MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygging av en Gammeltysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygging av en Gammeltysker

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 11:37
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL


Har du noe dokumentasjon på at det du påstår er korrekt?

...


Nå, Stian? Jeg forventer faktisk et svar.

For jeg har sett påstått et annet sted også at både lok og tender hadde flagg på disse til-Polen-lokene. Men kanskje dette bare er et feilaktig rykte? 


Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 11:44
Dette er noe jeg har hørt fra flere forskjellige personer, og jeg mener å ha lest det ett sted. men om dette ikke er korrekt så må jeg bare legge meg flat her.....Embarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 12:36
Originally posted by Stian Stian wrote:

Dette er noe jeg har hørt fra flere forskjellige personer, og jeg mener å ha lest det ett sted. men om dette ikke er korrekt så må jeg bare legge meg flat her.....Embarrassed
Vi må vel se på bakgrunnen for at flaggene kom på lokene. Disse lokene passet dårlig til kurverike norske banestrekninger.
 
Norsk Svalbard-kull var av dårlig kvalitet. Polsk kull derimot var et godt produkt. Men polakkene manglet lokomotiver,og banestrekningene i Polen egnet seg mye bedre for de stive gammelstyskerne 61a. Derfor fant "noen" ut at vi kunne låne ut våre dårlige gammeltyskere mot betaling i godt polsk kull.
 
Min foreløpige TEORI er at fordi det var snakk om LÅNE UT, og norske myndigheter ikke akkurat stolte på kommuniststater ville man vel sikre eierskapet ved å påmale de norske fargene - BÅDE på lokene OG på tenderne.
 
Min TEORI er at dette ville muligens også være med på å dempe konfliktnivået mellom de kapitalistiske og de kommunistiske statene,ved at alle kunne se resultatene av det nye samarbeidet midt i den kalde krigen.
 
Denne låne/bytte-handelen stanset av en eller annen grunn på "dørstokken" til Polen - på fergeleiet i Sverige. Så ble vel disse lokene sendt tilbake til Norge. Og her var det jo liten vits i å sikre seg noe eierskap ved hjelp av påmalte flagg. Derfor ble etter hvert lok og tendere byttet om hverandre. Slik fikk etter hvert noen ekvipasjer fortsatt flagg på både tender og lok. Mens andre etter hvert blandet seg med de gammeltyskerne som var igjen i Norge og ble kjørende med - noen med flagg på tenderen mens andre hadde kun på lokomotivene.Disse - for Norges del - dårlige tyske krigserstatningslokene,fikk jo heller ingen lang levetid i Norge lik Stortyskerne fikk.
 
Jeg understreker at dette KUN er et forsøk på å forklare de ulike synene her i tråden. Med litt livserfaring i ballasten vet jeg godt at det kan dukke opp en heelt annen forklaring rundt neste "gatehjørne".
 
Hva mener Thor Bjerke?
 
Legger til at dette loket trolig kom meget tidlig som "norsk" modell fra Roco i et sett sammen med 3 C3-vogner som det også gikk noen av i Norge som krigserstatningsmateriell.


Edited by Mikael Järn - 05 august 2010 at 12:41
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 12:48

Interessant. Jeg kjenner jo også historien om polen-lokene. Lurer også på om ikke dette er beskrevet nærmere i en artikkel i På Sporet kanskje, men i Damplokboka stod det altså ingen ting. Kanskje visste vi ikke nok dette på 1980-tallet.

Når det gjelder hvorfor lokene fikk påmalt flagg og vingehjul, så tror vel jeg grunnen er todelt:

1. Jo, man ville faktisk sikre seg fortsatt eierskap til lokene som på det tidspunktet var å forstå som krigsbytte. Lokene tilhørte formelt ikke NSB - til tross for vingehjulet, men Direktoratet for sivilt beredskap (DSB), om jeg ikke husker feil. Det gjaldt type 63 også. Det var først noe senere, at de formelt ble NSB-lok. Men både DSB og NSB var statforetak, så for DSB å utstyre lokene med NSB.vingehjul, var sikkert både helt greit og strategisk lurt siden NSB var en kjent europeisk jernbaneforvaltning.

2. Også Polen hadde BR57-lok, og for å unngå forveksling mellom egne og andres lok, var det lurt å merke de norske lokene skikkelig.


Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 19:29
På side 9 i På Sporet nr 134, forteller Georg Friedl om gammeltyskerne og flagget, bilder finnes det og.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 21:49
Da kan man enkelt gjøre kompromisser. enten har man 1 lok med flagg både på tender og hytte, og ett uten flagg. eller så kan man kjøre splittet, og si at lokene har fått byttet tenderSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 22:16
Ja, da har vi bilde av 61-lok med flagg på både lok og tender og på bare tender. Da er i hvert fall de to variantene dokumentert. Teorien om tenderbytter kan ha noe for seg, men NSB drev ikke mye med slikt da lokets nummer gjerne også stod på tenderen.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2010 at 22:21
Å male det om er vel ikke så mye bry? Men! Om feks 2103 hadde en dårlig tender, men god kjel, og 3524 hadde dårlig sjel og sånnt, men en god tender, så kunne jo man byttet om på det og hugget 3524? Så sånn sett så mener jeg at det ville kunne gå ann.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 02:02
Om noen er interessert i en br57 for omlitterering til type 61 så har jeg en for salg. I tillegg noen andre lok også.

Gå til min side og klikk på modellsalg og se på bilde nr to. Kontakt med på epostadressen oppgitt der.
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 09:28
I og med dette "utlånet" ikke bare gjaldt lok men også vogner, tror jeg ikke forklaringen ligger i et generelt utlån av trekkraft til Polen etter 2, verdenskrig?
Alle europeiske jernbaneforvaltninger hadde da mangel på materiell. Skulle Norge få lokomotivkull fra Polen, måtte dette hentes på stedet. Kullgruvene i Polen ligger langt sør i landet, slik at det var en betydelig transportstrekning frem til sjøtransport fra Østersjøhavn (der NSB´s bulkskip Bruse kunne hente kullet).
I Norge valgte man ut ex.tysk materiell til dette oppdraget. Det er sikkert flere årsaker til det? Noen kan være at dette materiell var vanlig i Polen (man hadde allerede kompetanse på drift og vedlikehold av dette materiellet). Det andre kan være som nevnt at materiellet var ellers dårlig egnet for norske forhold og ofte at type(r) som utgjorde et lite antall og derved ikke var særlig aktuelt å bruke videre i Norge?
For at ikke dette materiell i en turbulent etterkrigstid, skulle bli innlemmet/annektert (som øvrig ex.tysk etterlatt materiell) i PKP´s materiell, ville det være naturlig å skille dette tydelig ut fra annet materiell av samme type i Polen. Da hadde man bedre mulighet til å holde materiellet samlet.
 At materiellet ikke kom til innsats i Polen er ikke forbausende. Det er sterkt forenklende om eierskapet til alt materiell er likt i et land. Etter hvert fikk også Polen reparert mye av det skadde etterlatte tyske materiellet og man viderebygde tilsvarende i nye serier. Det kan derfor være at "situasjonen løste seg" slik at det ikke ble nødvendig å få materiell fra Norge?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 13:50
Denne webbloggen sporet desverre av fra en artikkel om ombygging av en Type 61 til en diskusjon om flagg og utlån til Polen (her må enkelte av forumets deltagere skjerpe seg og i stedet for avsporinger, heller opprette nye tråder med interessante delemner).
 
Men tilbake til opprinnelsen, Bjørn Runar.  Har du muligheten for å legge ut en beskrivelse av hvordan en dekoder kobles opp i dette lokomotivet uten en forhåndsplassert kontakt; gjerne med en illustrasjon og bilder?
 
Jeg ser for øvrig at ESU har lyddekodere for N-skala.  Kan disse brukes i en "gammeltysker", og er det mulig å bruke lydprofilen for en BR38 til erstatning for BR57 som Type 61 baseres på?
 
Jeg har for øvrig anmodet modellmester SES å skrive en artikkel om sin gammeltysker som gikk så bra på et Gardermotreff for noen år siden (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5020&KW=&PID=17030223&title=digitalisering-av-rocos-gammeltysker#17030223)
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 22:25
I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 23:53
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
 
Dette burde du tatt på PM og IKKE her inne!
 
Satser på at Moderator tar denne saken??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2011 at 00:08
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
 
Dette burde du tatt på PM og IKKE her inne!
 
Satser på at Moderator tar denne saken??
Tror ikke Morten Jacobsen bryr seg et døyt om hva denne "Järn" mener...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2011 at 01:28
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.


Det var da voldsomt! Selvom Morten nevner meg som en som ikke har fulgt opp en oppfordring, slo det meg ikke et sekund at Morten fortjener noe i nærheten av de kaktusene du deler ut her.
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2011 at 08:45
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:



I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.


Istedetfor å skrive det der burde du tatt deg et "jern".
Terje V.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2011 at 10:55
Jeg kunne ikke annet enn å le over hr. "Järn"s utgydelser, tatt i betraktning hvordan nettopp vedkommende har flamet enkelte tidligere debatter med høyrøstete personlige meninger om treskinnesystem som i aggressivitet og surmuling er langt verre enn hva noen andre har kommet med på dette forum. Ordene "stein" og "glasshus" renner meg i hu...
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2011 at 12:05
Vi sier det er nok nå?

Michael Järn har fått sagt sitt, og andre har kommet med innsigelser.

Da er det ikke vits i å dra det noe videre. 

La oss heller fortsette med Gammeltyskeren

MVH
Dag Cato
Ass.mod.
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2011 at 20:51
Leste gjennom tråden her, og tenkte at et fargebilde  jeg tok av Type 61 slik en så ut i 1951 kunne være interessant som referanse.  Nummeret ser ut til å slutte på 7 (2397 ?) , og stedet - Lodalen?
Vel - jeg "tok" bildet fra internet for noen år siden. Wink    Husker dessverre ikke hvorfra.
Et sted i Norge 1951 - type 61
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2011 at 21:38
Fargebilde av type 61?! Det ante jeg ikke fantes. Oppsiktsvekkende er også boggi-tenderen som virker å være en norsk tender av samme type som ble brukt på type 31. Loket gikk i Drammen distrikt fra 1950, så jeg vil tro bildet kanskje er tatt på Sundland, jfr. åsene i bakgrunnen.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2011 at 23:18
Det bildet der er bla å finne på jbm sine nettsider.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2011 at 09:23
Originally posted by ses ses wrote:

Oppsiktsvekkende er også boggi-tenderen som virker å være en norsk tender av samme type som ble brukt på type 31. 
 
Dette har blitt diskutert tidligere (husker ikke hvilket forum), og det ble da konkludert med at dette er en tysk boggie tender som noen av lokomotivene var utstyrt med.
Bilder av Type 61 med denne tenderen er å finne i På Sporet for noen år siden.
Noen få lokomotiver ble modernisert ved NSB med bla. lukket bakvegg på førerhytten (som er veldig tydelig på fargebildet ovenfor), og disse ble visstnok utstyrt med nettopp disse boggietenderne. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ketilo View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ketilo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2011 at 18:48
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Dette har blitt diskutert tidligere (husker ikke hvilket forum), og det ble da konkludert med at dette er en tysk boggie tender som noen av lokomotivene var utstyrt med.
Det der ligner på en tysk/prøysisk pr 2' 2' T21,5 tender.  I Tyskland ble disse brukt bl.a. på BR38.10, BR55.25 og ... BR57 ;-)
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2011 at 13:43
Dersom noen er interessert i en av de gamle Roco modellene med flagg paa tenderen, er det en til salgs paa E bay. link: http://cgi.ebay.de/ROCO-Tenderlok-SJ-57-2103-NSB-OVP-/190546655610?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2c5d77397a
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 17:32
Må bare kommentere at jeg faktisk bor i Sande i Vestfold, men vi skal ikke så langt tilbake da et av de nye Flirt togene smelte inn i fjellveggen før Holmestrand.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.