Ønskemodell |
Post Reply ![]() |
Page <1234 9> |
Author | ||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei
![]() Har talt med Kim Tikøb og han er ikke uinteresseret i at bygge en overdel til Type 25. Det kræver gode fotos og tegninger.
Det er altså bare at klø på !!!
Er I med derude?
Mange hilsner
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Jolsen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
|
Hei
Antydet han noe om pris???
I utgangspunktet med!
John
|
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
|
Hei John
Nej, vi har ikke talt pris på overdelen. Dertil kommer jo en passende undervogn.
Umiddelbart bør det være et projekt til absolut rimelig pris.
Mange hilsner
Dan
|
||
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Dette var svært interessant og gode nyheter, Dan!
For å få dette fra planleggingsstadiet og på veg mot en eventuell realisering er det kanskje enkelte ting vi burde foreta oss:
Just my 5 cents, for å ta ett skritt videre fra en internettdisskusjon på veg mot noe som kan bli en realitet. |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
|
Hei Roger
![]() Jeg er med og påtager mig gerne opgaven som kontaktperson. Samtidig er jeg enig i at der skal oprettes egen tråd for det videre arbejde.
SveinR havde nok ikke tænkt at hans tråd skulle bruges på dette emne.
![]() Samtidig vil jeg gerne overfor alle understrege at jeg ikke har nogen kommerciel interesse i et sådant projekt. Dette gør jeg alene fordi det kunne have interesse for andre end mig selv og fordi jeg kender Kim som en meget aktiv medspiller på den danske mj front. Når andre kan lave norske modeller og få noget godt ud af det, kan det nok også lade sig gøre i dette tilfælde.
Type 25 synes jeg er meget interessant for et sådant projekt. Enkelt og økonomisk overkommeligt for de fleste mjère. Hvem ønsker ikke et lille damplok tøffende rundt på anlægget eller modulet.
Jeg håber da at Kjetill, Asgeir og forhåbentlig mange andre vil deltage aktivt i det videre arbejde.
Alle de som ønsker at deltage, hjælpe med tegninger, historie og billedmateriale, er meget velkommen på PM til mig eller Type 25 - tråden når den oprettes.
Det kan blive rigtigt spændende.
Mange hilsner
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 12 desember 2007 at 17:28 |
||
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Offentlige bilder av type 25 finner man på NJKs materielldatabase:
Jeg tror det skal gå an å få tak i hovedtegninger i 1:10, og da av den norske utgaven (25a). Loktypen ble levert i flere varianter:
25a - Norskbygget, Thune / Hamar
25b, 25c - Amerikanskbygget, Baldwin. Noe avvikende detaljer siden amerikanerne stort sett bygget etter hyllevareprinsippet
25d - Norskbygget overheter, avvkende sylinderparti pga rundsleider, mens flatsleider på våtdamperne
25e - Sveitsisk E 3/3, kjøpt brukt i 1947.
Nettopp pga av 25e, vil jeg tro at Liliputs modell av SBB E 3/3 er et brukbart understell (undervogn på dansk), men finnes den i produksjon lenger?
Fabrikkfoto i 1919 av en amerikanerne:
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Jeg må korrigere meg selv litt.
Siden jeg selv har Liliputs E 3/3, regnet jeg litt på dette en gang og fant ut at den er best egnet som type 43 som var Hovedbanens utgave av type 25. Men muligens har det mest med overdelen å gjøre (sidetankene), og ikke understellet.
Her er et bilde av type 43. Disse lokene fantes det bare tre av i Norge.
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Hei
![]() Tak for meget fin information. Det vil helt klart indgå i det videre arbejde omkring denne maskine.
Hvordan får vi fat i tegningen 1:10 ?
Med modelbanehilsen
Dan Edited by Dan Rasmussen - 17 desember 2007 at 22:40 |
||
||
![]() |
||
|
Tiltak iverksatt. Avvent nærmere informasjon - over jul antar jeg. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Dovrebanen ![]() Nykommer ![]() Joined: 24 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 12 |
|
Min ønskemodell er Damplok av type 30. Skulle svært gjerne ønske at det kom en overdel av denne som kunne plasseres på allerde eksisterende understell. Apropos tegninger, finnes det tegninger av disse lokene evt. hvor. Hadde jo vært moro å mekke litt selv også
![]() Mvh Odd Ivar
|
||
OIS
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Enig med Asgir i dette. Illusjonen om dampende røyk som kommer støtvis, blir borte ved svært mange røykgeneratorer.
Men for de av oss som har små barn, og av den grunn har alibi for å se på "Thomas the little tankengine", kan se røykgeneratorer montert i skala 1-modeller hvor det "spyttes" røyk og damp ut på hvert slag. Jeg lurer på hvordan de har gjort dette. Se forøvrig vedlagte link:
Link: Thomas & Terrence (YouTube)
God Jul!
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
|
Har en liten ønskemodell jeg også sånn utpå julenatten:
Vogn med littera Hccrrs (gjerne allr tre variantene. Ok, på to av dem skiller stort sett bare fargen) ![]() Her ser dere to av variantene. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|
Jeg ønsker meg den som drar de vognene
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Samme her, men jeg regnet med at en av disse snart er et faktum
![]() |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Bildet er kanskje tatt tidligere i år - tidlig på sommeren? |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
|
Bildet er tatt på Hallingskeid stasjon tidlig i sommer ja. Men hvorfor kunne jeg ta meg tid til å klatre opp i ura for å ta bilder? |
||
MVH
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Kontaktledningen falt ned mellom Ål og Geilo???
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Du måtte vel vente på et forsinket kryssende dagtog fra Bergen - og Togleder synes det var like greit at du sto der å ventet enn at du fikk trille ned til Myrdal ...
![]() |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
|
Tror ikke det var ledig sporplass på Myrdal akkurat den dagen der... DCs bilde minner forøvrig mye om et jeg tok oppå vidda en gang:
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
|
Datoen var 29. juni
Feil på KL i Gravhalsen. 8 timer (eller var det 9?) på Hallingskeid hvorav kun 3 timer i dagslys. Resten inne i tunnellen til høyre for å kunne slippe forbi "vindustog" |
||
MVH
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Er det da man setter seg ned, teller timer og tenker på at man har timebetaling? ![]() Edited by Andreas - 25 desember 2007 at 23:10 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
|
Eller tar mer eller mindre saklige bilder
![]() ![]() |
||
MVH
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Ønskemodellene mine er veldig mange, men de som står øverst er TYPE 20b. Den er jo så sjelden og enda sjeldnere ferdigbygd så det er vel mer en fjjeeern drøm... ![]() ![]() De modellene jeg ønsker meg mest er gjenerelt norske damplok. Typisk nok er de fleste sjeldne... Di1 hadde vært BEST! Edited by Daniel Aune - 06 januar 2008 at 14:07 |
||
![]() |
||
VA ![]() Veteran ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
|
Mine ønskemodeller som ferdigmodeller er:
damplok type 26
damplok type 15 (til mine epoke I Superlinevogner)
elektrisk lok type 17 i plast (hobbytrade)
motorvogn type 66,68, 69
diesellok type 1 og 8
om de kommer i plast eller messing spiller ingen rolle, bare de er fine.
|
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Ja, det hadde vært kjempebra med et lok til epoke 1 vognene.
|
||
![]() |
||
EFP&CO ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
|
Min ønskemodell er ein Fowler 0-2-0 diesellok. EFP hadde 5 av desse fra -50-70 åra. Fowler of Leeds.
![]() Fant den omsider på ei Australsk side, resinbyggesett, men det er ikkje i produksjon for tida-
![]() Går det an å scratch bygge eit så lite lok?
Var på arkivet og fant brosjyre og div tegninger i 1:8 ! Reine julaften i reprise!!
|
||
Gospeltrain
|
||
![]() |
||
|
Hei Svein Sando
![]() Jeg har forsøgt at sende en mail til dig, men din email adr. på online
giver fejl.
Kan du evt. sende mig en mail på Dananna(snabel a)privat.dk
Mange hilsner
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 10 februar 2008 at 09:52 |
||
||
![]() |
||
PaTrond ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
|
Ferdigmodell: -BM83
-BM70
Byggesett: -Ett eller annet lett
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Ønsker meg fælt en di3.603 i helgrønn.
|
||
![]() |
||
|
Svar avgitt her: http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3413&PID=17016933#17016933 |
||
Svein S
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |