Print Page | Close Window

På byggebordet Del 6

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3463
Printed Date: 04 mars 2025 at 11:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: På byggebordet Del 6
Posted By: PR
Subject: På byggebordet Del 6
Date Posted: 27 mars 2008 at 00:14
Sniktitt på noe nytt…

I løpet av vinteren har jeg jobbet med flere nye messing byggeset. En av testbyggerene har satt sammen noen modeller, og her er resultate.



G4. Her i original utgave med sveiset understell.



H3. Denne vognen er laget spesielt etter ønske fra et messinbyggende medlem i NJK Kråkstad miljøet.



N2 type 2. Her står en N2 vogn klar til dyst.

Tilslutt en takk til Godtlands gjengen som hjalp til med bygging/maling samt at de holdt ut med meg under mange harde diskusjoner under byggingen.



Per Roar Johansen
Scandinavian Miniature & RMS



Replies:
Posted By: morten.h
Date Posted: 27 mars 2008 at 00:19
trudde nesten du hadde avgått ved døden Per Roar, har vært stille fra deg lenge...WinkLOL

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 april 2008 at 17:32
Litt fra hva som skjer på mitt byggebord for tiden:
 
Roco El 16 2212 kjøpt på messa i Kråkstad forrige helg, bygget om fra likestrøm til vekselstrøm digital.
 
http://imageshack.us">
Fikk en øddelagt Lima El 13 av Christian her på forumet, som jeg har begynt restaureringen av. Stort sett ikke gjort annet enn å plukke av det som må byttes ut, fjernet rekkverk i fronten og nettopp gitt den en runde med Tamiya Primer. Grunner den en omgang såpass tidlig for å lettere se riper og hakk som må sprakles.  
 
http://imageshack.us">
 
 
2 Lps"er. Den ene skal jeg få dekalene på i kveld og den andre trenger et lag til med lakk så er den også klar for dekaler.
http://imageshack.us">
 
 
Et par gamle Lima vogner får koblingsholdere.
 
http://imageshack.us">
 
 
...Og ellers ser det like rotete ut på byggebordet som alltidWink
 
http://imageshack.us">
 
 
Edit: Skrivefeil...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 24 april 2008 at 23:44

....Lenge siden jeg har bidratt til denne tråden,så jeg får vise noe av det jeg har gjordt som ikke har blitt vist ennå.......driver å prefeksjonerer smusse teknikker på vogner og her i alle fall ett resultat..som ikke ser for gæli ut...Wink

 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 24 april 2008 at 23:53
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....Lenge siden jeg har bidratt til denne tråden,så jeg får vise noe av det jeg har gjordt som ikke har blitt vist ennå.......driver å prefeksjonerer smusse teknikker på vogner og her i alle fall ett resultat..som ikke ser for gæli ut...Wink

 
 
Både vogn og last er meget bra, men de skulle vært hver for seg. Altså: Lasten har jo ikke ligget på vogna så lenge som vogna har gått. Skulle vært en større nyanse forskjell der. Dette må kun sees på som konstruktiv kritikk fra en som IKKE kan smusse vogner selv.Smile
 


Posted By: morten.h
Date Posted: 24 april 2008 at 23:56
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....Lenge siden jeg har bidratt til denne tråden,så jeg får vise noe av det jeg har gjordt som ikke har blitt vist ennå.......driver å prefeksjonerer smusse teknikker på vogner og her i alle fall ett resultat..som ikke ser for gæli ut...Wink

 
 
Både vogn og last er meget bra, men de skulle vært hver for seg. Altså: Lasten har jo ikke ligget på vogna så lenge som vogna har gått. Skulle vært en større nyanse forskjell der. Dette må kun sees på som konstruktiv kritikk fra en som IKKE kan smusse vogner selv.Smile
 
....det er en del av prosessen,vognen er ikke ferdig og h-bjelkene skal få en rødere fage...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 april 2008 at 00:05
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
....det er en del av prosessen,vognen er ikke ferdig og h-bjelkene skal få en rødere fage...
 
Den skal i hvertfall tas med på treffet i Krs, slik at den kan sendes til Norsk Stål på SteinsnesSmile
 


Posted By: morten.h
Date Posted: 25 april 2008 at 00:07
Jai hore po daiWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 26 april 2008 at 22:04
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
siden jeg har flere av denne vognen og alle har samme nummer,så trenger jeg og omlitterere de. Er det noen som vet hvor mange av disse To-vogene NSB hadde/har og hvilke vognummer som er aktuelle?


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 27 april 2008 at 10:56
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....Lenge siden jeg har bidratt til denne tråden,så jeg får vise noe av det jeg har gjordt som ikke har blitt vist ennå.......driver å prefeksjonerer smusse teknikker på vogner og her i alle fall ett resultat..som ikke ser for gæli ut...Wink

 
 
Vakkert!
 
Slenger av en pall med godsvogner en fredag jeg skal nedover og henter dem ferdig smusset når jeg stikker oppover søndagen... ekke no problem det regner jeg med?LOL


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 12:10
kunne godt tenke meg å bli ferdig med lastebil prosjektet og El 14 maskinen din Andreas,før du kommer med en europalle med vogner...LOL...å lage gode støpeformer tar fryktelig lang tid,men det blir litt mere fortgang i sakene fremover ( mere fritid til hobby).......

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 27 april 2008 at 12:27
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

kunne godt tenke meg å bli ferdig med lastebil prosjektet og El 14 maskinen din Andreas,før du kommer med en europalle med vogner...LOL...å lage gode støpeformer tar fryktelig lang tid,men det blir litt mere fortgang i sakene fremover ( mere fritid til hobby).......
 
Hehe du kan ta det pent med ro... kommer nok ikke til å smusse lok og vogner, synes det er greit å ha dem "nyrevidert"Wink
 
Lastebilene ja... skal få bestilt noe ekstra dekk til dem snart. Veit du sånn cirkus hvor mange som skal lages? Bestiller Herpa hjul, mye finere enn de stygge sakene fra AWM....
 
 
Edit: Får være makan til dårlig norskWink
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 27 april 2008 at 12:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
siden jeg har flere av denne vognen og alle har samme nummer,så trenger jeg og omlitterere de. Er det noen som vet hvor mange av disse To-vogene NSB hadde/har og hvilke vognummer som er aktuelle?
 
Jeg går ut i fra at denne har nummer 38 228? Det er da i følge mine papirer en To type 5.
Pr. 1/1-75 ser det ut som det var kun to av denne; nummer 38 203 og 38240 (Å, det er derfor den heter To altsåGeekLOL) Men det kan se ut som det i alle fall har eksistert  37 stk. av denne.
Det er jo en gammel haug av vogn da, bygget i 1921Shocked, men den har nok fått nye boggier underveis.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 27 april 2008 at 13:11
Collector models har lagd den gamle versjonen av vognen.


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 18:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
siden jeg har flere av denne vognen og alle har samme nummer,så trenger jeg og omlitterere de. Er det noen som vet hvor mange av disse To-vogene NSB hadde/har og hvilke vognummer som er aktuelle?
 
Jeg går ut i fra at denne har nummer 38 228? Det er da i følge mine papirer en To type 5.
Pr. 1/1-75 ser det ut som det var kun to av denne; nummer 38 203 og 38240 (Å, det er derfor den heter To altsåGeekLOL) Men det kan se ut som det i alle fall har eksistert  37 stk. av denne.
Det er jo en gammel haug av vogn da, bygget i 1921Shocked, men den har nok fått nye boggier underveis.
......nesten, vognene har alle 38 222 som nummer......har fått nok nummer å velge i mellom nå,har bare 3 vogner totalt av denne....takker for tipsetWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 18:45
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

kunne godt tenke meg å bli ferdig med lastebil prosjektet og El 14 maskinen din Andreas,før du kommer med en europalle med vogner...LOL...å lage gode støpeformer tar fryktelig lang tid,men det blir litt mere fortgang i sakene fremover ( mere fritid til hobby).......
 
Hehe du kan ta det pent med ro... kommer nok ikke til å smusse lok og vogner, synes det er greit å ha dem "nyrevidert"Wink
 
Lastebilene ja... skal få bestilt noe ekstra dekk til dem snart. Veit du sånn cirkus hvor mange som skal lages? Bestiller Herpa hjul, mye finere enn de stygge sakene fra AWM....
 
 
Edit: Får være makan til dårlig norskWink
 
Vet ikke hvor mange som skal lages,først må vi få laget en ferdig prototype som kan vises frem....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 27 april 2008 at 22:20
Sakte, men sikkert overvinner jeg messingloddeskrekken.
 
 
En loddestasjon og en blåselampe hjelper på selvtilliten.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 22:52
ser man på....Wink Skrekken er nok overvunnet! Gleder meg til å se den ferdig

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: TomL
Date Posted: 27 april 2008 at 22:57
Hei Morten H,
 
Dette var vakkert !!  Clap    MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 23:00
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei Morten H,
 
Dette var vakkert !!  Clap    MJ-Hilsen Tom Lynga
Hvis du sikter til Skiftetraktoren er det Morten J og ikke undertegnede.....Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 mai 2008 at 11:42
På byggebordet mitt står en bygning under oppføring. Den skal bli Larsens Tapperi, en bedrift med eget sidespor på http://dmjk.org/referat_loft_2008.htm - DMJK"s klubbanlegg . Bedriften skal plasseres i det ledige området http://dmjk.org/images/2008/DSCF1991_800.jpg - her . Byggingen går noe i rykk og napp, siden dette ikke akkurat er den tiden på året hvor man har mest tid å avse til modellbygging. Men bygningen står fremme på byggebordet, og da får jeg gjort litt nå og da...

Så langt er jeg ihvertfall kommet:


Bygningen er så og si utelukkende laget av 1 mm plastplater, som jeg har en del liggende av. Ytterveggene består av doble plater. Rampen er i samme materiale, med plankemønster risset inn. Lagerreolene er laget av tynne utskårede plaststriper.

Rettet en liten trykkfeil...

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: kokken
Date Posted: 19 mai 2008 at 05:45
Se der ja, den kommer til å bli bra på annlegget vårt når den blir ferdig. Så du bygger ikke i tre altså?
 
kokken
 
 


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 mai 2008 at 18:26
Originally posted by kokken kokken wrote:

Så du bygger ikke i tre altså?


Nei, dette skal bli en stygg, platekledt bygning. Plastplater var helt ypperlig til dette formålet.

Og siden været var dårlig i går, kom den siste veggen på plass også:



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Yngve
Date Posted: 19 mai 2008 at 19:31
Hvordan er prisene på byggemateriale til slike egenproduserte bygninger?? En del ferdige byggesett er forholdsvis dyre og ofte eksisterer ikke det man ønsker.



-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 mai 2008 at 20:01
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Hvordan er prisene på byggemateriale til slike egenproduserte bygninger??


Flere mj-forretninger har diverse plastplater (med og uten mønster) samt vinduer og diverse profiler til salgs. Jeg vet ikke noe særlig om prisene på disse, men vil tro at du kan komme noe billigere ut ved å bygge selv. Og så er det jo mye mer morsomt da, det å kunne bygge en bygning helt etter egne spesifikasjoner.

Den bygningen jeg holder på med nå, vil koste omtrent ingenting i byggedeler, siden jeg har plastplatene tilgjengelig. Noen I-bjelker (fra Evergreen) under plattformen er foreløpig de eneste kommersielle plastbyggedelene jeg har benyttet. Og så kommer lim og maling i tillegg.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 19 mai 2008 at 20:06
Evergreen ( http://www.evergreenscalemodels.com/%29 - http://www.evergreenscalemodels.com/) har et stort utvalg av plater og profiler.  Evergreen føres av de fleste hobbyforhandlere.  Jeg har blandt annet bygd denne gården fra ulike plater og "planker":
 
 
Takplatene er riktignok fra Kibri.  En annen produsent er Slater"s Plastikard ( http://www.slatersplastikard.com/ - http://www.slatersplastikard.com/ ), som blandt annet føres av Stavanger lok og vognfabrikk ( http://www.slvf-ans.com/ - http://www.slvf-ans.com/ ).  Skal du bygge stor industri, kan Plastruct ( http://www.plastruct.com/ - http://www.plastruct.com/ ) være en kilde til profiler og rør mm.  Norsk importør er den butikken jeg tilbragte mye tid i som ungdom; Hobby Shop i Trondheim ( http://www.hobbyshop.no/ - http://www.hobbyshop.no/ ). Lykke til med byggingen.
 


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Stian
Date Posted: 19 mai 2008 at 21:42
scantrain leverer blant annet diverse sånne plater

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: jevistad
Date Posted: 15 november 2008 at 00:47
På byggebordet nå ligger en 1:7 dobbel kryssveksel til en større stasjon på sørlandet.
Noen vitale deler er ennå ikke laget, men det nærmer seg.
Egentlig er det jo bare fire veksler i én, men jeg tror jeg skulle bygd fire enkle dobbelt så fortConfused


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 15 november 2008 at 02:08
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

På byggebordet nå ligger en 1:7 dobbel kryssveksel til en større stasjon på sørlandet.
Noen vitale deler er ennå ikke laget, men det nærmer seg.
Egentlig er det jo bare fire veksler i én, men jeg tror jeg skulle bygd fire enkle dobbelt så fortConfused
 
Like lækkert som alltid kjære doktorWink
 
Men si meg.. om jeg tolker teksten på sjablongen der riktig så er jeg litt nysjerrig på hva det er vedkommende som skal ha den er i gang med for et prosjekt? Så noen bilder av en mindre industrimodul fra Koldingtreffet, men får ikke det til å rime helt med "en større sørlandsstasjon"
 
Er det prosjektet med en større endestasjon som er i ferd med å bli til virkelighet?
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 15 november 2008 at 11:49
Originally posted by eika eika wrote:

Er det prosjektet med en større endestasjon som er i ferd med å bli til virkelighet?
 
Eirik
 
Ikke endestasjon akkurat, men i nærheten.
Men nå røper jeg muligens for myeWink
Men etter det jeg forstår er ferdigstillelsesdatoen av modulen uviss, vekselen er byttearbeid mot noen modellkubikk med furutrær.
Så han er nok bare framsyntSmile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2008 at 17:18
Det står jo også skrevet på papiret under hvem denne vekselen er til. Wink

-------------
Svein S


Posted By: eika
Date Posted: 15 november 2008 at 17:55
Originally posted by ses ses wrote:

Det står jo også skrevet på papiret under hvem denne vekselen er til. Wink
Øhhh.... ja,det var vel det jeg syns jeg så og grunnen til at jeg spurte om det stemte vel...?
 
 Og det var og grunnen til at jeg lurte på om vedkommende som jeg har fått forståelsen av er snekkeren bak "Langlina" og dermed altså i gang med "et mindre prosjekt eller to" nå var fysisk i gang med sitt store drømmeprosjekt som vel omfatter en endestasjon for to strekninger, med verkstedområde og trekantspor for by-pass av stasjonen for godstog etc. 
(DVS.. det er vel trekantdelen og verkstedområdet som har førsteprioritet i drømmen har jeg forstått han rettTongue)
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2008 at 18:05
Sorry. Her leser jeg halve teksten og ser på bildet og trekker konklusjoner av det. Er visst ikke helt våken etter en hel dag med snekring av sporunderlag på TMJKs nye anlegg (se vår blogg).


-------------
Svein S


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 november 2008 at 21:14
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

 
Hvordan går det med taket på denne bygningen, Bjørn Runar?
 
 
Wink"Har den internasjonale finanskrisa ramma byggefirmaet som setter opp denne bygningen?"LOLLOLLOL
 
Likte de lager-reolene dine...Tongue
 
 
 
 
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 16 november 2008 at 01:11
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hvordan går det med taket på denne bygningen, Bjørn Runar?
Wink"Har den internasjonale finanskrisa ramma byggefirmaet som setter opp denne bygningen?"LOLLOLLOL

 

Likte de lager-reolene dine...Tongue


Neida, byggefirmaet har bare vært opptatt med endel høyere prioriterte bygg:

Skiftetraktorstall Bjørnlia stasjon Artitec byggesett


Bjørnlia Meieri Scratchbygget

Jeg var faktisk innom Hobbytrain (for et halvt døgn siden) for bl.a. å se etter egnede takplater, men fant ingen som jeg synes passet. Så det blir scratchbygging av taket også.

Og byggefirmaet er straks klar til å ta fatt på taket til Larsens Tapperi, i mellomtiden har de støpt en lasterampe...



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 november 2008 at 12:36
Ser veldig bra ut dette her.Clap
 
Godt ordrereserven er høy...LOL
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 16 november 2008 at 19:36
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:



Og byggefirmaet er straks klar til å ta fatt på taket til Larsens Tapperi......
 
 
Endelig, et Cognac tapperi i FremoWink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 16 november 2008 at 20:03
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Endelig, et Cognac tapperi i FremoWink


Beklager å måtte skuffe deg Morten, Larsens Tapperi er en bedrift på DMJKs klubbanlegg, ikke på en FREMO-modul...

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Oar"n
Date Posted: 17 november 2008 at 02:08
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Det står jo også skrevet på papiret under hvem denne vekselen er til. Wink
Øhhh.... ja,det var vel det jeg syns jeg så og grunnen til at jeg spurte om det stemte vel...?
 
 Og det var og grunnen til at jeg lurte på om vedkommende som jeg har fått forståelsen av er snekkeren bak "Langlina" og dermed altså i gang med "et mindre prosjekt eller to" nå var fysisk i gang med sitt store drømmeprosjekt som vel omfatter en endestasjon for to strekninger, med verkstedområde og trekantspor for by-pass av stasjonen for godstog etc. 
(DVS.. det er vel trekantdelen og verkstedområdet som har førsteprioritet i drømmen har jeg forstått han rettTongue)
 
Eirik
Noen samler på frimerker, noen på sporveksler og noen på furutrær....LOL
 
Nå har jeg dessverre pådratt meg en betydelig portefølje av uferdige moduler (f.eks Langlia), så trekantdrømmen Krossen-Dalane ligger nok litt fram i tid. Men "innkjøp" av skinnemateriell fra MJV-Vest gjør jeg i alle fall.
Den skikkelig våte drømmen er selvsagt kombinasjonen Kr-D og Kristiansand st. Det er som noen vel vet en ung herremann i Oslo som bygger på Kristiansand.Clap
 
Slik ser det ut i dag. Verkstedet nærmest.
 
Det blir nok hovedvekt på sportrekanten og Dalane stasjon. (Dalane st begynner et stykke til venstre for bildet her, tilsvingen er rett i underkant av bildet.
For at en slik modul skal være noenlunde anvendbar på de fleste treff så må trekanten gjøres så liten som mulig. Kan derfor inneholde bare lokstallen, skiva og tilhørende spor. (Lokstallen blir ca 80cm i modell, og verkstedet har jeg ikke målt engang. Og det er visstnok atpåtil planer om å forlenge stallen litt så den kan huse 72-sett)


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: jevistad
Date Posted: 17 november 2008 at 15:19
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

 
Det blir nok hovedvekt på sportrekanten og Dalane stasjon. (Dalane st begynner et stykke til venstre for bildet her, tilsvingen er rett i underkant av bildet.
 
Har du et bilde tatt andre veien? Det hadde vært artig å sett hvor "mine" veksler skal liggeSmile
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

 
(Lokstallen blir ca 80cm i modell, og verkstedet har jeg ikke målt engang. Og det er visstnok atpåtil planer om å forlenge stallen litt så den kan huse 72-sett)
 
Har de ikke startet på det ennå? Det begynner vel å haste litt hvis de skal overta funksjonene til Lokst. Kvalaberg fra april av?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Oar"n
Date Posted: 17 november 2008 at 22:11
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Har du et bilde tatt andre veien? Det hadde vært artig å sett hvor "mine" veksler skal liggeSmile
 
Det var ikke siktlinje nordover akkurat der jeg tok bildet. Skal nok gjøre noen flere forsøk.
Det er totalt 4 kryssveksler i området, en i hver ende og 2 i midten. 
Mulig at en veksel er aktuell i enden mot byen:
 
 
Kan jo legge ved et par bilder til :
 
Sporet nærmest er hovedsporet mot Oslo. 
Så er det det såkalte kipptogsporet, hvor man kan kjøre elektrisk (eller kunne i hvert fall) fra stavangerlinja gjennom Krossen og til Dalane st.
 
Skiftesporgruppen mellom Krossen og Dalane st.

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Har de ikke startet på det ennå? Det begynner vel å haste litt hvis de skal overta funksjonene til Lokst. Kvalaberg fra april av?
Det ble meg fortalt nå i kveld at det ikke blir noe ombygging av lokstallen alikevel.  Lokaltogsettene skal visstnok vedlikeholdes i Sandnes.
En ære for meg å kunne ajourføre Modelljernbaneverket på slike dramatiske nyheter! Wink


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: -TUR-
Date Posted: 17 november 2008 at 23:45
ShockedHva??  Har de plassert en slik komplisert teknisk innretning som en kryssveksel bare for å bruke den som en avledende veksel for tomta?  De skulle hatt juling LOL

-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 november 2008 at 00:45
Jeg har et lite sørlandshus på mitt byggebord.
 


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: MortenB
Date Posted: 18 november 2008 at 07:01
Ser ikke dumt ut Mr. Bridger ;) Ferdig byggesett eller lagd helt på frihånd? Kunne selv tenke meg å bygge en del på frihånd for å få bygningene som jeg vil men sliter med å finne noe god informasjon om byggematerialer osv.


Posted By: ses
Date Posted: 18 november 2008 at 11:08
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

ShockedHva??  Har de plassert en slik komplisert teknisk innretning som en kryssveksel bare for å bruke den som en avledende veksel for tomta?  De skulle hatt juling LOL


Hvis du ser nøye etter, så er det ikke bare en avledende veksel, men det korte sporet brukes nok for å få lok til svingskiva uten å måtte behøve å kjøre ut i hovedspor. Meget nyttig lite spor, spør du meg.


-------------
Svein S


Posted By: Stein
Date Posted: 18 november 2008 at 11:25

 På byggebordet mitt holder jeg på med modeller fra Gamle Vossebanen:

 Restaurantvogn 18040 fra Scandinavian miniatures
 
  
 
Konduktørvogn fv 14012 fra Scandinavian miniatures
 
   Konduktørvogn%20fv%2014012%20fra%20Scandinavian%20miniatures
 
Og det som blir bygget akkurat nå er skd 214. En utgått modell fra svenske Västerås Vagnagentur. Var så heldig å finne denne på Bergensmessa i høst. Big%20smileBig%20smile                              
 


-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 november 2008 at 11:59
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Ser ikke dumt ut Mr. Bridger ;) Ferdig byggesett eller lagd helt på frihånd? Kunne selv tenke meg å bygge en del på frihånd for å få bygningene som jeg vil men sliter med å finne noe god informasjon om byggematerialer osv.


Det er helt scratchbygget med Evergreen styrenplater og strips. Bestilte dette hos Hobby-Train i Drammen.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 november 2008 at 12:00
Originally posted by Stein Stein wrote:

Og det som blir bygget akkurat nå er skd 214. En utgått modell fra svenske Västerås Vagnagentur. Var så heldig å finne denne på Bergensmessa i høst. Big%20smileBig%20smile         


Hvilket drivverk er det du har til 214-traktoren?


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 november 2008 at 13:05
Det lille stikksporet fra den "avledende veksel" var adskillig lengre tidligere.
Det gikk flere hundre meter nedover til omkring der Gumpens Auto ligger.
Det så dengang ut som at man hadde tenkt å videreføre det helt ned til Krs. stasjon og å bruke dette ved lokbytte eller "direkte stallspor" - i og med det hele tiden ble forlenget?
Dengang var det mye større trafikk da lokaltog til Grovane og Marnardal fortsatt gikk, så det var vanskelig for løslok å bli sluppet opp til Krossen.
 
Kanskje en ide å bygge denne "fremtidsvisjonen" fra tidlig 60-tall?


Posted By: Stein
Date Posted: 18 november 2008 at 13:26

Drivverket til skd 214 ble kjøpt sammen med traktoren hos Svein i Skala Design. Husker ikke fabrikat, men de kan sikkert svare deg hvis du sender en mail. Drivverket er forøvrig ikke helt optimalt ettersom det var problemer med å få det langt nok inn i vognkassen, ettersom motoren tok borti "panseret" på traktoren. Løsningen ble å modifisere drivverket med nytt motorfeste, slik at denne ble senket et par millimeter.



-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 november 2008 at 13:37
Aha. Får høre litt med Svein jeg da :)

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Oar"n
Date Posted: 18 november 2008 at 15:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det lille stikksporet fra den "avledende veksel" var adskillig lengre tidligere.
Det gikk flere hundre meter nedover til omkring der Gumpens Auto ligger.
Det så dengang ut som at man hadde tenkt å videreføre det helt ned til Krs. stasjon og å bruke dette ved lokbytte eller "direkte stallspor" - i og med det hele tiden ble forlenget?
Dengang var det mye større trafikk da lokaltog til Grovane og Marnardal fortsatt gikk, så det var vanskelig for løslok å bli sluppet opp til Krossen.
 
Kanskje en ide å bygge denne "fremtidsvisjonen" fra tidlig 60-tall?
Det er ikke synlige tegn på at det er satt av grunn til et 3.spor ned til Krs.
Men jeg tipper at det i gamle dager ble satt opp en del godstog på Dalane og da var nok uttrekksporet nyttig for ikke å blokkere for stavangerlinja.  Motorvognsett ble også stallet her og måtte vel flyttes på av og til.
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 november 2008 at 16:20
Jeg hørte en gang dette 3.sporet omtalt av en gammel lokfører.
Det er korrekt at man aldri fikk penger til å kjøpe grunn til dette 3.sporet, men NSB eier såpass mye grunn nedover langs linjen at det skulle ikke så mye til. Største hindrig er faktisk Nattmannsbekken og Grimsskjæringa som måtte utvides.
Problemet var særlig stort på disse snørike vintere som var på 50- og 60-tallet. Da måtte man ha et ekstra lok i Krs. med stor frontplog (El.8) da det ellers kunne ta for lang tid å vente på mulighet for å kjøre til Krossen og få vendt loket.
I samme periode gikk en El.10 på øvre tomt i skifting, samt også brukt som skiftemaskin på Krossen/Dalane. Denne måtte også ofte vente på å få frigitt linje - derav behovet, etter det jeg forstod.
- Selvfølgelig var den "ekstra lengden" grei å ha for BM65-sett som gikk til Marnadal og Vennesla - og det ble med det.


Posted By: eika
Date Posted: 18 november 2008 at 16:43
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Det ble meg fortalt nå i kveld at det ikke blir noe ombygging av lokstallen alikevel.  Lokaltogsettene skal visstnok vedlikeholdes i Sandnes.
En ære for meg å kunne ajourføre Modelljernbaneverket på slike dramatiske nyheter! Wink
 
Vedlikeholdet vil skje på Sandnes gamle holdeplass/godsterminalen. Mantena har innredet en egen verktøybil samt sikret seg noen oppholdsrom etc. for det arbeidet. Men en del av de som normalt jobber med vedlikeholdet i Stavanger vil i de togfrie periodene flyttes til Mantena Sundland/Drammen og assistere der, så jeg regner med det muligens kan bli en liten økning i tomtogkjøringen Sundland-Sandnes i den lengste stengeperioden.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 november 2008 at 22:25
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg har et lite sørlandshus på mitt byggebord.
 
 
Spennende Tore, her må du dele videre framskritt med oss.
Skal det stå inntil en bakgrunn siden det ser ut til å mangle litt?
Er det oppvarming til du skal i gang med stasjonsbygningen?Wink


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 november 2008 at 11:44
Ja, det skal stå inntil en bakgrunn som skjærer av huset litt på skrå bak. Grunnmuren til huset er sånn ca. midt i bildet under. På heia helt til høyre i bildet kommer det ytterligere to hvite sørlandshus, og når de er ferdige har jeg kanskje opparbeidet meg nok mot/kunnskap/dumdristighet til å kunne starte på stasjonsbygningen Smile



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 19 november 2008 at 15:02

Dette blir rett og slett deilig, Tore! Clap

Endelig en bystasjon i Fremo!
 
Er den steinmuren scratchbygget?
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 november 2008 at 15:21
Takk, takk Smile Steinmuren er en slik tykk mur som kommer ferdiglaget fra Noch. Kjempebra kvalitet faktisk. Den kommer til å se kjempefin ut når jeg har fått på plass fortau, lyktestolper og gjerder langs hele kanten.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 november 2008 at 21:24
Byggingen av Larsens Tapperi går fremover, takkonstruksjonen begynner å ta form.



Som bildet viser, er det litt dimensjoner over taket. Faktisk er det et takareal som i 1:1 tilsvarer 620 kvadratmeter...
Har planer om å legge "takpapp", skulle bli noen ruller i H0 det

Det er kun lagerdelen av bygget som skal være innredet. Her skal det også være belysning. De sorte områdene er kontorer, det hvite området er produksjonslokalet.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 20 november 2008 at 20:28
  Huset til Mandius mangler 3 bord over vindua, unøyaktig tegningUnhappy           http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290083.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290083.jpg                             kutta andre etasje, for å legge inn et par "tømraplank"
  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290089.jpg - http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290089.jpg
Har fått testa at superlim holder på Coroplast! 
Sorry, kan ikkje legge inn bilder   Embarrassed, derfor linker.
Når loftet er løfta er det tid for å bygge arkene, deretter skal Vossaskiferen opp på taket. -"Arbe´te jul!"


-------------
Gospeltrain



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net