Nytt hus, nytt rom.... anleggg? |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 november 2011 at 22:17 |
Heisan... har vært litt stillstand her, men noe har man jo puslet med..
Har festet litt skinner, og tortoiser, tegnet litt på stillverk....
Ellers har man jo fulgt litt med på diskusjonene her inne... ac/dc osv... jeg må jo smile litt..
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Går det her`a Øystein? Du vet jeg liker bilder og dokumentasjon...
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg trenger hjelp til et anlegg.Jeg er ikke noe ny begynner. men langt i fra noen proff.Skal bruke marklin skinner. Vil gjerne bygge med norske for bilder. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete.Har et rom på 7x6m.Håper på at noen kan hjelp meg.
|
|
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg trenger hjelp til et anlegg.Jeg er ikke noe ny begynner. men langt i fra noen proff.Skal bruke marklin skinner. Vil gjerne bygge med norske for bilder. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete.Har et rom på 7x6m.Håper på hjelp meg.
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
ikke så galt at det ikke er godt for noe.... skikkelig MJ-vær
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk ut denne byggebloggen til Gleng MJK. http://gleng.org/lions/
Ser da ut som dette er bra greier i henhold til det du spør om. |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har ingen erfaring med xps, men er det greit å slipe? jevne flater? eller blir det bare pulver?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
For min egen del kommer jeg til å legge xps plater på hele anleggsflaten først. Da med tanke på om det skulle dukke opp behov for en skjæring eller to... Samme gjelder det evnt. med fylling for banelegemet. Tror dette er bra også med tanke for bygge av kai, da den er noen få cm høy.
Jeg regner med at asfaltplate skulle fungere bra som perrong og fundament for bygninger. Den er lett å jobbe med også! Ha en riktig God helg! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Porøse plater kan brukes til mye. Som sporunderlag må den ha bæring under, enten en kryssfinérplate eller stående lister passe tett. På stasjonsområde vil plate være det eneste praktiske (Jeg har prøvd stående lsiter der også, og det går, men er fryktelige mye arbeid.). Små stykker av porøse plater er selvbærende hvis det ikke er tunge ting som det skal bære, men kan være greie for platåer i landskapet til husfundamenter o.l. Under en by ville jeg bare brukt finér under det som er helt flatt. Men ta høyde for at veier gjerne har en skulder og en grøft, hvis det ikke ligger hus og fortau helt inntil veien. Plata trenger ikke være kontinuerlig og i lik høyde alle steder i byen heller. Generelt: GÅ ut i virkeligheten og se og dokumenter. |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å bruke porøse plater som sporunderlag (på finèren), hvordan gjøres det på f.eks sentralstasjoenen? Porøs plate under spor? under spor+perrong? under spor + perrong + byggning? under hele byen?
Stasjonenens høyde må stemme med sporene, altså samme underlag der?
Og kommer stasjonene opp i høyde, må veien følge etter....
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjursøya ja.... en stygg sak det...
En kollega av meg satt i toget sitt i Lodalen og ventet på å kjøre det ned til oslo S da vognslerka kom dundrende over haugen der..... UTEN lok.... må ha vært et syn!!
Male LED'en ja.... den var ikke dum....
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du ikke liker de blåhvite lysdiodene skal du kjøpe et glass med Tamiya Clear Orange (X-26) og male lysdiodene med denne. Da får du et varmhvitt lys. Du kan justere ved å tynne ut malingen, eventuelt male flere strøk.
Petter
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen "nye" føringer her da, Øystein? Tok meg den kloke kløe å nevne Sjursøya eg... Forferdelige greier siste år! Huff... Men en bra tanke? Minske noe er da "lov" og gjøre?!
Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok smart ja
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vanlige glødepærer (og i alle fall Viessmann-løsningen) er det ille nok å bytte pærer nærmest kanten ... Uansett pæretype vil jeg anbefale å satse på såkalt 'steck'sokkel. Dvs at det kun er en sokkel som festes i anlegget, mens selve lampa bare stikkes nedi |
|
Bjørn Egil
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang LED lamper i gatebelysning.... noen som har erfaring med det? De første som kom hadde vel et blåhvitt forferdelig lys... er det gjort noen endringer? Er det noen med varmhvite LED? Liker best lyset av glødelampene... enn så lenge.. |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg liker jo helst bredde på 70-80, så man har full tilgang til alt.
Slik er jo også resten av anlegget, byen blir unntaket.
Når det gjelder bygging, ser jeg ikke problemet... gjøre ferdig innerst og arbeider meg utover...
Vedlikehold blir en utfordring akkurat der... kan selvfølgelig lage en liten brygge som kan settes opp for vedlikehold....
I og med høyden på anlegget, lager jeg uansett en plattform å stå på for vedlikehold...
Fasader langs veggen kunne vært en løsning, hadde spart 20 cm, men jeg har en del bygårder jeg ønsker å bruke her.... har en del preisere som trenger bosted... og for øyeblikket er det boligmangel...
Jeg gjorde en liten test, og jeg rekker over langs hele veggen for å løfte opp en bygård... men ser ikke helt for meg pærebytte på en gatelampe der innerst...
satse på LED lamper da...
Men... gatalampa kan jo bare festes med dobbelsidig, og ha lang nok ledning til å løfte den opp og ut... Edited by ØysteinF - 23 februar 2011 at 18:28 |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kunne ikkje vurdere og bruke kun fasader da? Mer til overs...
Tøft om du dro inn Sjursøya der! God plass er det ikkje mangel på her nei! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 130 akkurat ved byen der... stasjons bredde, veier, et kvartal med bygårder og havn...
Jeg ser to muligheter her... enten lage et opplegg for å komme til ovenfra.... eller seksjonere det, dvs èn bredde fra veggen og til og med togsporene (ca 85cm) og èn avtagbar seksjon fra sporene og ut ca. 45cm..
Andre løsninger??
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du full platebredde på byen/hovedstasjonen? ca 120? De fleste regner 1 meter som maks av hva man bør ha for med rimelighet å kunne både nå inn og ikke minst bygge. Og jo høyere anlegget er, jo vanskeligere å strekke seg over det. Et alternativ er å bygge det i seksjoner i dybden.
|
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, helt klart Svein... det blir noe for bredt ved byen, og helt inne i skifteområdet... selv for mine lange armer... så akkurat der må det modelleres fra innerst og utover... + at jeg må ha mulighet for å komme til for senere rep osv...
Ikke helt optimalt, men når enkelte områder krever noe bredde, så får man ta ulempen og...
Resten av anlegget rekker jeg over, i allefall om jeg står på noe
Så det blir nok malt en himmelblå stripe (60cm?) langs anlegget, før byggingen tar til.... jeg vurderte plater innerst, men det blir nok maling på vegg..
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Funderer litt på driftsbanegården... lurer på om jeg skal la de to hovedsporene oppe til venstre dukke ned i en tunnel, slik at jeg får litt mer driftsbanegård på toppen?
Bildet lyver litt, det gule driftsbanegård området er drøyt 2m langt.
Ellers har jeg markert tenkt by med grønt, vei/parkeringsplass/kai med grått.. tanken var at veien går i en undergang i vekselområdet der...
Den røde linja markerer anleggets ytterkant. (130 ved byen, 90 lenger opp)
Ellers er det som Svein sier, fasiten finnes der ute i skala 1:1... og foran i loket er utsikten upåklagelig..
Det finnes bevegelige figurer, kanskje ha en sånn luring på anlegget?
Kollega Rolf filmet denne for ikke så lenge siden :) Han visste om at den oppholdt seg der, så farten var lav...
Edited by ØysteinF - 23 februar 2011 at 18:38 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips: ordne bakgrunnen mens den er lett tilgjengelig, for eksempel passende himmelfarge.
|
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er helt riktig det Svein skriver om her synes jeg, og det er gode tips/råd å ta med seg videre.
Som bare et eksempel på terreng: For min del kan jeg bare nevne Bergensbanen, som jeg da kjenner best til. Jeg har både sett og lest en del dokumentasjon om banen, og den kunne nok vært lagt annerledes. Men med tanke på tunneler og fyllinger (som nevnt tidligere her) ligger den der den gjør i dag. Myrdal St. skulle ligge der den ligger i dag, så det var det ikke noe spørsmål om. Kan bare nevne Kleva bru som er mye fylling, fra bla. Gravhalsen og Vatnehalstunnelen. Samtidig mye fyllinger fra Upsete (vestsiden av Gravhalsen) og nedover mot Mjølfjell. Her måtte banelegemet komme en del opp fra elv og vatn langs dalen. Det er utrolig å tenke på hva de fikk til med bare nevene, den gangen for over 100 år siden. Kan vel ikke bli noe annet en imponert! Med dette i minnet, synes jeg at det er viktig for seg selv at man får det til å se ut og fungere som det gjør i virkeligheten. Da med tanke på gleden og nytten av anlegget sitt. Noen kan kanskje miste all lyst til å skape noe, men motsatt hos meg, og sikkert hos mange andre av oss. Men man bygger jo som man selv vil og makter. En som ikke har noe peiling på jernbane, vil nok kunne komme til å spørre: Skulle du ikke hatt en skjæring eller fylling her kanskje…? Hvem vet hva folk man kan få på besøk en sein kveldstime... Uten dette forumet hadde jeg selv vært ganske så fattig på god og nyttig informasjon! Da jeg er ny i “faget” og har hatt interessen i 17 mnd. i dag, kommer dette godt med må vite! Takk! Nå ser jeg bare frem til hyggelige stunder med bygging og drifting av tog på Vestlandsbana. Alltid ganske så gøy og nyttig å se hva andre kommer frem med av ideer og tips her! Nå er det Øystein jeg følger med på... Tog er best i bevegelse, i skjønn natur! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, Eivind, og vi ser jo at i f.eks. Gevingsåstunnelen som bygges nå, så benyttes masse til rullebane på Værnes. Med helt andre transportkapasiteter for masse i dag enn for bare 1-2 generasjoner siden, så er det lettere å flytte masse over større avstander (riktignok lite miljøvennlig), men uansett må den flyttes et sted. Store hastigheter og dertil store kurveradier legger også andre føringer enn tidligere. Men så spørs det hva man velger som forbilde for modelljernbane, og der er kanskje ikke høyhastighetsbaner med enorme kurveradier det mest opplagte valget? Uansett gjelder at den beste læremester er virkeligheten. Og man finner forbilder for det meste. Nå var hovedpoenget mitt at landskapet rundt en modelljernbane går både opp og ned. For eldre bygde baner bidrar massebalansen til at det blir særlig synlig, men det gjelder også for moderne baner. Det er bare å ta seg en tur langs Gardermobanen, så ser man skiftinger mellom at banen ligger på fylling og i skjæring også der, også på det relativt flate Romerike. Se på bildet nedenfor. Der er alle elementene med over en kort avstand: fylling, bro, skjæring og "tunnel" (kunstig). Edited by ses - 23 februar 2011 at 10:55 |
|
Svein S
|
|
EivindPT
Medlem i MJF Joined: 15 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du nevner massebalansen i ditt siste innlegg Svein. I dag går man mer og mer vekk fra dette på grunn av krav til underbygging og overbygning. Skal man ha de hastigheter man ønsker i dag kan en ikke alltid ta hensyn til massebalansen. Er banen derimot bygget flere tiår tilbake blir det noe helt annet.
|
|
EivindPT
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo veldig lovende ut. Bra håndverk! En generell kommentar når det gjelder å bruke slikt åpent rammeverk i forhold til det å bygge anlegg på plate (som også må ha et visst rammeverk). Åpent rammeverk og sporet noen cm opp i forhold til det igjen, åpner nemlig fint for slik virkelige jernbaner legges, nemlig at landskapet går både opp og ned i forhold til baneplanet. Dette ser vi særlig i et kupert land som Norge der jernbanebyggerne må ta hensyn til den såkalte massebalansen. Jernbaner går alltid gjennom et landskap, ikke omvendt. (Det er noe selvsagt ved det, men mange MJ-byggere bygger landskapet slik at det også ser ut som det er gjort: banen var der først, og så kom landskapet. ) Massebalanse vil si at det man fjerner av masse et sted for å få fram sporet (ved skjæring og tunnel), bør brukes til fylling et annet sted, og det bør være så nære som mulig stedet man tok massen ut. Det var spesielt viktig i jernbanes barndom den gang masseforflyttingen skjedde ved håndkraft (spade og trillebår), men også i dag koster det med transport av masse. For MJ vil det si at man bør tenke seg hvordan landskapet så ut før banen ble lagt der, og så veksle mellom skjæring/tunnel og fylling. Banen skjærer seg gjennom det opprinnelige landskapet, og overvinner senkninger i terrenget ved å fylle opp. Er senkningen stor eller det går en elv i senkningen, fordrer det en bro. Den viktigste læremesteren til alt dette er virkeligheten selv. Gå ut og se hvordan banen går gjennom terrenget, og gjør likedan. Da får man et realistisk landskap. |
|
Svein S
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra snekkerjobb
Alltid moro med ferskt rammeverk.. hehe Men hva med å trekke beina 15cm inn fra kanten? Jeg har gjort det med mine anlegg, fordi jeg _alltid_ klarer å hekte ei tå eller en hel fot rundt nærmeste bein, eller bare sparke godt rett i :p Jeg er klar over at alle ikke har en like agressiv holdning ovenfor anleggsbein. |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres drastisk ut for en med halsvonde og div. . . . Men ser ikkje bort fra helgen at det dukker opp noen vakre bilder du kan ta i øyesyn! Gøy med bilder, jeg vet det!
Hvilke plater skal du bruke? Jeg satser på OSB, siden de er ganske så mye rimeligere enn finer, og litt lettere. Du er vel klar med de i natt du sikkert... |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |