Print Page | Close Window

Hva skjer med OBAS?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1559
Printed Date: 28 november 2024 at 20:20
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hva skjer med OBAS?
Posted By: Andreas
Subject: Hva skjer med OBAS?
Date Posted: 22 mai 2006 at 22:08

 

Noen som vet hvordan det har gått med OBAS og deres dårlige økonomi? Har aksjonærene bidrat med mer penger til videre drift? 

Fulgte med på saken på http://www.jernbane.net - www.jernbane.net en stund, men nå i det siste har jeg ikke hørt noe mer om det. Det siste jeg hørte var at en av styremedlemene hadde utalt seg om at de muligens kunne finne en løsning men hva det var vet jeg ikke.

Hilsen Andreas



-------------
Hilsen Andreas.   



Replies:
Posted By: kness
Date Posted: 22 mai 2006 at 22:26

Den siste oppdateringen jeg har sett fra mediene var denne: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2100956.ece - http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2100956.ece   OBAS har som det sies i artikkelen gått til gjeldsnemda, og etter kunngjøring av dette ( http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20060000137782&sokeverdi=983431879 - http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=2006000013778 2&sokeverdi=983431879 ) skal det gå 3 uker for å samle all informasjon om gjeld, kreditorer etc. Så får vi bare vente og se hva som skjer etter dette.

Hvordan de skal klare å drive videre er i hvertfall for meg litt vanskelig og forstå. De har en gjeld på 25 millioner, og har ikke tjent en krone siden de startet opp i 2001. Om de ikke helt plutselig får en gigant-kontrakt som gjør at de kan både slette gjeld og drive økonomisk forsvarlig, tror jeg ikke det er liv laga for dette selskapet. Lignende selskaper i Sverige har allerede gått dukken, og mange andre sliter i markedet. Men, men. Undere har skjedd før...

Hilsen  Kjetil



Posted By: Andreas
Date Posted: 23 mai 2006 at 18:38

 

Fant mere info på denne linken i dag. http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2112508.ece - http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2112508.ece

Planen som skal "redde" Ofotbanen AS er som følger: verkstedet i Narvik skal stenges og staben nedbemannes fra 45 ansatte til 15. Men det har ikke vært noe diskusjon om å selge materiell enda. Persontrafikken på Ofotbanen og det nye samarbeidet med det finske VR om å kjøre godstog østover til Russland vil bli det OBAS skal satse videre på.

Hilsen Andreas



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: eika
Date Posted: 23 mai 2006 at 23:45

Med bare 15 mann ansatt har de neppe noe behov for det materiellet de har nå... men spørsmålet er vel hvorvidt det lønner seg og selge det eller om de kanskje kan gjøre penger på å leie ut materiell til andre selskaper som har behov...

Eirik



Posted By: kness
Date Posted: 23 mai 2006 at 23:51
Originally posted by eika eika wrote:

Med bare 15 mann ansatt har de neppe noe behov for det materiellet de har nå... men spørsmålet er vel hvorvidt det lønner seg og selge det eller om de kanskje kan gjøre penger på å leie ut materiell til andre selskaper som har behov...

Eirik

Prisen for skrapjern er vel ganske god om dagen, er den ikke....?

Hilsen  Kjetil



Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 mai 2006 at 00:01

De kjøpte noe mere matriell enn det de kom til å bruke. De har 2 Di3 som ikke kom i trafikk,Di3.621 var under opppusning og skulle settes i drift, men blir vell ikke fullført nå som de må ut av verkstedhallene. 

Det står også B3 vogner og motorvogner av type 68 hendsatt, og som ikke er mye brukt. Og det står en 13 maskin med mye dødtid i Narvik.

Vill tro de beholder et pr maskiner i reserve i Narvik og kvitter seg med resten. Det var også snakk im at de skulle skaffe nye lok(enten nytt eller brukt) for å trappe ned driften på Di3.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Andreas
Date Posted: 24 mai 2006 at 16:29

 

Kan nok hende at noen Di 3 og lokene om ikke lenge blir leid ut til andre eller solgt som skrapjern, som Kjetil sa, er det et ganske godt marked for skrapjern for tia. Jeg er vel også ganske i tvil om det er noe særlig marked for å få solgt gamle Di 3 med 40 - 50 år på skinnene bak seg videre til andre, så skraping er nok noe vi ikke kan se bort i fra.....

Hilsen Andreas



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 25 mai 2006 at 00:14

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 25 mai 2006 at 00:27

En sånn rent privat skinnestubb fra Rise til Grimstad, Tore? :)

Uansett alvor: Skulle tro at hvemsomhelsten kan kjøpe et lok, ja. Det er gjort før.  Hva det koster? Ingen aning..



Posted By: kness
Date Posted: 25 mai 2006 at 01:25
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?

Med fare for å sette griller i hodet på deg, så er svaret ja. Hva prisen er kommer helt an på hva andre i markedet er villig til å gi. Skulle ikke forundre meg om du fikk røkkelet gratis - ved sporenstreks avhenting....

Hilsen  Kjetil



Posted By: Wickerman
Date Posted: 25 mai 2006 at 12:36

Det står noen vogner på Senja, på noen meter med skinner i hagen til en togfrelst kar. Så det er vell mulig,

Send heller et til Hamar til utstilling.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Christian
Date Posted: 25 mai 2006 at 12:54
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?

Klart man kan. Frakten derimot kan vel skremme en hver. Har du ikke sett Chateau Småröd langs E6 til Gøteborg? 

http://medlem.spray.se/chateausmarod/ - http://medlem.spray.se/chateausmarod/  



-------------
Tut, tut.


Posted By: Andreas
Date Posted: 25 mai 2006 at 13:35

 

Var snakk om at museet skulle flyttes i forbindelse med utbygging av E6 til firefelt, men det virker som om dette ikke kommer til å skje..... Kanskje var det noen som fant ut at det var billigere å legge om motorveien? 

Hilsen Andreas



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 25 mai 2006 at 22:21

Hmmm... Gjenåpning av GfB fra Rise til Grimstad....

Her er 50000 sviller til salgs : http://cgi.ebay.com/50-000-RAILROAD-TIES-CROSSTIES-AVAILABLE-IN-250-LOT_W0QQitemZ4463423735QQcategoryZ40145QQrdZ1QQcmdZViewItem - http://cgi.ebay.com/50-000-RAILROAD-TIES-CROSSTIES-AVAILABLE -IN-250-LOT_W0QQitemZ4463423735QQcategoryZ40145QQrdZ1QQcmdZV iewItem

 



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: greffern
Date Posted: 25 mai 2006 at 23:28
Alt ordner seg med en real bulldozer. Den rydder vei i vellinga!

-------------
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -


Posted By: Laurenz
Date Posted: 26 mai 2006 at 01:20

Ikke noe problem å kjøpe materiell privat.... i utgangspunktet. Problemet er transport og lagring. Det koster å frakte jernbanemateriell fra A til B. Men det lar seg ordne. Det virkelige problemet er som regel hvor man skal plassere klenodiet. Å beholde den på sporet et sted er som regel ikke mulig. JBV eller tidligere eier vil nok kreve den fjernet.

Hilsen,

Laurenz



Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 mai 2006 at 13:16

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud



-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 26 mai 2006 at 15:45
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud

Trenger ikke hente den.. Bare å se litt hardt på den så detter den nok fra hverandre av seg selv

Eirik



Posted By: Andreas
Date Posted: 22 juni 2006 at 15:00

 

Mer dårlig nytt for OBAS

http://www.jernbane.net/ - http://www.jernbane.net/

Ser ikke ut som selskapet har så mye å se fram til......



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Laurenz
Date Posted: 22 juni 2006 at 23:06
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud

Trenger ikke hente den.. Bare å se litt hardt på den så detter den nok fra hverandre av seg selv

Eirik

Huff ja. Mye å ta tak i nå i sommer. Taket er det første som jeg skal gjøre noe med.

Hilsen,
Laurenz




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net