Print Page | Close Window

Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1827
Printed Date: 28 april 2024 at 18:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?
Posted By: Andreas
Subject: Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?
Date Posted: 08 oktober 2006 at 12:43

Hei

Har vært på hytta i Valdres de siste dagene. Satt litt og funderte på veien hjem i går, kunne det ikke vært en ide å åpne Valdresbanen igjen? Det burde jo helt klart være mulig å kjøre tømmer på strekningen. Det hogges mye tømmer oppi der som kjøres sørover på lastebil så hvorfor ikke kjøre det på tog også ? Det meste av toglinja ligger jo der fremdeles, fram til Bjørgo like sør for Leira er det vel. Persontrafikk er kanskje ikke så mye å satse på ettersom JVB (Jotunheimen og Valdres Bilruter) kjører Oslo - Beitostølen og Oslo - Lærdal.

Hadde vært gøy om dere kan komme med noen argumenter for og i mot dere også 

 

 



-------------
Hilsen Andreas.   



Replies:
Posted By: GeirC
Date Posted: 08 oktober 2006 at 13:04

Vel, det er jo litt trangt om økonomien i dette landet om dagen (merk ironien) o for å åpne valdresbanen igjen trengs et ganske stort løft på strekningen, både når det gjelder spor, varsling, overganger osv osv. Det vil ikke lønne seg (Ikke det at jernbane lønner seg i norge...) og jeg tror nok jenbaneverket prioriterer andre strekninger før valdres gitt.

Men det hadde vært flott!



-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: Bjørnar Berge
Date Posted: 11 november 2006 at 23:16

Det hadde vore fint ja!

Ein endå finare ting hadde vore viss dei hadde bygd bana nedover Lærdalsdalen som dei hadde planlagt rundt århundreskiftet. Traseen er jo allereie lagd.



Posted By: carlf
Date Posted: 12 november 2006 at 10:36
Hadde jeg fått vilja mi hadde det vel blitt kjørt de gode gamle el. lokene eller damplok med teakvogner...

Nå er det ikke så mange som spør meg heller da

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: MY1201
Date Posted: 13 november 2006 at 11:31
Originally posted by carlf carlf wrote:

Hadde jeg fått vilja mi



Hadde det vært meg som bestemte rullende materiell, så hadde det blitt Di3 og de vognene som den dro.

Magne


Posted By: Andreas
Date Posted: 13 november 2006 at 20:18

Nå var et av de største problemmene med Valdresbanen at den ble bygget så billig som overhode mulig og dette bærer det preg av. Strekningen har noen av de krapeste kurvene og den sterkeste stigningen i landet, man benyttet seg heller ikke ordentlig dimensjonerte skinner. Det var jo delvis dette som også førte til toget tapte for veitransporten. Det var faktisk dyrere å ta toget som brukte lenger tid til Fagernes fra Oslo S enn det var å ta bussene som brukte 30 - 40 minutter mindre tid. Lastebilen overtok også godstrafikken da dette viste seg og være mer effektivt dette også (men kanskje ikke like miljøvennlig). At veitransporten var mer effektiv skyltes at man måtte kjøre toget om Eina til og fra Fagernes, som målt i kilometer er mye lenger enn om man skulle benyttet seg av E 16. Dersom Valdresbanen skulle blitt åpnet igjen måtte større deler av linjen legges om i nye traseer og betydlig endringer må gjøres.   



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: einjen
Date Posted: 13 november 2006 at 21:05
Det beste argumentet for en ny Valdresbane må jo være at det er ingenting som er tøffere enn toget! I samme slengen burde man åpnet ny trasè Gjøvik-Lillehammer (står det ikke en delvis oppført stasjonsbygning på Biri?)

Jernbanehistorie i Norge må jo være full av muligheter for kontrafaktisk historieskriving: Hva hvis andre verdenskrig hadde vart i to år til? Hva hvis det ble bygget høyhastighetsbane Oslo-Trondheim over Kvikne? Hva hvis Rørosbanen hadde blitt elektrifisert før Dovrebanen!?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net