MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt hus, nytt rom.... anleggg?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt hus, nytt rom.... anleggg?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 22:18
Regner med å se bilde av ditt rammeverk før midnatt nå? LOL

Edited by ØysteinF - 22 februar 2011 at 22:24
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 22:06
Se her ja!!! Snekra før denne karen her! Wink
Dette blir bra greier, Øystein, og liker høyden du skal ha. Thumbs Up Blir for det samme hos meg.

Har endelig fått mal på kaia også nå! Mye kjekk jobb.

Men ska ikke forstyrre deg mer i kveld! Well DONE so fare!!!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 21:53

Og høyden ja...  overkant rammeverk er 115, så vil skinnetraseen ligge 10_20 cm over det..

Jeg fikk sansen for høye anlegg under min deltagelse på Fremo Arendal i fjor og året før...  det gir et helt annet inntrykk, kontra å se det hele ovenfra synes jeg
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 21:49
Rammeverk up&go..Tongue
 .
Det ser litt kantete ut nå, men alt blir rundt når sideplatene kommer på..
(Finèrplata er kun brukt som arbeids/lagrinsbord for øyeblikket...
Det ble romslig mellom anleggsdelene, ingen klaustrofobi her..  hm, riktig så fornøyd med dagens arbeid..  halvøya fikk dia på 180, så det burde gi kurveradius på 80-85
.
 .
.
.
 .
.
.
.
.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 22:54
Øystein,

Kanskje du kan lage en mockup i noenlunde rett høyde.
Da kan du teste hvor mye plass ting tar.
Få tak i noen store pappesker.
Klipp de til rett annleggsbredde og lag frontplater (fascia i amerikansk mj-litteratur)
Plasser gjerne noen skinner, vogner og hus oppå så du får testet litt hva som er grei rekkevidde for deg når du skal bygge eller kjøre tog, eller hvilken høyde som virker fin å se på anlegget.
Hank så inn noen personer og test hvor god plass det er.

Jeg har prøvd det her hjemme.
Men ikke prøvd å legge ut skinner på gulvet. Det er en god ide om ikke rommet alt er fylt opp av mer eller mindre nyttige ting.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 19:17
En annen ting er at det blir stillverk ved stasjonene, og det vil også bygge noen cm ut, om jeg ikke feller de inn i anleggskanten.... 
De blir av samme type som jbv har,og skal betjenes på samme måten for å stille togveier inn/ut samt lokal skifting.
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 19:13
Hei Knut, og takk for innspill....
 
Jeg har rukket å bli 50, og de brede skuldrene har kanskje forskøvet seg litt med årene...  forhåpentligvis forskøvet seg ferdig...
 
Jeg har lagt ut noen skinner på gulvet nå, for å få en bedre oversikt over proposjonene...  (lettere enn på papiret synes jeg) og enn så lenge ser det greit ut...
Har lagt ut skinner i den lange delen, dvs 2m x 8m, som mer nøyaktig målt er 2,7m x 8,1m...
 
Om jeg tar utgangspunkt i ses' forslag nr.1 her, hvor hovedstasjonen ligger på langveggen ved døra, så  blir det en passasje på ca 70cm et lite stykke mellom hovedstasjon og halvøy, og så øker det til 90-95cm..
 
Så får vi se hvordan det blir på høyre side av halvøya..
Når jeg ser proposjonene, og beveger meg innenfor det tenkte rammeverket... så synes jeg det er akkurat passe avstand..
 
Halvøya bestemmes av minste kurveradie, så den bil vel bli 75 x 2 +++ så ca. 170-180 bredde...  og da er det egentlig bare å tilpasse rammebredde langs de andre veggene for å få nok space i mellom ..
 
Begynner å få noen ideer her nå, med ses' skisse#1 som basis
 
Men alle innspill er veldig velkomne...  Big smile


Edited by ØysteinF - 18 februar 2011 at 20:22
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 18:28
Jeg hiver meg innpå litt sent, men jeg synes du skal gjøre gangene dine bredere enn 60 cm.
Hvis du er alene hele tiden, kan den lange gangen på 60 cm gå, men det blir trangt hvis to eller flere skal passere hverandre.
Jeg synes du skal gå opp til minst 70, og gjerne mer.
Og i enden av gangen bør du ha en god lomme med plass for "person-kryssninger".
Her bør du opp i minst 90 cm.
Ikke alle er like tynne, og de brede skuldrene fra ungdommens tid synker med årene.....

Tenk også igjennom hvor det blir mest aktivitiet og hvor det kanskje blir størst trengsel når du får besøk eller kanskje til og med har kjørekveld.
Der bør det nemlig være plass.

Det er i alle fall min erfaring fra eget og andres anlegg.
Ellers er det jo et spennende prosjekt du har satt i gang med.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 16:35
Dette skal jeg ta med meg! Interresant det du sier om tunnel; å bruke den som "syvmilstøvvel"
Lager ny sporplan etter dette prinsippet nå! Thumbs Up


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 14:10
 
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

 
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 

Ja, her er det idealer som kolliderer. MJ handler for de fleste om kompromisser mellom slike. 

Men det går an å betrakte tog bortgjemt i tunneler ikke som et problem, men som en illusjon av at nå forflytter man seg med syvmilsstøvler i landskapet. Det fordrer nok at landskapet også gir signal om noe slikt, og det finnes det flere teknikker for.

På Gardermoanlegget gjorde vi det veldig klart med fire vinduer som hver for seg hadde skilt over seg som fortalte hvor det var - der relatert til virkeligheten selvsagt: Oslo S, Børke, Kløfta, Gardermoen. Når toget forsvant ut av Oslo S var det et poeng at det ikke straks etter skulle dukke på på Børke. Derfor lot vi sporet gjøre en vending under hele Oslo S før det dukekt opp i Børke-vinduet, osv. fra vindu til vindu. Dermed brukte toget flere minutter på en strekning det tok sekunder å bevege seg til fots langs.

På hjemmeanlegg er vinduer sjelden mulig å få til, men prinsippet med at det man ser et sted er markert avgrenset fra neste sted man ser  banen, kan ordnes på mange måter. Den minst krevende (men kanskje med dårligst illusjonseffekt) er rett og slett et høyt fjell som markert skiller landskapspartiene visuelt fra hverandre.

På TMJK-anlegget gjør vi det slik at bakgrunnen noen steder trekkes helt ut til kant av anlegget slik at vi visuelt får oppdelt anlegget i vignetter, som noen kaller det. Bildet nedenfor viser hvordan bakveggen er trukket helt ut, og banen forsvinner inn i en tunnell. På den andre siden av bakveggen er det på dette stedet en kompakt vegg (som males sort slik at den ikke skal få noe oppmerksomet) på en halv meter omtrent, før det kommer en ny bakgrunn ut mot kanten der neste vignett begynner.


Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 13:27
Nei, det ble ikke så mye i går...  kom plutselig på at jeg skulle på jobb kl.05.00 i dag....  men i ettermiddag tenkte jeg å drodle litt på papiret i kjelleren, legge ut litt skinner opg drodle litt mer.... 
Så får vi se hva konklusjonen blir....
 
Mange avveininger....  man ønsker så mye, men må prøve å begrense seg litt...  vil ikke ende opp med en spagettibolle...
 
Jeg vil, som deg, ha litt lengde på strekningene....  men jeg ønsker ikke at mye er botgjemt i tunneller...  samtidig ønsker jeg ikke synlige spor for tett når det egentlig er ulike banestrekninger....   umulig kombinasjon m.a.o Wacko
 
Og skal man gi avkall på noen av ønskene, så kan det være at det blir kjørelengden...
 
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 12:02
Fikk ånden over meg kan du si... Når en virkelig setter seg ned med noe, får en det faktisk til! Big smile
Men da kunne du gå litt ut på bredden på høyre side inn i rommet og minske på vestre side til 600mm om det blir mye bredde og lange spor der på høyre siden. En tanke...
Halvøyen der er 1600mmx1600mm ytterste del.

Fikk du gjort noe i kjeller`n i går kveld da?
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 19:26

Takk for bidrag !

Mange fine momenter her, som det industrisporet på høyre side her, og vann...  nesten så man kunne lagt inn et sagbruk der...
 
Ellers må nok hovedstasjonen endres noe...  blir  en del lenger spor, pluss en tilhørende driftsbanegård....  og det blir laaaaaangt
Så spørs om ikke den skal strekke seg videre opp langs veggen....
 
Hm, lurer på om det ikke blir en tur i kjelleren i kveld Big smile
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 18:38
Et lite forslag til sporplan. Wink Fikk med ett vann også... og en kai. Tongue


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:39

Ja Stein, jeg er også spent på hva jeg kommer frem til...  men her renner det jo inn med gode forslag... Thumbs Up

Det er klart at jeg ønsker å utnytte rommet maksimalt, samtidig som det må være litt luftig...  selvmotsigelse...
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:28
Hei Svein, og takk igjen!
 
Hvis man tar utgangspunkt i hovedstasjonen, tenker du da at den røde linja faller og den blå stiger og går over den røde på toppen av tegningen?
Den røde mellomstasjonen ligger nær den blå linja, men det gjør kanskje ikke så mye i og med høydeforskjell?
.
Jeg likte den der Thumbs Up, mye kjørevei på den røde banen.
Spennende også med vinkelen på hovedstasjonen, på den måten blir selve stasjonen og driftsbanegården litt separert!.
ved hovedstasjonen blir det modellert hav med kai-kant, og utfra det burde hovedstasojnen være det laveste punkt. (ellers blir det flom)
Men...  for illusjonen så gjør kanskje ikke dette noe i og med avstand???
De separate anleggs-delene sees kanskje ikke i sammenheng på den måten?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:21
Forslag 003: Her har jeg tegnet opp med noen mål, så kan du prøve å legge inn spor selv på paint. Men skal legge spor jeg også nå, om dette kunne være noe av interresse? Målene er etter linjal-lengder: 800mm = 80mm osv. Ser Svein utnytter rommet maximalt! Thumbs Up

Gleder meg til å se hva DU kommer frem til, Øystein! Wink


Stein Smile










Edited by helleland - 17 februar 2011 at 16:25
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:55

Her skal du få et forslag til, tegnet i all hast.

De gule feltene antyder stasjonsområder. Her har jeg flyttet hovedstasjonen til at den stikker ut på midten, og så to separate baner ut slik du antydet første.

Blå linje blir litt kort, men kan forlenges dersom den tar en runde i utposingen for å vinne høyde og at du så legger endestasjonen bakover fra utposingen og langs med den lange veggen.

Rød linje går langs veggen mot utposingen og snur der, og så en smal stasjon helt ut mot anleggskanten, før den snur igjen og går under hele hovedstasjonen og over på den motsatte siden og ender i en romslig endestasjon til høyre for døra.


Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:28
Her va eg ja...

Hadde du tenkt deg noen spesielle St. langs banen utenom sentralen? Nok å ta av...
Sett deg litt ned med paint du også, så får du nok "knotet" til noe du også! LOL
Jeg skal prøve å legge en sporplan for deg (les: der gikk den kvelden) og se hva jeg kommer frem til. På langveggen din: Blir det 6-7 meter anlegg?

Stein Cool
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 08:24
Lag på lag av 5 cm plater, limt med vanlig hvittlim (trelim). Kan være lurt å ikke stryke limet så mye utover, for å slippe inn luft mellom platene.
Lett-sparkel type Biltema (for det meste i hvert fall), men andre fabrikater er sikkert like greie.

Vedr. tørketid på sparkel i forskjellige tykkelser, har jeg ingen detaljer på det. I alle fall i denne fasen av byggingen foregikk den på klubbkveldene én gang i uka  ...Wink
Nå ser jeg det ikke som noe poeng i å ha tykkere lag sparkel enn strengt tatt nødvendig; hovedformene lages jo med XPS'n.
Bjørn Egil
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 23:05

Ja, tykt lag med sparkel tar vel noe tid for å herde skikkelig? Hva slags sparkel har dere brukt da?

Bruker dere 10 cm plater?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 14:31
Her kom det bilder av byggingen med Lions sin modelljernbane, bygget av Gleng MJK. Artig, for denne byggingen har jeg fulgt på bilder! Nydelig arbeid!!! 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:32
Nå er byggeskum av mange forskjellige kvaliteter. Noe av det tåler ikke 'dagens lys' over tid og svinner hen .... Dvs det er beregnet å være 'innelukket' i konstruksjoner.
Det finnes sikkert også typer som kan være egnet for slike landskapsformål.

Vi bruker primært XPS (cellestruktur er bedre enn kuler, EPS, når en skal skjære den til) og (lett)sparkel; ferdig i spann. Alltid ferdig til bruk og lang holdbarhet. Formes lett med kniv, og en er ikke 'avhengig' av å gå løs på den på et spesielt tidspunkt. Noen synes ulempen er at den tørker saktere enn gipsen, men dette tilpasses enkelt i 'framdriftsplanen' Winka
Syn's i alle fall vi Smile


Her er 'første strøk'; på fjellformasjoner en vil lage grov struktur legges tilstrekkelig tykt.

Og for ikke å forglemme:
Det er 'ille lett' å gjøre endringer, fjerne eller lime på XPS-biter Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:26
Nja, skeptisk hvis det er slik at dette gasser i lange tider etterpå...  men jeg er så kratig bitt av jernbaneviruset at det kan kanskje ikke bli verre?
Men kjemi kan være skummelt nok det, særlig om det avgis stoffer over tid....
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:16
Tips: Kjøp deg en box med byggskum og prøv den ut litt først, det skal jeg. Sparkling blir det uansett... 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:11
Hm, må kanskje revurdere dette litt da...   står vel da igjen med netting/gips metoden, eller slike xps plater som underlag? Papp/papir/lim er vel også en mulighet....
Selv har jeg kun erfaring fra mitt forrige anlegg, altså noen sekker med gips....
 
Det blir jo ikke så voldsomt med terreng på dette anlegget da, mye flate partier, men litt vil det bli..


Edited by ØysteinF - 16 februar 2011 at 13:12
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:49
Våre byggfagfolk i TMJK anbefaller IKKE byggeskum. Avgassene er visst ikke særlig helsebringende, selv om de ikke merkes - med en gang.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:47
Du kan jo sjekke litt på nettet ellers ang. byggskum, men tvilsomt at det reagerer på temperaturendringer. Da ville vel alle dører og vindu i hus ikke til å få opp! Sier en gammel snekker/tømrer. Wink

Skal sjekke opp litt selv her...

http://www.101.as/101_Byggskum-465.aspx

http://www.novatech.as/Nyheter/Pressemeldinger-335.aspx?M=News&PID=682&NewsID=56

Noe info om byggskum.





Edited by helleland - 16 februar 2011 at 12:53
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:44

Ja, det er alltid andre måter å gjøre ting på som man kanskje ikke har tenkt på selv...  blir heldigvis aldri utlært..

Jeg synes det er interessant å se hvordan andre gjør ting, andre løsninger, snappe opp litt her og litt der... 
Mye inspirasjon og hente...
 
Har brukt byggskum en del i andre sammnheng, og ja...  en vanvittig ekspensjon på det...  men hvordan oppfører det seg ved temperaturendringer?
Regner med å holde en ganske konstant temp i togkjelleren, men reagerer skummet ved temperatursvingninger?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:32
XPS = Styrofoamplater.
Jeg kommer til å bruke disse, men vil også prøve meg på litt byggskum. Det lukter ikke så mye av disse nå. Men husk på at det ekspanderer endel... Wink
Høres ut som det teamwork der funket bra, og ca. 1m pr kveld er bra! Jeg har hele dagen på jobben...

Synd å måtte forlate et bra bygget anlegg, men nå skrider det jo frem et nytt hos deg som vil bli!
Tips er vel alltid velkommen hos en proff som en amatør vil jeg tro ja!

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.