Oversikt Roco trevogner |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for kopi av sirkulæret.
Det var ikke mange detaljer i oversikten, så det overlater veldig mye til fantasien. F.eks er togene til Hakadal og Jaren satt opp med en mengde Bo-vogner, som Roco sittevognene også er, men sannsynligvis besto disse togene av Bo4 vogner som var mer tilpasset lokaltogskjøring og hadde et annet utseende. Tog 209/252 er satt opp med en BFo midt i stammen, så dette er sannsynlig en vogn med gode gjennomgangsmuligheter selv om det er en reisegodsavdeling i den. Dette kan vel utelukke noen typer, men mange gjenstår. Ellers er det intersant at så mange tog er satt opp med Gp4, en relativ kort lukket godsvogn med lang akselavstand (tidligere tysk), som finnes som god modell fra flere produsenter. Liliput og Roco har levert den med norsk litterering og lakkering.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan det muligens være en BFo2c t.3? Den synes å han gjennomgangsmuligheter. I NJK materielldatabase er det hele 9 typer av BFo hvorav minst 2 (2d og 2e) synes å være stålvogner (?). Så det blir vanskelig å velge en BFo for Skreiabanen i 1957. Kanskje jeg bør velge den som ser "penest" ut, eller har du et forslag, Asgeir?
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja med et historisk øye ville jeg:
- ikke valgt en stålvogn, siden disse var stort sett avsatt til hovedtogene på 50-talllet.
- funnet ut hvilke BFo som var stasjonert i Oslo distrikt. (Det kan jeg finne ut i kveld).
- valgt en litt eldre (dvs ikke en "moderne") trevogn.
Da bør man stå igjen med noen typer.
Dernest ville jeg valgt den som er enklest å lage i modell og ser penest ut
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ev. sjekk om det er noen lokale postkortsamlere med kort av stasjoner. Kan ha flaks og finne et eller annet der. Gamle stasjonskort har ofte med tog på kortene, og da som regel persontog.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er noen på NJK som samler på postkort, de er på njk forumet.
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |