Nytt hus, nytt rom.... anleggg? |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Author | |
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder plass/passasje-behov, er det også viktig å tenke på hvordan anlegget "møter" passasjen.
Jeg ser det som viktig at understøttelser/bein ikke blir montert helt ut mot gangarealet. Dersom tykkelsen på anlegget (høyden på selve seksjonene) ikke er for stor, vil en da kunne bevege deler av kroppen inn under anlegget; ikke minst dersom anlegget(s overflate) ligger så høyt som jeg foretrekker det ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Høyde har jeg ikke bestemt enda, men ser for meg at en passende høyde på sentralstasjonen kan være 110/120cm, og at det stiger svakt videre....
Slik jeg har lagt ut skinnene nå, kunne driftsbanegården ligge på samme høyde som stasjonen, evt noe lavere... men at banestrekningen stiger svakt fra siste veksel og utover...
Selve rammeverket lager jeg av 36x98,
Hva med sporunderlag? Hva er erfaringene? Jeg bruker finèr som underlag, men mellom underlaget og skinnene? Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 17:22 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
36 x 98 blir et solid rammeverk og gjør sikkert nytten. Men jeg tror 1" x 3" holder i massevis.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
"Selve rammeverket lager jeg av 36x98"
Burde fungere greit. Ikkje prøv å presse skeive materialer saman. Dette straffer seg seinare.
"Jeg bruker finèr som underlag"
Ikkje(mi meining) legg ei heil finerplate direkte ned på lektene. Skjer heller ut sportraseen av finerplata og legg den over lektene med f.eks. ein 48mm lektebit mellom sportrase og ramme. Då vil ein ungå å få inntrykk av at anlegget ligg på ei plate. Det er mykje spennande å modellera frå ballasten og nedover. F.eks ulike skråningar, støttmurar, stikkrenner osv...
Så er dette med treverk. Du lagar ramme, sportrase og limer kork oppå. Kork gir fin overbygning. Alt er "plant" når du forlet rommet. Når du kjem igjen seinare finn du eit søkk eller ein kul i traseen. Sånn er livet. Då kan du ta deg inn igjen med å raspe av korken der sporet er for høgt eller legge noko mellom kork og skinner der det er eit søkk. Godt grunnarbeid kjem til syne seinare. Toga går finare , betre straumopptak(viktig ved digitalkøyring?), ingen uønska avkoblingar osv.
|
|
AT
|
|
![]() |
|
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Ja, her brukes kun plater ved de absolutt flate partiene... sportraseene blir kun finèr strimler med passe bredde...
Ang underlag, så har jeg liggende en rull med parkettunderlag.. den er riktignok ikke så tykk, men kan kanskje gjøre nytten...?
|
|
![]() |
|
Fant noen bilder av mitt forrige anlegg, men ingen av hele anlegget.. kun noen detaljer...
Here we go....
Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 21:58 |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Jeg brukte her en forminsket utgave av sporplanen i boka til Sando, 'Meråkerbanen' som utgangspunkt... Resultatet synes jeg ikke ble så verst... men litt komprimert ble det... korte stasjoner og høye fjell..
Denne gangen skal ting strekkes litt mer, derfor liker jeg tanken på en laaaang sentralstasjon... til tross for at det 'spiser opp' en hel langvegg... kan være verdt det..
Men MJ er jo fullt av kompromisser, og man lærer heldigvis litt underveis
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Det var litt nostalgi, så får de neste bildene heller vise progressjonen på det nye anlegget etterhvert som det skrider frem...
Skulle nesten tro jeg nettopp hadde lært meg å laste opp bilder
![]() |
|
![]() |
|
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Du har jo byggeerfaring fra før du ser jeg! Vakkeret!!!
![]() Ser at du skal dra til med 2"x4" i rammeverket, og det skulle vel være rimelig bra solid. Jeg bygger med 23x48 og 48x48 + OSB 12.5mm plate som stiver bra av. Rammeverk er vel som en selv ønsker å ha det vil jeg tro. ![]() Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
![]() |
|
Hei
Det anlegget bodde nede i en kjeller, med en meget trang trappe adkomst... så det ble totalt utrangert/hugget på stedet...
Skulle man tatt det ut i seksjoner, så hadde de seksjonene blitt så mikrosopiske at jeg tviler på nytten kontra å bygge nytt...
Nei, ikke 2"x4"... men 1,5" x 4"..
XPS? Er det noe ala MDF?
Aner ikke hva det er jeg....
Joda, anlegget ble ganske detaljert etterhvert, så den siste finishen tror jeg skal gå ganske smooth her og.. det jeg primært ønsket tips og ideer om var selve layouten og utnyttelsen av rommet... og selvom man har bygget før, betyr ikke det at man er immun mot tips og ideer om byggetekninkker, anser meg absolutt ikke som noen ekspert.. På det anlegget brukte jeg netting og gipsbandasje... + påstrykning av gips som ble skåret til fjellformasjoner før det herdet helt.
Må gi kreditt til min kjæreste her, hun er en racer med gipskniven... jeg strøk på gips, hun skar formasjonene... tror vi tok ca. 1m terreng pr kveld... jeg blandet og strøk på, hun skar når konsistensen var akkurat passe... det var teamwork..
Denne gangen lurte jeg litt på å bruke byggskum til terreng underlag, og jobbe med gips derfra hvor det skal være bart fjell...
Det står for meg som enklere og lettere (vekt), om enn noe mer lukt... ser her at det er en del som har begynt å bruke denne metoden.. noen erfaringer her?
|
|
![]() |
|
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
XPS = Styrofoamplater.
Jeg kommer til å bruke disse, men vil også prøve meg på litt byggskum. Det lukter ikke så mye av disse nå. Men husk på at det ekspanderer endel... ![]() Høres ut som det teamwork der funket bra, og ca. 1m pr kveld er bra! Jeg har hele dagen på jobben... Synd å måtte forlate et bra bygget anlegg, men nå skrider det jo frem et nytt hos deg som vil bli! Tips er vel alltid velkommen hos en proff som en amatør vil jeg tro ja! Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Ja, det er alltid andre måter å gjøre ting på som man kanskje ikke har tenkt på selv... blir heldigvis aldri utlært.. Jeg synes det er interessant å se hvordan andre gjør ting, andre løsninger, snappe opp litt her og litt der... Mye inspirasjon og hente...Har brukt byggskum en del i andre sammnheng, og ja... en vanvittig ekspensjon på det... men hvordan oppfører det seg ved temperaturendringer?
Regner med å holde en ganske konstant temp i togkjelleren, men reagerer skummet ved temperatursvingninger?
|
|
![]() |
|
Du kan jo sjekke litt på nettet ellers ang. byggskum, men tvilsomt at det reagerer på temperaturendringer. Da ville vel alle dører og vindu i hus ikke til å få opp! Sier en gammel snekker/tømrer.
![]() Skal sjekke opp litt selv her... http://www.101.as/101_Byggskum-465.aspx http://www.novatech.as/Nyheter/Pressemeldinger-335.aspx?M=News&PID=682&NewsID=56 Noe info om byggskum. Edited by helleland - 16 februar 2011 at 12:53 |
|
Mvh
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Våre byggfagfolk i TMJK anbefaller IKKE byggeskum. Avgassene er visst ikke særlig helsebringende, selv om de ikke merkes - med en gang.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Hm, må kanskje revurdere dette litt da... står vel da igjen med netting/gips metoden, eller slike xps plater som underlag? Papp/papir/lim er vel også en mulighet....
Selv har jeg kun erfaring fra mitt forrige anlegg, altså noen sekker med gips....
Det blir jo ikke så voldsomt med terreng på dette anlegget da, mye flate partier, men litt vil det bli.. Edited by ØysteinF - 16 februar 2011 at 13:12 |
|
![]() |
|
Tips: Kjøp deg en box med byggskum og prøv den ut litt først, det skal jeg. Sparkling blir det uansett...
|
|
Mvh
|
![]() |
|
Nja, skeptisk hvis det er slik at dette gasser i lange tider etterpå... men jeg er så kratig bitt av jernbaneviruset at det kan kanskje ikke bli verre?
Men kjemi kan være skummelt nok det, særlig om det avgis stoffer over tid....
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Nå er byggeskum av mange forskjellige kvaliteter. Noe av det tåler ikke 'dagens lys' over tid og svinner hen .... Dvs det er beregnet å være 'innelukket' i konstruksjoner.
Det finnes sikkert også typer som kan være egnet for slike landskapsformål. Vi bruker primært XPS (cellestruktur er bedre enn kuler, EPS, når en skal skjære den til) og (lett)sparkel; ferdig i spann. Alltid ferdig til bruk og lang holdbarhet. Formes lett med kniv, og en er ikke 'avhengig' av å gå løs på den på et spesielt tidspunkt. Noen synes ulempen er at den tørker saktere enn gipsen, men dette tilpasses enkelt i 'framdriftsplanen' ![]() Syn's i alle fall vi ![]() ![]() Her er 'første strøk'; på fjellformasjoner en vil lage grov struktur legges tilstrekkelig tykt. Og for ikke å forglemme: Det er 'ille lett' å gjøre endringer, fjerne eller lime på XPS-biter ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Her kom det bilder av byggingen med Lions sin modelljernbane, bygget av Gleng MJK. Artig, for denne byggingen har jeg fulgt på bilder! Nydelig arbeid!!!
|
|
Mvh
|
![]() |
|
Ja, tykt lag med sparkel tar vel noe tid for å herde skikkelig? Hva slags sparkel har dere brukt da? Bruker dere 10 cm plater?
|
|
![]() |
|
Lag på lag av 5 cm plater, limt med vanlig hvittlim (trelim). Kan være lurt å ikke stryke limet så mye utover, for å slippe inn luft mellom platene.
Lett-sparkel type Biltema (for det meste i hvert fall), men andre fabrikater er sikkert like greie. Vedr. tørketid på sparkel i forskjellige tykkelser, har jeg ingen detaljer på det. I alle fall i denne fasen av byggingen foregikk den på klubbkveldene én gang i uka ... ![]() Nå ser jeg det ikke som noe poeng i å ha tykkere lag sparkel enn strengt tatt nødvendig; hovedformene lages jo med XPS'n. |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Her va eg ja...
Hadde du tenkt deg noen spesielle St. langs banen utenom sentralen? Nok å ta av... Sett deg litt ned med paint du også, så får du nok "knotet" til noe du også! ![]() Jeg skal prøve å legge en sporplan for deg (les: der gikk den kvelden) og se hva jeg kommer frem til. På langveggen din: Blir det 6-7 meter anlegg? Stein ![]() |
|
Mvh
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |