kokken wrote:
Bakgrunn for spørsmålet mitt er at jeg er på jakt etter hvordan det var på Rødberg stasjon. Jeg har funnet bilder på signal ut og rester av stolpe inn for jernbanen, men ikke noe for bilister på 50-60-tallet. Bilder fra 80-tallet viser mere lys som er i dag, for bilister. Kan jeg anta at det ikke var noe lysregulering for bilister på 50-60tallet?? |
Rødberg var jo veldig spesiell siden det var felles bru for vei og jernbane. Hvordan det var på 50-60-tallet vet jeg ikke. På 70-tallet var det betjente grinder på hver side av brua. Det er lite trolig at det var noen form for signaler mot veien dengang. Se bilde fra NJKs stasjonsdatabase. http://forsk.njk.no/stdb/Visbilde_alene.php?fotos=130879&aut=0" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/stdb/Visbilde_alene.php?fotos=130879&aut=0 På et bilde fra 1969 i samme database kan det se ut som det er et 2-lys signal mellom selve stasjonsområdet og brua, men det er så langt unna at det er vanskelig å avgjøre. Noe utkjørsignal har det aldri vært på Rødberg, så hvis det er et signal må det være et planovergangsignal. Siden bildet er fra den tiden det var manuelle grinder må det i så fall ha vært helt manuelt betjente signaler. Det står muligens noe om dette i gamle driftshåndbøker. Hvis du har funnet bilder som viser signal for kjøreretning ut fra Rødberg kan det ikke ha vært noe annet enn et planovergangsignal. Når Rødberg fikk enkelt innkjørsignalapparat til erstatning for innkjørsignal vist med håndsignal vet jeg ikke, men det går kanskje an å finne ut hvis man graver litt. Det var i alle fall der på begynnelsen av 80-tallet. Innkjørsignalapparatet (med litraskilt A) stod på sydsiden av den felles brua, rett før der veien og jernbanen gikk sammen for å gå over brua. Enkle innkjørsignalapparater styres helt manuelt. Hvis kom så tidlig at det var der i tiden med manuelle grinder kan kan dette ha blitt praktisert slik at det ikke ble stilt signal "kjør" før grindene var bekreftet stengt. På 80-tallet var det kommet bomanlegg, da var det sannsynligvis også planovergangsignaler både for vei og bane. Dog kan det tenkes at det var en avhengighet mot det enkle innkjørsignalapparatet slik at dette bare kunne vise "Kjør" når bommene var nede. I så fall var det ikke planovergangsignal for ankommende tog. Jeg kan se om jeg kan finne ut noe i gammel litteratur, men det har jeg ikke tilgjengelig der jeg er akkurat nå.
|