Koblinger i Alsfeld | 
 
    Post Reply  
   | 
  
| Author | ||
   
   Mr Bridger  
   
   Fremo og MjF medlem  
    
   Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Topic: Koblinger i AlsfeldPosted: 21 februar 2006 at 23:38  | 
 |
| 
   
    
   Det er mulig jeg er den eneste i hele verden som ikke kan fordra overgangsvogner i trafikkspill, men jeg synes egentlig de er en uting og de har en tendens til alltid å havne på feil plass når man skal rangere. Er det en mulighet eller er lysten tilstede for å stable på plass en god nok mengde med norske godsvogner med tyskervennlige koblinger til Alsfeld-treffet? Ellers kan vi jo sette trådkobbel på alle de tyske vognene...  
   
    Edited by Mr Bridger - 21 februar 2006 at 23:39  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Bjørn R Larsen  
   
   Fremo og MjF medlem  
    
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 865  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 22 februar 2006 at 07:05 | 
 |
| 
   
    Tyskervennlige koblinger må vi nok ha på de vogner som skal ut av Kongeriket. Jeg ser ikke at vi kan unngå overgangsvognene, vi har vel knapt nok noen lokomotiv med slike klumpete tyskervennlige koblinger. Ellers kan vi jo selvfølgelig forlange trådkoblinger som standard også på de andre lands vogner og lok.  Et par tusen mann i arbeid i et par timer bør vel gjøre susen, tenker jeg   | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Mr Bridger  
   
   Fremo og MjF medlem  
    
   Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 22 februar 2006 at 11:13 | 
 |
| 
   
    Trekkraften ville nok blitt et problem ja. Men da bør vi iallefall satse på å få med oss en god del vogner med klumpekobling som kan kjøres ut i "den store verden". Finnes det noen oversikt eller planer over hvilke moduler fra Norge som skal nedover?  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   halvors  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 22 februar 2006 at 11:17 | 
 |
| 
   
    Oversikt over moduler som skal brukes er nok for tidlig. Det har også litt å gjøre med hva vi bestemmer oss for mht. transport. Men vi bør helt klart forberede oss på å ha med både overgangsvogner og ikke minst en del norske vogner med NEM-kobbel (og vognkort til disse Hilsen Halvor  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Wickerman  
   
   Veteran  
    
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 22 februar 2006 at 12:47 | 
 |
| 
   
    Og jeg som trodde dere fulgte fremo standaren  Noen spesiel grunn til at det brukes tråkobling? Edited by Wickerman - 22 februar 2006 at 12:48  | 
 ||
| 
   
     
     A matter of life and death
 
   
   | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Bjørn R Larsen  
   
   Fremo og MjF medlem  
    
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 865  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 22 februar 2006 at 13:00 | 
 |
| 
   
    
 
 Ja, den norske. 
 
 Det er vel lett å se (akkurat nettopp det det ikke er...)  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Oar"n  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 13:54 | 
 |
   
   
 En måe å begrense styret med overgangsvogner kan være å bestemme at kun deler av det norske systemet skal motta/sende internasjonal trafikk. Altså melde ut til alle at kun de og de stasjoner/bedrifter mottar og sender internasjonsjonalt. Hvem som da skal stå for omlastingen er en annen sak..   
 | 
 ||
| 
   
     
     Hilsen
 
   
  Roar Børte  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   halvors  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 14:10 | 
 |
| 
   
    En annen ting som gjør at vi må se nærmere på vogner for internasjonal trafikk er at det vil bli krevd RP25 hjul på alle vogner som skal "ut av landet". Det kan bety at noen av oss må bytte hjul på de vognene vi kjører med NEM-kobbel. Når det gjelder overgangsvogner så vil vi som før måtte tillate en del manuell håndtering av disse, slik at vi ikke skaper unødvendige problemer i rangeringen. De fleste godstog vil vel bli satt opp med en eller to slike vogner, og da bør det kunne fungere over hele det norske anlegget. Hilsen Halvor  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Oar"n  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 14:39 | 
 |
| 
   
    
   Antall overgangsvogner blir sikkert ikke problemet.  Jeg har i alle fall 5-6 stykker som passer med epoken.  Men det må kjøpes inn hjul med småskala flenser ja....
 
   
  En viktig ting er at man som første stasjon (eller del av stasjon) på skandinavisk del har utskilling av dansk trafikk uten innblanding av intern norsk. Så vil kanskje tog til/fra Danmark kunne holde ruta...  | 
 ||
| 
   
     
     Hilsen
 
   
  Roar Børte  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   halvors  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 15:43 | 
 |
| 
   
    Foreløpig, med alle mulige forbehold, så er planen at linjen fra Tyskland inn i Danmark vil ende opp i en dansk oppstillingstasjon. Derfra vil trafikk videre til Norge bli rutet gjennom hele Danmark (3 stasjoner) og derfra direkte til Norge, sannsynligvis Nelaug. Hvordan den norske banen videre vil se ut gjenstår å se, vi må snakke om dette i mars. Noe av poenget er at den norske banen, som de andre landene, skal ha sin egen kjøreplan koordinert med de andre landene, men på en slik måte at vi "lever vårt eget liv" og ikke blir hengt opp i forsinkelser og problemer i andre land. Hilsen Halvor  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   b e pedersen  
   
   Medlem i MJF  
    
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 15:52 | 
 |
| 
   
    
 
 Lite forbilledlig, eller .... ?   | 
 ||
| 
   
     
     Bjørn Egil
     
   
   | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   jevistad  
   
   FREMO-forummedlem  
   Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 16:03 | 
 |
   
   
 Jeg har sikkert sovet i timen Skal de trafikkere moduler som har code55 spor eller lavere? Hvor får man i såfall tak i RP25 hjul (i Norge) som passer til Roco vogner f.eks.?  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   greffern  
   
   Medlem i MJF  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 17:42 | 
 |
| 
   
    
   Roco har RP25 hjul... husker ikke varenummer. 
    
   
   | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   Oar"n  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 18:05 | 
 |
| 
   
    
   Hobbytrain har RP25,  nr 40264
 
   
   | 
 ||
| 
   
     
     Hilsen
 
   
  Roar Børte  | 
 ||
![]()  | 
 ||
   
   halvors  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 24 februar 2006 at 19:54 | 
 |
| 
   
    Det er to grunner for kravet om RP25 på vogner som skal gå i internasjonale tog: 
 For vogner med trådkobbel som da per definisjon ikke skal ut av Norge er dette ikke noe krav. men utviklingen i FREMO generelt går altså i retning av RP25. Hilsen Halvor  | 
 ||
![]()  | 
 ||
    Post Reply  
   | 
  |
| Tweet | 
| Forum Jump | Forum Permissions  ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum  |