Som gammel Märklinist har jeg noen El 18-modeller fra Göppingen liggende. Disse har metallkåpe og er tunge modeller med god trekkraft. De er dessverre lite detaljerte. Heldigvis har tyskerne tatt seg bryderiet med å lage førerhytten i norsk versjon med førerplass på høyre hånd, selv om også interiøret er svært lite detaljert. Motoren er fempolet, men drivverket støyer nokså mye. Dekoderen tilbyr ikke akkurat de mykeste kjøreegenskapene. Märklin kommer forresten nå også med El 18 i "SE NORGE. TA TOGET"-design (artikkel 39466), men fra bilder jeg har sett blir modellen på samme detaljeringsnivå som tidligere.
Anekdote: Jeg skrev forresten et brev til Märklin på 90-tallet og oppfordret dem til å lage flere norske modeller, spesielt personvogner. De sendte meg faktisk svar (papirbrev, som en brukte den gangen), hvor de ba meg være tålmodig. Og her er vi, 25 år etterpå, og fortsatt ingen norske personvogner fra Märklin.
For ikke lenge siden begynte jeg å kjøpe en del annet materiell, hovedsaklig Roco og NMJ. Jeg lar meg fortsatt imponere over kjøreegenskapene til Roco-lokomotivene. De tar igang mykere enn jeg for noen år siden drømte om var mulig. De to El 18-modellene jeg har så langt er begge i siste designvariant i sølv/grått. Antar det er ZIMO-dekodere i disse. Og det forklarer vel kjøreegenskapene. Og selv om modellene er mer detaljerte enn dem fra Märklin, med f.eks. sidespeil, interiør og til og med lokfører, er heller ikke de perfekte. Lokføreren sitter bl.a. på feil side!
Er det noen som har erfaring med å demontere førerhytten på Rocos El 18 og skifte den ut eller bygge den om med en norsk versjon? Kunne en se for seg ytterligere forbedringer av modellen? Kåpen er støpt i en form for sveitsiske Re 460, antar jeg. For modellen har to sandpåfyllingslokk på hver side, rett ved dørene til førerhyttene. Mens norske El 18 i 1:1 har fire slike lokk på hver side, to ekstra midt på. Å smelte slike inn i plastkåpen eller forsøke å file det til vil vel ikke bli pent...?
Plogen på Roco-modellene er snål, og har masse "gods" eller plast på oversiden. Er det mulig å kjøpe noe mer filigrant i f.eks. messing?
Norske lokomotiv har montert gule lys på siden som blinker før avgang («Kjøretillatelse mottatt»). Jeg har sett eksempel på at noen har montert slikt lys på modell i H0. Er det noen som har erfaring med dette? Har original dekoder om bord ledige utganger, så bør det være mulig å lodde på en diode? Er det flere ledige utganger, hadde det vært pent med lys i taket på førerhyttene også.
Norske El 18 i den siste designvarianten har to kontakter på fronten rett under gripestengene under frontruten. Den ene er markert med gult, og den andre med grønt. Kan dette være tilkobling for UIC? Det kan synes som lokomotivene fikk disse kontaktene etter den siste omlakkeringen, for jeg finner ingen bilder av El 18 i rødt med slike kontakter. Der er det kun én lysegrå kontakt rett ved littranummeret på fronten. Jeg ville trodd den grå kontakten som har vært der hele tiden var UIC for multippelkjøring. Kan det være et nytt behov som har oppstått etter at El 18 tok over for El 17 på Flåmsbana? Å gjengi disse kontaktene i 1:87 blir utfordrende. Kanskje bare en ørliten dråpe maling er tilstrekkelig?
Lyktene på Rocos El 18-modell er heller ikke helt perfekte. Det er fint at en kan veksle mellom vanlig lys og fullys, men i praksis er det liten forskjell mellom de to nivåene på mine modeller. Er dette noe som kan programmeres om på dekoderen? Fra bilder jeg har sett kan det virke som om originalen i Norge alltid kjører med de to topplampene tent sammen med to lamper nede; de to inn mot midten. Ved fullys forblir topplampene like kraftige, men det tennes i tillegg to lamper til nede (midt i lyktene). På Rocos modell må en gjøre fysiske endringer for å få dette til?
På Rocos modell er den mørke underdelen en tynn plastbit. Ut mot endene under dørene, på den delen som har innfelt det nederste trappetrinnet, er det ikke noe klips eller fester som holder plasten til resten av modellen. På mine modeller henger derfor denne mørke plasten nedover i en svak bue (på grunn av dens egen tyngde, antar jeg), slik at det blir en glippe opp mot resten av modellen. Dette ser ikke pent ut. Jeg vil nok kunne løse det med lim, men da er plutselig ikke modellen til å åpne lenger. Er det andre som irriterer seg over det samme, og kanskje har løst problemet på en elegant måte?
Ellers vil jeg tro det er mye å hente på litt smussing og bruk av airbrush, men jeg er ikke der enda. Hører gjerne om andre måter å gjøre Rocos modeller av El 18 enda mer korrekte ift. forbildet.
|