ble forkastet av årsaker jeg godt kan forstå etter å ha sett noen av disse. Jeg tror det hele kom så langt at Heljan ville starte produksjon men NMJ ikke synes dette var godt nok? Heljan er jo kjent for å ha sluppet igjennom mange uferdige modeller til produksjon.
Etter disse 2-3 forsøk var nok NMJ på søk etter en ny produsent som kunne starte fra begynnelsen av igjen. Jeg forsto det som at de gjerne ville se om denne produsent hadde tilstrekkelig kompetanse til en såpass avansert modell etter deres kvalitetskrav, så derfor kom B3/B7-seriene tidligere. Da de så skulle starte på BM69, jobbet de en stund i Kina med tilsende tegninger, før de måtte gi opp og gå tilbake til NMJ for å få tak i nye tegninger og mål. Jeg har forstått det slik at produsenten i Kina startet likt på BM69 og BM71/73, men tegningsunderlaget for den siste var bedre, derfor denne rekkefølge på levering.
Nå kan man sikkert ut fra andre hendelser mistenke NMJ for å ha andre hensikter, slik jeg ser her i tråden? Imidlertid tror jeg ingen andre større fabrikker er interesseret å lage en så særnorsk modell som BM69? Da satser man på modeller som kan dekke et større marked (med unntak av kanskje Lima som gikk konkurs).
Agder Modellteknikk sin utgave var for det første en annen grunnvariant av BM69 og for det andre en messingmodell med prissetting som ved lansering overhodet ikke hadde samme marked. Derfor kan jeg ikke med min beste vilje forstå at dette hadde noen som helst betydning hverken for NMJ eller Agder Modellteknikk.
Jeg tror derfor at tålmodige kunder som har forhåndsbetalt og ventet lenge, har en "hyggelig overraskelse" i vente?!
|
||
![]() |
||
GeirG ![]() Viderekommen ![]() Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Selvfølgelig håper vi den kommer i nyeste fargesetting!
![]() |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tomatjuice? Hvordan ser den ut?
Petter
|
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tomatjuice høres ut som den gamle svenske El-lok farven; den oransje som RC-lokene ble levert i.
NSBs aller nyeste passasjertogdesign som BM69erne nå har, og som i modell finnes som Rivarossis B5 og NMJs nyeste B3 kalles vel vanligvis for tomatsuppe!
![]() Det er sølv, skrikende rødt med oransje dører. Ikke så veldig vakkert etter mitt syn. Men håper at NMJ kommerogså med denne varianten når de først får skikk på støpeformene
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk! Da er det avklart, jeg så for meg en Bloody Mary på skinner.
Petter
![]() |
||
![]() |
||
einars ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Agder Modell Teknikk i Kristiansand har for flere år tilbake gitt ut 69D Ii messing.Modellen ble
laget i DCC og AC, og i 2 og 3 vognsutgave.
Samme firma har nå lagt ut annonse for 69D i skal 0.
se flg. nettadresse: www.dhp.no
|
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De må gjerne annonsere 69A (H0) i original utførelse og
![]() |
||
![]() |
||
Thofin ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
det var tomatsuppe fargen jeg mente....den er helt forferdelig. Har også hørt at NSB har fått masse peeeeez for dette sprelske fargevalget og er på vei til å forkaste det ved neste pens for å bruke mj term..........
![]() |
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Skal bli artig å se hvor mange fargeskjema NSB kommer til å benytte før NMJ får modellen ut på markedet
![]() Petter
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror, Eika, at da BM69 ble lanser av NMJ, var det ikke så mange mindre produsenter som fikk produsert sine modeller i Kina? - Ei heller NMJ, HobbyTrade, Jeco og andre skandinaviske som kunne tenkes å besitte den nødvendige kompetanse til å frembringe en modell med kompleksitet som BM69.
Derfor må man gå tilbake til den tiden da BM69 ble først lansert av NMJ og se på de muligheter som eksistere da. Det er ikke så mange år siden "kinaproduksjon" ble et reelt alternativ for små produsenter til å konkurere med "de store europeiske" MJ-produsenter. Dette er årsaken til at jeg mener at en "europeisk storprodusent" måtte stå for produksjonen - dengang.
I utgangspunktet skulle etter det jeg vet, BM69 fremstilles av Lima i samarbeid med NMJ (slik som B5-vognen). Lima fikk først nye eiere der samarbeidet ikke gikk like bra - og gikk siden konkurs.
Dersom man ser på modellen av ICE-T fra Lima, kan man danne seg et visst inntrykk av hva man kunne ha forventet om modellen hadde blitt realisert. Dette er en modell som er fullt på høyde med det som andre europeiske storfabrikker produserte på denne tiden.
Siden det, har NMJ vært "på leting" etter en ny produsent som kunne gjøre jobben.
Jeg har stor forståelse for at NMJ er noe oppgitt (og kanskje demotivert) etter såpass mye motgang i dette prosjekt - og at BM69 ikke lenger har topp prioritet hos dem? - Det tror jeg de fleste av oss også hadde blitt?
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vel akkurat den stadige forsyvningen av leveranse dato som har irritert en smule.... så ja,... jeg tror kanskje NMJ hadde tjent anseelse på en liten erkjennelse der.
Hvor mange ganger har det kommet ny dato mon tro? Vi er mange som ønsker oss disse settene, ikke hold oss for narr. Si det som det er.
Jeg har tro på et godt produkt når/hvis det kommer, men kan de ikke være litt ærlige med oss da?
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det med forskuddsbetaling er intet problem, slik jeg ser det.
Jeg er selv en av dem som (fortsatt) har forskuddsbetalt - og jeg har flere ganger fått tilbud om å få pengene mine tilbake. Jeg vet at flere har ønsket dette og fått forskudd returnert - uten problem.
Når jeg allikevel opprettholder forskuddet, er det i forvissning om at det er en bedre anbringelse av pengene enn å sette dem i banken. Der får jeg 3% rente (på høyrentekonto) og må betale 50% av dette i skatt. Da må jeg eventuelt vente på modellen i noen 10-år før det hadde vært lønnsomt å kansellere forskuddet!
Det skulle heller ikke forbause meg om NMJ kommer med et ekstra gunstig tilbud til de (relativt få?) tålmodige kunder som fortsatt har forskuddsbetalt? Det hadde i så fall vært "typisk NMJ".
Når det gjelder stadige utsettelser, har i hvert fall jeg fått beklagelse og informasjon fra NMJ. Jeg ville tro de som ikke har forskuddsbetalt ikke kan forvente seg slikt? De har jo i så måte ikke tilkjennegitt sin interesse - og hva skulle NMJ i så fall beklage over for dem? Edited by Kjell H. - 23 januar 2011 at 14:39 |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det ikke 28% på renteinntekter?
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
Mini ![]() Nykommer ![]() Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
SITAT KJELL H.:"Når det gjelder stadige utsettelser, har i hvert fall jeg fått beklagelse og informasjon fra NMJ. Jeg ville tro de som ikke har forskuddsbetalt ikke kan forvente seg slikt? De har jo i så måte ikke tilkjennegitt sin interesse - og hva skulle NMJ i så fall beklage over for dem?"
Selvsagt trenger ikke NMJ beklage at de har forespeilet MJ-Norge en modell de annonserte for åtte år siden. Grunnen til det? Vi er avhengige og kjøper det jo uansett når det kommer. Det er pusherens privilegium det vet du...
![]() |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vel halve sannheten. - Man må også ta med formueskatt - og ved lav rente (som nå) blir denne omtrent like høy som inntektskatt på renter. Det er totalen som teller!
Kanskje et luksusproblem men det er lite motiverende for oss "samfunnets støttespillere".
Ellers kan jeg ikke se at om du ikke bestiller en vare i en butikk, så trenger vel ikke butikken beklage over for deg at denne ikke kommer eller er forsinket?! Hvordan kunne de vite at du kanskje kunne være interessert? Har du bestillt og/eller betalt, er det noe annet!
Det er etter min mening irrelevant for andre å "sutre om dette".
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvem snakker du om her?
Jeg er forsåvidt enig. Jeg forventer overhodet ingen beklagelse, siden jeg ikke engang har bestilt noe.
Men som en annen sa, så har NMJ nærmest reservert BM 69-prosjektet for seg selv i snart 7 år. Og det er fullt mulig at noen andre kunne gitt oss denne modellen for lengst. NMJ er jo ikke alene om å satse på det norske markedet.
Jeg synes det blir litt vel spekulativt med slike månedlige utsettelser på leveringsdatoen gjennom så mange år. Det kunne nemlig vært artig om 69A-settene kom, mens forbildet fortsatt var i drift. Og akkurat det begynner å haste, A-settene lever neppe i 7 år til.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan gjerne utdype dette - men det er tema for et annet forum.
Det er faktisk noen av oss selv med normale inntekter som betaler mye skatt. Dette må til dersom man skal ha tog i Norge (og andre samfunnsgoder) - selv om det ikke alltid er like motiverende.
For meg er forskuddsbetaling og bestilling av BM69 til en fast forhåndsavtalt pris forhåpentligvis en bedre anbringelse av dette relativt lille beløp man her har forhåndsbetalt enn å kjøpe modellen til den pris som forlanges når den en gang er ferdig? Jeg regner med dette på sikt gir best avkastning for meg?
Et annet aspekt som "støttespiller" er at de fleste produsenter er avhengig av forhåndsbestillinger for at en modell overhode skal bli realisert. Dette gjelder ikke bare NMJ, men også større produsenter. Man ser derfor ofte at det annonseres med nye modeller som ikke blir realisert, grunnet sviktende forhåndsbestillinger. Jeg håper jeg har vært en slik "støttespiller" for norsk MJ de siste 25 år?
I saken BM69 skal man ikke heller glemme at dette var NMJ´s første større egensatsing på en masseprodusert modell. Man var her kanskje avhengig av både kapital og garantert omsetning for at modellen overhodet skulle realiseres? Hadde man ikke hatt "støttespillere" i starten av prosjektet, hadde det kanskje blitt kansellert ?
Når det er snakk om "å reservere" seg modeller, så var nok Agder først ute med sin BM69D/E?
Som sagt, var dette er småseriemodell av et sett som egentlig er så forskjellig fra NMJ´s annonserte plastutgave av BM69A/B/C at det har forundret meg at man ikke brukte et nytt typenummer hos NSB mht. forbilde? Her har 2 produsenter henvendt seg til 2 kjøpergrupper med 2 ganske ulike modeller.
Det er prisverdig at produsenter sier hva de jobber med over for andre konkurrenter. Da slipper man "dobbeltbookinger" som man f.eks. fikk i Tyskland mellom Märklin og Piko når det gjaldt ICE3.(som forøvrig var så like at det endte med søksmål)
Jeg skjønner ikke hva som er spekulativt mht. utsettelser av BM69 når de virker velbegrunnet og etter det jeg kan vurdere, ligger utenfor NMJ´s kontroll?
Dette er ikke snakk om "reservering" men unødige kollisjoner i et ellers begrenset marked.|
|
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kanskje det var en ide om noen andre annonserte at de ville sette type 69 i produksjon, da ville kanskje NMJ få fingeren ut.
Petter
![]() |
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mhp "forskjellige kjøpergrupper" så har jeg både kjøpt en Agder BM 69 (av restlageret som produsenten tilbød her på Forum før jul) og tenkt å kjøpe en NMJ når de dukker opp. Jeg tror nok at de fleste som kjøper messingmodeller også kjøper plastmodeller hvis kvaliteten er bra nok! Teorien om at en produsent "blokkerer" for en annen synes ikke å stemme hva angår El11: der er det da vitterlig to produsenter som begge kommer med modellen. Første i to forskjellige design, kun i DC og den andre i fire design og både DC og AC |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg klandrer ikke NMJ for forsinkelsen overhodet. Men de burde spare seg for stadig nye leveransedatoer gjennom så mange år.
Hvorfor drar du inn Agder i dette? De annonserte sin modell ca tre dager før NMJ, og har levert sin modell for mange år siden.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er da ikke til å unngå at noen produsenter vil komme med samme modell samtidig. Men det er ikke sikkert at den ene (eller andre) ville fortsatt med prosjektet, hvis de visste om dette på et tidlig tidspunkt.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |