MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Planovergang signal

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 662
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Planovergang signal
    Sendt: 25 oktober 2017 kl. 10:32
Når ble signaler tatt ibruk på planoverganger? Kan skaladesign sine planovergangssignaler brukes som signal for bilister også. Eller er blir det feil??      

Endret av kokken - 25 oktober 2017 kl. 11:49
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 946
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 12:36
Akkurat når planovergangsignaler ble tatt i bruk vet jeg ikke men det er nokså lenge siden, jeg antar før krigen. Hvordan de første slike så ut vet jeg heller ikke, men på et relativt tidlig tidspunkt ble de tosidige signalene med bare ett lyshode tatt i bruk. Det viste signal i begge retninger og stod rett ved planovergangen, på den ene siden av denne. Den ene signallinsen kunne vris noe til sidene slik at lysretningen kunne tilpasses hvis det var kurve på stedet. Bilder av et slikt signal lenger ned her.
Disse signalene hadde en rød glassylinder som lå rundt lyspæren. Når bommene var senket ble sylinderen løftet opp av en elektromagnet slik at signalet viste hvitt lys for tog. Problemet med disse signalene var at det var en mekanisk bevegelse, føringen for glassylinderen ble slitt og da hendte det at sylinderen hang seg opp i øvre stilling slik at signalet viste klart for tog selv om bommene ikke var nede. Det forekom også at sylinderen frøs fast i øvre stilling om vinteren.
Disse signalene ble derfor etter hvert byttet ut med signaler med 2-lys signalhode som viste signal bare i én retning (slike som Skaladesign har modell av), disse ble da selvfølgelig satt opp på begge sider av planovergangen. Noen steder ble det gamle signalhodet for enkelhets skyld bare fjernet og to 2-lys signalhoder satt opp på samme mast ("rygg mot rygg").
Når utskiftingen til 2-lyssignaler begynte vet jeg ikke, men antar at det var en gang på 60-tallet. Utskiftingen gikk dog langsomt, langt utpå 90-tallet var det fortsatt en god del 1-lys signalhoder i bruk. Noen få steder står det fortsatt slik, blant annet i Porsgrunn (hvis det ikke er byttet ut i det aller siste).
Forsignaler for planovergangsignaler kom nok noe senere enn selve planovergangsignalene, antar at de kom først utpå 50-tallet (men er ikke sikker). Forsignalene har alltid hatt 2-lys signalhoder, og bortsett fra at det er fiolett lys i stedet for rødt er de teknisk helt lik planovergangsignalene med 2-lys signalhode.
Skaladesigns signaler er en helt moderne utførelse. Signalmasten er bare ca 2 meter høy, og de fleste har ikke stige hvis det ikke er spesiell grunn til det.
 
Det blir helt feil å bruke jernbanesignalet mot vei. Signalene mot vei er mer lik alminnelige trafikklys, men finnes i flere varianter. Vanligvis er signalhodene montert på siden av masten med braketter, ikke på toppen. Dessuten er det alltid en klokke på toppen av den ene (eller flere) signalmastene mot vei.
 
Dette planovergangsignalet av gammel type står i dag på Norsk Jernbanemuseum på Hamar. Den store sirkulære signalskiven (som formelt heter "kunstig bakgrunn") er festet rundt den ene signallinsen. Noen steder hadde de ikke slik skive, og noen steder er de avkuttet på den ene eller begge sider av plasshensyn.
Det ville vært flott hvis noen kunne laget modell av denne signaltypen, siden det er den mest typiske utførelsen for et norsk anlegg i perioden fra 50-tallet til langt utpå 80-tallet.
 
 
 
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 662
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 13:01
Takk for god forklaring og beskrivelse som alltid Helge, her var det mye god info. Bakgrunn for spørsmålet mitt er at jeg er på jakt etter hvordan det var på Rødberg stasjon. Jeg har funnet bilder på signal ut og rester av stolpe inn for jernbanen, men ikke noe for bilister på 50-60-tallet. Bilder fra 80-tallet viser mere lys som er i dag, for bilister. Kan jeg anta at det ikke var noe lysregulering for bilister på 50-60tallet??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 532
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 13:16
Et vanlig signal for veg ved planovergang er vel dette:
[URL=] https://ndla.no/nb/node/83788 [/URL]

Slike husker jeg fantes mange av på Treungenbanen på 1960-tallet, ofte med Andreaskorset på egen stolpe litt før overgangen.

Hilsen Halvor

Endret av halvors - 25 oktober 2017 kl. 13:17
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 946
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 14:05
Sitat: kokken kokken skrev:

Bakgrunn for spørsmålet mitt er at jeg er på jakt etter hvordan det var på Rødberg stasjon. Jeg har funnet bilder på signal ut og rester av stolpe inn for jernbanen, men ikke noe for bilister på 50-60-tallet. Bilder fra 80-tallet viser mere lys som er i dag, for bilister. Kan jeg anta at det ikke var noe lysregulering for bilister på 50-60tallet??
 
Rødberg var jo veldig spesiell siden det var felles bru for vei og jernbane.
Hvordan det var på 50-60-tallet vet jeg ikke. På 70-tallet var det betjente grinder på hver side av brua. Det er lite trolig at det var noen form for signaler mot veien dengang. Se bilde fra NJKs stasjonsdatabase.
 
På et bilde fra 1969 i samme database kan det se ut som det er et 2-lys signal mellom selve stasjonsområdet og brua, men det er så langt unna at det er vanskelig å avgjøre. Noe utkjørsignal har det aldri vært på Rødberg, så hvis det er et signal må det være et planovergangsignal. Siden bildet er fra den tiden det var manuelle grinder må det i så fall ha vært helt manuelt betjente signaler. Det står muligens noe om dette i gamle driftshåndbøker.
Hvis du har funnet bilder som viser signal for kjøreretning ut fra Rødberg kan det ikke ha vært noe annet enn et planovergangsignal.
 
Når Rødberg fikk enkelt innkjørsignalapparat til erstatning for innkjørsignal vist med håndsignal vet jeg ikke, men det går kanskje an å finne ut hvis man graver litt. Det var i alle fall der på begynnelsen av 80-tallet.
Innkjørsignalapparatet (med litraskilt A) stod på sydsiden av den felles brua, rett før der veien og jernbanen gikk sammen for å gå over brua.
Enkle innkjørsignalapparater styres helt manuelt. Hvis kom så tidlig at det var der i tiden med manuelle grinder kan kan dette ha blitt praktisert slik at det ikke ble stilt signal "kjør" før grindene var bekreftet stengt.
På 80-tallet var det kommet bomanlegg, da var det sannsynligvis også planovergangsignaler både for vei og bane. Dog kan det tenkes at det var en avhengighet mot det enkle innkjørsignalapparatet slik at dette bare kunne vise "Kjør" når bommene var nede. I så fall var det ikke planovergangsignal for ankommende tog.
 
Jeg kan se om jeg kan finne ut noe i gammel litteratur, men det har jeg ikke tilgjengelig der jeg er akkurat nå.
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 662
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 17:30
[URL= ][/URL]https://www.google.no/search?q=rødberg+stasjon&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjdpMahiYzXAhXhA5oKHaALAvIQgowBCDUoAA#imgrc=QHYs84XjeZOR9M: signalet til venstre står der pr i dag. Men det er sikkert ikke kommet før utpå 80 tallet
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
Bo11 Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 25 august 2007
Land: Sverige
Status: Utlogget
Points: 405
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bo11 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2017 kl. 04:58
Vilka ljussken har denna Norska signal ( färger )


Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 januar 2006
Status: Utlogget
Points: 200
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2017 kl. 12:37
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.