Print Page | Close Window

Nytt hus, nytt rom.... anleggg?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6041
Printed Date: 17 mai 2024 at 16:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Nytt hus, nytt rom.... anleggg?
Posted By: ØysteinF
Subject: Nytt hus, nytt rom.... anleggg?
Date Posted: 13 februar 2011 at 11:14



Replies:
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 11:20
Så er man igang med planleggingen..  det eneste som er klart er at jeg skal ha en by med en sentralstasjon (med tilhørende skifteområde), forhåpentligvis får jeg plass til 2 banestrekninger, og litt smågodt utover som småindustri etc.....
Anlegget skal være av typen  pkt til pkt....
 
Tenkte jeg skulle starte med by-plasseringen...  er det noen erfarne hoder som ser den umiddelbare plassering av denne? (ønsker som sagt en forgrening ut fra denne til 2 ulike banestrkninger)
 
Det er kun en dør å ta hensyn til i rommet, markert på tegningen..


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 11:21
Målene er litt ca, kan plusse på noen desimetere her og der Smile


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 11:47
Ca 30 kvadratmeter annleggsrom er veldig bra plass å boltre seg på.

Du vil ha en by med sentralstasjon, to baenstrekninger og punkt til punkt. Da ville jeg kanskje ikke begynt med å bestemme hvor byen skal være, men heller forsøkte å planlegge banestrekningene først, og så se hvor det kan egne seg med byen. Med to banestrekninger vil jeg anta at du må ha en forgreningsstasjon slik at anlegget blir Y-formet el.l. Da er det naturlig at forgreningsstasjonen blir bystasjonen. Du kan godt la store deler av byen ligge utenfor anlegget, men du må antyde med måten veier og bygninger og landskapet rundt stasjonen bygges at her fortsetter byen utenfor anleggskanten. I det hele tatt handler MJ mye om å skape en illusjon av noe mer enn det man faktisk modellerer.


-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 11:54
Ja, tanken er en form for 'Y'...  dvs at sentralstasjonen blir som gamle Oslo Ø, sporene ender i butt mot stasjonsbygningen...  så ser jeg for meg et par kvartaler med by på andre siden av stasjonsbygningen, samt langs den ene siden langs sporene....  og bil parkering/sjø langs den andre siden...  og da er vi farlig nær gamle gode Oslo Ø


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 12:36
Sekkestasjon som bystasjon og ta baner ut derfra. Ja, da er plasseringen av den stasjonen ganske sentral i anleggskonseptet. Jeg startet på noe lignende en gang, men ikke Y-stasjon, men jeg begynte på en modell av Vestbanestasjonen i Oslo, anno 1920:






-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 12:42
Du sier ikke noe om skalaen, men siden de fleste bygger i H0, så er det kanskje det? 

-------------
Svein S


Posted By: helleland
Date Posted: 13 februar 2011 at 12:54
Blir spennende å følge med på dette, Øystein! God plass er ikke å forrakte, i nytt hus å greier!
Hadde du tenk på en halvøy der på: 3m,4m,5m delen? Utnytter plasssen på gulvet bra da! Wink
Er selv igang med et anlegg for tiden, så det blir kanskje noe utveksling her?! Tongue

Lykke til!





-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Roger
Date Posted: 13 februar 2011 at 13:07
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Du sier ikke noe om skalaen, men siden de fleste bygger i H0, så er det kanskje det? 
 
Det er vel mer enn rimelig å anta det, siden tråden er postet i delforumet for "H0".  Wink
Hvor langt og bredt var Vestbanen/Drammensbanen-anlegget ditt Svein, og hvor lange togstammer var det plass til på Vestbanen (i modell)?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 13:14
Anlegget mitt var på 3,2 x 5 meter. Men det ble bare påbegynt før jeg flyttet, så noen erfaringer med toglengder husker jeg ikke, men det var vel ikke så verst siden stasjonen var nær-prototyp i størrelse. Det er beskrevet grundig på hjemmesida mi:  http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=222&nid=3&engelsk=0 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=222&nid=3&engelsk=0

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 13:25
Tillat meg en skisse over en mulig løsning.
Rommet er faktisk litt vanskelig med den dørplasseringen, men punkt-til-punkt-konseptet gjør det selvsagt litt lettere. Nå vet ikke jeg hva slags kurveradier du aksepterer, men jeg prøver å holde meg til 75 cm som minumum, og det ligger til grunn her.

Siden bystasjonen som sekkestasjon vil ta mye plass la jeg dens langs langveggen. Men da må begge banene gå ved siden av hverandre et godt stykke før det  er plass til at de skilles. Da foreslår jeg heller dobbeltspor fram til neste stasjon som blir den faktiske forgreningsstasjonen. Så en rød linje derfra til en butt rett ved døra, mens blå linje tar seg en runde i midten av rommet for å vinne høyde og ender i sin endestasjon. Da blir det fire stasjoner til sammen.

Det finnes sikkert en rekke andre løsninger også, men jeg synes det er litt artig å drodle på slike sporplaner, så her er ett forslag.




-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 19:43
Hei igjen
 
Litt sen med tilbakemelding her nå, men jeg har vært på jobb en tur og kjørt litt 1:1, tog 822 i dag.
Men nå...  tilbake til 1:87 Big smile
 
Joda, skalaen er H0 den...   Märklin K... regner med utstrakt bruk av flex, da det er fint til slakke kurver og overgangskurver..  og jeg har kun slakke veksler..
Rullende materiell er norsk, med et lite innslag svensk..
 
Ja Svein (Sando), jeg har tittet mye i boken din, (som selvfølgelig står i bokhylla her i huset) og på den kristiania/drammen banen, i det hele tatt mye inspirasjon i den boka, samt god nostalgi (anlegget ditt på gutterommet) som bringer meg fort tilbake til 60 tallet Smile
 
Jeg tenkte i de baner som din skisse (takk for den), men så tenkte jeg at det ville være synd å bruke hele langveggen kun på sentralstasjon/by området....  men på den annen side kan det vel bli noe 'snuppete' om det blir for kort...  jeg ser fort for meg at sporene inn i butt mot stasjonen (ca.5 stk) bør være nærmere 2 m + vekselområdet...  og da er vi oppe i de lengdene som langveggen er.
 
En annen ide var å ha sentralstasjonen der hvor du har tegnet 'loopen', hvor en bane vil gå ut fra stasjonen i en høyre kurve og den andre vil gå rett frem, med mulig avgrening til et skifteområde...
 
Ang radier, så synes jeg Märklin 2251 slakke radie blir for krapp, den er vel rundt 62 om jeg ikke husker feil....  synes 75 radie høres fornuftig ut.. i allefall der hvor det er synlig....
 
Hvor mye anbefales til en romslig gangvei mellom anleggsdelene som minimum?


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 20:01
Og til 'hellelad', hvor langt har du kommet i planlegging/bygging?


Posted By: ses
Date Posted: 13 februar 2011 at 20:22
"Hvor mye anbefales til en romslig gangvei mellom anleggsdelene som minimum?"

Det avhenger av i hvert fall to ting: 1) Hvor mange som skal opere anlegget, og 2) Din egen størrelse (bredde). De fleste sier vel av 50 cm er et minimum hvis man ikke skal kunne passere hverandre, og er dette et anlegg man operer alene går vel det. Er man av den mer brede typen, må man kanskje legge på 10 cm. Unntaksvis ´kan man også gå ned 10 cm over en kort strekning.
Skal flere betjene det, kan man ha så smale partier dersom det skjer på et mindre antall steder og de ikke er lange, slik at man kan "krysse" rett bortenfor.


-------------
Svein S


Posted By: helleland
Date Posted: 13 februar 2011 at 20:25
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Og til 'hellelad', hvor langt har du kommet i planlegging/bygging?

Hei igjen.

Jo, er vel i gang med rammene og har fått opp det som skal være av feste på veggene. Noe av plan ligger på "Vestlandsbana" - Nytt anlegg! må vite Wink Ellers blir det lagt ut bilder ettervert på mitt album, inntil jeg får lastet opp bilder på en "normal" måte! Jeg har gått igjennom mange tanker og muligheter for mitt rom om igjen og om igjen osv. Kommet frem til en grei løsning synes jeg! Ser frem til å legge ut skinnene og få på plass det som trengs for den biten! Tongue
Ser frem til dette altså!


Stein




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 20:52

Blir rammeverk her og, med finèr underlag for sportraseer og andre flater....  Jeg oppretter nok en liten blogg her når anleggs-arbeidet tar til...  men først må jeg tenke litt videre på rom utnyttelsen...

Skissen til ses gir en følelse av god avstand mellom stasjonene, og litt luft i anlegget...  og det er slik jeg tenker, det kan bli for mye spor og Smile
Den døra er et lite problem, skulle vært flyttet noe til høyre, men det lar seg dessverre ikke gjøre, for der er det et bad som nabo Unhappy
 
Men selvfølgelig kan jeg hugge ned langveggen....  og få 4m x 8m til....  men jeg er redd min kjære ikke er helt enig i den prioriteringen...  trenger visst en kjellerbod til andre ting og...   hørte dere...  andre ting..  finnes det andre ting enn MJ?
 
Vel...  flisleggerne regnet nøyaktig mål på 33kvm..  så jeg skal vel ikke klage...
 
 
Det blir vel stort sett jeg som opererer banen, og jeg skulle vel fortsatt klare å åle meg forbi på 50 cm....   men jeg tror vi sier 60..
Jeg liker følelsen av at det er litt romslig, men vi får se hvordan den endelige sporplanen blir... og står alt på at det må bli  50 noen steder, så går det nok bra.
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 13 februar 2011 at 21:03
Og til Stein; dette mj- viruset blir du aldri kvitt...  det er resistent, og står i mot det meste.
Viruset kan gå i dvale i enkelte perioder, men kommer tilbake med full styrke..
selv ble jeg bitt en gang midt på 60-tallet som 5-6 åring....   og jeg ble bitt så kraftig at jeg for noen år siden hoppet av karrieren for å kjøre 1:1 også....  sånn kan det gå..
 
Jeg tok en titt på 'vestlandsbana' og ser du er godt i gang med grunn-arbeidet...  det blir morro å følge arbeidet fremover..
 
 


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 februar 2011 at 17:36

 

Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Ja, tanken er en form for 'Y'...  dvs at sentralstasjonen blir som gamle Oslo Ø, sporene ender i butt mot stasjonsbygningen...  [...]

Hvordan var/er det vanlig å snu tog med lok på sekkestasjoner med buttspor, som Kristiansand og gamle Oslo Ø og Oslo V?

Hadde man et nytt lok klart, slik at det første loket innerst i buttsporet ble koblet fra, og det andre overtok?

Eller skiftet loket side like før eller etter at toget var inne på stasjonen, slik at toget måtte rygges et stykke?

Eller hadde man en veksel vel en loklengde fra enden av buttsporet, slik at loket kunne flyttes mens toget stod ved perrongen? Ut fra kart.gulesider.no, ser det ut som det er en slik veksel for ett av sporene i Kristiansand stasjon.

Det var kanskje avhengig av om toget skulle videre (Kristiansand), eller om det var endestasjonen (Oslo Ø/V)? 



Posted By: ØysteinF
Date Posted: 14 februar 2011 at 17:56
Det er ulike måter å gjøre det på....  som du sier kan det finnes en veksel nesten inne ved butten, slik at loket kobles fra, skiftes over i et annet spor, og går på i andre enden av vognstammen...  f.eks Gjøvik.
Når man går i butt på Oslo S (Ø), bakker man alt opp i lodalen...  evt. kobler man fra loket i togspor, og en skiftemaskin går på bak vognstammen og trekker vognene opp i lodalen, og loket kjøres opp etterpå.


Posted By: ses
Date Posted: 14 februar 2011 at 19:53
Det vanlige er at man på store stasjoner tar med seg hele stammen til en egen driftsbanegård. Det kan dels gjøres av togloket, som Oslo S og til Lodalen, dels av et skiftelok, som på Oslo V der driftsbanegåeden delvis lå parallelt med perrongsporene. En El 10 med bremsevogn (vekt) var standard på Oslo V.

-------------
Svein S


Posted By: Wickerman
Date Posted: 14 februar 2011 at 20:43
I Oslo feks når tog 42 & 50 kommer i spor 1 på Oslo s(buttspor)  så rygger toget opp i Lodalen. Noen ganger kommer skiftemaskinen ned og henter vognene(El17 eller EL18 lok brukes, trur man helst bruker 18 lok hvis mulig?), og loket går som løslok opp etter at vogner er  blitt hentet.
 
I Bergen kan de ikke gå rundt så er kommer skiftemaskinen fra Mantena  så fort toget har ankommet og henter vogner slik at loket kommer seg ut. Vogene blir enten skiftet inn med sovevogner(wlab2), eller settes opp i samme spor for retur til Oslo(feks sykkeltoget)
 
I Kristiansand må man bytte kjøreretning og loket går selv rundt da det ligger sporveksel  til nabosporet nede ved butten.
 
I Trondheim er det ikke buttspor for spor 1-5. Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet. Loktogene bruker buttsporene, eller til parkering av lok. Noen ganger bruker man togloket til skifting. Gjelder også Cargonet.
 
I Bodø er det sporveksel ved plattformen som er spor 2, som deler spor med godsterminalen. Det er plass til å gå rundt med et lok omgangen.Når Cargonet går rundt med loket, så  laster/loser man toget. Og fyller diesel og tørner evetuelt lok(Cd66 når de var i drift)
 
Når NSB har gått rundt stammen, fyller man diesel og tørner loket(grunnet støy i førerom 1) setter man ut eller inn vogner(sovevoger feks) og toget settes opp i spor 1 til toget har avg til Trondheim.
Dieselanlegget i Bodø står nede ved lokstallen.
 
På Nordlansbanen er det togloket som er skiftemaskin.
 
Selv om ikke det er butt i Åndalsnes ved plattfrom( den er ved lokstallen) brukte man her også togloket. Cargonet skifter også med togloket (enten DI8 eller CD312 inn Hustadmarmor)
 
I Stavanger har man muligheten til gå gå rundt i sporet foran stasjonen, mens nattoget blir satt opp i buttspor ved avgang(hvis de forsatt gjør det) da lokaltogene ellers bruker sporet som har rundgang som ender i butt foran stasjonsbygget (også her plass til å gå rundt med et lok omgangen?)
 


-------------
A matter of life and death


Posted By: EirikS
Date Posted: 14 februar 2011 at 22:09
På den tiden jeg jobbet på Oslo S (97-99) ble alltid vognstammen til ankommet tog trukket av skiftemaskin opp til Lodalen, og loket gikk løst etterpå.
Ned fra Lodalen bakket lok+vogner til rett spor på stasjonen.
Unntak var vel nattog til Trondheim fra sp1, det ble på den tida satt opp ganske tidlig på kvelden mens loket ikke kom før ca en time før avgang.
Jeg kan kun huske en gang at lok+vogner bakket sammenkoblet opp i Lodalen, og det var pga mangel på skiftemaskin og kort snutid. (MYE forsinkelser den dagen som sikkert gjorde at skiftemaskina heller ikke fulgte det planlagte tidsskjemaet ;p )


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 februar 2011 at 02:22

Takk for informasjonen! P.g.a. blokkleilighet med begrenset plass, sysler jeg litt med tanken på et hylleanlegg langs et par av stueveggene, med en sekkestasjon i den ene enden, og da ønsker jeg selvsagt å kunne snu togene på en realistisk måte.

Av dagens norske sekkestasjoner med buttspor ved perrongene er det vel bare i Kristiansand at noen av togene kjører videre?



Posted By: AT
Date Posted: 15 februar 2011 at 08:40
sitat:
"Det blir vel stort sett jeg som opererer banen, og jeg skulle vel fortsatt klare å åle meg forbi på 50 cm....   men jeg tror vi sier 60.."
 
Kva vert konsekvensen av 50 cm bredde på gangareal?
 
Eg har ei smal passering på 50 cm som rett bortenfor opner seg opp til 85 cm. I praksis må eg passera sidelengs med armane ned ved sida, eller ein arm framfor meg  og ein arm bak ryggen ,eller eg kan løfte armane ved passering.
Eg likar ikkje å stå ved det smale partiet og køyre tog. Får liksom ikkje snudd kroppen etter toga. Skal eg bøye meg ned mot sporet må det skje med knebøy. Det er ikkje plass til baken om eg bøyer meg litt iryggen. Fryktelig upraktisk under bygginga.
Ei smal passering på 50 cm fungerar på eit lite parti.
 
 
 
 
 
Har du risikovurdertWink anlegget ditt?  Kor nagelfast skal det vera?
Eit mj-anlegg har nokre truslar. Kanskje dette kan vera noko å tenkja gjennom og dermed sikra byggeglede.
 
Får mj-anlegget stå i fred i rommet? 
 Ofte er det lagt ned mykje arbeid, pengar og ikkje minst tid. Kan deler/seksjonar flyttast til nytt rom eller hus? Verta brukt vidare.
 
Du vert inspirert, kunskapen og dyktighet aukar. Du føler at du er komen eit steg vidare. Noko av det første du laga vil du kassara og byta ut. Let det seg gjera?
 
Står dei ulike stasjonane og industriane på rett plass? Kva om du må flytte seksjonane litt for å få ei bedre løysing?
 
Gjer grovarbeid som saging, sparkling, pussing osv ute. Sparar resten av anlegget for mykje støv.
 
 
 
 
 
 


-------------
AT


Posted By: Stian
Date Posted: 15 februar 2011 at 09:16
Wickerman. Du sier følgende: Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet.

Kan opplyse deg om at det ikke er CN som skifterpersontogene. det er Mantena som gjør detWink


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 15 februar 2011 at 10:36
 
Originally posted by AT AT wrote:

Har du risikovurdertWink anlegget ditt?  Kor nagelfast skal det vera?
Eit mj-anlegg har nokre truslar. Kanskje dette kan vera noko å tenkja gjennom og dermed sikra byggeglede.
 
Får mj-anlegget stå i fred i rommet? 
 Ofte er det lagt ned mykje arbeid, pengar og ikkje minst tid. Kan deler/seksjonar flyttast til nytt rom eller hus? Verta brukt vidare.
 
Du vert inspirert, kunskapen og dyktighet aukar. Du føler at du er komen eit steg vidare. Noko av det første du laga vil du kassara og byta ut. Let det seg gjera?
 
Står dei ulike stasjonane og industriane på rett plass? Kva om du må flytte seksjonane litt for å få ei bedre løysing?

Nemlig. Ut fra en lignende tankegang har jeg siden 1980 bygget så godt som alle anleggene jeg har vært involvert i som seksjonsanlegg, dvs. at anlegget kan tas fra hverandre ved flytting. Om ikke alt kan brukes på nytt, så har man muligheten og nedpakkingen av anlegget tar atskillig kortere tid og er skånsom. Slik så anlegget mitt ut da jeg flyttet fra Elverum i 1983:




-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 12:33

Her renner det inn med momenter, og godt er det Thumbs Up

For øyeblikket har jeg tapetsert gulvet med gråpapir, lagt ut noen spor for å få en idè om plassbehovet, passasjer osv..
Og når rammeverket er produsert, bruker jeg tegningen som mal for trasèplatene....   så får vi se hvor det bærer..
 
Det er selvfølgelig noe å tenke på dette med å lage rammeverket i seksjoner, slik at det er mulig å redde noe ved evt flytting.
Tanken er å ha en bakgrunnsplate, og `tak' på anlegget, men det kan seksjoneres dette og. I allefall gjøre det mulig å skru fra hverandre på en mer eller mindre fornuftig måte.
 
Jeg tenkte litt på å lage en del av gangen, f.eks lage rammeverket langs langveggen først, og gjøre den litt ferdig før jeg fortsetter mot neste stasjon.
Men ved nærmere ettertanke er det kanskje smartest å lage ferdig hele rammeverket, rydde og vaske før man begynner på sportrasè og videre detaljering...  for å unngå sagspon osv...
Ellers er dette et kjellerrom, som er dedikert kun til dette formålet og får stå i fred.
 


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 februar 2011 at 13:06
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Takk for informasjonen! P.g.a. blokkleilighet med begrenset plass, sysler jeg litt med tanken på et hylleanlegg langs et par av stueveggene, med en sekkestasjon i den ene enden, og da ønsker jeg selvsagt å kunne snu togene på en realistisk måte.

Av dagens norske sekkestasjoner med buttspor ved perrongene er det vel bare i Kristiansand at noen av togene kjører videre?

Det stemmer, de andre stasjonen er endestasjon. Men noen tog har også Kr.sand st som endestasjon, men disse kjøres vell med type 73. Tidligere gikk sittedelen i Nattoget en tur på dagen Stavanger-Kristiansand med retur (El18 + B5 og CB3)

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 februar 2011 at 13:13
Originally posted by Stian Stian wrote:

Wickerman. Du sier følgende: Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet.

Kan opplyse deg om at det ikke er CN som skifterpersontogene. det er Mantena som gjør detWink
Cargonet skifter i Trondheim, på dager med liten trafikk skifter togloket selv, feks i påsken når Cargonet selv ikke kjører. Mantena i Bergen skifter persontogene. Det står også om Bergen. Du quotet vell delen om TrondheimWink


-------------
A matter of life and death


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 14:00
.
 
Den spede begynnelse....


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 februar 2011 at 15:47
Når det gjelder plass/passasje-behov, er det også viktig å tenke på hvordan anlegget "møter" passasjen.
Jeg ser det som viktig at understøttelser/bein ikke blir montert helt ut mot gangarealet. Dersom tykkelsen på anlegget (høyden på selve seksjonene) ikke er for stor, vil en da kunne bevege deler av kroppen inn under anlegget; ikke minst dersom anlegget(s overflate) ligger så høyt som jeg foretrekker det Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 16:19
Høyde har jeg ikke bestemt enda, men ser for meg at en passende høyde på sentralstasjonen kan være 110/120cm, og at det stiger svakt videre....
Slik jeg har lagt ut skinnene nå, kunne driftsbanegården ligge på samme høyde som stasjonen, evt noe lavere...  men at banestrekningen stiger svakt fra siste veksel og utover...
 
Selve rammeverket lager jeg av 36x98,
 
Hva med sporunderlag? Hva er erfaringene? Jeg bruker finèr som underlag, men mellom underlaget og skinnene?


Posted By: ses
Date Posted: 15 februar 2011 at 17:59
36 x 98 blir et solid rammeverk og gjør sikkert nytten. Men jeg tror 1" x 3" holder i massevis.

-------------
Svein S


Posted By: AT
Date Posted: 15 februar 2011 at 18:48
"Selve rammeverket lager jeg av 36x98"
 
Burde fungere greit. Ikkje prøv å presse skeive materialer saman. Dette straffer seg seinare.
 
 
 
"Jeg bruker finèr som underlag"
 
Ikkje(mi meining) legg ei heil finerplate direkte ned på lektene. Skjer heller ut sportraseen av finerplata og legg den over lektene med  f.eks. ein 48mm lektebit mellom sportrase og ramme. Då vil ein ungå å få inntrykk av at anlegget ligg på ei plate. Det er mykje spennande å modellera frå ballasten og nedover.  F.eks ulike skråningar, støttmurar, stikkrenner osv...
 
Så er dette med treverk. Du lagar ramme, sportrase og limer kork oppå. Kork gir fin overbygning. Alt er "plant" når du forlet rommet. Når du kjem igjen seinare finn du eit søkk eller ein kul i traseen. Sånn er livet.  Då kan du ta deg inn igjen med å raspe av korken der sporet er for høgt eller legge noko mellom kork og skinner der det er eit søkk. Godt grunnarbeid kjem til syne seinare. Toga går finare , betre straumopptak(viktig ved digitalkøyring?), ingen uønska avkoblingar osv.


-------------
AT


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 20:22
Ja, her brukes kun plater ved de absolutt flate partiene...  sportraseene blir kun finèr strimler med passe bredde...
Ang underlag, så har jeg liggende en rull med parkettunderlag..  den er riktignok ikke så tykk, men kan kanskje gjøre nytten...?
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 21:53
Fant noen bilder av mitt forrige anlegg, men ingen av hele anlegget..  kun noen detaljer...
Here we go....
 
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 21:55


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 21:57


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:00


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:01


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:07


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:08


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:21

Jeg brukte her en forminsket utgave av sporplanen i boka til Sando, 'Meråkerbanen' som utgangspunkt...

Resultatet synes jeg ikke ble så verst...  men litt komprimert ble det...  korte stasjoner og høye fjell..
 
Denne gangen skal ting strekkes litt mer, derfor liker jeg tanken på en laaaang  sentralstasjon...  til tross for at det 'spiser opp' en hel langvegg...  kan være verdt det..
 
Men MJ er jo fullt av kompromisser, og man lærer heldigvis litt underveis
 
 
 
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:26


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:27


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 22:29
Det var litt nostalgi, så får de neste bildene heller vise progressjonen på det nye anlegget etterhvert som det skrider frem...
 
Skulle nesten tro jeg nettopp hadde lært meg å laste opp bilder Smile
 
 


Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 10:58
Du har jo byggeerfaring fra før du ser jeg! Vakkeret!!! Tongue Hva skjedde med dette anlegget da?

Ser at du skal dra til med 2"x4" i rammeverket, og det skulle vel være rimelig bra solid. Jeg bygger med 23x48 og 48x48 + OSB 12.5mm plate som stiver bra av. Rammeverk er vel som en selv ønsker å ha det vil jeg tro. Wink Skal du bruke XPS plater til utforming?


Stein






-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:17
Hei
 
Det anlegget bodde nede i en kjeller, med en meget trang trappe adkomst...  så det ble totalt utrangert/hugget på stedet...
Skulle man tatt det ut i seksjoner, så hadde de seksjonene blitt så mikrosopiske at jeg tviler på nytten kontra å bygge nytt...
 
 
Nei, ikke 2"x4"...  men 1,5" x 4"..
 
XPS? Er det noe ala MDF?
Aner ikke hva det er jeg.... 
 
Joda, anlegget ble ganske detaljert etterhvert, så den siste finishen tror jeg skal gå ganske smooth her og..  det jeg primært ønsket tips og ideer om var selve layouten og utnyttelsen av rommet...  og selvom man har bygget før, betyr ikke det at man er immun mot tips og ideer om byggetekninkker, anser meg absolutt ikke som noen ekspert..
 
På det anlegget brukte jeg netting og gipsbandasje... + påstrykning av gips som ble skåret til fjellformasjoner før det herdet helt.
Må gi kreditt til min kjæreste her, hun er en racer med gipskniven...   jeg strøk på gips, hun skar formasjonene...  tror vi tok ca. 1m terreng pr kveld...  jeg blandet og strøk på, hun skar når konsistensen var akkurat passe...  det var teamwork..
 
Denne gangen lurte jeg litt på å bruke byggskum til terreng underlag, og jobbe med gips derfra hvor det skal være bart fjell...
Det står for meg som enklere og lettere (vekt), om enn noe mer lukt...   ser her at det er en del som har begynt å bruke denne metoden..  noen erfaringer her?
 
 
 


Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:32
XPS = Styrofoamplater.
Jeg kommer til å bruke disse, men vil også prøve meg på litt byggskum. Det lukter ikke så mye av disse nå. Men husk på at det ekspanderer endel... Wink
Høres ut som det teamwork der funket bra, og ca. 1m pr kveld er bra! Jeg har hele dagen på jobben...

Synd å måtte forlate et bra bygget anlegg, men nå skrider det jo frem et nytt hos deg som vil bli!
Tips er vel alltid velkommen hos en proff som en amatør vil jeg tro ja!

Stein


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:44

Ja, det er alltid andre måter å gjøre ting på som man kanskje ikke har tenkt på selv...  blir heldigvis aldri utlært..

Jeg synes det er interessant å se hvordan andre gjør ting, andre løsninger, snappe opp litt her og litt der... 
Mye inspirasjon og hente...
 
Har brukt byggskum en del i andre sammnheng, og ja...  en vanvittig ekspensjon på det...  men hvordan oppfører det seg ved temperaturendringer?
Regner med å holde en ganske konstant temp i togkjelleren, men reagerer skummet ved temperatursvingninger?


Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:47
Du kan jo sjekke litt på nettet ellers ang. byggskum, men tvilsomt at det reagerer på temperaturendringer. Da ville vel alle dører og vindu i hus ikke til å få opp! Sier en gammel snekker/tømrer. Wink

Skal sjekke opp litt selv her...

http://www.101.as/101_Byggskum-465.aspx - http://www.101.as/101_Byggskum-465.aspx

http://www.novatech.as/Nyheter/Pressemeldinger-335.aspx?M=News&PID=682&NewsID=56 - http://www.novatech.as/Nyheter/Pressemeldinger-335.aspx?M=News&PID=682&NewsID=56

Noe info om byggskum.





-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ses
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:49
Våre byggfagfolk i TMJK anbefaller IKKE byggeskum. Avgassene er visst ikke særlig helsebringende, selv om de ikke merkes - med en gang.

-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:11
Hm, må kanskje revurdere dette litt da...   står vel da igjen med netting/gips metoden, eller slike xps plater som underlag? Papp/papir/lim er vel også en mulighet....
Selv har jeg kun erfaring fra mitt forrige anlegg, altså noen sekker med gips....
 
Det blir jo ikke så voldsomt med terreng på dette anlegget da, mye flate partier, men litt vil det bli..


Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:16
Tips: Kjøp deg en box med byggskum og prøv den ut litt først, det skal jeg. Sparkling blir det uansett... 

-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:26
Nja, skeptisk hvis det er slik at dette gasser i lange tider etterpå...  men jeg er så kratig bitt av jernbaneviruset at det kan kanskje ikke bli verre?
Men kjemi kan være skummelt nok det, særlig om det avgis stoffer over tid....


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:32
Nå er byggeskum av mange forskjellige kvaliteter. Noe av det tåler ikke 'dagens lys' over tid og svinner hen .... Dvs det er beregnet å være 'innelukket' i konstruksjoner.
Det finnes sikkert også typer som kan være egnet for slike landskapsformål.

Vi bruker primært XPS (cellestruktur er bedre enn kuler, EPS, når en skal skjære den til) og (lett)sparkel; ferdig i spann. Alltid ferdig til bruk og lang holdbarhet. Formes lett med kniv, og en er ikke 'avhengig' av å gå løs på den på et spesielt tidspunkt. Noen synes ulempen er at den tørker saktere enn gipsen, men dette tilpasses enkelt i 'framdriftsplanen' Winka
Syn's i alle fall vi Smile


Her er 'første strøk'; på fjellformasjoner en vil lage grov struktur legges tilstrekkelig tykt.

Og for ikke å forglemme:
Det er 'ille lett' å gjøre endringer, fjerne eller lime på XPS-biter Embarrassed


-------------
Bjørn Egil


Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 14:31
Her kom det bilder av byggingen med Lions sin modelljernbane, bygget av Gleng MJK. Artig, for denne byggingen har jeg fulgt på bilder! Nydelig arbeid!!! 

-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 23:05

Ja, tykt lag med sparkel tar vel noe tid for å herde skikkelig? Hva slags sparkel har dere brukt da?

Bruker dere 10 cm plater?


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 17 februar 2011 at 08:24
Lag på lag av 5 cm plater, limt med vanlig hvittlim (trelim). Kan være lurt å ikke stryke limet så mye utover, for å slippe inn luft mellom platene.
Lett-sparkel type Biltema (for det meste i hvert fall), men andre fabrikater er sikkert like greie.

Vedr. tørketid på sparkel i forskjellige tykkelser, har jeg ingen detaljer på det. I alle fall i denne fasen av byggingen foregikk den på klubbkveldene én gang i uka  ...Wink
Nå ser jeg det ikke som noe poeng i å ha tykkere lag sparkel enn strengt tatt nødvendig; hovedformene lages jo med XPS'n.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:28
Her va eg ja...

Hadde du tenkt deg noen spesielle St. langs banen utenom sentralen? Nok å ta av...
Sett deg litt ned med paint du også, så får du nok "knotet" til noe du også! LOL
Jeg skal prøve å legge en sporplan for deg (les: der gikk den kvelden) og se hva jeg kommer frem til. På langveggen din: Blir det 6-7 meter anlegg?

Stein Cool


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ses
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:55

Her skal du få et forslag til, tegnet i all hast.

De gule feltene antyder stasjonsområder. Her har jeg flyttet hovedstasjonen til at den stikker ut på midten, og så to separate baner ut slik du antydet første.

Blå linje blir litt kort, men kan forlenges dersom den tar en runde i utposingen for å vinne høyde og at du så legger endestasjonen bakover fra utposingen og langs med den lange veggen.

Rød linje går langs veggen mot utposingen og snur der, og så en smal stasjon helt ut mot anleggskanten, før den snur igjen og går under hele hovedstasjonen og over på den motsatte siden og ender i en romslig endestasjon til høyre for døra.




-------------
Svein S


Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:21
Forslag 003: Her har jeg tegnet opp med noen mål, så kan du prøve å legge inn spor selv på paint. Men skal legge spor jeg også nå, om dette kunne være noe av interresse? Målene er etter linjal-lengder: 800mm = 80mm osv. Ser Svein utnytter rommet maximalt! Thumbs Up

Gleder meg til å se hva DU kommer frem til, Øystein! Wink


Stein Smile










-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:28
Hei Svein, og takk igjen!
 
Hvis man tar utgangspunkt i hovedstasjonen, tenker du da at den røde linja faller og den blå stiger og går over den røde på toppen av tegningen?
Den røde mellomstasjonen ligger nær den blå linja, men det gjør kanskje ikke så mye i og med høydeforskjell?
.
Jeg likte den der Thumbs Up, mye kjørevei på den røde banen.
Spennende også med vinkelen på hovedstasjonen, på den måten blir selve stasjonen og driftsbanegården litt separert!.
ved hovedstasjonen blir det modellert hav med kai-kant, og utfra det burde hovedstasojnen være det laveste punkt. (ellers blir det flom)
Men...  for illusjonen så gjør kanskje ikke dette noe i og med avstand???
De separate anleggs-delene sees kanskje ikke i sammenheng på den måten?


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:39

Ja Stein, jeg er også spent på hva jeg kommer frem til...  men her renner det jo inn med gode forslag... Thumbs Up

Det er klart at jeg ønsker å utnytte rommet maksimalt, samtidig som det må være litt luftig...  selvmotsigelse...


Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 18:38
Et lite forslag til sporplan. Wink Fikk med ett vann også... og en kai. Tongue




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 19:26

Takk for bidrag !

Mange fine momenter her, som det industrisporet på høyre side her, og vann...  nesten så man kunne lagt inn et sagbruk der...
 
Ellers må nok hovedstasjonen endres noe...  blir  en del lenger spor, pluss en tilhørende driftsbanegård....  og det blir laaaaaangt
Så spørs om ikke den skal strekke seg videre opp langs veggen....
 
Hm, lurer på om det ikke blir en tur i kjelleren i kveld Big smile


Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:02
Fikk ånden over meg kan du si... Når en virkelig setter seg ned med noe, får en det faktisk til! Big smile
Men da kunne du gå litt ut på bredden på høyre side inn i rommet og minske på vestre side til 600mm om det blir mye bredde og lange spor der på høyre siden. En tanke...
Halvøyen der er 1600mmx1600mm ytterste del.

Fikk du gjort noe i kjeller`n i går kveld da?


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 18 februar 2011 at 13:27
Nei, det ble ikke så mye i går...  kom plutselig på at jeg skulle på jobb kl.05.00 i dag....  men i ettermiddag tenkte jeg å drodle litt på papiret i kjelleren, legge ut litt skinner opg drodle litt mer.... 
Så får vi se hva konklusjonen blir....
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 


Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 14:10
 
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

 
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 

Ja, her er det idealer som kolliderer. MJ handler for de fleste om kompromisser mellom slike. 

Men det går an å betrakte tog bortgjemt i tunneler ikke som et problem, men som en illusjon av at nå forflytter man seg med syvmilsstøvler i landskapet. Det fordrer nok at landskapet også gir signal om noe slikt, og det finnes det flere teknikker for.

På Gardermoanlegget gjorde vi det veldig klart med fire vinduer som hver for seg hadde skilt over seg som fortalte hvor det var - der relatert til virkeligheten selvsagt: Oslo S, Børke, Kløfta, Gardermoen. Når toget forsvant ut av Oslo S var det et poeng at det ikke straks etter skulle dukke på på Børke. Derfor lot vi sporet gjøre en vending under hele Oslo S før det dukekt opp i Børke-vinduet, osv. fra vindu til vindu. Dermed brukte toget flere minutter på en strekning det tok sekunder å bevege seg til fots langs.

På hjemmeanlegg er vinduer sjelden mulig å få til, men prinsippet med at det man ser et sted er markert avgrenset fra neste sted man ser  banen, kan ordnes på mange måter. Den minst krevende (men kanskje med dårligst illusjonseffekt) er rett og slett et høyt fjell som markert skiller landskapspartiene visuelt fra hverandre.

På TMJK-anlegget gjør vi det slik at bakgrunnen noen steder trekkes helt ut til kant av anlegget slik at vi visuelt får oppdelt anlegget i vignetter, som noen kaller det. Bildet nedenfor viser hvordan bakveggen er trukket helt ut, og banen forsvinner inn i en tunnell. På den andre siden av bakveggen er det på dette stedet en kompakt vegg (som males sort slik at den ikke skal få noe oppmerksomet) på en halv meter omtrent, før det kommer en ny bakgrunn ut mot kanten der neste vignett begynner.




-------------
Svein S


Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 16:35
Dette skal jeg ta med meg! Interresant det du sier om tunnel; å bruke den som "syvmilstøvvel"
Lager ny sporplan etter dette prinsippet nå! Thumbs Up




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: KnuT
Date Posted: 18 februar 2011 at 18:28
Jeg hiver meg innpå litt sent, men jeg synes du skal gjøre gangene dine bredere enn 60 cm.
Hvis du er alene hele tiden, kan den lange gangen på 60 cm gå, men det blir trangt hvis to eller flere skal passere hverandre.
Jeg synes du skal gå opp til minst 70, og gjerne mer.
Og i enden av gangen bør du ha en god lomme med plass for "person-kryssninger".
Her bør du opp i minst 90 cm.
Ikke alle er like tynne, og de brede skuldrene fra ungdommens tid synker med årene.....

Tenk også igjennom hvor det blir mest aktivitiet og hvor det kanskje blir størst trengsel når du får besøk eller kanskje til og med har kjørekveld.
Der bør det nemlig være plass.

Det er i alle fall min erfaring fra eget og andres anlegg.
Ellers er det jo et spennende prosjekt du har satt i gang med.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 18 februar 2011 at 19:13
Hei Knut, og takk for innspill....
 
Jeg har rukket å bli 50, og de brede skuldrene har kanskje forskøvet seg litt med årene...  forhåpentligvis forskøvet seg ferdig...
 
Jeg har lagt ut noen skinner på gulvet nå, for å få en bedre oversikt over proposjonene...  (lettere enn på papiret synes jeg) og enn så lenge ser det greit ut...
Har lagt ut skinner i den lange delen, dvs 2m x 8m, som mer nøyaktig målt er 2,7m x 8,1m...
 
Om jeg tar utgangspunkt i ses' forslag nr.1 her, hvor hovedstasjonen ligger på langveggen ved døra, så  blir det en passasje på ca 70cm et lite stykke mellom hovedstasjon og halvøy, og så øker det til 90-95cm..
 
Så får vi se hvordan det blir på høyre side av halvøya..
Når jeg ser proposjonene, og beveger meg innenfor det tenkte rammeverket... så synes jeg det er akkurat passe avstand..
 
Halvøya bestemmes av minste kurveradie, så den bil vel bli 75 x 2 +++ så ca. 170-180 bredde...  og da er det egentlig bare å tilpasse rammebredde langs de andre veggene for å få nok space i mellom ..
 
Begynner å få noen ideer her nå, med ses' skisse#1 som basis
 
Men alle innspill er veldig velkomne...  Big smile


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 18 februar 2011 at 19:17
En annen ting er at det blir stillverk ved stasjonene, og det vil også bygge noen cm ut, om jeg ikke feller de inn i anleggskanten.... 
De blir av samme type som jbv har,og skal betjenes på samme måten for å stille togveier inn/ut samt lokal skifting.


Posted By: KnuT
Date Posted: 18 februar 2011 at 22:54
Øystein,

Kanskje du kan lage en mockup i noenlunde rett høyde.
Da kan du teste hvor mye plass ting tar.
Få tak i noen store pappesker.
Klipp de til rett annleggsbredde og lag frontplater (fascia i amerikansk mj-litteratur)
Plasser gjerne noen skinner, vogner og hus oppå så du får testet litt hva som er grei rekkevidde for deg når du skal bygge eller kjøre tog, eller hvilken høyde som virker fin å se på anlegget.
Hank så inn noen personer og test hvor god plass det er.

Jeg har prøvd det her hjemme.
Men ikke prøvd å legge ut skinner på gulvet. Det er en god ide om ikke rommet alt er fylt opp av mer eller mindre nyttige ting.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 22 februar 2011 at 21:49
Rammeverk up&go..Tongue
 .
Det ser litt kantete ut nå, men alt blir rundt når sideplatene kommer på..
(Finèrplata er kun brukt som arbeids/lagrinsbord for øyeblikket...
Det ble romslig mellom anleggsdelene, ingen klaustrofobi her..  hm, riktig så fornøyd med dagens arbeid..  halvøya fikk dia på 180, så det burde gi kurveradius på 80-85
.
 .
.
.
 .
.
.
.
.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 22 februar 2011 at 21:53

Og høyden ja...  overkant rammeverk er 115, så vil skinnetraseen ligge 10_20 cm over det..

Jeg fikk sansen for høye anlegg under min deltagelse på Fremo Arendal i fjor og året før...  det gir et helt annet inntrykk, kontra å se det hele ovenfra synes jeg


Posted By: helleland
Date Posted: 22 februar 2011 at 22:06
Se her ja!!! Snekra før denne karen her! Wink
Dette blir bra greier, Øystein, og liker høyden du skal ha. Thumbs Up Blir for det samme hos meg.

Har endelig fått mal på kaia også nå! Mye kjekk jobb.

Men ska ikke forstyrre deg mer i kveld! Well DONE so fare!!!


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 22 februar 2011 at 22:18
Regner med å se bilde av ditt rammeverk før midnatt nå? LOL


Posted By: helleland
Date Posted: 22 februar 2011 at 22:34
Høres drastisk ut for en med halsvonde og div. . . . Confused Men ser ikkje bort fra helgen at det dukker opp noen vakre bilder du kan ta i øyesyn! Gøy med bilder, jeg vet det! Tongue

Hvilke plater skal du bruke? Jeg satser på OSB, siden de er ganske så mye rimeligere enn finer, og litt lettere. Du er vel klar med de i natt du sikkert... Cool



-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: EirikS
Date Posted: 23 februar 2011 at 01:50
Bra snekkerjobb Thumbs Up
Alltid moro med ferskt rammeverk.. hehe
Men hva med å trekke beina 15cm inn fra kanten?
Jeg har gjort det med mine anlegg, fordi jeg _alltid_ klarer å hekte ei tå eller en hel fot rundt nærmeste bein, eller bare sparke godt rett i :p
Jeg er klar over at alle ikke har en like agressiv holdning ovenfor anleggsbein.


Posted By: ses
Date Posted: 23 februar 2011 at 07:35

Dette ser jo veldig lovende ut. Bra håndverk!

En generell kommentar når det gjelder å bruke slikt åpent rammeverk i forhold til det å bygge anlegg på plate (som også må ha et visst rammeverk). Åpent rammeverk og sporet noen cm opp i forhold til det igjen, åpner nemlig fint for slik virkelige jernbaner legges, nemlig at landskapet går både opp og ned i forhold til baneplanet. Dette ser vi særlig i et kupert land som Norge der jernbanebyggerne må ta hensyn til den såkalte massebalansen. Jernbaner går alltid gjennom et landskap, ikke omvendt. (Det er noe selvsagt ved det, men mange MJ-byggere bygger landskapet slik at det også ser ut som det er gjort: banen var der først, og så kom landskapet. ) Massebalanse vil si at det man fjerner av masse et sted for å få fram sporet (ved skjæring og tunnel), bør brukes til fylling et annet sted, og det bør være så nære som mulig stedet man tok massen ut. Det var spesielt viktig i jernbanes barndom den gang masseforflyttingen skjedde ved håndkraft (spade og trillebår), men også i dag koster det med transport av masse.

For MJ vil det si at man bør tenke seg hvordan landskapet så ut før banen ble lagt der, og så veksle mellom skjæring/tunnel og fylling. Banen skjærer seg gjennom det opprinnelige landskapet, og overvinner senkninger i terrenget ved å fylle opp. Er senkningen stor eller det går en elv i senkningen, fordrer det en bro. 

Den viktigste læremesteren til alt dette er virkeligheten selv. Gå ut og se hvordan banen går gjennom terrenget, og gjør likedan. Da får man et realistisk landskap.



-------------
Svein S


Posted By: EivindPT
Date Posted: 23 februar 2011 at 09:42
Du nevner massebalansen i ditt siste innlegg Svein. I dag går man mer og mer vekk fra dette på grunn av krav til underbygging og overbygning. Skal man ha de hastigheter man ønsker i dag kan en ikke alltid ta hensyn til massebalansen. Er banen derimot bygget flere tiår tilbake blir det noe helt annet.

-------------
EivindPT


Posted By: ses
Date Posted: 23 februar 2011 at 10:54

Joda, Eivind, og vi ser jo at i f.eks. Gevingsåstunnelen som bygges nå, så benyttes masse til rullebane på Værnes. Med helt andre transportkapasiteter for masse i dag enn for bare 1-2 generasjoner siden, så er det lettere å flytte masse over større avstander (riktignok lite miljøvennlig), men uansett må den flyttes et sted. Store hastigheter og dertil store kurveradier legger også andre føringer enn tidligere. 

Men så spørs det hva man velger som forbilde for modelljernbane, og der er kanskje ikke høyhastighetsbaner med enorme kurveradier det mest opplagte valget? Wink Uansett gjelder at den beste læremester er virkeligheten. Og man finner forbilder for det meste.

Nå var hovedpoenget mitt at landskapet rundt en modelljernbane går både opp og ned. For eldre bygde baner bidrar massebalansen til at det blir særlig synlig, men det gjelder også for moderne baner. Det er bare å ta seg en tur langs Gardermobanen, så ser man skiftinger mellom at banen ligger på fylling og i skjæring også der, også på det relativt flate Romerike. Se på bildet nedenfor. Der er alle elementene med over en kort avstand: fylling, bro, skjæring og "tunnel" (kunstig).




-------------
Svein S


Posted By: helleland
Date Posted: 23 februar 2011 at 12:50
Det er helt riktig det Svein skriver om her synes jeg, og det er gode tips/råd å ta med seg videre.

Som bare et eksempel på terreng:
For min del kan jeg bare nevne Bergensbanen, som jeg da kjenner best til. Jeg har både sett og lest en del dokumentasjon om banen, og den kunne nok vært lagt annerledes. Men med tanke på tunneler og fyllinger (som nevnt tidligere her) ligger den der den gjør i dag. Myrdal St. skulle ligge der den ligger i dag, så det var det ikke noe spørsmål om.
Kan bare nevne Kleva bru som er mye fylling, fra bla. Gravhalsen og Vatnehalstunnelen. Samtidig mye fyllinger fra Upsete (vestsiden av Gravhalsen) og nedover mot Mjølfjell. Her måtte banelegemet komme en del opp fra elv og vatn langs dalen.
Det er utrolig å tenke på hva de fikk til med bare nevene, den gangen for over 100 år siden.
Kan vel ikke bli noe annet en imponert!

Med dette i minnet, synes jeg at det er viktig for seg selv at man får det til å se ut og fungere som det gjør i virkeligheten. Da med tanke på gleden og nytten av anlegget sitt. Noen kan kanskje miste all lyst til å skape noe, men motsatt hos meg, og sikkert hos mange andre av oss. Men man bygger jo som man selv vil og makter. En som ikke har noe peiling på jernbane, vil nok kunne komme til å spørre: Skulle du ikke hatt en skjæring eller fylling her kanskje…? Hvem vet hva folk man kan få på besøk en sein kveldstime... Wink

Uten dette forumet hadde jeg selv vært ganske så fattig på god og nyttig informasjon! Da jeg er ny i “faget” og har hatt interessen i 17 mnd. i dag, kommer dette godt med må vite! Takk!
Nå ser jeg bare frem til hyggelige stunder med bygging og drifting av tog på Vestlandsbana.
Alltid ganske så gøy og nyttig å se hva andre kommer frem med av ideer og tips her!
Nå er det Øystein jeg følger med på...

Tog er best i bevegelse, i skjønn natur!




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 14:32


Posted By: ses
Date Posted: 23 februar 2011 at 14:35
Et tips: ordne bakgrunnen mens den er lett tilgjengelig, for eksempel passende himmelfarge.

-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 14:49
Funderer litt på driftsbanegården... lurer på om jeg skal la de to hovedsporene oppe til venstre dukke ned i en tunnel, slik at jeg får litt mer driftsbanegård på toppen?
Bildet lyver litt, det gule driftsbanegård området er drøyt 2m langt.
 
Ellers har jeg markert tenkt by med grønt, vei/parkeringsplass/kai med grått..  tanken var at veien går i en undergang i vekselområdet der... 
 
Den røde linja markerer anleggets ytterkant. (130 ved byen, 90 lenger opp)
 
Ellers er det som Svein sier, fasiten finnes der ute i skala 1:1...  og foran i loket er utsikten upåklagelig.. Smile
 
Det finnes bevegelige figurer, kanskje ha en sånn luring på anlegget?
Kollega Rolf filmet denne for ikke så lenge siden :) Han visste om at den oppholdt seg der, så farten var lav...
http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=20046&mid=113483#M113483 - http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=20046&mid=113483#M113483


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 14:55
Ja, helt klart Svein...  det blir noe for bredt ved byen, og helt inne i skifteområdet...  selv for mine lange armer...  så akkurat der må det modelleres fra innerst og utover...   + at jeg må ha mulighet for å komme til for senere rep osv...
Ikke helt optimalt, men når enkelte områder krever noe bredde, så får man ta ulempen og...
Resten av anlegget rekker jeg over, i allefall om jeg står på noe
 
Så det blir nok malt en himmelblå stripe (60cm?) langs anlegget, før byggingen tar til....  jeg vurderte plater innerst, men det blir nok maling på vegg..


Posted By: ses
Date Posted: 23 februar 2011 at 16:00
Har du full platebredde på byen/hovedstasjonen? ca 120? De fleste regner 1 meter som maks av hva man bør ha for med rimelighet å kunne både nå inn og ikke minst bygge. Og jo høyere anlegget er, jo vanskeligere å strekke seg over det. Et alternativ er å bygge det i seksjoner i dybden.

-------------
Svein S


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 17:24
Det er 130 akkurat ved byen der...  stasjons bredde, veier, et kvartal med bygårder og havn... 
 
Jeg ser to muligheter her...  enten lage et opplegg for å komme til ovenfra....  eller seksjonere det, dvs èn bredde fra veggen og til og med togsporene (ca 85cm) og èn avtagbar seksjon fra sporene og ut ca. 45cm..
 
Andre løsninger??


Posted By: helleland
Date Posted: 23 februar 2011 at 17:30
Du kunne ikkje vurdere og bruke kun fasader da? Mer til overs... Wink
Tøft om du dro inn Sjursøya der!

God plass er det ikkje mangel på her nei! Thumbs Up


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 18:13
Jeg liker jo helst bredde på 70-80, så man har full tilgang til alt.
Slik er jo også resten av anlegget, byen blir unntaket.
 
Når det gjelder bygging, ser jeg ikke problemet...  gjøre ferdig innerst og arbeider meg utover...
Vedlikehold blir en utfordring akkurat der...  kan selvfølgelig lage en liten brygge som kan settes opp for vedlikehold.... 
I og med høyden på anlegget, lager jeg uansett en plattform å stå på for vedlikehold...
 
Fasader langs veggen kunne vært en løsning, hadde spart 20 cm, men jeg har en del bygårder jeg ønsker å bruke her....  har en del preisere som trenger bosted...  og for øyeblikket er det boligmangel...
 
Jeg gjorde en liten test, og jeg rekker over langs hele veggen for å løfte opp en bygård...  men ser ikke helt for meg pærebytte på en gatelampe der innerst... Confused
satse på LED lamper da...
 
Men...  gatalampa kan jo bare festes med dobbelsidig, og ha lang nok ledning til å løfte den opp og ut...


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 18:33

Ang LED lamper i gatebelysning....  noen som har erfaring med det? De første som kom hadde vel et blåhvitt forferdelig lys...  er det gjort noen endringer? Er det noen med varmhvite LED?

Liker best lyset av glødelampene...  enn så lenge..


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 23 februar 2011 at 22:07
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

...  men ser ikke helt for meg pærebytte på en gatelampe der innerst... Confused
satse på LED lamper da...
 
Men...  gatalampa kan jo bare festes med dobbelsidig, og ha lang nok ledning til å løfte den opp og ut...

Med vanlige glødepærer (og i alle fall Viessmann-løsningen) er det ille nok å bytte pærer nærmest kanten ...Ouch
Uansett pæretype vil jeg anbefale å satse på såkalt 'steck'sokkel. Dvs at det kun er en sokkel som festes i anlegget, mens selve lampa bare stikkes nedi Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 23 februar 2011 at 22:26
Det er nok smart ja Smile


Posted By: helleland
Date Posted: 24 februar 2011 at 21:47
Noen "nye" føringer her da, Øystein? Tok meg den kloke kløe å nevne Sjursøya eg... Forferdelige greier siste år! Huff... Men en bra tanke? Minske noe er da "lov" og gjøre?!


Stein Ermm


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: traiNman
Date Posted: 25 februar 2011 at 10:51
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Ang LED lamper i gatebelysning....  noen som har erfaring med det? De første som kom hadde vel et blåhvitt forferdelig lys...  er det gjort noen endringer? Er det noen med varmhvite LED?

Liker best lyset av glødelampene...  enn så lenge..
 
Hvis du ikke liker de blåhvite lysdiodene skal du kjøpe et glass med Tamiya Clear Orange (X-26) og male lysdiodene med denne. Da får du et varmhvitt lys. Du kan justere ved å tynne ut malingen, eventuelt male flere strøk.
 
Petter  


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 25 februar 2011 at 11:06
Sjursøya ja....  en stygg sak det...
En kollega av meg satt i toget sitt i Lodalen og ventet på å kjøre det ned til oslo S da vognslerka kom dundrende over haugen der.....  UTEN lok.... må ha vært et syn!!
 
Male LED'en ja....  den var ikke dum....  Thumbs Up
 


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 25 februar 2011 at 12:22

For å bruke porøse plater som sporunderlag (på finèren), hvordan gjøres det på f.eks sentralstasjoenen?

Porøs plate under spor? under spor+perrong? under spor + perrong + byggning? under hele byen?
Stasjonenens høyde må stemme med sporene, altså samme underlag der?
Og kommer stasjonene opp i høyde, må veien følge etter....  Wacko
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 25 februar 2011 at 13:26
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

For å bruke porøse plater som sporunderlag (på finèren), hvordan gjøres det på f.eks sentralstasjoenen?

Porøs plate under spor? under spor+perrong? under spor + perrong + byggning? under hele byen?
Stasjonenens høyde må stemme med sporene, altså samme underlag der?
Og kommer stasjonene opp i høyde, må veien følge etter....  Wacko
 


Porøse plater kan brukes til mye. Som sporunderlag må den ha bæring under, enten en kryssfinérplate eller stående lister passe tett. På stasjonsområde vil plate være det eneste praktiske (Jeg har prøvd stående lsiter der også, og det går, men er fryktelige mye arbeid.). Små stykker av porøse plater er selvbærende hvis det ikke er tunge ting som det skal bære, men kan være greie for platåer i landskapet til husfundamenter o.l. Under en by ville jeg bare brukt finér under det som er helt flatt. Men ta høyde for at veier gjerne har en skulder og en grøft, hvis det ikke ligger hus og fortau helt inntil veien. Plata trenger ikke være kontinuerlig og i lik høyde alle steder i byen heller.

Generelt: GÅ ut i virkeligheten og se og dokumenter.


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net