Oversikt Roco trevogner
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6951
Printed Date: 23 november 2024 at 13:02 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Oversikt Roco trevogner
Posted By: Svein_H
Subject: Oversikt Roco trevogner
Date Posted: 31 mai 2012 at 17:58
Dette er egentlig svar på et innlegg i http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6851&PN=6&title=skreiabanen - en annen tråd , men for å ikke "kapre" den tråden velger jeg å lage en ny. Her kan dere komme med tillegg, kommentarer og evt rettelser til oversikten, slik at vi får en noenlunde komplett og korrekt liste etter hvert.
Her er mine trevogner fra Roco, så vidt jeg vet fortsatt i sine originalesker. Litra er hva som faktisk står på vognene, jeg har for lite kjennskap til å uttale meg om korrektheten der.
Fra første produksjonsserie har jeg:
Artnr 4420C (her har jeg faktisk to vogner med samme artikkelnr på esken): Kupevogn #770 (Hmr Bo2b) med laterninetak Kupevogn #561 (samme understellsmarkering som over (770), men med vanlig tak. Det kan tenkes at hele overbygningen er skiftet ut, siden vognnummeret ser originalt ut og ikke endret.)
Artnr 44240A (44261 er også klistret på esken): Kupevogn 3kl #18099 (Brg Co2b) med laterninetak
Artnr 4221A (44263 er også klistret på esken): Sovevogn 3kl #113 (Krs Co1b) med "vanlig" tak
Artnr 4221B (44265 er også klistret på esken): Sovevogn 1/2kl #18075 (Drm WLABo1b) med "vanlig" tak
Artnr 4221C (44265 er også klistret på esken): Sovevogn 1/2/3kl #106 (Oslo ACo1b) med laterninetak
Artnr 44267: Kupevogn 3kl #224 (Oslo Co2b) med "vanlig" tak
Artnr 44268: Kupevogn #654 (Drm Bo2b) med "vanlig" tak
Fra andre produksjonsserie har jeg:
Artnr 44261: Kupevogn 3kl #660 (Drm Co) med "vanlig" tak
Artnr 44262: Kupevogn #744 (Hmr Bo2b) med laterninetak
Artnr 44266: Sovevogn 1kl #104 (Oslo WLAo1a) med laterninetak
Artnr 44267: Kupevogn #18042 (Thm Bo2b) med laterninetak
Artnr 44268: Kupevogn #18033 (Brg Bo2b) med "vanlig" tak
De vognene som jeg ikke har notert klasse på har noen markeringer oppe i hjørnene som jeg ikke vet hva betyr, fint om noen kan opplyse meg der.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Replies:
Posted By: Tåge
Date Posted: 31 mai 2012 at 19:24
Svein_A wrote:
Artnr 44267: Kupevogn #18042 (Thm Bo2b) med laterninetak
De vognene som jeg ikke har notert klasse på har noen markeringer oppe i hjørnene som jeg ikke vet hva betyr, fint om noen kan opplyse meg der.
Svein
|
Bo2b betyr ca noe sånn:
B = 2 kl
o = boggivogn
2 = sidegangsvogn ( kupevogn )
b = vognens innredning
---------- ----------
1 = Sovevogn
2 = Sidegangsvogn ( kupevogn )
3 = Midtgangsvogn
4 = Lokaltogsvogn
a -b -c -d osv opplyser om vognens innredning
Så de du ikke har notert KL på er 2 kl vogner.
Antar at de to hvite markeringene på vogn siden betyr 2 kl - men er usiker der.
3 kl kom jo bort i 1956 da ble jo endel vogner omliterert.
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 mai 2012 at 19:57
Takk for opplysningene, da gir det litt mer mening
Det er de hvite markeringene jeg ikke vet betydningen av ja. Det er to hvite markeringer på noen av de, inkludert en vogn som det også står 3Kl på, og noen har i tillegg en større hvit markering over de to mindre i den ene enden, mens andre vogner igjen ikke har slike markeringer i det hele tatt. Kan det ha noe med bremseutrustningen å gjøre, slik som på godsvogner..?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: jhv
Date Posted: 31 mai 2012 at 21:37
Er det ikke merking for plassnummer og Røyking/Ikke Røyking dere mener?
|
Posted By: hflesche
Date Posted: 31 mai 2012 at 21:39
Er det denne merkingen du mener? Forhåpentligvis er teksten på "de hvite markeringene" lesbar.
------------- Helge F.
|
Posted By: Stian
Date Posted: 31 mai 2012 at 22:10
Ahh! jeg har ikke tenkt over det en gang at de merkene der er det rare som er på modellene!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 juni 2012 at 06:58
Der har vi dem ja. Flott bilde Helge, takk for det! Du vet ikke hva den øverste kvadratiske plata er til også?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Traveller
Date Posted: 01 juni 2012 at 10:06
Den kvadratiske platen har seks knaster der det kan festes plater med tall. Disse ble brukt til å angi omløpsnummer for plassregulerte vogner (tre løse siffer). De ble altså bare brukt i tog med mulighet for å reservere sitteplass (hovedtogene).
Museumsvognen på bildet er imidlertid ikke korrekt merket, for med 3kl-skilting skal det være annen markering av plassnummer og heller ikke plastskilt med setenr. og røyk/ikke røyk. Roco-vognene er formmessig korrekte for perioden etter 1956.
Mvh P.
------------- Det finnes to typer strøm: rød og gul.
Brun er jord.
Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.
Min Flickr sid
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 01 juni 2012 at 10:48
Har et lite spørsmål til en av vognene. Sovevogn ACo1b nr 106 er levert fra Roco med lanterninetak. Men er ikke dette egentlig feil litra eller feil tak? Tre køyer i høyden og lanterninetak mener jeg var en plassmessig umulighet, og at sovevogner med 3kl derfor hadde tønnetak. mvh Bjørn Hall
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: jhv
Date Posted: 01 juni 2012 at 11:36
Tror du er inne på noe her.
Mener at det var en diskusjon for mange år siden,
om at vogn/vogner hadde feil tak.
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 juni 2012 at 12:03
Ble brått litt usikker på om jeg hadde blingsa da jeg postet det første innlegget i går, men har ikke vogna foran meg så jeg får dobbeltsjekket nå. Var derfor innom materiellbasen på NJK og kikket litt akkurat nå, og finner ingen opplysninger om ACo1b der. Imidlertid finner jeg igjen vogn 106 under ACo1c type 1, og typetegningen til denne har lanterninetak. Kan det være at dette egentlig skal være ACo1c og ikke ACo1b, og det er der litraen er krølla til..?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 juni 2012 at 12:13
Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet.
Jeg skal lete litt etter bilder av disse vognene når jeg er i posisjon til det.
------------- Svein S
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 juni 2012 at 13:03
ses wrote:
Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet |
Tre kupeer i høyden må være litt av en sovevogn!
Tør man gjette på at det er køyer det er snakk om?
Houen, i pirkemodus
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 01 juni 2012 at 13:42
Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og enkeltvinduer på kupesiden.
Her er en modell av WLBo1a som viser forskjellene fra ROCO vognen
http://dl.dropbox.com/u/40684882/053.JPG - http://dl.dropbox.com/u/40684882/053.JPG
For å få plass til tre køyer i høyden ble taket hevet, og på modellen utgjør dette ca 1-1,5mm høyere tak, noe som er gjort på modellen ved at taket er sparklet opp med stålplast
http://dl.dropbox.com/u/40684882/054.JPG - http://dl.dropbox.com/u/40684882/054.JPG
Det finnes en artikkel om sovevognene i et eldre PS.
------------- Steinar
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 juni 2012 at 13:56
Håvard H wrote:
ses wrote:
Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet |
Tre kupeer i høyden må være litt av en sovevogn!
Tør man gjette på at det er køyer det er snakk om?
Houen, i pirkemodus |
Humre, humre.
------------- Svein S
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 01 juni 2012 at 13:59
Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner? Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner : - CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene) - Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene) - BFo (ble brukt på Skreiabanen i 1950-60 årene)
|
Posted By: jhv
Date Posted: 01 juni 2012 at 14:24
Kanskje Jörgen Edgar kan hjelpe ?
(Vet ikke om disse modellen er robuste nok til å brukes på et anlegg,
evt er ment for statisk bruk?)
http://jorgenedgar.se/byggtips.html - http://jorgenedgar.se/byggtips.html
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:04
hilljens wrote:
Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner?
Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner :
- CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene)
- Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene)
- BFo (ble brukt på Skreiabanen i 1950-60 årene) |
BFo har vært levert som byggesett, med understell og tak fra Roco's trevogner, fra Scandinavian Miniatures (og NMJ for veldig lenge siden). Det finnes sikkert et stort antall ubygde byggesett i skuffer og skap.
De 2 andre må, såvidt jeg vet, scratch bygges.
Eventuelt kan muligens understell og tak tas fra Roco trevogner (spørs hvor nøye man er, siden disse vognene antaglig hadde eldre boggier, litt anderledes understell og annet profil på taket).
Etter min mening er det et savn at det ikke har vært produsert modeller av trevognseriene før Roco vognene (med untak av NMJ's Superline platekledte passasjervogner), som det gikk mengder av tom 50-/begynnelsen av 60-tallet.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:09
Steinar: Flotte vogner, kribler i magen når jeg ser slikt arbeid. Asgeir: Jeg er ikke mye bevandret i trevogner, men hvordan ser vognene ut som var mellom NMJ platekledde vogner og Rocovognene?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:29
hilljens wrote:
Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner? Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner : - CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene) - Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene) - BFo (ble brukt på Skreiabanen i 1950-60 årene)
|
Det er bare Roco av de vanlige MJ-fabrikkene som noen gang har laget norske trevogner. Derimot finnes det småserier fra Collector Model og noen messingbyggesett. Når det gjelder Thor Bjerkes info om BFo brukt på Skreiabanen i 50/60-årene så er det umulig å vite hvilken av de ganske mange mulige variantene det er, uten få vite noe mer enn at det er BFo. Så den informasjonen sier nesten ingen ting dessverre, hvis man er på jakt etter det helt korrekte. BFo var sammen med Bo de to litra som hadde flest mulig varianter.
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:35
SveinR wrote:
Steinar:
Flotte vogner, kribler i magen når jeg ser slikt arbeid.
Asgeir:
Jeg er ikke mye bevandret i trevogner, men hvordan ser vognene ut som var mellom NMJ platekledde vogner og Rocovognene? |
Veldig kort og generelt:
Teakkledte med eldre boggier, kortere og tak med "flatere bue".
Mange med åpne endepartier
Mange forskjellige kombinasjoner av små og brede vinduer, men med mer vegg enn i de moderne trevognene.
De fleste av de platekledte vognene fra århundreskiftet (dvs. 1800-1900 ) ble bygget om med ny vognkasse og ble nær identiske med disse.
F.eks denne: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=40531&aut=1&eng - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=40531&aut=1&eng =
Senere fikk de takoppbygg over bare kupedelen, med overlysvinduer.
Innebygde endepartier var kortere og rettvinklet.
Disse ble etterhvert bygd litt lengre, og ble forløperne til de moderne trevognene.
F. eks denne: http://pix.njk.no/40/s40467-ABo2atype2.jpg - http://pix.njk.no/40/s40467-ABo2atype2.jpg
Det finnes veldig lite bevart av disse vognene, siden de ble utrangert og hugget før noen fant på "å ta vare på det gamle skrotet".
Svein Sando har skrevet litt om epokene i personvognbygging på sin hjemmeside: http://sando.co/index.php?aut=&vis=207&nid=2&engelsk=0 - http://sando.co/index.php?aut=&vis=207&nid=2&engelsk=0 og har i tillegg skrevet litt mer utfyllende i en artikkel i en jernbanebok for 10-15-20 år? siden (som jeg ikke husker navnet på nå. Den er rød og handler om alt mulig rart innen NSB, og utgitt av jernbaneforbundet tror jeg.............. Svein hjelp)
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:39
Her er referansen Asgeir spør om hjelp om:
Sando, S. (1988). Trekkraftmateriellet ved NSB og Hovedbanen. I Norges Statsbaner og
deres personale, bind 1, Oslo: Notabene forlag A/S. ss. 45-118
------------- Svein S
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 01 juni 2012 at 15:43
ses wrote:
Når det gjelder Thor Bjerkes info om BFo brukt på Skreiabanen i 50/60-årene så er det umulig å vite hvilken av de ganske mange mulige variantene det er, uten få vite noe mer enn at det er BFo. Så den informasjonen sier nesten ingen ting dessverre, hvis man er på jakt etter det helt korrekte. BFo var sammen med Bo de to litra som hadde flest mulig varianter. |
I et sirkulære fra 1957 om togsammensetninger i Oslo distrikt er det for strekningen Skreia - Eina kun oppført BFo (dessverre!) i tog nr. 5191/5192.
------------- Mvh Arne Hill-Jensen Skreiabanens materiell epoke II og III
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 01 juni 2012 at 16:59
Vognmateriell bygget av Jörgen Edgar er absolutt robuste nok til drift på anlegg. Svært stabilt bygget. mvh Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 01 juni 2012 at 18:49
Til Håvard H: Selvfølgelig var det køyer det skulle stått, men er du sikker på at det ikke hadde vært mulig med tre kupeer i høyden? Det står beviselig intet om hvor høye kupeene skulle være, og i sovestilling tar vi vel ikke all verdens plass noen av oss. mvh Bjørn Hall i total helgemodus
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Steinar J
Date Posted: 01 juni 2012 at 20:41
Sitat Steinar Snøtun
"Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og enkeltvinduer på kupesiden."
Du mener vel dobbelt vindu på kupe'side og enkelt vindu på korridorside?
Steinar J
------------- SJ
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 juni 2012 at 00:13
Jeg har gjort litt undersøkelser, blant annet funent fram tre artikler i På Sporet som kom da disse vogene var nye (1982). De største artiklene kom i PS34 og PS36, skrevet av hhv Thor Bjerke og Ole Mjelva. Disse omhandler sovevognene grundig, både som forbilder og modellene. I PS45 er det en to-siders artikkel i forbindelse med at sidegangsvogene kom (Roco 44240A og C) i 1985/86.
For sovevogennes del (Roco 4421A-D, senere 44263-66) er det litt rot med tak og påskrifter. Alle disse vognene (104, 106, 113, 18075) var opprinnelig bygget som Ao type 6 1912-21 og hadde takoppbygging/laternine, altså IKKE tønnetak/hvelvet tak. NSB hadde imidlertid for mange 1.klasse-kupeer og for få 3.klasse. Det gjorde at NSB på 1930-tallet bygget om endel Ao-6-vogner til å bli ACo1b eller også Co1b. Ved denne obyggingen fikk de tønnetak for å få plass til tre køyer i høyden. Det betyr at dersom Roco-sovevognen IKKE har tønnetak, så må det enten være en Ao type 6 FØR ombyggingen på 30-tallet, eller en av de som aldri ble ombygget. Av de fire numrene i Rocos serier gjelder det kun nr. 104. Men man kan jo velge en av de andre vognene av denne uombygde varianten (WLAo1a type 1 som den het etter 1956), og da er det numrene 103, 104, 105, 201, 202 (ombygd til WLBo ca 1958), 210, 602, 701, 985, 986, 987, 988, 991, 992, 995, 18047, 18076, 18097, 18098, 18101. Her er et bilde av 602 etter at den internvogn (Rco) og stod mye hensatt på Ski:
Ellers tror jeg kanskje dette er en rimelig komplett liste over Rocos norske teakvogner. Korriger gjerne:
44240A - NSB 224 (Co2b-3, Bo2b-3, B30-3) 44240B - NSB 561 (Co-23, Co3c-1, Bo3c-1, B22-1) (Usikker om ROco-nummeret er 44250B) 44240C - NSB 770 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2) 44261 - NSB 660 (Co2b-3, Bo2b-3, B30-3) 44262 - NSB 744 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2) 44263 - NSB 113 (Co1b-1, WLBo1b-1) 44264 - NSB 106 (ACo1b-1, WLABo1b-1) 44265 - NSB 18075 (ACo1b-1, WLABo1b-1) 44266 - NSB 104 (Ao-6, Ao1a-1, WLAo1a-1) 44267 - NSB 18099 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2) 44268 - NSB 654 (Co-53, Co2b-3, Bo2b-3, B30-3)
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 02 juni 2012 at 01:52
Takk for hjelpen Svein. Ser ut som din opplisting av Roco vognene er korrekt.
hilljens wrote:
I et sirkulære fra 1957 om togsammensetninger i Oslo distrikt er det for strekningen Skreia - Eina kun oppført BFo (dessverre!) i tog nr. 5191/5192. |
Kunne du legge ut dette sirkulæret om togsammensetninger i Oslo distrikt fra 1957? Dette er informasjon som er midt i blinken for meg i hvertfall.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 02 juni 2012 at 08:53
Sitat Steinar Snøtun
"Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s
sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og
enkeltvinduer på kupesiden."
Du mener vel dobbelt vindu på kupe'side og enkelt vindu på korridorside?
Steinar J
Ja her ble det litt rot. Det jeg mente å si var at tredjeklassevognen så helt annerledes ut enn ROCO`s modell av sovevognen, min modell viser en slik tredjeklasse sovevogn.
Men ROCO`s sovevogn er også feil, da den skal ha enkeltvinduer på kupesiden på samme måte som tredjeklassevognen, mens vinduene på korridorsiden stemmer med modellen. Se bildet av vogn 602 over.
Håper det ble bedre nå.
------------- Steinar
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 02 juni 2012 at 09:10
Fra Asgeir: Kunne du legge ut dette sirkulæret om togsammensetninger i Oslo distrikt fra 1957? Dette er informasjon som er midt i blinken for meg i hvertfall.
|
Jeg har desverre bare den siden som omhandler Skreia, men det komplette sirkulære kan du sikkert få kopi av fra Jernbanemuseet.
------------- Mvh Arne Hill-Jensen Skreiabanens materiell epoke II og III
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 juni 2012 at 23:07
Takk for kopi av sirkulæret. Det var ikke mange detaljer i oversikten, så det overlater veldig mye til fantasien. F.eks er togene til Hakadal og Jaren satt opp med en mengde Bo-vogner, som Roco sittevognene også er, men sannsynligvis besto disse togene av Bo4 vogner som var mer tilpasset lokaltogskjøring og hadde et annet utseende. Tog 209/252 er satt opp med en BFo midt i stammen, så dette er sannsynlig en vogn med gode gjennomgangsmuligheter selv om det er en reisegodsavdeling i den. Dette kan vel utelukke noen typer, men mange gjenstår. Ellers er det intersant at så mange tog er satt opp med Gp4, en relativ kort lukket godsvogn med lang akselavstand (tidligere tysk), som finnes som god modell fra flere produsenter. Liliput og Roco har levert den med norsk litterering og lakkering.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: hilljens
Date Posted: 04 juni 2012 at 08:45
Asgeir wrote:
Tog 209/252 er satt opp med en BFo midt i stammen, så dette er sannsynlig en vogn med gode gjennomgangsmuligheter selv om det er en reisegodsavdeling i den. Dette kan vel utelukke noen typer, men mange gjenstår. |
Kan det muligens være en BFo2c t.3? Den synes å han gjennomgangsmuligheter. I NJK materielldatabase er det hele 9 typer av BFo hvorav minst 2 (2d og 2e) synes å være stålvogner (?). Så det blir vanskelig å velge en BFo for Skreiabanen i 1957. Kanskje jeg bør velge den som ser "penest" ut, eller har du et forslag, Asgeir?
------------- Mvh Arne Hill-Jensen Skreiabanens materiell epoke II og III
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 juni 2012 at 09:03
hilljens wrote:
. Så det blir vanskelig å velge en BFo for Skreiabanen i 1957. Kanskje jeg bør velge den som ser "penest" ut, eller har du et forslag, Asgeir? |
Tja med et historisk øye ville jeg:
- ikke valgt en stålvogn, siden disse var stort sett avsatt til hovedtogene på 50-talllet.
- funnet ut hvilke BFo som var stasjonert i Oslo distrikt. (Det kan jeg finne ut i kveld).
- valgt en litt eldre (dvs ikke en "moderne") trevogn.
Da bør man stå igjen med noen typer.
Dernest ville jeg valgt den som er enklest å lage i modell og ser penest ut
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 04 juni 2012 at 09:11
Ev. sjekk om det er noen lokale postkortsamlere med kort av stasjoner. Kan ha flaks og finne et eller annet der. Gamle stasjonskort har ofte med tog på kortene, og da som regel persontog.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 juni 2012 at 22:13
ArneGH wrote:
Ev. sjekk om det er noen lokale postkortsamlere med kort av stasjoner. Kan ha flaks og finne et eller annet der. Gamle stasjonskort har ofte med tog på kortene, og da som regel persontog.
|
Er noen på NJK som samler på postkort, de er på njk forumet.
------------- A matter of life and death
|
|