Print Page | Close Window

Navn på design

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5037
Printed Date: 23 november 2024 at 18:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: Navn på design
Posted By: Sven Ole
Subject: Navn på design
Date Posted: 31 desember 2009 at 12:14
Siden jeg er i spørrehjørnet i dag.
Hva kalles designet NSB bruker i dag, når vi har brukt opp gammeldesign, mellomdesign og nydesign fra tidligere?

-------------
SOHo

Replies:
Posted By: Morten M
Date Posted: 31 desember 2009 at 13:55
Tomatsuppedesign... Disapprove

Posted By: ses
Date Posted: 31 desember 2009 at 14:23
NJKs Forskningsavdeling har en nettside om fargesettingen på NSB-materiell:  http://www.njk.no/forskningsavdelingen/Artikler/design/design.htm - http://www.njk.no/forskningsavdelingen/Artikler/design/design.htm

-------------
Svein S

Date Posted: 01 januar 2010 at 11:16
Så om jeg ikke forsto forskningsavdelingens nettside feil, så er tomatsuppe en riktig begnelse.

-------------
SOHo

Date Posted: 01 januar 2010 at 11:28
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Så om jeg ikke forsto forskningsavdelingens nettside feil, så er tomatsuppe en riktig begnelse.

Riktig og riktig. Det er en slangbetegnelse utformet av noen som ikke liker fargesettingen. Men den har fått en viss utbredelse.

-------------
Svein S

Posted By: traiNman
Date Posted: 01 januar 2010 at 12:48
Hvem sier at jeg ikke liker tomatsuppe?

Navnet ble brukt humoristisk av en eller annen som ikke var så begeistret for fargesettingen siden betegnelsen nydesign allerede var i bruk, og siden har det blitt hengende ved. Kanskje vi burde gå over til å bruke program nr eller epoke nr siden det sikkert vil komme flere nye designprogram i fremtiden.

Når det gjelder tomatsuppedesignet er det vel litt slik som med øl og sigaretter, ingen liker det når man begynner med det, men over tid klarer man å venne seg til det slik at det smaker riktig godt.

Vil i denne forbindelse minne om da de danske statsbaner (DSB) innførte IC3 motorvognsettene. Morsomme sjeler ga dem hurtig klengenavnet Hudormen. Dette utnyttet DSB og i en periode fikk man utlevert en liten pose spiselige hudormer når man reiste med IC3 (en pose hudormlignende vingummi-slikkeri fra Bon-Bon).

Petter Smile

Date Posted: 01 januar 2010 at 12:56
Men forskningsavdelingen bruker denne betegnelsen selv, så da er det jo en offesiell betegnelse, og ikke bare slang.

-------------
SOHo

Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 01 januar 2010 at 13:37

Men forskningsavdelingen bruker denne betegnelsen selv, så da er det jo en offesiell betegnelse, og ikke bare slang.
Hvis det skulle vært en offisiell betegnelse, så måtte det vært NSB selv som kalte deseignet for tomatsuppedesign. NJKs forskningsavdeling har ingen offisiell myndighet i så måte; NJK er vel en privat organisasjon uavhengig av NSB.

Betegnelsene "gammeldesign", "mellomdesign" og "nydesign" er vel såpass etablerte at jeg ikke synes det ville være et poeng å erstatte dette med epoker. Derimot kunne man kanskje tenke seg at fremtidige design knyttet årstall evt til tiår, omtrent som militære uniformer (støvler M77, som kom i 1977 fx)? En mer nøytral beskrivelse av tomatsuppedesignet kunne da være 2000-tallsdesign fx

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.

Posted By: Jonas
Date Posted: 01 januar 2010 at 14:02
Hvorfor det? Vi har jo flere supper!

Minestronesuppe, Blomkålsuppe, Ertesuppe, Lapskaus...

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk

Date Posted: 01 januar 2010 at 14:10

Nå er det jeg som har skrevet den nettsiden, så jeg tror jeg kan gi en offisiell forklaring på at dette ikke er en offisiell betegnelse. Hvis man ser hva det står som overskrift i den kolonnen, så forklarer det det hele: "Forslag på navn".

-------------
Svein S

Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 01 januar 2010 at 14:11
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Hvorfor det? Vi har jo flere supper!

Minestronesuppe, Blomkålsuppe, Ertesuppe, Lapskaus...
Det blå signaturdesignet bør da få navnet "blåbærsuppe". Og til det grønne 72-settdesignet passer kanskje navnet "grønnsaksuppedesign" eller - siden settene er italienskproduserte - "minestronedesignet"!Big smile

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.

Date Posted: 01 januar 2010 at 14:15
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Betegnelsene "gammeldesign", "mellomdesign" og "nydesign" er vel såpass etablerte at jeg ikke synes det ville være et poeng å erstatte dette med epoker. Derimot kunne man kanskje tenke seg at fremtidige design knyttet årstall evt til tiår, omtrent som militære uniformer (støvler M77, som kom i 1977 fx)? En mer nøytral beskrivelse av tomatsuppedesignet kunne da være 2000-tallsdesign fx

Å kalle noe med betegnelsen "ny" i er egentlig helt håpløst. For ny blir etterhvert gammelt, og da blir slike betegnelser bare anakronismer. Men at disse betegnelsene er rimelig godt etablert, er nok så - dessverre. Det er all grunn til å finne noen bedre betegenelser, og ta de i bruk. Å angi noe med årstall er selvsagt mer varig, men sier lite utover å angi omtrent når den oppstod. Slik sett er "tomatsuppe" en betegnelse som verken blir anakronistisk med tiden, og den er talende. Antagelig vil den hefte ved denne fargesettingen lenge.

-------------
Svein S

Posted By: traiNman
Date Posted: 03 januar 2010 at 20:19
Og noen har jo allerede innført betegnelsen "Sølvsuper" på CargoNets siste design, andre kaller de røde og gule Di-8 for "Duplo", det trenger altså ikke nødvendigvis være en suppe.

Petter Smile

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net