Print Page | Close Window

Koblinger i Alsfeld

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1318
Printed Date: 28 april 2024 at 01:43
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Koblinger i Alsfeld
Posted By: Mr Bridger
Subject: Koblinger i Alsfeld
Date Posted: 21 februar 2006 at 23:38
Det er mulig jeg er den eneste i hele verden som ikke kan fordra overgangsvogner i trafikkspill, men jeg synes egentlig de er en uting og de har en tendens til alltid å havne på feil plass når man skal rangere. Er det en mulighet eller er lysten tilstede for å stable på plass en god nok mengde med norske godsvogner med tyskervennlige koblinger til Alsfeld-treffet? Ellers kan vi jo sette trådkobbel på alle de tyske vognene...

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Replies:
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 22 februar 2006 at 07:05

Tyskervennlige koblinger må vi nok ha på de vogner som skal ut av Kongeriket.  Jeg ser ikke at vi kan unngå overgangsvognene, vi har vel knapt nok noen lokomotiv med slike klumpete tyskervennlige koblinger.

Ellers kan vi jo selvfølgelig forlange trådkoblinger som standard også på de andre lands vogner og lok.  Et par tusen mann i arbeid i et par timer bør vel gjøre susen, tenker jeg



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 februar 2006 at 11:13

Trekkraften ville nok blitt et problem ja. Men da bør vi iallefall satse på å få med oss en god del vogner med klumpekobling som kan kjøres ut i "den store verden".

Finnes det noen oversikt eller planer over hvilke moduler fra Norge som skal nedover?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: halvors
Date Posted: 22 februar 2006 at 11:17

Oversikt over moduler som skal brukes er nok for tidlig. Det har også litt å gjøre med hva vi bestemmer oss for mht. transport.

Men vi bør helt klart forberede oss på å ha med både overgangsvogner og ikke minst en del norske vogner med NEM-kobbel (og vognkort til disse). Det er ikke aktuelt å sende vogner med trådkobbel ut av "Norge", selv med overgangsvogner.

Hilsen Halvor



Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 februar 2006 at 12:47

Og jeg som trodde dere fulgte fremo standaren

Noen spesiel grunn til at det brukes tråkobling?



-------------
A matter of life and death


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 22 februar 2006 at 13:00

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og jeg som trodde dere fulgte fremo standaren

Ja, den norske.

Quote Noen spesiel grunn til at det brukes tråkobling?

Det er vel lett å se (akkurat nettopp det det ikke er...)



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Oar"n
Date Posted: 24 februar 2006 at 13:54
Originally posted by halvors halvors wrote:


Men vi bør helt klart forberede oss på å ha med både overgangsvogner og ikke minst en del norske vogner med NEM-kobbel (og vognkort til disse). Det er ikke aktuelt � sende vogner med tr�dkobbel ut av "Norge", selv med overgangsvogner.


Hilsen Halvor


En måe å begrense styret med overgangsvogner kan være å bestemme at kun deler av det norske systemet skal motta/sende internasjonal trafikk. Altså melde ut til alle at kun de og de stasjoner/bedrifter mottar og sender internasjonsjonalt.
Hvem som da skal stå for omlastingen er en annen sak..


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2006 at 14:10

En annen ting som gjør at vi må se nærmere på vogner for internasjonal trafikk er at det vil bli krevd RP25 hjul på alle vogner som skal "ut av landet". Det kan bety at noen av oss må bytte hjul på de vognene vi kjører med NEM-kobbel.

Når det gjelder overgangsvogner så vil vi som før måtte tillate en del manuell håndtering av disse, slik at vi ikke skaper unødvendige problemer i rangeringen. De fleste godstog vil vel bli satt opp med en eller to slike vogner, og da bør det kunne fungere over hele det norske anlegget.

Hilsen Halvor



Posted By: Oar"n
Date Posted: 24 februar 2006 at 14:39
Antall overgangsvogner blir sikkert ikke problemet. Jeg har i alle fall 5-6 stykker som passer med epoken. Men det må kjøpes inn hjul med småskala flenser ja....

En viktig ting er at man som første stasjon (eller del av stasjon) på skandinavisk del har utskilling av dansk trafikk uten innblanding av intern norsk. Så vil kanskje tog til/fra Danmark kunne holde ruta...

-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2006 at 15:43

Foreløpig, med alle mulige forbehold, så er planen at linjen fra Tyskland inn i Danmark vil ende opp i en dansk oppstillingstasjon. Derfra vil trafikk videre til Norge bli rutet gjennom hele Danmark (3 stasjoner) og derfra direkte til Norge, sannsynligvis Nelaug.

Hvordan den norske banen videre vil se ut gjenstår å se, vi må snakke om dette i mars. Noe av poenget er at den norske banen, som de andre landene, skal ha sin egen kjøreplan koordinert med de andre landene, men på en slik måte at vi "lever vårt eget liv" og ikke blir hengt opp i forsinkelser og problemer i andre land.

Hilsen Halvor



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 24 februar 2006 at 15:52

Originally posted by halvors halvors wrote:

Noe av poenget er at den norske banen, som de andre landene, skal ha sin egen kjøreplan koordinert med de andre landene, men på en slik måte at vi "lever vårt eget liv" og ikke blir hengt opp i forsinkelser og problemer i andre land.

Hilsen Halvor

Lite forbilledlig, eller .... ?



-------------
Bjørn Egil


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 februar 2006 at 16:03
Originally posted by halvors halvors wrote:

En annen ting som gjør at vi må se nærmere på vogner for internasjonal trafikk er at det vil bli krevd RP25 hjul på alle vogner som skal "ut av landet". Det kan bety at noen av oss må bytte hjul på de vognene vi kjører med NEM-kobbel.

Jeg har sikkert sovet i timen, men hvorfor kreves det RP25 hjul?

Skal de trafikkere moduler som har code55 spor eller lavere?

Hvor får man i såfall tak i RP25 hjul (i Norge) som passer til Roco vogner f.eks.?



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: greffern
Date Posted: 24 februar 2006 at 17:42
Roco har RP25 hjul... husker ikke varenummer. 


Posted By: Oar"n
Date Posted: 24 februar 2006 at 18:05
Hobbytrain har RP25, nr 40264


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2006 at 19:54

Det er to grunner for kravet om RP25 på vogner som skal gå i internasjonale tog:

  • FREMO ønsker generelt en heving av standarden på spor og rullende materiell, og ønsker å bruke dette treffet til å markere dette. Det er etterhvert flere "fraksjoner" innen FREMO som jobber etter standarder for mer forbilderiktig spor.
  • Siden flere av de større stasjonene er laget for bruk med RP25, og vil ha problemer med å takle NEM-hjul på en sikker måte, så er dette en naturlig konsekvens.

For vogner med trådkobbel som da per definisjon ikke skal ut av Norge er dette ikke noe krav. men utviklingen i FREMO generelt går altså i retning av RP25.

Hilsen Halvor




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net