På byggebordet Del 6 |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det står jo også skrevet på papiret under hvem denne vekselen er til.
|
||
Svein S
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det var og grunnen til at jeg lurte på om vedkommende som jeg har fått forståelsen av er snekkeren bak "Langlina" og dermed altså i gang med "et mindre prosjekt eller to" nå var fysisk i gang med sitt store drømmeprosjekt som vel omfatter en endestasjon for to strekninger, med verkstedområde og trekantspor for by-pass av stasjonen for godstog etc.
(DVS.. det er vel trekantdelen og verkstedområdet som har førsteprioritet i drømmen har jeg forstått han rett)
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sorry. Her leser jeg halve teksten og ser på bildet og trekker konklusjoner av det. Er visst ikke helt våken etter en hel dag med snekring av sporunderlag på TMJKs nye anlegg (se vår blogg).
|
||
Svein S
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan går det med taket på denne bygningen, Bjørn Runar?
"Har den internasjonale finanskrisa ramma byggefirmaet som setter opp denne bygningen?"
Likte de lager-reolene dine...
Edited by Snikkaren - 15 november 2008 at 21:18 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Neida, byggefirmaet har bare vært opptatt med endel høyere prioriterte bygg: Skiftetraktorstall Bjørnlia stasjon Artitec byggesett Bjørnlia Meieri Scratchbygget Jeg var faktisk innom Hobbytrain (for et halvt døgn siden) for bl.a. å se etter egnede takplater, men fant ingen som jeg synes passet. Så det blir scratchbygging av taket også. Og byggefirmaet er straks klar til å ta fatt på taket til Larsens Tapperi, i mellomtiden har de støpt en lasterampe... |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser veldig bra ut dette her.
Godt ordrereserven er høy...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Endelig, et Cognac tapperi i Fremo
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Beklager å måtte skuffe deg Morten, Larsens Tapperi er en bedrift på DMJKs klubbanlegg, ikke på en FREMO-modul... |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen samler på frimerker, noen på sporveksler og noen på furutrær....
Nå har jeg dessverre pådratt meg en betydelig portefølje av uferdige moduler (f.eks Langlia), så trekantdrømmen Krossen-Dalane ligger nok litt fram i tid. Men "innkjøp" av skinnemateriell fra MJV-Vest gjør jeg i alle fall.
Den skikkelig våte drømmen er selvsagt kombinasjonen Kr-D og Kristiansand st. Det er som noen vel vet en ung herremann i Oslo som bygger på Kristiansand.
Slik ser det ut i dag. Verkstedet nærmest.
Det blir nok hovedvekt på sportrekanten og Dalane stasjon. (Dalane st begynner et stykke til venstre for bildet her, tilsvingen er rett i underkant av bildet.
For at en slik modul skal være noenlunde anvendbar på de fleste treff så må trekanten gjøres så liten som mulig. Kan derfor inneholde bare lokstallen, skiva og tilhørende spor. (Lokstallen blir ca 80cm i modell, og verkstedet har jeg ikke målt engang. Og det er visstnok atpåtil planer om å forlenge stallen litt så den kan huse 72-sett)
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du et bilde tatt andre veien? Det hadde vært artig å sett hvor "mine" veksler skal ligge
Har de ikke startet på det ennå? Det begynner vel å haste litt hvis de skal overta funksjonene til Lokst. Kvalaberg fra april av?
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var ikke siktlinje nordover akkurat der jeg tok bildet. Skal nok gjøre noen flere forsøk.
Det er totalt 4 kryssveksler i området, en i hver ende og 2 i midten.
Mulig at en veksel er aktuell i enden mot byen:
Kan jo legge ved et par bilder til :
Sporet nærmest er hovedsporet mot Oslo.
Så er det det såkalte kipptogsporet, hvor man kan kjøre elektrisk (eller kunne i hvert fall) fra stavangerlinja gjennom Krossen og til Dalane st.
Skiftesporgruppen mellom Krossen og Dalane st.
Det ble meg fortalt nå i kveld at det ikke blir noe ombygging av lokstallen alikevel. Lokaltogsettene skal visstnok vedlikeholdes i Sandnes.
En ære for meg å kunne ajourføre Modelljernbaneverket på slike dramatiske nyheter! |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva?? Har de plassert en slik komplisert teknisk innretning som en kryssveksel bare for å bruke den som en avledende veksel for tomta? De skulle hatt juling
|
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har et lite sørlandshus på mitt byggebord.
|
||
MortenB
Nykommer Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ikke dumt ut Mr. Bridger ;) Ferdig byggesett eller lagd helt på frihånd? Kunne selv tenke meg å bygge en del på frihånd for å få bygningene som jeg vil men sliter med å finne noe god informasjon om byggematerialer osv.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du ser nøye etter, så er det ikke bare en avledende veksel, men det korte sporet brukes nok for å få lok til svingskiva uten å måtte behøve å kjøre ut i hovedspor. Meget nyttig lite spor, spør du meg. |
||
Svein S
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På byggebordet mitt holder jeg på med modeller fra Gamle Vossebanen: Restaurantvogn 18040 fra Scandinavian miniatures
Konduktørvogn fv 14012 fra Scandinavian miniatures
Og det som blir bygget akkurat nå er skd 214. En utgått modell fra svenske Västerås Vagnagentur. Var så heldig å finne denne på Bergensmessa i høst.
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er helt scratchbygget med Evergreen styrenplater og strips. Bestilte dette hos Hobby-Train i Drammen. |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilket drivverk er det du har til 214-traktoren? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det lille stikksporet fra den "avledende veksel" var adskillig lengre tidligere.
Det gikk flere hundre meter nedover til omkring der Gumpens Auto ligger.
Det så dengang ut som at man hadde tenkt å videreføre det helt ned til Krs. stasjon og å bruke dette ved lokbytte eller "direkte stallspor" - i og med det hele tiden ble forlenget?
Dengang var det mye større trafikk da lokaltog til Grovane og Marnardal fortsatt gikk, så det var vanskelig for løslok å bli sluppet opp til Krossen.
Kanskje en ide å bygge denne "fremtidsvisjonen" fra tidlig 60-tall? Edited by Kjell H. - 18 november 2008 at 13:05 |
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Drivverket til skd 214 ble kjøpt sammen med traktoren hos Svein i Skala Design. Husker ikke fabrikat, men de kan sikkert svare deg hvis du sender en mail. Drivverket er forøvrig ikke helt optimalt ettersom det var problemer med å få det langt nok inn i vognkassen, ettersom motoren tok borti "panseret" på traktoren. Løsningen ble å modifisere drivverket med nytt motorfeste, slik at denne ble senket et par millimeter. |
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aha. Får høre litt med Svein jeg da :)
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke synlige tegn på at det er satt av grunn til et 3.spor ned til Krs.
Men jeg tipper at det i gamle dager ble satt opp en del godstog på Dalane og da var nok uttrekksporet nyttig for ikke å blokkere for stavangerlinja. Motorvognsett ble også stallet her og måtte vel flyttes på av og til.
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg hørte en gang dette 3.sporet omtalt av en gammel lokfører.
Det er korrekt at man aldri fikk penger til å kjøpe grunn til dette 3.sporet, men NSB eier såpass mye grunn nedover langs linjen at det skulle ikke så mye til. Største hindrig er faktisk Nattmannsbekken og Grimsskjæringa som måtte utvides.
Problemet var særlig stort på disse snørike vintere som var på 50- og 60-tallet. Da måtte man ha et ekstra lok i Krs. med stor frontplog (El.8) da det ellers kunne ta for lang tid å vente på mulighet for å kjøre til Krossen og få vendt loket.
I samme periode gikk en El.10 på øvre tomt i skifting, samt også brukt som skiftemaskin på Krossen/Dalane. Denne måtte også ofte vente på å få frigitt linje - derav behovet, etter det jeg forstod.
- Selvfølgelig var den "ekstra lengden" grei å ha for BM65-sett som gikk til Marnadal og Vennesla - og det ble med det.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vedlikeholdet vil skje på Sandnes gamle holdeplass/godsterminalen. Mantena har innredet en egen verktøybil samt sikret seg noen oppholdsrom etc. for det arbeidet. Men en del av de som normalt jobber med vedlikeholdet i Stavanger vil i de togfrie periodene flyttes til Mantena Sundland/Drammen og assistere der, så jeg regner med det muligens kan bli en liten økning i tomtogkjøringen Sundland-Sandnes i den lengste stengeperioden.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende Tore, her må du dele videre framskritt med oss.
Skal det stå inntil en bakgrunn siden det ser ut til å mangle litt?
Er det oppvarming til du skal i gang med stasjonsbygningen? Edited by jevistad - 18 november 2008 at 22:27 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det skal stå inntil en bakgrunn som skjærer av huset litt på skrå bak. Grunnmuren til huset er sånn ca. midt i bildet under. På heia helt til høyre i bildet kommer det ytterligere to hvite sørlandshus, og når de er ferdige har jeg kanskje opparbeidet meg nok mot/kunnskap/dumdristighet til å kunne starte på stasjonsbygningen
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir rett og slett deilig, Tore! Endelig en bystasjon i Fremo!
Er den steinmuren scratchbygget?
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk, takk Steinmuren er en slik tykk mur som kommer ferdiglaget fra Noch. Kjempebra kvalitet faktisk. Den kommer til å se kjempefin ut når jeg har fått på plass fortau, lyktestolper og gjerder langs hele kanten.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Byggingen av Larsens Tapperi går fremover, takkonstruksjonen begynner å ta form.
Som bildet viser, er det litt dimensjoner over taket. Faktisk er det et takareal som i 1:1 tilsvarer 620 kvadratmeter... Har planer om å legge "takpapp", skulle bli noen ruller i H0 det Det er kun lagerdelen av bygget som skal være innredet. Her skal det også være belysning. De sorte områdene er kontorer, det hvite området er produksjonslokalet. |
||
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Huset til Mandius mangler 3 bord over vindua, unøyaktig tegning http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290083.jpg kutta andre etasje, for å legge inn et par "tømraplank"
Har fått testa at superlim holder på Coroplast!
Sorry, kan ikkje legge inn bilder , derfor linker.
Når loftet er løfta er det tid for å bygge arkene, deretter skal Vossaskiferen opp på taket. -"Arbe´te jul!" Edited by EFP&CO - 20 november 2008 at 20:31 |
||
Gospeltrain
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |