NSB El 3 |
Post Reply |
Author | |
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 mai 2014 at 12:00 |
x
Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:14 |
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig spennende! Lager du flere etsninger?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant prosjekt!
- Håper det går an å få tak i etseplater til et lok! Jeg kan anbefale et hefte som heter " Lokomotivene på Ofotbanen" av Harald Berger og Leif Simonsen i 1998. De har i regi av Ofoten Museum laget en samlet oversikt basert på Trygve Romslos samling. De står også å lese om disse lokene i "På Sporet" nr. 68. Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering. - Ellers skjedde ombygging til 3-seksjonslok i 1953/4. Det er mulig at det deretter var mulig å bytte ut lok som gikk sammenkoblet (som for El 12). 3 seksjoner El 3 skulle tilsvare 2 seksjoner El 12. El 3 var i bruk til 1966 - 67 da man gikk over til 3-seksjons- El12. |
|
laser
Viderekommen Joined: 15 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende, da må jeg bare spørre om noen har denne artikkelen i PS 68 i elektrisk format.
Samler selv dok. for en 1:32 utgave av El 3 samt den svenske fetteren. Så langt er hjul og drivverk "i boks".
Arild Edited by laser - 28 mai 2014 at 17:39 |
|
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
|
x
Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:14 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da forstår jeg at du ikke har tenkt å lage nye etseplater?
Jeg tror at kombinasjonen av seksjoner til et 3-seksjonslok ble etter hvert vilkårlig? Seksjonene ble vel byttet ut ved behov (som revisjoner og feil) og andre i reserve som var tilgjengelig ble satt inn. Da ville den 10. seksjonen være utmerket å ha stående i reserve - om ikke andre lokseksjoner hadde feil eller var til revisjon? Det kan også tenkes at den 10. lokseksjonen ble brukt i arbeidstog ( som det El 4-loket som ligger nedfyllt i Norddalen?)? Da ville man så langt mulig holde 3 komplette 3-seksjonslok i drift. Jeg forstår at du tenker den ombygging som skjedde ved leveranse av Dm midt på 50-tallet og ikke den som ble foretatt like etter leveranse (der rekuperasjonsmuligheten ble fjernet. Lokene i Narvik har alltid vært grønne (bortsett fra ett El15 som fikk "Uelandsfarger" på 80-tallet og Di7. - Om dette loket fikk stripe på siden er lite trolig ut fra det bildemateriale jeg har? Edited by Kjell H. - 29 mai 2014 at 00:08 |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Hjelper vel ikke allverden, men notater i min gamle lokfortegnelse sier "Omb til 3 stk 3-seksjonerslok +1 lok i reserve." Finner ingen angivelse av hvilke lok som opprinnelig ble koplet sammen, men det er vel ganske trygt å anta at sammensetningen etterhvert varierte avhengig av hvor det var behov for en "reserve". Og jeg vil videre anta at når en seksjon først hadde vært til reparasjon så ble denne stående i reserve til neste havari inntraff. Forøvrig ble 2027 utrangert i 1964, 2025 i 1966 og de øvrige i 1967. Og du kan vel ganske trygt regne med at de var grønne hele levetiden. Kan vanskelig se for meg at Narvik StatsBaner lakkerte om lokene sine på 60-tallet. En helt annen ting: Kjell H skrev følgende "Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering." Her tror jeg det foreligger en liten missforståelse. Det kan godt hende at det var problemer med rekuperasjon og strømforsyningen, men strømforsyningen den gang da var opprinnelig fra Porjus kraftverk (vannkraft) i Sverige, og fra 1932 fra to 15Hz vannkraftmaskiner i Nygård kraftstasjon. Omformer ble det først ved idriftsettelsen av Rombak i 1970, og da opphørte matingen fra Nygård. mvh Bjørn Hall
|
|
mvh
Bjørn |
|
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
|
x
Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:15 |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det meste av Simonsen og Berger: Lokomotivene på Ofotbanen er lagt ut på www.gamlenarvik.no. Her er lenke til artikkelen om NSB El3: http://www.gamlenarvik.no/wiki/index.php?title=NSB_Elektrisk_lokomotiv_type_El_3
Lykke til med byggingen Edited by Terje Storjord - 30 mai 2014 at 00:04 |
|
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
|
x
Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:16 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager at jeg var upresis!
Det som var problemet med rekuperering på El 3 etter det jeg har forstått, var 2 ting. Det ene var at spenningsregulatorene til generatorene ikke tålte tilbakemating og det andre at når man rekupererer, så må det være andre forbrukere på nettet som kan nyttiggjøre kraften. Dersom det ikke er noen andre forbrukere på et avsnitt forsynt av en generator enn ett El3-lok som rekupererer, så har denne generatoren ingen steder å "gjøre av" energien. (Det blir på samme måte som en elbil med fulladet batteri). Generatoren vil da ruse ut med overfrekvens eller løse ut grunnet "reverse power".(Er noe usikker på om generatorene i Porjus hadde et slikt vern så tidlig - men det er normalt for alle generatorer som kan parallellkjøres.) Slike problem er også godt kjent på skipsanlegg med større elektriske kraner som lårer samtidig. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |