MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Optimalisering av NSB El 18 i 1:87
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Optimalisering av NSB El 18 i 1:87

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Optimalisering av NSB El 18 i 1:87
    Posted: 21 mars 2019 at 15:37
Som gammel Märklinist har jeg noen El 18-modeller fra Göppingen liggende. Disse har metallkåpe og er tunge modeller med god trekkraft. De er dessverre lite detaljerte. Heldigvis har tyskerne tatt seg bryderiet med å lage førerhytten i norsk versjon med førerplass på høyre hånd, selv om også interiøret er svært lite detaljert. Motoren er fempolet, men drivverket støyer nokså mye. Dekoderen tilbyr ikke akkurat de mykeste kjøreegenskapene. Märklin kommer forresten nå også med El 18 i "SE NORGE. TA TOGET"-design (artikkel 39466), men fra bilder jeg har sett blir modellen på samme detaljeringsnivå som tidligere.

Anekdote: Jeg skrev forresten et brev til Märklin på 90-tallet og oppfordret dem til å lage flere norske modeller, spesielt personvogner. De sendte meg faktisk svar (papirbrev, som en brukte den gangen), hvor de ba meg være tålmodig. Og her er vi, 25 år etterpå, og fortsatt ingen norske personvogner fra Märklin.

For ikke lenge siden begynte jeg å kjøpe en del annet materiell, hovedsaklig Roco og NMJ. Jeg lar meg fortsatt imponere over kjøreegenskapene til Roco-lokomotivene. De tar igang mykere enn jeg for noen år siden drømte om var mulig. De to El 18-modellene jeg har så langt er begge i siste designvariant i sølv/grått. Antar det er ZIMO-dekodere i disse. Og det forklarer vel kjøreegenskapene. Og selv om modellene er mer detaljerte enn dem fra Märklin, med f.eks. sidespeil, interiør og til og med lokfører, er heller ikke de perfekte. Lokføreren sitter bl.a. på feil side!

Er det noen som har erfaring med å demontere førerhytten på Rocos El 18 og skifte den ut eller bygge den om med en norsk versjon? Kunne en se for seg ytterligere forbedringer av modellen? Kåpen er støpt i en form for sveitsiske Re 460, antar jeg. For modellen har to sandpåfyllingslokk på hver side, rett ved dørene til førerhyttene. Mens norske El 18 i 1:1 har fire slike lokk på hver side, to ekstra midt på. Å smelte slike inn i plastkåpen eller forsøke å file det til vil vel ikke bli pent...?

Plogen på Roco-modellene er snål, og har masse "gods" eller plast på oversiden. Er det mulig å kjøpe noe mer filigrant i f.eks. messing?

Norske lokomotiv har montert gule lys på siden som blinker før avgang («Kjøretillatelse mottatt»). Jeg har sett eksempel på at noen har montert slikt lys på modell i H0. Er det noen som har erfaring med dette? Har original dekoder om bord ledige utganger, så bør det være mulig å lodde på en diode? Er det flere ledige utganger, hadde det vært pent med lys i taket på førerhyttene også.

Norske El 18 i den siste designvarianten har to kontakter på fronten rett under gripestengene under frontruten. Den ene er markert med gult, og den andre med grønt. Kan dette være tilkobling for UIC? Det kan synes som lokomotivene fikk disse kontaktene etter den siste omlakkeringen, for jeg finner ingen bilder av El 18 i rødt med slike kontakter. Der er det kun én lysegrå kontakt rett ved littranummeret på fronten. Jeg ville trodd den grå kontakten som har vært der hele tiden var UIC for multippelkjøring. Kan det være et nytt behov som har oppstått etter at El 18 tok over for El 17 på Flåmsbana? Å gjengi disse kontaktene i 1:87 blir utfordrende. Kanskje bare en ørliten dråpe maling er tilstrekkelig?

Lyktene på Rocos El 18-modell er heller ikke helt perfekte. Det er fint at en kan veksle mellom vanlig lys og fullys, men i praksis er det liten forskjell mellom de to nivåene på mine modeller. Er dette noe som kan programmeres om på dekoderen? Fra bilder jeg har sett kan det virke som om originalen i Norge alltid kjører med de to topplampene tent sammen med to lamper nede; de to inn mot midten. Ved fullys forblir topplampene like kraftige, men det tennes i tillegg to lamper til nede (midt i lyktene). På Rocos modell må en gjøre fysiske endringer for å få dette til?

På Rocos modell er den mørke underdelen en tynn plastbit. Ut mot endene under dørene, på den delen som har innfelt det nederste trappetrinnet, er det ikke noe klips eller fester som holder plasten til resten av modellen. På mine modeller henger derfor denne mørke plasten nedover i en svak bue (på grunn av dens egen tyngde, antar jeg), slik at det blir en glippe opp mot resten av modellen. Dette ser ikke pent ut. Jeg vil nok kunne løse det med lim, men da er plutselig ikke modellen til å åpne lenger. Er det andre som irriterer seg over det samme, og kanskje har løst problemet på en elegant måte?

Ellers vil jeg tro det er mye å hente på litt smussing og bruk av airbrush, men jeg er ikke der enda. 
Hører gjerne om andre måter å gjøre Rocos modeller av El 18 enda mer korrekte ift. forbildet.

Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2019 at 21:16
Takk for en interessant gjennomgang av 18-maskinenes mange fasetter!

Jeg kjøpte en Roco 18.2242 sammen med Flåmsbana-settet. Du har påpekt mange av de tingene som har irritert meg også. Min modell har jeg ikke gjort annet med enn å montere godteposen, men for å få på alt i koblingsrommet måtte jeg mekke litt. Jeg lagde en list av styren-plater med  hull til bremseslanger og koblinger. Disse fikk et malingsstrøk, og ble limt på plass over plogen. Ekstradelene er antagelig tilpasset den sveitiske varianten med skjørt fremfor kåpe. Litt forskning rundt dette finnes her: http://forum.mjf.no/roco-el18-godtepose_topic10655.html




Ellers er det verdt å nevne at Rocos modell har feil farge på taket. Det er ikke lett å få øye på fordi man sjeldent ser lok i "modell-perspektiv" og når man først får overblikket er det vanskelig å sjelne antrasitt fra kullstøv. Fra bildene i katalogen ser det ut som Märklin-Trix-modellen får antrasitt farge på taket.

Tar med noen forbilde-bilder for videre sammenligning Wink








Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2019 at 22:08
Takk for utførlig svar, og ikke minst flere vakre bilder.

Jeg har ikke åpnet godteposen enda, men ser av din modell at det høyner virkelig inntrykket. Synd at Roco ikke har tatt seg bryet med å sjekke at delene faktisk passer... Det har vært en del feil med godteposene til Roco, vet jeg. Bl.a. på de svenske Rc-lokene var rekkverkene for korte. Jeg har vurdert å bruke noe tynne metalltråder som lakkeres i rett farge, fordi plast ser litt "gjennomsiktig" ut på bilder. Men når jeg ser din modell, ser jeg at dette er mer enn bra nok for meg. Synes spesielt speilene gjør seg godt.

Har også fått med meg at taket har feil farge, men i min naivitet tenkte jeg at det er lett å endre fargen med en airbrush. Igjen: en gang i fremtiden. Og taket må smusses i tillegg. Fikk Flåmsbanasettet inn døra denne uken først (begynner å bli utsolgt nå). I fjor kjøpte jeg El 18.2256 (Roco 73639), og den modellen har mørkegrått tak. Håper på en ny modell fra Roco neste år i leveransedesign...

Det siste bildet (fra Bergen stasjon?) var virkelig flott. Jeg la forresten merke til at buffertene ikke er rektangulære, men har en bue på toppen. Kikket litt på jernbane.net på bilder av El 18, og det ser ut som om de byttet buffertene ifm. hovedrevisjonen da lokomotivet også ble grått. Med andre ord: enda en feil.

Men du verden hvor flott det går, da. Det er nesten det viktigste.
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2019 at 07:42
Listen med feil begynner å bli lang - det med buffertene har jeg ikke lagt merke til før du påpekte det (Bergens stasjon stemmer forresten). 1000-voltkontaktene er heller ikke med på modellen.


Du nevner rekkverkene. På fronten er det to håndtak på hver side. De er ganske diskret i virkeligheten, mens på modellen er de litt vel grove. Det er jo uungåelig når det er plastdeler det er snakk om, så jeg har også vurdert å bytte dem ut med metalltråder. Håndtakene på siden av dørene er faktisk i metall, så de kan man beholde.

I første innlegg nevner du topplampene. På min modell er den ene rød - antagelig et sveitsisk trekk. Det ser ut som fargen kommer fra en rød linse, ikke en rød diode. Om det stemmer vurderer jeg å fjerne det røde så begge kan være tent hvite. Det fordrer nok en grad av omprogrammering for at begge skal lyse samtidig, men hadde hevet modellen et ekstra hakk. Nok et prosjekt for en dag med god tid...
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 11:26
Amundsen Hobby kan hende har eller kan skaffe nye «norske» førerbord fra Märklin. Disse kan meget enkelt tilpasses og byttes med de som sitter i Roco-modellen. Jeg har gjort det med min modell. I tillegg brukte jeg en skarp kniv og skar bort den overflødige plasten i endene på plogene slik at buen i endene blir «runde».
Enkle grep som gir et helt annet inntrykk.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 12:36
Takk for gode tips, Odd Joar. Jeg har allerede flere "Märklin-førerhytter" fra Amundsen liggende. I sin tid kjøpte jeg opp en del med tanke på å lage mer realistisk førerhytte i El 18-modellene fra Märklin (tegne på instrumentpanel, male på bakveggen med dør til maskinrom, lime fast en lokfører i setet osv.). Godt forslag. Skal prøve ut idéen med plogen også. Takker & bukker.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2019 at 19:26


Bildet vil ikke rotere, men viser st 18 2248 har buffere av den klassiske typen ennå, april 2019. Det skal nevnes at loket har ny type buffere i andre enden. Hvorfor vet jeg ikke, men poenget er å illustrere at det er variasjoner.


Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2019 at 19:36
Interessant. Virkeligheten overgår fantasien, heter det. Også i MJ-verden. Der kan en se mange rare konstellasjoner. Amundsen Hobby fikk Märklin til å lage en spesial-serie av El18 en gang. Det viste seg at modellen hadde ulike NSB-vingehjul på hver side. Hadde Märklin tabbet seg ut? Da en kikket på bildene sendt til Göppingen viste det seg at også originalen hadde ulik logo på hver side...

Takk for tips, og takk for fine bilder. Ser også at lokførerne liker å ha "rullgardinen" i frontvinduet langt nede nå i vårsola. En slik solskjerm hadde vært fin på modellen også.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2019 at 20:25
Rullegardinen var kun nede da jeg tok uttak og skulle hente opp rute og skjemaer på nettbrettet - vanskelig å se i motlys. Gardina kom fort opp da loket skulle kjøres.

Logoene på lokomotivet som Amundsen laget modell av var slik du beskriver. På den ene siden ble det laget NSBs siste logo som en prøve. Andre siden beholdt opprinnelig logo.

Edited by Lars Gjertsen - 11 april 2019 at 20:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.