Hei!
KjellAn wrote:
Artikkelen i På Sporet nr 90 er akkurat den samme som du linket til i http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/yrjarheimbygdslag/lokomotiv/jernbane_ol.htm - innlegget ovenfor . Jeg har tatt en kopi av sidene som du kan få av meg. |
Jeg takker for tilbudet Kjell, men jeg har allerede den artikkelen og synes jeg dro kjensel på innholdet på den postede linken.
KjellAn wrote:
Et annet moment som kan diskuteres er jo selvsagt hvor realistisk eventuelle planer for videre drift av smalsporbaner med sporvidde 600 og 900 var i Norge etter krigen. NSB overtok en del smalsporbaner som de var - Urskog-Hølands-banen, mens andre baner ble enten nedlagt eller sporet om til normalspor.
Siden det ikke er oppgitt hvor mange personvogner banene på Ørlandet rådde over, så er det vel også lite sannsynlig at slikt materiell ble tatt vare på eller nybygget for å holde liv i persontrafikken på banen etter krigen, samtidig som lokomotivene og godsvaggene ble solgt i 1947. Da er vel også lite sannsynlig at banen ble planlagt forlenget eller bygget for å knyttes til det øvrige jernbanenettet i Trøndelag. |
Det var bare de tyske anleggsbanene på Örlandet (sorry, er i Sverige akkurat nå) som hadde sporviddene 600mm og 900mm. Om den tyske planlagte forbindelsen mellom Örland og Steinkjer, fremgår intet om sporvidder om dette skulle väre en videreföring av én av anleggsbanenes smale sporvidder, normalspor, eller feldbahnspor på 750mm (mye benyttet av tyske Heeresfeldbahn).
KjellAn wrote:
Men jeg kan jo kvittere med et spørsmål tilbake: Finnes det militære smalsporbaner andre steder i verden som fortsatt har innslag av sivil drift? [:?] (Da tenker jeg ikke på eventuelle museumsbaner) |
I Norge vet jeg ikke om noen slike smalsporbaner, men jeg vet ihvertfall om én normalsporet; Nordlandsbanen mellom Grong og Dunderland. Om militäre jernbaner utenfor kongeriket Norge, vet jeg dessverre for lite til å bidra dessverre.
Jeg sendte forövrig det innledende spörsmålet til Jernbanemuseét, og fikk fölgende svar fra artikkelforfatteren:
"Når det gjelder sporvidden er den feil i Banedata. 600 og 900 mm er som du skriver det korrekte.
Jeg har ikke klart å finne ut noe om en prosjekt bane fra Ørlandet til Steinkjer. I 1949 ble det nedsatt en komité som skulle se på samtlige jernbaneplaner og komme med en innstilling om bygging. Planen ble lagt fram i 1953 og senere behandlet i Stortinget. Noe tilsvarende skjedde i 1923. Planen av 1953 er meget grundig og omtaler en rekke prosjekter, men en bane fra Ørlandet til Steinkjer er ikke nevnt.
Om tyskernes planer har vi ingen dokumentasjon her. På sine hjemmesider skriver imidlertid Yrjar Heimbygdslag dette:
"Adolf Hitler hadde for øvrig store planer for utviklingen av en enorm flyplass på Ørland og så den strategiske plasseringen den hadde i landet. I planleggingsarbeidet ble det staket ut en trasé for en permanent linje fra Balsneselva på Vestrått og helt rundt til Steinkjer! Krigen gikk som kjent mot sin ende og planene ble således lagt på is."
Det er mulig det kan finnes mer om disse planene i arkivene til Nord-Trøndelag fylke."
So, the search continues...........
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|