Ønskemodell |
Post Reply ![]() |
Page <1 6789> |
Author | ||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NSB Di 2 i SUPERLINE, men kan forstå vinduene kan være en utfordring og få til på modellene 809-854. Det er jo utgitt en rekke topline modeller, men tror de bare er halvparten så fine som de kunne vært i superline utførelse med skreddersydd drivverk, markeringslys, etc. Skd 220 traktorene er jo produsert i den kvaliteten, en drøm i fremtiden. Skulle på en måte ønske jeg hadde sluppet å studert loktypen så mye og vært tilfreds med topline serien, men nei
![]() ![]() |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En Di 2 i SuperLine , tror jeg nok ikke blir realisert?
Prisen for en slik modell vil nok bli det samme som det en El 2 koster? - Hvor mange vil da kjøpe den?
Det koster omtrent det samme, uansett størrelsen på et slikt messinglok - og da er det lettere å selge et stort lok til denne prisen, enn et lite, ett! det har NMJ sagt flere ganger.
Skd 220c ble heller ikke revet ut av hyllene, bortsett fra den grønne. Nydesign er vel ennå å få tak i?
Da er faktisk "særingen" Di1 mer sannsynlig (etter El 2 ble laget - og sies å ha solgt brukbart).
|
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Skulle jeg fått lov og ønske meg noe som Superline modell så ville det blitt:
BM66 EL13 Di3a m lave nr type 603 - 614 i gml og ny design EL5 i driftsversjoner slik de gikk på 60 tallet frem til utrangering. EL-1b 2049-2050 fordi disse er såpass annerledes enn A utgaven 68A og B sett DET hadde vært deilig det, kanskje ikke for lommeboka......dog ![]() |
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror ikke prisen vil havne på 10995,- hvis det fremdeles er mulig å lage skd220 for 5495,-. Jeg kunne sikkert betalt 10 tusen for en Di 2 i superline, men så er jeg kanskje mer gal enn gjennomsnittet. ![]() |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Etter det jeg har forstått fra NMJ, var avansen på Skd 220c meget lav. Dette var for at modellene i det hele tatt skulle bli solgt. - Materialkostnad for slike modeller er ubetydelig i forhold til utviklingskostnader, fremstilling av støpedeler, lakkering og montering/sluttkontroll. Disse er de samme, enten loket er lite eller stort.
Det er en psykologisk faktor at man er villig til å betale etter størrelse. Derfor hadde nok en Skd 220c med "normal" avanse vært nærmest usalgbar. - Selv med det prisleie som ble valgt, gikk vel salget noe trått?
Nå er også prisnivået (lønninger) i Korea steget betraktelig de siste årene. Dette er nok delvis dekket av mindre avanse og ikke tatt ut i høyere utsalgspris? - Derfor er det nærmest en utopi for meg å tro at en Di2 vil kunne la seg realisere < 10K NOK - dessverre. Edited by Kjell H. - 23 august 2012 at 18:10 |
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Forstår argumentasjonen. Allikevel håper jeg modellen kan realiseres en dag, hvem vet, kanskje den forblir en ønskemodell, eller kanskje noen utfordrer NMJ rett og slett. De er jo ikke alene om å produsere norsk materiell. Loktypen har alltid vært i bakgrunnen av de større loktypene, og har i over 50 år vært å se langs de aller fleste jernbanestrekninger i hele Norge i mange forskjellige tog. Så det ville forundret meg på ett vis om det forble med de to generasjonene fra NMJ. Hadde man vært en fremragende modellbygger kunne man jo bare bygget ønskemodellen sin selv.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og hvordan blir man en fremragende modellbygger? Ved å begynne å bygge noe og tillate seg å ikke være fremragende ved første forsøk. Øvelse gjør mester. Men man må ha et viss monn av både vilje og interesse for å få det til, samt orientere seg om materialbruk, teknikker og verktøy. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Alltid hyggelig når modeller kan strykes fra ønskelisten. Nå i sommer var det disse to
![]() ![]() Så da er det bare å vente på resten av lista:
Skd 224, 226, ...
CD 312
BM 69, 70, ...
![]() |
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
92 settet....... er det noe som har kommet ut i sommer ?......... eller er det en Geriede modell som er om-malt ?
|
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, det kan være en oppskrift. Personlig har jeg alt for stor detalj kunnskap og alt for lite kunnskap til å få til å bygge. Og litt lite tid ellers i hverdagen, så da blir det til at man "ikke kommer noen veg". Så da får man heller ønske seg en ferdigmodell og gi honnør og beundre de som kan og er fremragende modellbyggere ![]() |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ny modell. BM/BDFS.
|
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Scandinavian Miniatures sitt byggesett da vel?
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nei, er nok en Gereide-modell.
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
SJ X2000 har stått høyt oppe på ønskelista mi hvert fall 10 år. Fikk aldri tak i Heljan sin begrensede utgave, danskene bløffet om at de skulle lage ny, men så i år smalt Jeco til og tok fram en riktig fin utgave. Originalen har vært innom på Ofotbanen en eneste gang, på PR-tur i 1998, så modellen tilfredstiller innkjøpskriteriet mitt med minst mulig margin ;-).
Jomfrutur i togkjelleren i kveld, modellfingrene mine er sommerstive, skjøre koblinger/kontakter, det holdt på å gå galt under monteringen, men vel på plass kjører modellen nydelig gjennom mine små radiuser. Nednefor lenke til en videosnutt fra kveldens begivenhet. Og ja, jeg vet at pantografene er nede, de forblir det hos meg inntil jeg engang får kjøreledningene opp på hele hovedrunden. Enjoy! http://www.arctictrains.com/Other/Enkeltbilder/24775052_n32Gww#!i=2045231360&k=KcdT58v&lb=1&s=A Edited by Terje Storjord - 25 august 2012 at 00:42 |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Går salget bra for JECO med X2000 så ser det ut til at det kan bli Linx versjon også. Den skal jeg ha.
![]() |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Heljans X2 var vel i utgangspunket egentilg bestillt av SJ ved introduksjonen av dette toget som en stasjonær utstillingsmodell. - Tror ikke den var i normalt salg over disk hos MJ-forhandlere, kun gjennom SJ? Klarte å få kjøpt en gjennom JVM i Gävle.
Som en stasjonær modell, mener jeg den er ganske bra mht. målestokk og proposjoner. Noe annet er egenskaper som en kjørbar MJ-modell .
Koblinger er rimelig enkle, etter egen standard og uten kulisse. Fremdrift besørges av 2 stk. Tenshodo-motorboggier (dersom den i det hele tatt har fremdrift, mange hadde ikke det). Hjulene har en tendens til å falle ut om du løfter modellen og rister lett! - I det hele tatt "Heljan på det værste"! Mener dette var den første rullende modellen de laget (- eller var det DSBŽs "Gummi-næser"?)
Settet er også aktuelt på Sørlandsbanen. Der gikk en X2 i prøvedrift en periode (på 3 mnd.?) før NSB bestillte BM71. Var selv med på en slik kjøring.
Etter det jeg har hørt, er X2 fra Jeco nok så nær beslektet med BM71/73 fra NMJ? Det skal være første Jeco-modell som er produsert på samme fabrikk i Kina som NMJ bruker, så kvalitet og egenskaper er vel omtrent like?
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Heljan slapp vinteren 2000/2001 nyheten om de skulle lage X2000 for alminnelig salg. I oktober 2001 sto det på hjemmesidene å lese: "X 2000 er desværre faldet ud af vor produktionsplan. Den er blevet rykket til senere, men er stadig i vores planlægning. Modellen forventes at være klar ultimo 2002." Det tok 10 år til, og da ble det Jeco. Den som ventet på noe godt.... :-)
|
||
![]() |
||
jonas_sth ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() Ja man kom aldrig längre till att kunna
visa en ny drivning. Man fick själv fixa till modellen som inte håller samma
detaljering som Jeco nya X2 |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har et par moderniserte Heljan-modeller hvis noen er interessert.. KjøreLys og blinkende røde sluttlys, lyd, ekstra vekt, ommalt. (originalen fra Heljan var grå og ikke sølv (!).
Dcc digital med 2 motorboggier. da går de bra! Har både Linx og sølv/blå versjon. send pm og gi bud. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Denne modellen blir nok en del bedre med ny "drivning"! - Men er ikke den vinkel som drivakslene har mellom motor og gearkasse for stor? - Blir det ikke litt ujamn gange og ulyd av dette? - Muligens bildet gir et noe feil inntrykk? Jeg ble litt inspirert av dette til å hente fram den gamle Heljanmodellen og se om den kan med enke grep gjøres noe bedre. Første prioritet blir å løse problemer med at hjulene faller av, deretter hadde det vært greit å montere lys, koblingskulisser og endre innfesting av boggiene. Kanskje man også kunne oppgradere og detaljere modellen med nye strømavtakere og andre smådetaljer? - Tror Pelle er inne på noe! Ved å sette inn en god dekoder med EMF, kan nok driftsegenskapene forbedres vesentlig? Det har vært tilfelle for et par utgaver av SJ Litt. Hg som jeg har med disse motorboggier. |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Greide har laget type 92 i ny versjon, samt type 93. Det gikk type 93 på anlegget til Asker Modelljernbaneklubb, var en flott modell. Slik jeg forstår det er type 93 laget i et antall av 20. Får håpe NMJ eller andre følger opp og lager en modell(ikke byggesett)
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
bmb55 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 29 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 6 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ønskemodeller fra NMJ i topline:
EL 14 , også som Cargo B5 - vogner i gammel-, mellom- og ny BFV1 konduktørvogn
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El.14 står høyt på listen..... |
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Han sitter på dokumentasjon på El14 og B5. Så de kommer nok. Spørsmålet er bare når. Vill tru han vill få solgt unna noen av de lokene som er, samt B3 og B7. B5 vognene kommer nok ikke føre NSB har fått levert alle de ombygde vognene av B5 generasjonen, og han sitter på dokumentasjonen. Spørsmålet er om BF13 og BFC13 kommer siden disse har en annen lengde. Da noen er bygget om fra BF10.
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg synes motorvogner av god gammel årgang er en mangelvare i mj-verdenen... 62,64,65,66,67,68,69,70,86,91 i toppline kvalitet/pris... disse typene har vært et stor innslag på jernbanen gjennom mange år, men glimrer med sitt fravær til overkommelig pris i mj-verdenen... lov å håpe? :)
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var bare de tre første BF13 som var bygget om fra BF10. Resten hadde samme lengde som B5. Men dette visste du vel egentlig, jfr. denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6213&KW=BF13&PID=17040234 Om NJKs materielldatabase stemmer på dette punktet, så var alle BCF13 fra den andre (nybygde) BF13-serien. En annen sak er at BF13, A2 og den første serien med B5 hadde annerledes dører enn BF14 og resten av B5-vognene. I den første serien var dørhåndtakene plassert høyere og annerledes utformet. I tillegg var feltene på sidene av dørvinduene smalere. (Jeg tror det skyldes både smalere dører og bredere vinduer, men er ikke helt sikker.) Dørene på Limas B5-vogner svarer til den andre serien, så om NMJ skulle komme med modeller av B5-vogner, håper jeg de lager noen av den første serien (26001-26018). Edited by TorsteinS - 09 oktober 2012 at 23:45 |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
jeg har selv modifisert et par Limalok med stort hell. med nye pantografer, ploger, speil, lys og ikke minst Faulhabermotor blir disse lokene rene toplinemodeller! Har også satt inn lyddekoder på et par med stort hell.. Den siste versjonen fra Lima hadde jo en rekke forbedringer i lokkåpa, men det skal gå an å få en fin modell fra serie 1 også! Bygger gjerne om et par modeller til hvis noen er interessert :-) |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel...
Hvis du har noen liggende så...
Har selv en LIMA El.13 me alle detaljer liggende å vente i skammens hylle....
Faulhauber motor, speil, pantografer, dekaler osv...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Di 2 topline solgt for 7000 kr igår ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Blir mega-overrasket dersom mange er villige til å gi 7000 kroner for en plast Di2 i Topline. Men enkelte velstående eksentrikere ser ut til ikke å sky noen øvre grense dersom de skal fylle huller i samlingen. Noen bare må ha f.eks. Dovregubben og gir gjerne 25000 kroner for den ferdig digitalisert uten å blunke over prisen. Samme versjon av loket kan dagen etter ligge på QXL til 13000 kroner uten å få bud i det hele tatt. Det finnes jo også finanskakser innen hobbyen vår. De som fulgte med på Collector Models auksjoner vet jo det. Og når kolonial-milliardærer legger inn bud kan du bare glemme det. Ikke lett å konkurrere med slike. Men med Finn Moe er det aldri godt å vite. Han har kommet med Superline hyllevarmere før. Kanskje han følger en ferdig liste med norsk materiell han har bestemt seg for å ha produsert mens han lever. Og den eksisterende Di2'ern i Topline kunne med hell ha fått seg en ansiktsløftning. Men Di2 Superline til 11000 kroner høres ikke ut som en sjokkselger. Men, ingen vet hvor Finn hopper. Han har overrasket før. Se hva som skjer... PS. Samler også på andre "godsaker". På mitt beskjedne nivå. Her om dagen lå det en gjenstand ute som har en høyeste katalogverdi på 30 kroner. Manglet gjenstanden og bød førti kroner. Da jeg kom hjem var auksjonen over og gjenstanden var solgt for 1030 kroner! The sky is the limit altså. Noen gir seg ikke på harde møkka. Andre er for eksempel villige til å gi 125000 kroner for ett stk. frimerke. Men det betyr ikke at du kan regne med å selge slikt til daglig over disk.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 6789> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |