Print Page | Close Window

Ombygging av en Gammeltysker

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5350
Printed Date: 22 november 2024 at 05:29
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Ombygging av en Gammeltysker
Posted By: Bjørn R Larsen
Subject: Ombygging av en Gammeltysker
Date Posted: 17 april 2010 at 18:58
Jeg har i 8 år vært eier av en  Roco Gammeltysker, den ble kjøpt brukt i 2002. Jeg husker jeg slet endel med å montere dekoder i den, datidens dekodere var ikke akkurat små og plass var det dårlig med. Dengang dette loket ble laget (slutten av 80-tallet)  var ikke dekodere noe særlig tema. Jeg fikk tilslutt plassert dekoderen i tenderen, oppå motoren, men jeg måtte fjerne den original kullasten og lage min egen av en plastplate og litt pålimt kull.
 
For noen dager siden fikk jeg den ville ideen om å sette lyddekoder i loket. Ikke hvilken som helst dekoder heller, men en gammel Loksound 2, de var stooore...  (43mm x 19,5mm x 6,5mm i følge manualen). Ikke spør hvorfor, beste svaret jeg kan komme på er at jeg hadde lyst på en utfordring LOL
 
Samtidig ønsket jeg å gjøre noen forbedringer, som f.eks å montere en hovedlyskaster.
 
Først ble lok og tender plukket i småbiter, og drivverket renset for gammel olje. Så fulgte jobben med å gjøre plass til dekoderen, det betød å skjære vekk litt plast, file ned noen skruehoder og erstatte noen nitter med loddinger. Alt for å spare plass.
 
Status pr. 16. april
 
Tro om dette er mulig å få sammen igjen?
 
 
17. april:
Hovedlyskaster er på plass. Denne er laget av en 2.5mm2 endehylse for kabel (!) og en 3 V mikropære fra Elfa som jeg hadde liggende.
 
 
Og med lys (foreløpig bare fra en løs strømforsyning), kameraet lurer oss litt, det lyser ikke SÅ kraftig:
 
 
Fortsettelse følger...


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 17 april 2010 at 19:49
Får demontere mine 2 jeg og Smile den lykta må du forklare hvordan du lagde. og flere bilder ut av den

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 17 april 2010 at 20:15
Originally posted by Stian Stian wrote:

Får demontere mine 2 jeg og Smile den lykta må du forklare hvordan du lagde. og flere bilder ut av den
 
En endehylse, 2.5mm2
Mikropære, f.eks. ELFA 33-538-10 (3V)
Motstand, 680 ohm
Sølvmaling, f.eks. Humbrol 11
Sort maling, f.eks. Humbrol matt 33
Epoksylim
 
 
Kutt tvers gjennom endehylsen som vist på bilde, bruk den midtre delen. Mal endehylsen med sølvfarge innvendig og sort utvendig. Tre lyspæren på plass, fest den fra baksiden med litt lim og juster pæren (med lys på og før limet tørker) slik at endehylsen fungerer som reflektor. Tilslutt fylles fronten av lyskasteren med epoksylim, akkurat så mye lim at fronten på lyskasteren blir flat.
Til denne pæren passer det med 680 ohm motstand for å begrense strømmen gjennom pæren.
 
 
 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: hev
Date Posted: 17 april 2010 at 21:43

Hei.

Super hovedlykt du lager. Smile
 
Lurer på hva egentig 2.5mm2 endehylse for kabel er for noe? Har du artikkelnummer på denne artikkelen fra f.eks. Clas Ohlson? Hvis de selger den da.
 
Mvh
Hans E.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 17 april 2010 at 23:03
det er noe du putter på enden av en mange trådet kabel for og få bedre eletrisk kontakt. du setter den på en den av kabelen og prsser den sammen med en spesial tang. Du får kjøpt det på elfa eller franell, men du kan høre med en velutstyrt bil elekro butikk. jeg trur også albert.e olsen fører det, nexsas også.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Stian
Date Posted: 17 april 2010 at 23:56
Da setter jeg i gang med demonteringen Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 18 april 2010 at 00:01
Du Bjørn Runar - det der går ikke an - for alle oss noenlunde normale, altså - men jeg gleder meg til å se og høre resultatet!!

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 april 2010 at 00:04
Det er ikke så mange bilder av Gammeltyskern å finne på nettet, men her er ihvertfall to bilder av Gammeltysker med hovedlyskaster:
 
http://asp06.bibits.no/jbv/foto/jmf017529.jpg - http://asp06.bibits.no/jbv/foto/jmf017529.jpg
 
http://www.norsk-politihistorie.no/ga/index.php?section=3 - http://www.norsk-politihistorie.no/ga/index.php?section=3


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Stian
Date Posted: 18 april 2010 at 00:42
Jeg har plogskjær på en av mine så jeg kommer til å ha begge to som forbilde for mine to modeller.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bhal
Date Posted: 18 april 2010 at 15:01
Hei
Når dere nå går løs på et par gammeltyskere så ta en titt på tråden "Roco-nyheter 2008".
Her finnes det ganske mange opplysninger som burde være av interesse ved ombygginger/fornorskinger.
 
Legg forøvrig merke til at 2517, det kolosjonsinnblandede loket, har 2domer og 2 sandkasser.
antallet domer/sandkasser og taket på førerhuset er vel de to tingene som er de mest synlige forskjellene mellom enkeltlokene av denne typen. Før man teller nagler da.
mvh
Bjørn


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 april 2010 at 21:23
18. april:
 
Dagen startet bra, jeg fikk satt sammen loket igjen og fikk ingen deler tilovers LOL
 
Kabler til lysene ble lagt på undersiden, og bort til en plugg:
 
 
I tenderen laget jeg strømopptak for den bakre akselen. Deretter ble tenderen satt sammen og prøvekjørt, og det var da problemene begynte...
 
Det var noen bindinger i drivverket så den gikk dårlig fremover og omtrent ikke i det hele tatt bakover. Det ble tatt fra hverandre igjen og utbedret, men etter ny sammenstilling gikk motoren bare forover. Ved å koble strøm direkte til motoren ble det fort klart at det var dekoderen som var synderen, noe har sluttet å virke der. Jeg har lyd bakover, men ingen drift av motoren.
 
Slik det ser ut nå, blir det nok en ordinær dekoder fra skrotkassen istedet som havner i tenderen. Lyd får heller komme en annen gang.Confused


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 18 april 2010 at 22:15
Kunne dette bli en MJ-wiki artikkel når du er ferdig, Bjørn Runar?

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 april 2010 at 22:23
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Kunne dette bli en MJ-wiki artikkel når du er ferdig, Bjørn Runar?
Tror jeg ikke, det er endel jeg har gjort som jeg ikke har dokumentert med bilder, som f.eks. isolering av nedre frontlys fra originalt strømopptak.
 
Men f.eks. bygging av frontlykt er jo allmengyldig, den passer jo like godt på en Stortysker f.eks.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 april 2010 at 22:16
19. april:
 
Bytte av dekoder og prøvekjøring:
 
Full fart bakover...
 
Midlertidig oppkobling for å sjekke at alt fungerer. Her testes det med en eldgammel Lenz LE105, men tilslutt var det en LE130 fra "skrotkassen" som vant.
 
Så er det tid for trekking av ledninger frem til plugg mellom lok og tender. Jeg ser jeg må gjøre om plasseringen av pluggen under loket, pga. for dårlig plass under tenderen. Pluggen må derfor få plass inni hytta.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 20 april 2010 at 18:38
20. april:
 
Ledningene på undersiden av loket ble skjøtt sammen med tre tynne sorte ledninger. Disse ble ført opp i hytta gjennom et tilgjengelig hull. Her ble det satt på plugg (3-pins for blå, hvit og grønn kabel fra dekoder). Lok og tender ble koblet sammen:
 
 
Deretter ble loket prøvekjørt, og alt virket som det skulle.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 20 april 2010 at 18:52
Her fra prøvekjøringen. Det mangler fortsatt kullast i tenderen, og det er en masse småplukk og flikking som fortsatt skal gjøres:
 
 
Jeg har forøvrig kuttet av øvre del av skorsteinen også.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 21 april 2010 at 20:12
21. april:
 
Bygging av ny kullast i tender. Først ble en 1mm plastplate skåret til og plassert oppå dekoderen i tenderen:
 
 
Deretter ble platen malt sort, og limt rundt kanten slik at den ble tett.
Så ble det strødd på kull (deler fra en knust grillbrikett, silt til passe størrelse) som deretter ble limt fast med lim/vann blanding:
 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: a[c]e
Date Posted: 21 april 2010 at 23:35
Lekkert.. Rett og slett flott arbeid!

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 mai 2010 at 13:32
Gammeltyskeren har nå, for første gangen etter ombyggingen, fått anledning til å kjøre litt. Det skjedde på DMJKs månedlige kjørekveld. Loket har en ganske god gange og gå fint på lave hastigheter. Jeg har fått med meg noen tidligere kommentarer om at den nye utgaven fra Roco går sååå mye bedre enn den gamle. Vel, da må den nye være i toppklasse. Noe støy fra drivverket derimot, trekker ned. Dessuten var ikke trekkraften overveldende, noe som nok skyldes at tenderen er blitt lettere etter ombyggingen.
 
Fylling av kull på Rognmo stasjon
 
Stans ved Gystad stasjon.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Stian
Date Posted: 01 mai 2010 at 14:06
Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 mai 2010 at 14:29

Originally posted by Stian Stian wrote:

Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....

Nei, såvidt jeg husker var det flagg på hytten og ingenting på tenderen. Det malte jeg over for flere år siden.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 mai 2010 at 14:33

Slik så den ut den gangen jeg kjøpte den:

http://mjwiki.no/w/images/JanT573524.jpg - http://mjwiki.no/w/images/JanT573524.jpg



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 01 mai 2010 at 16:41
Originally posted by Stian Stian wrote:

Har du malt over vingehjulet på tenderen?Cry jeg kunne ha byttet den toppen mot en uten flagg....
 
 Lag de tre norske flagg-fargene på PC"en din og be disse tyskerne produserer dem for deg:
 
  http://www.decalprint.de/subdreamer/index.php?categoryid=38 - http://www.decalprint.de/subdreamer/index.php?categoryid=38
 
Om du ikke får det til kan du prøve SkalaDesign i Bergen (Svein Rasmussen) eller Kløfta Modelljernbaneklubb v/ Svein Ove Johnsrud om de kan lage et par slike til deg. Sistnevnte har for øvrig salg av ulike numre til gammeltyskerne.Skal du ha flaggene (som enten  var på tender eller på førerhytten) bør du finne rette nummer.
 
Men husk at det norske flagget kun eksisterte en periode på noen gammeltyskere som skulle leies ut til Polen med godt polsk kull som motbytte. Norsk Svalbardkull var ikke noe særlig godt egnet. Lokene kom helt ned til Syd-Sverige før avtalen ble kansellert. I Norge sporet disse stive femakslingene ofte av på grunn av de krappe svingene her til lands selv om man innførte sideforskyvning på den tredje/midtre akselen. De ble således mye mere upopulære her til lands enn stortyskerne som gikk helt frem til begynnelsen av 1970-tallet.


Posted By: ses
Date Posted: 01 mai 2010 at 17:06
Takk for en utmerket byggebeskrivelse med tilhørende illustrative og flotte bilder.

-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 mai 2010 at 18:43
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for en utmerket byggebeskrivelse med tilhørende illustrative og flotte bilder.
Takk. Så vidt jeg husker har du en lignende maskin selv, her i arbeid på fjorårets Gardermoen-treff:
 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 02 mai 2010 at 13:32

 

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Så vidt jeg husker har du en lignende maskin selv ...

Stemmer det. Faktisk to stykker også (se nedenfor). Men jeg har dessverre klart å skade et par av drevene på den ene da jeg skulle dreie ned flensene til RP25. Unhappy






-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 03 august 2010 at 13:19
Jeg bare tenkte på en ting. Har du planer om å bytte tender kasser om på lokene dine Svein? De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 03 august 2010 at 14:02
Sånn kan det gå når det viser seg at man likevel ikke er nagleteller....    

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 04 august 2010 at 00:43
Originally posted by Stian Stian wrote:

De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL


Har du noe dokumentasjon på at det du påstår er korrekt?

Jeg har nemlig et bilde av 57.2031 med flagg på tenderen men ikke på hytta. Så har jeg et bilde av 57.3524 med flagg og vingehjul på hytta, men på bildet vises dessverre ikke tenderen. De andre bildene jeg har av type 61, som dessverre ikke er mange, vise lok uten flagg og vingehjul i det hele tatt. Damplokboka sier ingen ting om saken.

Min dokumentasjon viser altså lok med flagg på en av delene, men mangler med lok på både tender og hytte samtidig. Så i hvert fall har vi forbilde for at det har vært brukt kun på tenderen - på 2031.




-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 04 august 2010 at 00:57
Her et bilde til av småtysker med flagg på tenderen, men antagelig ikke på førerhytta. Det er et utsnitt av samme bilde som det over. Begge er tatt 1.9.1950 på Vst. Grorud.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 05 august 2010 at 11:37
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

De gikk nemlig ikke med flagg enten på hytta eller tender. det var begge eller ingentingLOL


Har du noe dokumentasjon på at det du påstår er korrekt?

...


Nå, Stian? Jeg forventer faktisk et svar.

For jeg har sett påstått et annet sted også at både lok og tender hadde flagg på disse til-Polen-lokene. Men kanskje dette bare er et feilaktig rykte? 




-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 05 august 2010 at 11:44
Dette er noe jeg har hørt fra flere forskjellige personer, og jeg mener å ha lest det ett sted. men om dette ikke er korrekt så må jeg bare legge meg flat her.....Embarrassed

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 05 august 2010 at 12:36
Originally posted by Stian Stian wrote:

Dette er noe jeg har hørt fra flere forskjellige personer, og jeg mener å ha lest det ett sted. men om dette ikke er korrekt så må jeg bare legge meg flat her.....Embarrassed
Vi må vel se på bakgrunnen for at flaggene kom på lokene. Disse lokene passet dårlig til kurverike norske banestrekninger.
 
Norsk Svalbard-kull var av dårlig kvalitet. Polsk kull derimot var et godt produkt. Men polakkene manglet lokomotiver,og banestrekningene i Polen egnet seg mye bedre for de stive gammelstyskerne 61a. Derfor fant "noen" ut at vi kunne låne ut våre dårlige gammeltyskere mot betaling i godt polsk kull.
 
Min foreløpige TEORI er at fordi det var snakk om LÅNE UT, og norske myndigheter ikke akkurat stolte på kommuniststater ville man vel sikre eierskapet ved å påmale de norske fargene - BÅDE på lokene OG på tenderne.
 
Min TEORI er at dette ville muligens også være med på å dempe konfliktnivået mellom de kapitalistiske og de kommunistiske statene,ved at alle kunne se resultatene av det nye samarbeidet midt i den kalde krigen.
 
Denne låne/bytte-handelen stanset av en eller annen grunn på "dørstokken" til Polen - på fergeleiet i Sverige. Så ble vel disse lokene sendt tilbake til Norge. Og her var det jo liten vits i å sikre seg noe eierskap ved hjelp av påmalte flagg. Derfor ble etter hvert lok og tendere byttet om hverandre. Slik fikk etter hvert noen ekvipasjer fortsatt flagg på både tender og lok. Mens andre etter hvert blandet seg med de gammeltyskerne som var igjen i Norge og ble kjørende med - noen med flagg på tenderen mens andre hadde kun på lokomotivene.Disse - for Norges del - dårlige tyske krigserstatningslokene,fikk jo heller ingen lang levetid i Norge lik Stortyskerne fikk.
 
Jeg understreker at dette KUN er et forsøk på å forklare de ulike synene her i tråden. Med litt livserfaring i ballasten vet jeg godt at det kan dukke opp en heelt annen forklaring rundt neste "gatehjørne".
 
Hva mener Thor Bjerke?
 
Legger til at dette loket trolig kom meget tidlig som "norsk" modell fra Roco i et sett sammen med 3 C3-vogner som det også gikk noen av i Norge som krigserstatningsmateriell.


Posted By: ses
Date Posted: 05 august 2010 at 12:48

Interessant. Jeg kjenner jo også historien om polen-lokene. Lurer også på om ikke dette er beskrevet nærmere i en artikkel i På Sporet kanskje, men i Damplokboka stod det altså ingen ting. Kanskje visste vi ikke nok dette på 1980-tallet.

Når det gjelder hvorfor lokene fikk påmalt flagg og vingehjul, så tror vel jeg grunnen er todelt:

1. Jo, man ville faktisk sikre seg fortsatt eierskap til lokene som på det tidspunktet var å forstå som krigsbytte. Lokene tilhørte formelt ikke NSB - til tross for vingehjulet, men Direktoratet for sivilt beredskap (DSB), om jeg ikke husker feil. Det gjaldt type 63 også. Det var først noe senere, at de formelt ble NSB-lok. Men både DSB og NSB var statforetak, så for DSB å utstyre lokene med NSB.vingehjul, var sikkert både helt greit og strategisk lurt siden NSB var en kjent europeisk jernbaneforvaltning.

2. Også Polen hadde BR57-lok, og for å unngå forveksling mellom egne og andres lok, var det lurt å merke de norske lokene skikkelig.




-------------
Svein S


Posted By: MY1201
Date Posted: 05 august 2010 at 19:29
På side 9 i På Sporet nr 134, forteller Georg Friedl om gammeltyskerne og flagget, bilder finnes det og.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Stian
Date Posted: 05 august 2010 at 21:49
Da kan man enkelt gjøre kompromisser. enten har man 1 lok med flagg både på tender og hytte, og ett uten flagg. eller så kan man kjøre splittet, og si at lokene har fått byttet tenderSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 05 august 2010 at 22:16
Ja, da har vi bilde av 61-lok med flagg på både lok og tender og på bare tender. Da er i hvert fall de to variantene dokumentert. Teorien om tenderbytter kan ha noe for seg, men NSB drev ikke mye med slikt da lokets nummer gjerne også stod på tenderen.

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 05 august 2010 at 22:21
Å male det om er vel ikke så mye bry? Men! Om feks 2103 hadde en dårlig tender, men god kjel, og 3524 hadde dårlig sjel og sånnt, men en god tender, så kunne jo man byttet om på det og hugget 3524? Så sånn sett så mener jeg at det ville kunne gå ann.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: TeVe
Date Posted: 06 august 2010 at 02:02
Om noen er interessert i en br57 for omlitterering til type 61 så har jeg en for salg. I tillegg noen andre lok også.

Gå til http://www.modelljernbane.net - min side og klikk på modellsalg og se på bilde nr to. Kontakt med på epostadressen oppgitt der.

-------------
Terje V.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 august 2010 at 09:28
I og med dette "utlånet" ikke bare gjaldt lok men også vogner, tror jeg ikke forklaringen ligger i et generelt utlån av trekkraft til Polen etter 2, verdenskrig?
Alle europeiske jernbaneforvaltninger hadde da mangel på materiell. Skulle Norge få lokomotivkull fra Polen, måtte dette hentes på stedet. Kullgruvene i Polen ligger langt sør i landet, slik at det var en betydelig transportstrekning frem til sjøtransport fra Østersjøhavn (der NSB´s bulkskip Bruse kunne hente kullet).
I Norge valgte man ut ex.tysk materiell til dette oppdraget. Det er sikkert flere årsaker til det? Noen kan være at dette materiell var vanlig i Polen (man hadde allerede kompetanse på drift og vedlikehold av dette materiellet). Det andre kan være som nevnt at materiellet var ellers dårlig egnet for norske forhold og ofte at type(r) som utgjorde et lite antall og derved ikke var særlig aktuelt å bruke videre i Norge?
For at ikke dette materiell i en turbulent etterkrigstid, skulle bli innlemmet/annektert (som øvrig ex.tysk etterlatt materiell) i PKP´s materiell, ville det være naturlig å skille dette tydelig ut fra annet materiell av samme type i Polen. Da hadde man bedre mulighet til å holde materiellet samlet.
 At materiellet ikke kom til innsats i Polen er ikke forbausende. Det er sterkt forenklende om eierskapet til alt materiell er likt i et land. Etter hvert fikk også Polen reparert mye av det skadde etterlatte tyske materiellet og man viderebygde tilsvarende i nye serier. Det kan derfor være at "situasjonen løste seg" slik at det ikke ble nødvendig å få materiell fra Norge?


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 16 juni 2011 at 13:50
Denne webbloggen sporet desverre av fra en artikkel om ombygging av en Type 61 til en diskusjon om flagg og utlån til Polen (her må enkelte av forumets deltagere skjerpe seg og i stedet for avsporinger, heller opprette nye tråder med interessante delemner).
 
Men tilbake til opprinnelsen, Bjørn Runar.  Har du muligheten for å legge ut en beskrivelse av hvordan en dekoder kobles opp i dette lokomotivet uten en forhåndsplassert kontakt; gjerne med en illustrasjon og bilder?
 
Jeg ser for øvrig at ESU har lyddekodere for N-skala.  Kan disse brukes i en "gammeltysker", og er det mulig å bruke lydprofilen for en BR38 til erstatning for BR57 som Type 61 baseres på?
 
Jeg har for øvrig anmodet modellmester SES å skrive en artikkel om sin gammeltysker som gikk så bra på et Gardermotreff for noen år siden ( http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5020&KW=&PID=17030223&title=digitalisering-av-rocos-gammeltysker#17030223 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5020&KW=&PID=17030223&title=digitalisering-av-rocos-gammeltysker#17030223 )


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 16 juni 2011 at 22:25
I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 juni 2011 at 23:53
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
 
Dette burde du tatt på PM og IKKE her inne!
 
Satser på at Moderator tar denne saken??


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Pluggen
Date Posted: 17 juni 2011 at 00:08
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
 
Dette burde du tatt på PM og IKKE her inne!
 
Satser på at Moderator tar denne saken??
Tror ikke Morten Jacobsen bryr seg et døyt om hva denne "Järn" mener...


Posted By: ses
Date Posted: 17 juni 2011 at 01:28
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.


Det var da voldsomt! Selvom Morten nevner meg som en som ikke har fulgt opp en oppfordring, slo det meg ikke et sekund at Morten fortjener noe i nærheten av de kaktusene du deler ut her.


-------------
Svein S


Posted By: TeVe
Date Posted: 17 juni 2011 at 08:45
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:



I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.


Istedetfor å skrive det der burde du tatt deg et "jern".

-------------
Terje V.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 17 juni 2011 at 10:55
Jeg kunne ikke annet enn å le over hr. "Järn"s utgydelser, tatt i betraktning hvordan nettopp vedkommende har flamet enkelte tidligere debatter med høyrøstete personlige meninger om treskinnesystem som i aggressivitet og surmuling er langt verre enn hva noen andre har kommet med på dette forum. Ordene "stein" og "glasshus" renner meg i hu...

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 17 juni 2011 at 12:05
Vi sier det er nok nå?

Michael Järn har fått sagt sitt, og andre har kommet med innsigelser.

Da er det ikke vits i å dra det noe videre. 

La oss heller fortsette med Gammeltyskeren

MVH
Dag Cato
Ass.mod.


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 22 juni 2011 at 20:51
Leste gjennom tråden her, og tenkte at et fargebilde  jeg tok av Type 61 slik en så ut i 1951 kunne være interessant som referanse.  Nummeret ser ut til å slutte på 7 (2397 ?) , og stedet - Lodalen?
Vel - jeg "tok" bildet fra internet for noen år siden. Wink    Husker dessverre ikke hvorfra.
Et sted i Norge 1951 - type 61


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: ses
Date Posted: 22 juni 2011 at 21:38
Fargebilde av type 61?! Det ante jeg ikke fantes. Oppsiktsvekkende er også boggi-tenderen som virker å være en norsk tender av samme type som ble brukt på type 31. Loket gikk i Drammen distrikt fra 1950, så jeg vil tro bildet kanskje er tatt på Sundland, jfr. åsene i bakgrunnen.


-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 22 juni 2011 at 23:18
Det bildet der er bla å finne på jbm sine nettsider.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 juni 2011 at 09:23
Originally posted by ses ses wrote:

Oppsiktsvekkende er også boggi-tenderen som virker å være en norsk tender av samme type som ble brukt på type 31. 
 
Dette har blitt diskutert tidligere (husker ikke hvilket forum), og det ble da konkludert med at dette er en tysk boggie tender som noen av lokomotivene var utstyrt med.
Bilder av Type 61 med denne tenderen er å finne i På Sporet for noen år siden.
Noen få lokomotiver ble modernisert ved NSB med bla. lukket bakvegg på førerhytten (som er veldig tydelig på fargebildet ovenfor), og disse ble visstnok utstyrt med nettopp disse boggietenderne. 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ketilo
Date Posted: 23 juni 2011 at 18:48
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Dette har blitt diskutert tidligere (husker ikke hvilket forum), og det ble da konkludert med at dette er en tysk boggie tender som noen av lokomotivene var utstyrt med.
Det der ligner på en tysk/prøysisk pr 2' 2' T21,5 tender.  I Tyskland ble disse brukt bl.a. på BR38.10, BR55.25 og ... BR57 ;-)


Posted By: Stein
Date Posted: 25 juni 2011 at 13:43
Dersom noen er interessert i en av de gamle Roco modellene med flagg paa tenderen, er det en til salgs paa E bay. link: http://cgi.ebay.de/ROCO-Tenderlok-SJ-57-2103-NSB-OVP-/190546655610?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2c5d77397a - http://cgi.ebay.de/ROCO-Tenderlok-SJ-57-2103-NSB-OVP-/190546655610?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2c5d77397a

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Stig80
Date Posted: 23 desember 2013 at 17:32
Må bare kommentere at jeg faktisk bor i Sande i Vestfold, men vi skal ikke så langt tilbake da et av de nye Flirt togene smelte inn i fjellveggen før Holmestrand.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net