MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt hus, nytt rom.... anleggg?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt hus, nytt rom.... anleggg?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:55

Her skal du få et forslag til, tegnet i all hast.

De gule feltene antyder stasjonsområder. Her har jeg flyttet hovedstasjonen til at den stikker ut på midten, og så to separate baner ut slik du antydet første.

Blå linje blir litt kort, men kan forlenges dersom den tar en runde i utposingen for å vinne høyde og at du så legger endestasjonen bakover fra utposingen og langs med den lange veggen.

Rød linje går langs veggen mot utposingen og snur der, og så en smal stasjon helt ut mot anleggskanten, før den snur igjen og går under hele hovedstasjonen og over på den motsatte siden og ender i en romslig endestasjon til høyre for døra.


Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:21
Forslag 003: Her har jeg tegnet opp med noen mål, så kan du prøve å legge inn spor selv på paint. Men skal legge spor jeg også nå, om dette kunne være noe av interresse? Målene er etter linjal-lengder: 800mm = 80mm osv. Ser Svein utnytter rommet maximalt! Thumbs Up

Gleder meg til å se hva DU kommer frem til, Øystein! Wink


Stein Smile










Edited by helleland - 17 februar 2011 at 16:25
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:28
Hei Svein, og takk igjen!
 
Hvis man tar utgangspunkt i hovedstasjonen, tenker du da at den røde linja faller og den blå stiger og går over den røde på toppen av tegningen?
Den røde mellomstasjonen ligger nær den blå linja, men det gjør kanskje ikke så mye i og med høydeforskjell?
.
Jeg likte den der Thumbs Up, mye kjørevei på den røde banen.
Spennende også med vinkelen på hovedstasjonen, på den måten blir selve stasjonen og driftsbanegården litt separert!.
ved hovedstasjonen blir det modellert hav med kai-kant, og utfra det burde hovedstasojnen være det laveste punkt. (ellers blir det flom)
Men...  for illusjonen så gjør kanskje ikke dette noe i og med avstand???
De separate anleggs-delene sees kanskje ikke i sammenheng på den måten?
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:39

Ja Stein, jeg er også spent på hva jeg kommer frem til...  men her renner det jo inn med gode forslag... Thumbs Up

Det er klart at jeg ønsker å utnytte rommet maksimalt, samtidig som det må være litt luftig...  selvmotsigelse...
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 18:38
Et lite forslag til sporplan. Wink Fikk med ett vann også... og en kai. Tongue


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 19:26

Takk for bidrag !

Mange fine momenter her, som det industrisporet på høyre side her, og vann...  nesten så man kunne lagt inn et sagbruk der...
 
Ellers må nok hovedstasjonen endres noe...  blir  en del lenger spor, pluss en tilhørende driftsbanegård....  og det blir laaaaaangt
Så spørs om ikke den skal strekke seg videre opp langs veggen....
 
Hm, lurer på om det ikke blir en tur i kjelleren i kveld Big smile
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 12:02
Fikk ånden over meg kan du si... Når en virkelig setter seg ned med noe, får en det faktisk til! Big smile
Men da kunne du gå litt ut på bredden på høyre side inn i rommet og minske på vestre side til 600mm om det blir mye bredde og lange spor der på høyre siden. En tanke...
Halvøyen der er 1600mmx1600mm ytterste del.

Fikk du gjort noe i kjeller`n i går kveld da?
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 13:27
Nei, det ble ikke så mye i går...  kom plutselig på at jeg skulle på jobb kl.05.00 i dag....  men i ettermiddag tenkte jeg å drodle litt på papiret i kjelleren, legge ut litt skinner opg drodle litt mer.... 
Så får vi se hva konklusjonen blir....
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 14:10
 
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

 
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 

Ja, her er det idealer som kolliderer. MJ handler for de fleste om kompromisser mellom slike. 

Men det går an å betrakte tog bortgjemt i tunneler ikke som et problem, men som en illusjon av at nå forflytter man seg med syvmilsstøvler i landskapet. Det fordrer nok at landskapet også gir signal om noe slikt, og det finnes det flere teknikker for.

På Gardermoanlegget gjorde vi det veldig klart med fire vinduer som hver for seg hadde skilt over seg som fortalte hvor det var - der relatert til virkeligheten selvsagt: Oslo S, Børke, Kløfta, Gardermoen. Når toget forsvant ut av Oslo S var det et poeng at det ikke straks etter skulle dukke på på Børke. Derfor lot vi sporet gjøre en vending under hele Oslo S før det dukekt opp i Børke-vinduet, osv. fra vindu til vindu. Dermed brukte toget flere minutter på en strekning det tok sekunder å bevege seg til fots langs.

På hjemmeanlegg er vinduer sjelden mulig å få til, men prinsippet med at det man ser et sted er markert avgrenset fra neste sted man ser  banen, kan ordnes på mange måter. Den minst krevende (men kanskje med dårligst illusjonseffekt) er rett og slett et høyt fjell som markert skiller landskapspartiene visuelt fra hverandre.

På TMJK-anlegget gjør vi det slik at bakgrunnen noen steder trekkes helt ut til kant av anlegget slik at vi visuelt får oppdelt anlegget i vignetter, som noen kaller det. Bildet nedenfor viser hvordan bakveggen er trukket helt ut, og banen forsvinner inn i en tunnell. På den andre siden av bakveggen er det på dette stedet en kompakt vegg (som males sort slik at den ikke skal få noe oppmerksomet) på en halv meter omtrent, før det kommer en ny bakgrunn ut mot kanten der neste vignett begynner.


Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 16:35
Dette skal jeg ta med meg! Interresant det du sier om tunnel; å bruke den som "syvmilstøvvel"
Lager ny sporplan etter dette prinsippet nå! Thumbs Up


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 18:28
Jeg hiver meg innpå litt sent, men jeg synes du skal gjøre gangene dine bredere enn 60 cm.
Hvis du er alene hele tiden, kan den lange gangen på 60 cm gå, men det blir trangt hvis to eller flere skal passere hverandre.
Jeg synes du skal gå opp til minst 70, og gjerne mer.
Og i enden av gangen bør du ha en god lomme med plass for "person-kryssninger".
Her bør du opp i minst 90 cm.
Ikke alle er like tynne, og de brede skuldrene fra ungdommens tid synker med årene.....

Tenk også igjennom hvor det blir mest aktivitiet og hvor det kanskje blir størst trengsel når du får besøk eller kanskje til og med har kjørekveld.
Der bør det nemlig være plass.

Det er i alle fall min erfaring fra eget og andres anlegg.
Ellers er det jo et spennende prosjekt du har satt i gang med.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 19:13
Hei Knut, og takk for innspill....
 
Jeg har rukket å bli 50, og de brede skuldrene har kanskje forskøvet seg litt med årene...  forhåpentligvis forskøvet seg ferdig...
 
Jeg har lagt ut noen skinner på gulvet nå, for å få en bedre oversikt over proposjonene...  (lettere enn på papiret synes jeg) og enn så lenge ser det greit ut...
Har lagt ut skinner i den lange delen, dvs 2m x 8m, som mer nøyaktig målt er 2,7m x 8,1m...
 
Om jeg tar utgangspunkt i ses' forslag nr.1 her, hvor hovedstasjonen ligger på langveggen ved døra, så  blir det en passasje på ca 70cm et lite stykke mellom hovedstasjon og halvøy, og så øker det til 90-95cm..
 
Så får vi se hvordan det blir på høyre side av halvøya..
Når jeg ser proposjonene, og beveger meg innenfor det tenkte rammeverket... så synes jeg det er akkurat passe avstand..
 
Halvøya bestemmes av minste kurveradie, så den bil vel bli 75 x 2 +++ så ca. 170-180 bredde...  og da er det egentlig bare å tilpasse rammebredde langs de andre veggene for å få nok space i mellom ..
 
Begynner å få noen ideer her nå, med ses' skisse#1 som basis
 
Men alle innspill er veldig velkomne...  Big smile


Edited by ØysteinF - 18 februar 2011 at 20:22
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 19:17
En annen ting er at det blir stillverk ved stasjonene, og det vil også bygge noen cm ut, om jeg ikke feller de inn i anleggskanten.... 
De blir av samme type som jbv har,og skal betjenes på samme måten for å stille togveier inn/ut samt lokal skifting.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 22:54
Øystein,

Kanskje du kan lage en mockup i noenlunde rett høyde.
Da kan du teste hvor mye plass ting tar.
Få tak i noen store pappesker.
Klipp de til rett annleggsbredde og lag frontplater (fascia i amerikansk mj-litteratur)
Plasser gjerne noen skinner, vogner og hus oppå så du får testet litt hva som er grei rekkevidde for deg når du skal bygge eller kjøre tog, eller hvilken høyde som virker fin å se på anlegget.
Hank så inn noen personer og test hvor god plass det er.

Jeg har prøvd det her hjemme.
Men ikke prøvd å legge ut skinner på gulvet. Det er en god ide om ikke rommet alt er fylt opp av mer eller mindre nyttige ting.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 21:49
Rammeverk up&go..Tongue
 .
Det ser litt kantete ut nå, men alt blir rundt når sideplatene kommer på..
(Finèrplata er kun brukt som arbeids/lagrinsbord for øyeblikket...
Det ble romslig mellom anleggsdelene, ingen klaustrofobi her..  hm, riktig så fornøyd med dagens arbeid..  halvøya fikk dia på 180, så det burde gi kurveradius på 80-85
.
 .
.
.
 .
.
.
.
.
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 21:53

Og høyden ja...  overkant rammeverk er 115, så vil skinnetraseen ligge 10_20 cm over det..

Jeg fikk sansen for høye anlegg under min deltagelse på Fremo Arendal i fjor og året før...  det gir et helt annet inntrykk, kontra å se det hele ovenfra synes jeg
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 22:06
Se her ja!!! Snekra før denne karen her! Wink
Dette blir bra greier, Øystein, og liker høyden du skal ha. Thumbs Up Blir for det samme hos meg.

Har endelig fått mal på kaia også nå! Mye kjekk jobb.

Men ska ikke forstyrre deg mer i kveld! Well DONE so fare!!!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 22:18
Regner med å se bilde av ditt rammeverk før midnatt nå? LOL

Edited by ØysteinF - 22 februar 2011 at 22:24
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 22:34
Høres drastisk ut for en med halsvonde og div. . . . Confused Men ser ikkje bort fra helgen at det dukker opp noen vakre bilder du kan ta i øyesyn! Gøy med bilder, jeg vet det! Tongue

Hvilke plater skal du bruke? Jeg satser på OSB, siden de er ganske så mye rimeligere enn finer, og litt lettere. Du er vel klar med de i natt du sikkert... Cool

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 01:50
Bra snekkerjobb Thumbs Up
Alltid moro med ferskt rammeverk.. hehe
Men hva med å trekke beina 15cm inn fra kanten?
Jeg har gjort det med mine anlegg, fordi jeg _alltid_ klarer å hekte ei tå eller en hel fot rundt nærmeste bein, eller bare sparke godt rett i :p
Jeg er klar over at alle ikke har en like agressiv holdning ovenfor anleggsbein.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 07:35

Dette ser jo veldig lovende ut. Bra håndverk!

En generell kommentar når det gjelder å bruke slikt åpent rammeverk i forhold til det å bygge anlegg på plate (som også må ha et visst rammeverk). Åpent rammeverk og sporet noen cm opp i forhold til det igjen, åpner nemlig fint for slik virkelige jernbaner legges, nemlig at landskapet går både opp og ned i forhold til baneplanet. Dette ser vi særlig i et kupert land som Norge der jernbanebyggerne må ta hensyn til den såkalte massebalansen. Jernbaner går alltid gjennom et landskap, ikke omvendt. (Det er noe selvsagt ved det, men mange MJ-byggere bygger landskapet slik at det også ser ut som det er gjort: banen var der først, og så kom landskapet. ) Massebalanse vil si at det man fjerner av masse et sted for å få fram sporet (ved skjæring og tunnel), bør brukes til fylling et annet sted, og det bør være så nære som mulig stedet man tok massen ut. Det var spesielt viktig i jernbanes barndom den gang masseforflyttingen skjedde ved håndkraft (spade og trillebår), men også i dag koster det med transport av masse.

For MJ vil det si at man bør tenke seg hvordan landskapet så ut før banen ble lagt der, og så veksle mellom skjæring/tunnel og fylling. Banen skjærer seg gjennom det opprinnelige landskapet, og overvinner senkninger i terrenget ved å fylle opp. Er senkningen stor eller det går en elv i senkningen, fordrer det en bro. 

Den viktigste læremesteren til alt dette er virkeligheten selv. Gå ut og se hvordan banen går gjennom terrenget, og gjør likedan. Da får man et realistisk landskap.

Svein S
Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 09:42
Du nevner massebalansen i ditt siste innlegg Svein. I dag går man mer og mer vekk fra dette på grunn av krav til underbygging og overbygning. Skal man ha de hastigheter man ønsker i dag kan en ikke alltid ta hensyn til massebalansen. Er banen derimot bygget flere tiår tilbake blir det noe helt annet.
EivindPT
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 10:54

Joda, Eivind, og vi ser jo at i f.eks. Gevingsåstunnelen som bygges nå, så benyttes masse til rullebane på Værnes. Med helt andre transportkapasiteter for masse i dag enn for bare 1-2 generasjoner siden, så er det lettere å flytte masse over større avstander (riktignok lite miljøvennlig), men uansett må den flyttes et sted. Store hastigheter og dertil store kurveradier legger også andre føringer enn tidligere. 

Men så spørs det hva man velger som forbilde for modelljernbane, og der er kanskje ikke høyhastighetsbaner med enorme kurveradier det mest opplagte valget? Wink Uansett gjelder at den beste læremester er virkeligheten. Og man finner forbilder for det meste.

Nå var hovedpoenget mitt at landskapet rundt en modelljernbane går både opp og ned. For eldre bygde baner bidrar massebalansen til at det blir særlig synlig, men det gjelder også for moderne baner. Det er bare å ta seg en tur langs Gardermobanen, så ser man skiftinger mellom at banen ligger på fylling og i skjæring også der, også på det relativt flate Romerike. Se på bildet nedenfor. Der er alle elementene med over en kort avstand: fylling, bro, skjæring og "tunnel" (kunstig).




Edited by ses - 23 februar 2011 at 10:55
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 12:50
Det er helt riktig det Svein skriver om her synes jeg, og det er gode tips/råd å ta med seg videre.

Som bare et eksempel på terreng:
For min del kan jeg bare nevne Bergensbanen, som jeg da kjenner best til. Jeg har både sett og lest en del dokumentasjon om banen, og den kunne nok vært lagt annerledes. Men med tanke på tunneler og fyllinger (som nevnt tidligere her) ligger den der den gjør i dag. Myrdal St. skulle ligge der den ligger i dag, så det var det ikke noe spørsmål om.
Kan bare nevne Kleva bru som er mye fylling, fra bla. Gravhalsen og Vatnehalstunnelen. Samtidig mye fyllinger fra Upsete (vestsiden av Gravhalsen) og nedover mot Mjølfjell. Her måtte banelegemet komme en del opp fra elv og vatn langs dalen.
Det er utrolig å tenke på hva de fikk til med bare nevene, den gangen for over 100 år siden.
Kan vel ikke bli noe annet en imponert!

Med dette i minnet, synes jeg at det er viktig for seg selv at man får det til å se ut og fungere som det gjør i virkeligheten. Da med tanke på gleden og nytten av anlegget sitt. Noen kan kanskje miste all lyst til å skape noe, men motsatt hos meg, og sikkert hos mange andre av oss. Men man bygger jo som man selv vil og makter. En som ikke har noe peiling på jernbane, vil nok kunne komme til å spørre: Skulle du ikke hatt en skjæring eller fylling her kanskje…? Hvem vet hva folk man kan få på besøk en sein kveldstime... Wink

Uten dette forumet hadde jeg selv vært ganske så fattig på god og nyttig informasjon! Da jeg er ny i “faget” og har hatt interessen i 17 mnd. i dag, kommer dette godt med må vite! Takk!
Nå ser jeg bare frem til hyggelige stunder med bygging og drifting av tog på Vestlandsbana.
Alltid ganske så gøy og nyttig å se hva andre kommer frem med av ideer og tips her!
Nå er det Øystein jeg følger med på...

Tog er best i bevegelse, i skjønn natur!


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 14:32
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 14:35
Et tips: ordne bakgrunnen mens den er lett tilgjengelig, for eksempel passende himmelfarge.
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 14:49
Funderer litt på driftsbanegården... lurer på om jeg skal la de to hovedsporene oppe til venstre dukke ned i en tunnel, slik at jeg får litt mer driftsbanegård på toppen?
Bildet lyver litt, det gule driftsbanegård området er drøyt 2m langt.
 
Ellers har jeg markert tenkt by med grønt, vei/parkeringsplass/kai med grått..  tanken var at veien går i en undergang i vekselområdet der... 
 
Den røde linja markerer anleggets ytterkant. (130 ved byen, 90 lenger opp)
 
Ellers er det som Svein sier, fasiten finnes der ute i skala 1:1...  og foran i loket er utsikten upåklagelig.. Smile
 
Det finnes bevegelige figurer, kanskje ha en sånn luring på anlegget?
Kollega Rolf filmet denne for ikke så lenge siden :) Han visste om at den oppholdt seg der, så farten var lav...


Edited by ØysteinF - 23 februar 2011 at 18:38
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 14:55
Ja, helt klart Svein...  det blir noe for bredt ved byen, og helt inne i skifteområdet...  selv for mine lange armer...  så akkurat der må det modelleres fra innerst og utover...   + at jeg må ha mulighet for å komme til for senere rep osv...
Ikke helt optimalt, men når enkelte områder krever noe bredde, så får man ta ulempen og...
Resten av anlegget rekker jeg over, i allefall om jeg står på noe
 
Så det blir nok malt en himmelblå stripe (60cm?) langs anlegget, før byggingen tar til....  jeg vurderte plater innerst, men det blir nok maling på vegg..
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 16:00
Har du full platebredde på byen/hovedstasjonen? ca 120? De fleste regner 1 meter som maks av hva man bør ha for med rimelighet å kunne både nå inn og ikke minst bygge. Og jo høyere anlegget er, jo vanskeligere å strekke seg over det. Et alternativ er å bygge det i seksjoner i dybden.
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 17:24
Det er 130 akkurat ved byen der...  stasjons bredde, veier, et kvartal med bygårder og havn... 
 
Jeg ser to muligheter her...  enten lage et opplegg for å komme til ovenfra....  eller seksjonere det, dvs èn bredde fra veggen og til og med togsporene (ca 85cm) og èn avtagbar seksjon fra sporene og ut ca. 45cm..
 
Andre løsninger??
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.