Nytt hus, nytt rom.... anleggg? |
Post Reply | Page <1 234 |
Author | |
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kunne ikkje vurdere og bruke kun fasader da? Mer til overs...
Tøft om du dro inn Sjursøya der! God plass er det ikkje mangel på her nei! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg liker jo helst bredde på 70-80, så man har full tilgang til alt.
Slik er jo også resten av anlegget, byen blir unntaket.
Når det gjelder bygging, ser jeg ikke problemet... gjøre ferdig innerst og arbeider meg utover...
Vedlikehold blir en utfordring akkurat der... kan selvfølgelig lage en liten brygge som kan settes opp for vedlikehold....
I og med høyden på anlegget, lager jeg uansett en plattform å stå på for vedlikehold...
Fasader langs veggen kunne vært en løsning, hadde spart 20 cm, men jeg har en del bygårder jeg ønsker å bruke her.... har en del preisere som trenger bosted... og for øyeblikket er det boligmangel...
Jeg gjorde en liten test, og jeg rekker over langs hele veggen for å løfte opp en bygård... men ser ikke helt for meg pærebytte på en gatelampe der innerst...
satse på LED lamper da...
Men... gatalampa kan jo bare festes med dobbelsidig, og ha lang nok ledning til å løfte den opp og ut... Edited by ØysteinF - 23 februar 2011 at 18:28 |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang LED lamper i gatebelysning.... noen som har erfaring med det? De første som kom hadde vel et blåhvitt forferdelig lys... er det gjort noen endringer? Er det noen med varmhvite LED? Liker best lyset av glødelampene... enn så lenge.. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vanlige glødepærer (og i alle fall Viessmann-løsningen) er det ille nok å bytte pærer nærmest kanten ... Uansett pæretype vil jeg anbefale å satse på såkalt 'steck'sokkel. Dvs at det kun er en sokkel som festes i anlegget, mens selve lampa bare stikkes nedi |
|
Bjørn Egil
|
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok smart ja
|
|
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
Noen "nye" føringer her da, Øystein? Tok meg den kloke kløe å nevne Sjursøya eg... Forferdelige greier siste år! Huff... Men en bra tanke? Minske noe er da "lov" og gjøre?!
Stein |
|
Mvh
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du ikke liker de blåhvite lysdiodene skal du kjøpe et glass med Tamiya Clear Orange (X-26) og male lysdiodene med denne. Da får du et varmhvitt lys. Du kan justere ved å tynne ut malingen, eventuelt male flere strøk.
Petter
|
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
Sjursøya ja.... en stygg sak det...
En kollega av meg satt i toget sitt i Lodalen og ventet på å kjøre det ned til oslo S da vognslerka kom dundrende over haugen der..... UTEN lok.... må ha vært et syn!!
Male LED'en ja.... den var ikke dum....
|
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
For å bruke porøse plater som sporunderlag (på finèren), hvordan gjøres det på f.eks sentralstasjoenen? Porøs plate under spor? under spor+perrong? under spor + perrong + byggning? under hele byen?
Stasjonenens høyde må stemme med sporene, altså samme underlag der?
Og kommer stasjonene opp i høyde, må veien følge etter....
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Porøse plater kan brukes til mye. Som sporunderlag må den ha bæring under, enten en kryssfinérplate eller stående lister passe tett. På stasjonsområde vil plate være det eneste praktiske (Jeg har prøvd stående lsiter der også, og det går, men er fryktelige mye arbeid.). Små stykker av porøse plater er selvbærende hvis det ikke er tunge ting som det skal bære, men kan være greie for platåer i landskapet til husfundamenter o.l. Under en by ville jeg bare brukt finér under det som er helt flatt. Men ta høyde for at veier gjerne har en skulder og en grøft, hvis det ikke ligger hus og fortau helt inntil veien. Plata trenger ikke være kontinuerlig og i lik høyde alle steder i byen heller. Generelt: GÅ ut i virkeligheten og se og dokumenter. |
|
Svein S
|
|
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
For min egen del kommer jeg til å legge xps plater på hele anleggsflaten først. Da med tanke på om det skulle dukke opp behov for en skjæring eller to... Samme gjelder det evnt. med fylling for banelegemet. Tror dette er bra også med tanke for bygge av kai, da den er noen få cm høy.
Jeg regner med at asfaltplate skulle fungere bra som perrong og fundament for bygninger. Den er lett å jobbe med også! Ha en riktig God helg! |
|
Mvh
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
Har ingen erfaring med xps, men er det greit å slipe? jevne flater? eller blir det bare pulver?
|
|
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk ut denne byggebloggen til Gleng MJK. http://gleng.org/lions/
Ser da ut som dette er bra greier i henhold til det du spør om. |
|
Mvh
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
ikke så galt at det ikke er godt for noe.... skikkelig MJ-vær
|
|
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg trenger hjelp til et anlegg.Jeg er ikke noe ny begynner. men langt i fra noen proff.Skal bruke marklin skinner. Vil gjerne bygge med norske for bilder. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete.Har et rom på 7x6m.Håper på hjelp meg.
|
|
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg trenger hjelp til et anlegg.Jeg er ikke noe ny begynner. men langt i fra noen proff.Skal bruke marklin skinner. Vil gjerne bygge med norske for bilder. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete.Har et rom på 7x6m.Håper på at noen kan hjelp meg.
|
|
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
Går det her`a Øystein? Du vet jeg liker bilder og dokumentasjon...
|
|
Mvh
|
ØysteinF
Post Options
Thanks(0)
|
Heisan... har vært litt stillstand her, men noe har man jo puslet med..
Har festet litt skinner, og tortoiser, tegnet litt på stillverk....
Ellers har man jo fulgt litt med på diskusjonene her inne... ac/dc osv... jeg må jo smile litt..
|
|
Post Reply | Page <1 234 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |