Print Page | Close Window

Smalsporbane 900 mm

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3243
Printed Date: 05 juli 2024 at 20:41
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Smalsporbane 900 mm
Posted By: EFP&CO
Subject: Smalsporbane 900 mm
Date Posted: 15 januar 2008 at 14:22
Har et emne under H0 / "Modulbane?" Har en drøm om å lage litt av smalsporbanen fra Nordag i Saudasjøen til EFP i Sauda. Banen blei byggd av tyskerne med ukrainske og franske krigsfanger.
  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/no9981705-48.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/no9981705-48.jpg   :Vil starte med huset litt i bakgrunnen , kloss i banen og Øgreid trelasthandel tvers over gate og spor, Grand Hotell ligger foran "Russebrua"og på andre sida er det EFP&Co Ltd ,som hadde ca.1 mil med normalspor og som fortsatt har fyr på ovnene, men uten røykenClapog med franske eigere: Eramet Norway.
    http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1010010.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1010010.jpg   :utsnitt av tyskernes nøyaktige plantegning.
 
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Nordag.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Nordag.jpg . Dårlig bilde fra Nordaganlegget i Saudasjøen.
 
                                Tyskerne valgte 900 mm sporvidde og det blir sånn ca. midt imellom alle skalaer eg kjenner til.
       Tenkte på H0 da eg har fokus på landskap og bygninger. OM tanken  skulle friste andre, det blir vel sambygdinger-pga beliggenheten, så tenker eg på seksjoner i ca. 60 cm bredde.
       Banen er 2,5 km lang, +2 store fabr.områder.
       Er nå ikkje fullt så sikker på skalaDisapprove derfor penser eg over i denne kategori. Både Håvard H og KnuT anbefaler  0-skala. Såg dette som et for stort og kostbart prosjekt -samt lite utvalg- men ser at  Fleischmann Magic Train ( http://www.vmji.no/index1.html - http://www.vmji.no/index1.html  ) både er rimelig og svært nær originalen: Budich BTL 150 PS.
         Blir 60 cm for smalt til 0-skala? Hus- vei -bane og sjø??
 (oppdatert bilde og info)
            


-------------
Gospeltrain



Replies:
Posted By: oivind
Date Posted: 15 januar 2008 at 22:05

Det finnes mye amerikansk i skalaen du nevner som kalles On30 i USA, dvs. i O-skala med 30 tommer sporvidde. Det er altså ikke 60 cm, men 76 cm sporvidde. I modell kjører de på samme sporvidde som HO (16.5 mm), men det er lengre avstand mellom svillene. Her er en link til Bachmann. Det er bare amerikansk, så det er mulig disse ikke ligner på de norske modellene du er ut etter.

http://www.bachmanntrains.com/home-usa/catalog/?cat_id=92&start=0&sortOrder=id - http://www.bachmanntrains.com/home-usa/catalog/?cat_id=92&start=0&sortOrder=id

Peco har et lite utvalg i spor og veksler for denne sporvidden, de kaller det O-16.5. Dette tror jeg du kan kjøpe f.eks. fra Vestfold MJ-Import.

mvh
Øivind
 


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 12 april 2008 at 23:41
Har nå gitt opp H0e/m pga skepsis til driftegenskapene på så små 2-aksla lok,   http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/H0e/P1260730.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/H0e/P1260730.jpg Så da er det bare å hoppe i det med 0e, eller 0n30, som Øyvind  viste til. Vil prøve å komprimere på breddemål og endel "juksing" må til, men eg ser fram til å bygge i 1:45,  på styrofoam plater 120*60 cm
Første lok er bestillt fra VMJI ; Stainz 2, er det nærmeste eg kommer originalen Budich BTL 150 PS  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1260926.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1260926.jpg
Magic Trains kjører på H0skinner som blir 750 mm. Det er et stykke unna 900 mm Confused så noe bør vel gjøres med det?
Her ser du forskjellen på H0e og 0e: loka er ca.like store i 1:1
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Magic%20Train%20Budich/P1270322.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Magic%20Train%20Budich/P1270322.jpg
 
oppdatert link


-------------
Gospeltrain


Posted By: Roger
Date Posted: 13 april 2008 at 18:56
Hei!
 
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Blir 60 cm for smalt til 0-skala? Hus- vei -bane og sjø??
 
Nei, det vil jeg ikke tro. http://carendt.us/scrapbook/page53a/BeaverCreek.jpg - Dette anlegget er 60cm dypt og i skala/sporvidde 0n30. Det burde således gi deg en idé om hvor mye plass du får med en slik dybde. Her kan du se hele http://carendt.us/scrapbook/page53a/BeaverCreekPlan.gif - sporplanen . Anlegget fant jeg på http://carendt.us/scrapbook/page53a/index.html - hjemmesiden til Carl Arendt.
 
Ellers vet jeg at "Den Gamble Rallaren" skal skrive om sitt nye 0e-anlegg i ett av de kommende nummerne av Allt om hobby. - Der burde man muligens kunne finne noen tips.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 13 april 2008 at 22:43
Flotte linker Roger! Det er det som gjør dette forumet så interessantGeek! her er utallige "utganger" til spennende prosjekter!
Har dei 4 første artiklene fra "Den Gamble Rallaren", ingen tvil om at det var puffen over i 0e, så det skal bli fint å følge fortsettelsen.


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 22 april 2008 at 21:28
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Første lok er bestillt fra VMJI ; Stainz 2, er det nærmeste eg kommer originalen Budich BTL 150 PS 
Magic Train,  type Stainz, er et trivelig lite 0e lok. Nå er det finmålt opp mot original tegning    http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Magic%20Train%20Budich/P1270061.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Magic%20Train%20Budich/P1270061.jpg
Tanken er ca.20mm for kort, og hytta må modifiseres noe ++ men akselavstand er ok, det er det viktigste.
 
Takk til MagneH Tonguefor vanvittig flotte bilder av Årdal-loket, som er identisk med dei 2 Sauda-loka. Bilder sier mer enn mange ord,-og ein snitttegning.
Siden dette bildet alt er lagt ut på forumet, legger eg ved "modellen" ved siden av den "orntlige" Budich.
  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1270060.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1270060.jpg


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 10 oktober 2008 at 20:57
Har starta såvidt med Nordagbanen Sauda-Saudasjøen. For å treffe sånn ca. med 900mm sporvidde  har eg valgt skala 1:50, (1,5mm for smalt)    Det kalles "arkitektskala." Preiser lager litt figurer, og ellers får 1:43 materiell kunne brukes?   Vil bruke H0/ 0n30 skinner, og Magic Trains materiell.  
    Så greitt å skalere ned fra fullskalaSmile!
Har begynt på mitt første scratchbygge av hus, skulle vært en "mockup", men det ser såpass bra ut med dei plastbølge-platene at eg går for ferdig modell.
 Dette var skøy! Bygge et ekte vestlandshus fra heimbygdaThumbs%20Up Med data er det bare å forstørre bilder og tegninger til rett mål. Vinduene blir en utfordring, men sutaket er kommet på plass på drevsia:    http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1280893.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1280893.jpg
 
oppdatert link


-------------
Gospeltrain


Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 11 oktober 2008 at 11:00
Vi som bygger svenska 891-banor i H0 använder gärna den amerikanska skalan H0n3, spårvidd 10,5 mm. Det är den som kommer närmast 900 mm också.
 
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/H0n3 - http://svenskmjwiki.wikispaces.com/H0n3


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 31 oktober 2008 at 11:49
I konsesjonssøknaden av 23.03.1944, går det fram at det skulle/ blei brukt skinneprofil Pr.5 115/24 kg/m   Pr står for Preussisk.
Noen som har peiling på dette?
Hvilken code kommer nærmest denne spec?
 
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 31 oktober 2008 at 14:17
Kjenner ikke denne betegnelsen Embarrassed, men sammenlignet med skinneprofiler i Stålhåndboka fra 1976, kan betegnelsen bety at profilen er 115 mm høy.
Ut i fra målestokken 1:50, som du nevner, blir skinnestrengen 2,3 mm høy, hvilket skulle bli nær på code 90.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: stian.storengen
Date Posted: 31 oktober 2008 at 14:38
On30 er jo ganske nærme, 1:48.
24kg/m tilsvarer 48lbs/yd. http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm - http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm  gir da at du må velge code 70 eller 83, det siste blir nærmest (hhv 17 og 27 lbs/yd).
 
Se forøvrig på side 8 i denne http://feldbahn-ffm.business.t-online.de/Seiten/Projekte/Gleisbau/Gleisbauheft_2007_09_17.pdf - http://feldbahn-ffm.business.t-online.de/Seiten/Projekte/Gleisbau/Gleisbauheft_2007_09_17.pdf
 
 
Stian


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 02 november 2008 at 21:47
Takk for svar Jan, Bjørn Egil og Stian!
Bør nok velge code 83 eller 90. Best å ha dette iorden i konsesjonssøknadenLOL, for det er det stadiet eg er på.
 
Satte inn kjellervinduer hos Mandius, nå mangler det å få inn døra så ikkje kattene trør i nypussa kjellergolv.
har og lodda et epletre, og bona Forden.
 
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290058.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290058.jpg


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 15 november 2008 at 21:29
Har laga stovevindua: http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290064.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290064.jpg  
malte med Humbrol oljemaling 
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290066.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290066.jpg
 det blei mye bedre enn acryl som får pappen til å ese utSmile.
Kjellerdør er og på plass.
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290081.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290081.jpg
 
oppdatert


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 03 januar 2009 at 23:46
Godt Nytt År mjf-ere!
Det er blitt litt framgang på Aarebrot huset; Huset er løfta 1cm, vindusrammene er skåret smekrere, den framste arken er på plass, taket på den skal kunne tas av for belysning ol.
Lager Vossaskifer i 0,25mm grått kopipapir, fra foto skalert ned til 1:50.
Mye arbeid å klippe og lime skiferDisapprove rekke for rekke!


-------------
Gospeltrain


Posted By: Fowler
Date Posted: 05 januar 2009 at 17:06
 Dette blir blir svært bra,men er det ekte snø denne ganngen?Ser sånn ut . Tak er noe puttl og er viktig for resultatet. Godt nyttår .
Roald.


-------------
G-Gubben


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 06 januar 2009 at 22:24
Originally posted by Fowler Fowler wrote:

 Dette blir blir svært bra,men er det ekte snø denne ganngen?Ser sånn ut . Tak er noe puttl og er viktig for resultatet. Godt nyttår .
Roald.
Godt Nyttår!   Denne gangen er det ikkje frotte-snø men tørr nysnø jaSmile.
Kjellergolvet er ikkje akkurat laga for utebruk, så det blei ein kort scene.
Nå må eg snart ta kontakt med Mandius`barnebarn;  som bodde i huset under og etter krigen, og få vite mer om dei to sidene av huset som eg mangler bilde av, + innvendig belysning ol.
 
Oddvar


-------------
Gospeltrain


Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 januar 2009 at 00:33
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

I konsesjonssøknaden av 23.03.1944, går det fram at det skulle/ blei brukt skinneprofil Pr.5 115/24 kg/m   Pr står for Preussisk.
Noen som har peiling på dette?

Hvilken code kommer nærmest denne spec?



Litt motstridende info om dette rundt om på nettet. Mange hevder at høyden er 115mm på Preußen 5 profilet slik som enkelte også har antydet her på forumet.

Men på nettstedet under hevdes det at Preußen 5 profilen er 110mm høy og veier ca. 22kg/m. Mannen som hevder dette har en haug med slike skinner (i 1:1), så det er ikke umulig at han har rett.

Her er mer info:
http://www.seppelbahn.de/gleisbau.html - Skinnebygging i 1:1 industribane


I 1/50 blir code 100 (2,54mm høy) sannsynligvis det greieste valget hvis man tar utgangspunkt i 115mm skinnehøyde.

Men det finnes faktisk code 90 nysølvskinner å få kjøpt om du ønsker eksakt riktig skinnehøyde.
Disse folka i England selger godsakene:
http://www.marcway.co.uk/trackm.htm - Marcway
(Det er "flat bottom rail" som er den engelske betegnelsen på de skinneprofilene som er aktuelle i denne sammenhengen)

Legger du 110mm til grunn blir skinnehøyden 2,2mm i 1:50.
Da er code 83 med sine 2,1mm nære nok, spør du meg! Code 83 er også en temmelig kurant profil å få tak i.

Selv ville jeg valgt code 83, siden dette er en industribane tror jeg den lettere profilen vil gi det beste visuelle inntrykket.

Men dette er smak og behag, og ikke noe å miste nattesøvnen over!

Forøvrig et orginalt og spennede prosjekt du har valgt. Imøteser den videre utviklingen i spenning!


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: MY1201
Date Posted: 07 januar 2009 at 01:42
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Tyskerne valgte 900 mm sporvidde og det blir sånn ca. midt imellom alle skalaer eg kjenner til. Tenkte på H0 da eg har fokus på landskap og bygninger.
 
Det er mulig å få til dette i H0. Hvis du bruker svenskt spor, så er det mulig. Svenskene har smalspor med 891mm sporvidde. Dette blir i H0 10,24mm, mens 900mm blir 10,34mm i H0. Er dette noe å tenke på før en gir seg i kast med byggingen?
 
Uanskvett, lykke til videre Thumbs%20Up 


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 januar 2009 at 09:10
Originally posted by stian.storengen stian.storengen wrote:

On30 er jo ganske nærme, 1:48.
24kg/m tilsvarer 48lbs/yd. http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm - http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm  gir da at du må velge code 70 eller 83, det siste blir nærmest (hhv 17 og 27 lbs/yd).

 

Se forøvrig på side 8 i denne http://feldbahn-ffm.business.t-online.de/Seiten/Projekte/Gleisbau/Gleisbauheft_2007_09_17.pdf - http://feldbahn-ffm.business.t-online.de/Seiten/Projekte/Gleisbau/Gleisbauheft_2007_09_17.pdf



Jeg ville også ha satset på 1/48 skala. det er noe med å bygge i en kjent MJ-skala. Det finnes mye tilbehør å få kjøpt med amerikansk forbilde i denne skalaen, kjøretøy, figurer, detaljer osv.

Samtidig er 1:48 nære nok 1:43 slik at man *kan* slippe unna med å benytte 0-skalatilbehør beregnet på det engelske markedet (7mm modeller) om man ikke plasserer modeller i de forskjellige skalaene for nære hverandre.

1:50 begynner å bli vel langt unna 1:43, og modeller i de skalaene bør derfor holdes enda lengre fra hverandre!

Selv bygger jeg "skandinavisk" 0-skala, dvs 1:45 og har modeller i "all the flavours". Men mikser dem som sagt ikke i samme scene. Idealet er vel 1:43,5 modeller foran sporet, 1:45 på sporet (og sporet selv), 1/48 bak sporet. Trøbbelet med denne tankegangen er at ofte er modellene i 1:48 (Beregnet på det amerikanske markedet) de mest detaljerte...

Ellers tror jeg man skal være litt forsiktig med å konvertere skinnevekter direkte til skinnehøyder.

I dette tilfeller ville jeg lagt langt større vekt på en katalog med tyske skinneprofiler (med høyde angitt) enn omregninger fra engelske skinnevekter til høyder. Der borte benyttet de jo Bullhead skinner og what not!

Men velger man code 83 i denne sammenhengen tror jeg man er på trygg grunn uansett.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 10 januar 2009 at 00:24
Takker for innspill, Magne og Håvard!
 
Det hjelper med litt oppmuntring på mjf, for å gi litt ekstra!
Fekk opp resten av skiferen på taket på sjøsida i dag.
 
Magne: Hadde Nordagbanen hatt større lok, hadde det nok blitt den svenske løysningen, det er utrolig mye fint å få til H0.
 
Det er et ønske om at det skal bli driftsikkert, og så er det mye meir "visuellt" når det skaleres opp.   Siden emnet er så lokalt, ønsker eg at banen skal kunne gjenkjennes  av den "vanlige" saudabu, som kjenner hus og veg som enda finnes, men som ikkje  har noe forhold til tog/bane.
Det er og mulig å bygge scratch uten å være heilproff, når eg bygger i 1:50-1:48.    Så er det lov å håpe at fleire byggere kan bli med på ideen!
 
Håvard: takker for tips om skinneprofiler, og det engelske materiellet.
Forstår det slik at dei må bygges som i fullskala, med sviller og spiker? Det blir sikkert bra, er litt usikker på om eg kan få det til.Confused men da kan det bygges i 900mm sporvidde iallefall.
 
Godt nytt år!
Oddvar
 
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 januar 2009 at 09:37
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:


Håvard: takker for tips om skinneprofiler, og det engelske materiellet.

Forstår det slik at dei må bygges som i fullskala, med sviller og spiker? Det blir sikkert bra, er litt usikker på om eg kan få det til.Confused men da kan det bygges i 900mm sporvidde iallefall.



Du trenger ikke legge sporet selv om du skal ha 0n30 (16,5mm sporvidde) spor med code 83. Micro Engineering lager et spor som ser lekkert ut:



Micro Engineering har veksler også, men disse er basert på amerikanske 3´fot forbilder og er kanskje for lange og smekre for en tysk/norsk industribane. Men de er pene, og du kan se dem http://www.ks-modelleisenbahnen.de/html/microengineering.html - her .

KS modellbau har også noen egne 0n30/0e veksler, last ned katalogen og sjekk om de kan være noe. Dette er korte, bratte skogsbane/industribaneveksler som kanskje passer bedre til ditt prosjekt.

http://www.ks-modelleisenbahnen.de/html/katalog.html - KL Modellbaus katalog

Til slutt, det er ikke uoverkommelig å legge sitt eget spor!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 26 januar 2014 at 15:35

<FONT>Lenge siden det har skjedd noe på denne tråden, men har tenkt å fullføre Mandiushuset i det minste, så får tida vise om det blir diorama eller jernbane. Dette er et typisk vestlandshus bortsett fra dei to store stuevindua. Huset er bygget ca.1920 og ligger heilt i strandlinja, bare Strandavegen og seinere Nordagbanen kommer mellom huset og fjorden.


Nå er det laga takrenner i aluminium og kobber, med sikringskroker for å motstå takras, har forsøkt å bulke dei til slik originalen var. Har såvidt starta med tomta og ei evindelig lang trapp.
Får ikkje lagt inn bilder.

 

 


-------------
Gospeltrain



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net